(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

De markt lost dat zelf wel op. Adhv lonen.

Is het een verrassing dat een geschiedenis diploma geen fluit waard is en IT jobs veel betalen ?
Mijn volgende post kan zwart/wit overkomen, ik vind het altijd moeilijk om genuanceerd over te komen op een forum.

Ik vind uw opmerking ivm lonen interessant, in die zin dat ik mij afvraag of jongeren die het middelbaar onderwijs verlaten een beeld/kennis hebben van de financiële realiteit:

- weten ze wat een gemiddeld en/of modaal loon is in België?
- een algemeen beeld op prijzen van brood, benzine, water,...
- welke lonen zijn gangbaar per sector
- hoe zitten die lonen in elkaar (bedrijfswagen, maaltijdcheques,...)
- huisleningen
- ...

Hoeveel scholieren/studenten maken een keuze op basis van te weinig kennis/rooskleurige verwachtingen (en promo praatjes van hogescholen)?
Dit is geen pleidooi om jongeren zodanig bang te maken dat ze maar allemaal een STEM richting volgen en hun passies moeten dumpen,
maar een meer overwogen keuze op basis van kennis kan voordelig zijn denk ik.

Ik geef meteen toe dat ik vroeger geluk had, mijn passie (IT) leidde automatisch naar goedbetaalde jobs.
Vandaar (nogmaals) dat mijn post niet bedoeld is als kritiek op maatschappelijk wenselijk vs passies volgen,
maar jongeren verdienen beter geïnformeerd te worden (imho).
 
Ik zeg nergens dat iedereen IT moet doen.

Ik zeg enkel dat een cap zetten op geschiedenis het fundamentele probleem van "er zijn niet genoeg IT profielen" oplost. Het fundamentele probleem is
  1. Er worden onvoldoende IT/STEM brains geproduceerd door moeder natuur. IT (en andere STEM) vereist nu eenmaal bepaalde brein connecties die je niet/moeilijk kunt kweken/trainen. Er is gewoon een biologisch tekort aan STEM hersenen. Ik zie het hier elke dag op het werk. Uit miserie en vacatures die jaren openstaan, mag elke halve gare die IT wil doen de job beginnen. Valt in veel gevallen niks mee aan te vangen... Veel goeie wil, weinig output.
  2. Je moet het nog willen doen uiteraard. Maar mijn ervaring is dat voor velen puntje 2 geen probleem is, while puntje 1 is dat wel.

We hebben geen nood aan basis intelligentie in de IT sector. Iedereen met basis verstand is mee met de basic concept. Ja, het moet automatisch, snel, goedkoop, reproduceerbaar, goed getest... Het effectief doen en implementeren is nog een ander verhaal...
Dat is BS eh. Elk kieken *kan* al die zaken doen. ( point in case ikzelf met mijn burgie diploma.) Goen goesting, geen interesse en weinig aanleg maar wel de slimme keuze want makkelijk naar een goed betaalde baan zonder echt moeite te moeten doen.

En zoals je zelf zegt je moet zelfs niet goed presteren gewoon iets beter dan degene geen output hebben.

Ik heb vrienden die van die "brol" richtingen gestudeerd hebben en er zelf trots op waren dat ze geen klop moesten doen, nooit naar de les gingen en uiteindelijk door examens fietsten (eventueel na 3 4 5x proberen) met met moeite hun boek open gedaan te hebben. Wat is daar de meerwaarde van? Veel pinten gezopen en zich geamuseerd, dat wel, maar voor de maatschappij zijn dat letterlijk weggesmeten jaren. Het is niet dat die dokter, farma of ITer kunnen worden.

Dat heeft niks te maken met de richting maar alles met de persoon. Ik heb net dat gedaan in mijn burgie studie. (behalve dat 3 4 5x proberen behalve in het eerste jaar). Geen lessen, boeken open doen rond kerstmis en yay een diploma. Zijn dat dan weggesmeten jaren, misschien, maar dat zorgt er dan weer voor dat de deuren opengaan en je ergens bij een multinational kan gaan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou iemand met een burgie diploma nu niet echt een kieken noemen. Dat diploma toont net aan dat je over een meer dan gemiddeld paar hersens bezit en wrsch toch al ietwat voeling hebt die voor IT relevant is?

