Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Zeker een legitieme vraag.

Voor luxe-goederen heb je in't algemeen wel een vaste wet van "diminishing returns" - je betaalt veel meer voor een product dat objectief gezien marginaal beter is. In het absolute topsegment krijg je dan wel weer meer waardevastheid, of zelfs waardevermeerdering (al is dat nooit gegarandeerd natuurlijk).
Een beetje OT maar juist is juist :).

Met diminishing returns heeft de prijszetting niets te maken. De juiste economische concepten zijn subjectieve waardeleer (een goed is waard wat iemand er wil voor betalen) en conspicuous consumption (meer specifiek, luxegoederen zijn Veblen goederen).

Misschien heb ik de verkeerde term gebruikt, of had ik a priori niet over luxe-goederen moeten spreken dan wel over (relatieve) kwaliteit tov. stijgende prijspunten.

Maar welke term zou je anders gebruiken voor een marginaal beter wordend product waar je veel meer voor betaalt voor beperkte kwaliteitswinst?

En inderdaad zodra je in het echte luxe-segment zit (imho moet je dan kijken naar horloges van 100k en hoger) is de intrinsieke kwaliteit veel minder relevant omdat je met exclusiviteit en prestige zit.

Ik heb de indruk dat je vertrekt vanuit de idee dat omdat er meer tijd gestoken wordt in een product, het daarom ook objectief meer waard wordt. Die manier van denken over waardecreatie heet de objectieve waardeleer (klassieke school/Karl Marx) en daarvan is gebleken dat die empirisch tekortschiet. Vandaar dat we vandaag vertrekken van de subjectieve waardeleer.

Luxehorlogies voldoen wellicht aan jouw beschrijving van het product (marginale kwaliteitswinst en steeds hogere prijzen) waar je een naam voor zoekt, maar die kwaliteitswinst is niet de verklaring voor het feit dat mensen er een steeds hogere prijs willen voor betalen. Rationeel gedrag gaat het hier niet kunnen verklaren, vandaar dat we richting conspicuous consumption gaan. Veel geld uitgeven aan iets gewoon om te tonen dat je dat kan.

Eerste les die ik kreeg bij Economie :

Een consument handelt niet rationeel. Wat overkill is voor u is dat niet voor een ander. Als je dan toch dit wilt bekijken vanuit een psychologisch standpunt...

Waarmee ik niet wil zeggen dat horloges geen statussymbool zijn, of kunnen zijn ten minste.

Laatst bewerkt:
Gisteren nog eens bij Rolex Tensen binnengestapt om te vragen hoe het zat met mijn aanvraag voor de GMT II Pepsi. "Er staan momenteel 347 mensen op de lijst....ennnnn.....nee....u staat niet echt vooraan." Die is dus al discontinued eer ik hem ooit te pakken krijg.

Dan maar op de lijst gesprongen voor de Explorer 1 40mm, die zou begin/mid volgend jaar wel binnen moeten komen.

Ik heb de indruk dat je vertrekt vanuit de idee dat omdat er meer tijd gestoken wordt in een product, het daarom ook objectief meer waard wordt.

Totaal niet 😁 Ik weet heel goed wat het concept “willingness to pay” is, ben zelf werkzaam in een sector waar prijs van product niks te maken heeft met de kost om het te maken.

Hier na +-15 jaar ook nog eens een horloge gekocht.

2be395572aeae214f6e45524c4426c047c12127b.jpg

Vorig horloge was al ff kapot en heb me identiek hetzelfde gekocht omdat ik mijn goesting niet vond bij nieuwere modellen. :laugh:
Metalen bandje voelde onwennig en digitaal ook. Herstellen kostte ook meer dan een nieuw kopen.

Er was nog één in stock en heb de stock blijkbaar opgekocht, erna is het 'indisponible'.
Een echt collector's item dus! *kuch* :laugh:

Hier na +-15 jaar ook nog eens een horloge gekocht.

2be395572aeae214f6e45524c4426c047c12127b.jpg

Vorig horloge was al ff kapot en heb me identiek hetzelfde gekocht omdat ik mijn goesting niet vond bij nieuwere modellen. :laugh:
Metalen bandje voelde onwennig en digitaal ook. Herstellen kostte ook meer dan een nieuw kopen.

Er was nog één in stock en heb de stock blijkbaar opgekocht, erna is het 'indisponible'.
Een echt collector's item dus! *kuch* :laugh:

Proficiat!
Ik heb mijn Festina al 26 jaar en gaat nog als een tierelier!