Ik vermoed dat de overstap naar IT voor iemand met een rechtendiploma bv zwaarder/moeilijker is( tenzij die natuurlijk al voorkennis ofzo had). Het lijkt mij een andere manier van werken/ redeneren.
 
Ik zou iemand met een burgie diploma nu niet echt een kieken noemen. Dat diploma toont net aan dat je over een meer dan gemiddeld paar hersens bezit en wrsch toch al ietwat voeling hebt die voor IT relevant is?
Ik ken mezelf, als ik dat kan dan kan iedereen dat :p

Ik vermoed dat de overstap naar IT voor iemand met een rechtendiploma bv zwaarder/moeilijker is( tenzij die natuurlijk al voorkennis ofzo had). Het lijkt mij een andere manier van werken/ redeneren.

Moeilijk is ook relatief natuurlijk, dat je daar niet op 2 weken in rolt. Ok. Maar op een dik halfjaar ofzo kan je dat wel, los van de echte 'kennis' maar dat is vooral weten hoe je iets opzoekt.
 
Die mening heb ik ook over rechten maar daar slaagt ook minder dan 30% van de starters.
Hier het eerste jaar universiteit grandioos gebuisd want ik had nooit leren studeren. 30blz van buiten blokken op enkele uren tijd als alles al eens was uitgelegd? No problem!
400blz blokken waarvan de helft niet of oppervlakkig gezien in de les? Big problem! 🙈
En ik kende mezelf ook... Ik was een goeie student, primus van de klas etc dus hoe moeilijk kon het nu zijn? :unsure:
 
Die mening heb ik ook over rechten maar daar slaagt ook minder dan 30% van de starters. En ik betwijfel of ik überhaupt een burgiediploma had kunnen halen.
Ik denk dat dat vooral de 'geen goesting' en de 'het moet een passie zijn' factoren zijn die daar meespelen. Ik heb dat nooit als iets anders bekeken dan een manier om geld te kunnen verdienen en dan zijn dat soort diploma's de weg van de minste weerstand.
 
Ik denk dat dat vooral de 'geen goesting' en de 'het moet een passie zijn' factoren zijn die daar meespelen. Ik heb dat nooit als iets anders bekeken dan een manier om geld te kunnen verdienen en dan zijn dat soort diploma's de weg van de minste weerstand.
Ik vind dat een rare redenering, voor elke "stroming" moet je een bepaalde sterkte hebben om te kunnen slagen.
Wiskundige richtingen vragen andere talenten dan "zachte" opleidingen. Als je een beetje van alle markten thuis bent, zal alles wel lukken met extra inzet. Maar ik zie iemand die strikt analytisch denkt bvb niet per se slagen in een master in de verpleegkunde waar people skills belangrijker zijn dan je analytisch vermogen bvb. (Wat niet wil zeggen dat verpleegkundigen niet analytisch moeten kunnen denken, wel dat als de People skills hun sterkte niet zijn, ze niet door de stage zullen raken.)
 
Ik vind dat een rare redenering, voor elke "stroming" moet je een bepaalde sterkte hebben om te kunnen slagen.
Wiskundige richtingen vragen andere talenten dan "zachte" opleidingen. Als je een beetje van alle markten thuis bent, zal alles wel lukken met extra inzet. Maar ik zie iemand die strikt analytisch denkt bvb niet per se slagen in een master in de verpleegkunde waar people skills belangrijker zijn dan je analytisch vermogen bvb. (Wat niet wil zeggen dat verpleegkundigen niet analytisch moeten kunnen denken, wel dat als de People skills hun sterkte niet zijn, ze niet door de stage zullen raken.)
Ik denk dat om een top ingenieur, verpleegkundige, wat dan ook te zijn je misschien dat 'talent' moet hebben. Maar om te slagen in een opleiding, die job te doen en te verdienen? Niet echt.
 
Ik denk dat om een top ingenieur, verpleegkundige, wat dan ook te zijn je misschien dat 'talent' moet hebben. Maar om te slagen in een opleiding, die job te doen en te verdienen? Niet echt.
Toch acht ik de kans dat ik zou slagen voor een eerste jaar als ingenieur, lager dan 3%. 😬
4-uurswiskunde ASO vooropleiding met gemiddeld 80%. Natuurlijk is die vooropleiding niet ideaal en zullen er wél zijn die glansrijk kunnen slagen. Maar die zullen én de motivatie én het nodige talent ervoor hebben.
Ikzelf zou alvast nooit voldoende intrinsieke motivatie kunnen vinden om daar een succes van te maken.
 
Het is wèl een feit dat iedereen meer dan 1 talent heeft en er voor iedereen die zijn "passie" niet kan volgen, er meer dan 1 optie is.
Zo ben ik geboren voor de zachte sector en ligt daar mijn hart. Maar doorheen de jaren heb ik geleerd dat ik best wel inzichten heb die heel handig zijn "in den bouw" en mocht ik per se willen veranderen, zou ik daar zeker een traject in kunnen volgen om meer geld te verdienen.
Ook ben ik een echte planner, dus ook in de logistiek zou ik wel mijn draai kunnen vinden.


Omdat er nu wel degelijk veel geld nutteloos verspild wordt, ben ik wel pro instaptoets die gerust bindend mag zijn maar liefst met 2 kansen om die af te leggen, iedereen kan een slechte dag hebben of ondervinden dat die niet voldoende was voorbereid. Vb in mei en augustus een toetsmoment.
Niet geslaagd? Geen probleem, je kan je gerust inschrijving maar dan niet tegen het gesubsidieerd tarief.
 
Toch acht ik de kans dat ik zou slagen voor een eerste jaar als ingenieur, lager dan 3%. 😬
4-uurswiskunde ASO vooropleiding met gemiddeld 80%. Natuurlijk is die vooropleiding niet ideaal en zullen er wél zijn die glansrijk kunnen slagen. Maar die zullen én de motivatie én het nodige talent ervoor hebben.
Ikzelf zou alvast nooit voldoende intrinsieke motivatie kunnen vinden om daar een succes van te maken.
Wat ik dus zei, geen goesting hebben :p
 
Die tweede studie was "hoe word ik een hautaine zak"? Serieus, wat is dat toch met dat neerkijken op andere studierichtingen, en andere functies dan die paar die in jouw hoofd "nuttig" zijn?

Heeft niets te maken met hautain zijn. Heeft gewoon te maken met het feit dat hij belastingen betaald en niet wil dat geld van zijn belastingen naar subsidies voor die opleidingen gaan omdat die voor hem in zijn maatschappijbeeld geen meerwaarde vormen.

Vanuit een puur economische of functioneel oogpunt op een maatschappij heeft hij daarin gelijk.

Uiteindelijk zodra ergens belastingsgeld naartoe gaat kan je kritiek leveren op het feit dat er overheidsgeld naartoe gaat. Je moet zijn gedrag, dan ook eerder op die manier interpreteren. Wetende dat hij dat niet noodzakelijk doet met een hautain oogpunt, maar gewoon geen compassie heeft of hij hiermee iemand voor het hoofd stoot of op lange tenen stapt. Voordeel van een onpersoonlijk forum voor iemand die er geen sikkepit om geeft hoe jij er u bij voelt.

Ik ben wel voorstander van zo'n (duidelijke) communicatie.
 
Heeft niets te maken met hautain zijn. Heeft gewoon te maken met het feit dat hij belastingen betaald en niet wil dat geld van zijn belastingen naar subsidies voor die opleidingen gaan omdat die voor hem in zijn maatschappijbeeld geen meerwaarde vormen.

Vanuit een puur economische of functioneel oogpunt op een maatschappij heeft hij daarin gelijk.

Uiteindelijk zodra ergens belastingsgeld naartoe gaat kan je kritiek leveren op het feit dat er overheidsgeld naartoe gaat. Je moet zijn gedrag, dan ook eerder op die manier interpreteren. Wetende dat hij dat niet noodzakelijk doet met een hautain oogpunt, maar gewoon geen compassie heeft of hij hiermee iemand voor het hoofd stoot of op lange tenen stapt. Voordeel van een onpersoonlijk forum voor iemand die er geen sikkepit om geeft hoe jij er u bij voelt.

Ik ben wel voorstander van zo'n (duidelijke) communicatie.
Ik heb ook geen compassie om zo'n hautain, egoïstisch gedrag te benoemen voor wat het is. Als je zo'n eng wereldbeeld hebt, dan lijkt het me dat er net aan zijn opleidingen iets schort. Of misschien heeft hij zelf niet zo goed opgelet. Kan ook, natuurlijk.