Ik ben al een tijdje aan het zoeken en inlezen over horloges en overweeg deze te kopen;

https://www.bol.com/nl/nl/p/timex-s...g.oxa6xAHZFhHUlc41n4hKiw_0_12.19.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl/p/timex-s...Uig9Dkg.2_35_36.37.FeatureOption#productTitle

https://www.bol.com/nl/nl/p/festina...A.oaSMcVZHV-njEUV5mD5Mag_0_12.25.ProductTitle

https://www.bol.com/nl/nl/p/timex-t...h=r-Fjq14LuFM3zlsIKiBAnA.3_15.16.ProductImage

Zijn deze horloges herstelbaar, hoe lang kan ik zo verwachten dat ze meegaan?
Ik draag ze niet dagdagelijks, mss 1 dag per week. Heb gelezen dat een Quartz batterijtje makkelijk vervangen kan worden.

Zou ik wachten tot Black Friday of heeft dit weinig invloed op de horlogeprijzen?

Alvast bedankt

Zoek eens naar seiko modellen. Mooie instappers 👌
Bv:

Maar denk dat bol.com niet echt de goedkoopste gaat zijn.
Zoek eens bij Creation watches,
Vaak ook mooie koopjes.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken en inlezen over horloges en overweeg deze te kopen;

https://www.bol.com/nl/nl/p/timex-s...g.oxa6xAHZFhHUlc41n4hKiw_0_12.19.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl/p/timex-s...Uig9Dkg.2_35_36.37.FeatureOption#productTitle

https://www.bol.com/nl/nl/p/festina...A.oaSMcVZHV-njEUV5mD5Mag_0_12.25.ProductTitle

https://www.bol.com/nl/nl/p/timex-t...h=r-Fjq14LuFM3zlsIKiBAnA.3_15.16.ProductImage

Zijn deze horloges herstelbaar, hoe lang kan ik zo verwachten dat ze meegaan?
Ik draag ze niet dagdagelijks, mss 1 dag per week. Heb gelezen dat een Quartz batterijtje makkelijk vervangen kan worden.

Zou ik wachten tot Black Friday of heeft dit weinig invloed op de horlogeprijzen?

Alvast bedankt
Een timex is zeker niet slecht om mee te beginnen, maar je krijgt natuurlijk wel niets "speciaals".

De vraag is een beetje wat jij verwacht van het horloge, moet het iets zijn om te zien als je jezelf verder wil verdiepen in de hobby? Of wil je gewoon een leuk accessoire als je bv uit eten gaat?

Zoek eens naar seiko modellen. Mooie instappers 👌
Bv:

Maar denk dat bol.com niet echt de goedkoopste gaat zijn.
Zoek eens bij Creation watches,
Vaak ook mooie koopjes.
Bedankt, goeie site.

Is er een algemene 'ranglijst' van merken die goede kwaliteit leveren. 'Cluse' en 'Westar' vind ik wat goedkoop klinken en heb ik nog nooit van gehoord.

Alsook is het de moeite te wachten tot Black Friday of gewoon nu toeslaan?
Een timex is zeker niet slecht om mee te beginnen, maar je krijgt natuurlijk wel niets "speciaals".

De vraag is een beetje wat jij verwacht van het horloge, moet het iets zijn om te zien als je jezelf verder wil verdiepen in de hobby? Of wil je gewoon een leuk accessoire als je bv uit eten gaat?
Is gewoon een leuk accessoire voor uit te gaan of uit eten idd. Niet dagdagelijks gebruik. Dus 200-250 euro is max budget.

µWil vooral eens een toestel hebben dat jaren meegaat, dat herstelt kan worden indien nodig, ipv de gebruikelijke Aliexpress dingen die binnen de 3 maand kapot zijn.

Bedankt, goeie site.

Is er een algemene 'ranglijst' van merken die goede kwaliteit leveren. 'Cluse' en 'Westar' vind ik wat goedkoop klinken en heb ik nog nooit van gehoord.
Als je bij seiko, orient, citizen, tissot, Hamilton en oris blijft op die site zit je zeker en vast bij goede en merken die mooie instappers maken 👌

Is gewoon een leuk accessoire voor uit te gaan of uit eten idd. Niet dagdagelijks gebruik. Dus 200-250 euro is max budget.

µWil vooral eens een toestel hebben dat jaren meegaat, dat herstelt kan worden indien nodig, ipv de gebruikelijke Aliexpress dingen die binnen de 3 maand kapot zijn.
Gelijk race al zegt, gewoon bij een Seiko Orient, citizen gaan. Lijken me de best value's. Gewoon een leuk quartz modelletje zoeken, batterij kan je enorm makkelijk vervangen elke 2-3 jaar and enjoy!

Terug
Bovenaan