Dat andere richtingen, functies of sectoren buiten STEM geen economisch of functioneel nut hebben is bullshit van de bovenste plank. En toont vooral hoe eng jullie wereldbeeld is en hoe onwetend jullie zijn over hoe de bredere maatschappij werkt. Het is niet omdat jullie bepaalde zaken niet interesseren, dat ze geen maatschappelijk en/of economisch nut hebben. Zo werkt het niet.
 
Ik heb ook geen compassie om zo'n hautain, egoïstisch gedrag te benoemen voor wat het is. Als je zo'n eng wereldbeeld hebt, dan lijkt het me dat er net aan zijn opleidingen iets schort. Of misschien heeft hij zelf niet zo goed opgelet. Kan ook, natuurlijk.
Zo'n mening hebben is niet egoïstisch noch hautain. Beiden hebben gewoon een andere betekenis dan degene die jij daaraan geeft.

Dat dit een eng wereldbeeld kan zijn, dat kan kloppen. Maar behalve als je mensen wilt brainwashen via een opleiding ga je mensen met een opleiding niet van gedachten veranderen. Het enigste wat een opleiding doet is informeren. Niet meer niet minder.

Dat andere richtingen, functies of sectoren buiten STEM geen economisch of functioneel nut hebben is bullshit van de bovenste plank.
Opgelet hij heeft niet gezegd dat andere richting, functies of sectoren buiten stem dit niet hebben. Hij heeft gezegd dat er gewoon te veel zijn die dit niet hebben. Het is niet omdat jij het niet eens bent met zijn standpunt, dat je daarom zijn standpunt moet verdraaien.

Hij heeft echter wel gezegd dat er een resem aan opleidingen zijn die met belastingsgeld worden betaald waar er vragen over hun nut kan gesteld worden. En daar heeft hij gewoon gelijk in. Ik begrijp de reden waarom men dit heeft ingevoerd, maar ik stel mij als grumpy old man soms wel de vraag of je voor al die verschillende zaken speciaal zoveel aparte opleidingen moet voorzien en het niet gewoon kan beperken in aantal. Het voelt voor mij soms gewoon aan als een enorme wildgroei.

Wat niet wil zeggen dat een vertaler,... geen nuttige job vervult.

En toont vooral hoe eng jullie wereldbeeld is en hoe onwetend jullie zijn over hoe de bredere maatschappij werkt. Het is niet omdat jullie bepaalde zaken niet interesseren, dat ze geen maatschappelijk en/of economisch nut hebben. Zo werkt het niet.
Dat is opnieuw iets anders. Als je aan een ultraliberaal de vraag gaat stellen of er nood is aan mensen bij een OCMW dan ga je het toch niet hautain of raar vinden dat die de mening uitdraagt dat voor hem daar geen overheidsgeld aan dient besteed te worden en dat die mensen dan maar hun plan moeten trekken.

En vanuit een puur functioneel en economisch oogpunt heeft hij gelijk.
Vanuit een maatschapelijk, veiligheidsoogpunt,... heeft hij gewoon ongelijk.

Maar het hebben van die mening en de wijze die hij het uitdraagt is niet hautain. Hautain komt voor mij gewoon nog iets anders over. Dat is eerder rond het principe van een dikke nek mening te hebben - en zo kwam zijn mening of gedrag niet echt over.
Cege zijn mening is gewoon enorm gekleurd doordat hij enerzijds met een deftig niveau van breinmaterie is gezegend en anderzijds in zijn carrière een zeer voordelig en gelukkig traject heeft gevolgd.
Waardoor je toch niet verwonderd moet zijn dat zijn wereldbeeld hierdoor gekleurd is.

Daar verwonderd over te zijn, doet mij dan gewoon verwonderen.

Net zoals dat ik niet verwonderd ben dat uw mening helemaal het tegenovergestelde is hieromtrent of lijkt te zijn. Net zoals dat ik niet verwonderd ben over Hedebauw zijn mening maar dat ik desondanks dat ik geen ultraliberaal ben en het socialisme toch wel een warm hart toedraag mij ook maar voor een fractie achter die zijn mening kan stellen.
En hij vindt zijn mening ook niet meer als evident.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg toch duidelijk "iedereen mag doen wat hij wil". Ja, ik vind dat er veel zinloze richtingen zijn, daarom moeten ze nog niet onmiddellijk afgeschaft worden. Maar in tijden van economische schaarste, kan er overal gekeken worden naar rationaliseren.

Her zal uiteindelijk wel komen. De studie flexibiliteit is al serieus teruggeschroefd. Bagger richtingen (rapper) schrappen zal het volgende zijn. Dat heeft niks met hautain te maken, die bestaan wel degelijk objectief gezien. Er worden elk jaar richtingen geschrapt aan de unif omdat ze na doorlichting te weinig kwalitatief bevonden worden. In die 5y dat ik op de faculteit rondliep, zijn er zelfs volledige vakgroepen geschrapt wegens very questionable kwaliteit.

Iedereen mag doen wat hij wil, je moet enkel niet verwachten dat elke opleiding je de grote pot met geld opbrengt of je iets bijbrengt in het leven. De richting Zweeds was indertijd de richting met minste contact uren in een week. Dat zat vol met semi topsporters die een diploma wilden scoren. Zinvol...

Ik denk dat om een top ingenieur, verpleegkundige, wat dan ook te zijn je misschien dat 'talent' moet hebben. Maar om te slagen in een opleiding, die job te doen en te verdienen? Niet echt.
Dat kun je toch niet menen? Er zijn mensen, veel mensen, die nog geen grafiek kunnen interpreteren met x en y as. Alsof die ooit door een richting burgie raken, laat staan een brug bouwen. Ook al willen ze.

Ik heb vroeger bijles gegeven. Mensen die kei kei kei kei keihard gemotiveerd waren. En maar centen tegen smijten en 6x examen doen en uiteindelijk elke keer flessen. Hoe verklaar je dat?
 
En vanuit een puur functioneel en economisch oogpunt heeft hij gelijk.
Vanuit een maatschapelijk, veiligheidsoogpunt,... heeft hij gewoon ongelijk.
Ook vanuit een economisch standpunt is het absoluut betwistbaar dat hij daarin gelijk heeft. Enfin, economie is geen exacte wetenschap natuurlijk. Afhankelijk van je ideologisch wereldbeeld zijn er veel economische waarheden mogelijk. Da's prima, maar ga niet pretenderen dat iets objectief absoluut zo is, wanneer je dat niet kan bewijzen.

Verder komt zijn mening mij absoluut als dikkenekkerij en ivoren toren over, maar goed, let's agree to wholeheartedly disagree.
Iedereen mag doen wat hij wil, je moet enkel niet verwachten dat elke opleiding je de grote pot met geld opbrengt of je iets bijbrengt in het leven.
Ik heb vooral het gevoel dat jij niet kan begrijpen of voorstellen dat mensen iets zouden studeren, of een job zouden willen invoeren, waarbij het doel niet is om de grote pot met geld op te brengen. En dat je een uitermate enge visie hebt op welke zaken mensen "iets bijbrengen in het leven".

De beste IT'ers waar ik al mee samen heb gewerkt zijn een archeoloog en een filosoof van opleiding. Waarom? Omdat die in staat zijn om alle info die ze krijgen deftig te verwerken, te condenseren tot de essentie en tegelijk ten allen tijde het grotere plaatje in achte hebben. IT'ers die echt uit de IT opleidingen komen, zijn wel goed in hun job, maar moet ik veel meer micromanagen. Enfin, anekdotisch, maar soit.

Dat kun je toch niet menen? Er zijn mensen, veel mensen, die nog geen grafiek kunnen interpreteren met x en y as. Alsof die ooit door een richting burgie raken, laat staan een brug bouwen. Ook al willen ze.
En veel mensen die door een STEM-opleiding fietsen zullen enorm worstelen met "wollige" richtingen als geschiedenis of wijsbegeerte. So what? Ieder zijn sterkte.
 
Ik heb vroeger bijles gegeven. Mensen die kei kei kei kei keihard gemotiveerd waren. En maar centen tegen smijten en 6x examen doen en uiteindelijk elke keer flessen. Hoe verklaar je dat?
wie smijt dat geld er tegen? De student of de mama en de papa want ons jefke moet toch wel ingenieur worden. Mss dat ons jefke liever gewoon pinten pakt met die dat zweeds studeren, maar ja kunt dat tegen de mama niet zeggen natuurlijk want dan draaien ze de kraan dicht.

soit ik ga niet zeggen dat er geen nutteloze richtingen zijn. Maar op de lijst met zaken waar geld aan weggesmeten word staat dat nog niet in de top 5 denk ik
 
Terug
Bovenaan