Hoe warm is het bij jou?

Eens kijken.

Verbruik 2021 - 2022
Gas 10145 kWh
Elect dag 3649 Kwh
Elec nacht 4366 Kwh
(Elec totaal 8015 Kwh)

Verbruik 2022 - 2023
Gas 7120 kWh (-30%)
Elect dag 2894 Kwh (-21%)
Elec nacht 3449 Kwh (-21%)
(Elec totaal 6343 Kwh)

Ik heb geen records verbroken qua besparing, maar het is hier toch ook wel redelijk wat.
 
2021 - 2022

Elec :
dag :1 108 kWh
nacht : 1 368 kWh
Totaal
2 476 kWh
Injectie
dag : 2 941 kWh
nacht : 1 259 kWh
Totaal
4 200 kWh

2022-2023
Elec:
dag: 851 kWh
nacht:1 032 kWh
Totaal
1 883 kWh
Injectie
dag : 3 445 kWh
nacht : 1 514 kWh
Totaal
4 959 kWh

Beetje spaarzamer omgesprongen met mijn verwarming/warmtepomp (en ik dacht ook diepvries en frigo vervangen). Sowieso gaat het volgend jaar iets meer zijn tgv elektrisch verbruik robotmaaier (zou op iets van een 150kwh moeten uitkomen op de maaiduur).

PS: het was gisteren 28°C binnen. Geen buitenscreens.
 
Net bericht gekregen van Engie, voorstel om voorschot naar €10 te zetten?!
Huidig voorschot €150, 6 maand lopende.
Juli is het eind afrekening en zou z'n 650EUR terug trekken.
Kan ik mee leven :coolbrows:

21,4°C binnen
 
Stevig u best gedaan.
Inderdaad… Verwarming bovenverdieping enkel aan als het echt koud was (stond vroeger altijd op), thermostaat ‘s nachts 15 graden, overdag 17-17,5 graden en ‘s avonds 18 graden. Na verloop van tijd wende dat wel goed. Bij de huidige temperaturen is het wel zweten. Zijn we niet meer gewoon 😅. Binnen nu 23 graden.
 
Van 12.319 kWh naar 10.574 kWh gasverbruik gegaan door de thermostaat van 21 naar 20,5 en later zelfs naar 20 te zetten. Verder ook eens heel grondig de installateurs handleiding gelezen en de ketel beter getuned waardoor hij veel beter regelt en minder aggressief regelt op veranderingen in de buitentemperatuur. In praktijk is het toch nog steeds rond de 21 à 21,5 meestal wat wel aangenaam is om in korte broek en t-shirt rond te lopen.
 
Inderdaad… Verwarming bovenverdieping enkel aan als het echt koud was (stond vroeger altijd op), thermostaat ‘s nachts 15 graden, overdag 17-17,5 graden en ‘s avonds 18 graden. Na verloop van tijd wende dat wel goed. Bij de huidige temperaturen is het wel zweten. Zijn we niet meer gewoon 😅. Binnen nu 23 graden.
Vond je het uiteindelijk de moeite/voor herhaling vatbaar ?

Met dat de prijzen nog wel meevielen uiteindelijk.

Voor mij voelt wat temperatuur en comfort thuis echt als een basis behoefte. En voelde ik wel een effect op mijn mentaal welzijn toen ik het lager probeerde te zetten (in combinatie met de stress van de continue negatieve berichten over de wereld, saaie winter, druk op het werk en kinderen). Dus het dan niet gedaan, 100 euro per maand is mij dat het niet waard.
 
Vond je het uiteindelijk de moeite/voor herhaling vatbaar ?

Met dat de prijzen nog wel meevielen uiteindelijk.

Voor mij voelt wat temperatuur en comfort thuis echt als een basis behoefte. En voelde ik wel een effect op mijn mentaal welzijn toen ik het lager probeerde te zetten (in combinatie met de stress van de continue negatieve berichten over de wereld, saaie winter, druk op het werk en kinderen). Dus het dan niet gedaan, 100 euro per maand is mij dat het niet waard.
Aan huidige prijzen niet. Vond het wel een leuke uitdaging. Denk wel dat ik er in de toekomst meer op zal letten dan vroeger, maar minder extreem dan voorbije winter. Tournée Minérale heb ik in het verleden ook maar 1 keer mee gedaan voor de uitdaging 😅.
 
Begin dit weekend verhuist naar onze nieuwe woning.

Domotica al wat verder gefinetuned.
Momenteel ingesteld dat de screens werken wanneer:
-De zon aanwezig is (zonnepanelen productie gebruik ik als parameter),
-Zon op de raam staat (windrichting ° definiëren van de raam)
-Temperatuur in de ruimte 20°C of hoger is. In de ruimtes hangen temperatuur sensors.

Leefruimte steeg de voorbije dagen met zo'n 0,7°C.
Gisteren was het s'morgens 20,5°C en tegen de avond was het 21,2°C.
S'avonds de schuifraam open. Toen het 20°C was terug dicht, want het werd koud als je stil zat.
Deze ochtend was het 20,3°C.

Zijn beide heel de dag thuis. Vriendin is thuiswerk aan het doen en ik nog wat kleine werkjes aan het huis.

Leefruimte heeft in totaal 33,5m² glaspartijen
-21,8m² glaspartij richting 135° (zuidoost) (screen + oversteek terras)
-9.7m² glaspartij richting 225° (zuidwest) (screen + oversteek terras)
-1.9m² glaspartij richting 45° (noordoost) (niks voorzien)

Op moment is het 20,8°C in de leefruimte (thermostaat van warmtepomp geeft 20,2°C, maar dat is niet correct volgens mij). Toevoerlucht van ventilatie systeem is 21°C., buitenlucht is 25,9°C.
 
Laatst bewerkt:
Een verschil in afkoeling tussen een woning uit 2016 (EPC 51) en 2020 (EPC 2) na wat koudere dagen.

In de nieuwe woning is het eigenlijk constant 23,5-23 graden geweest de afgelopen maand (we hebben 1 grote gevel op oost, kleine op zuid en noord). Het zuiden heeft weinig glas, het noorden veel en het oosten gemiddeld. Deze ochtend schommelt de thermostaat tussen de 22,5 en 23 graden.

In onze 'oude' woning was de temp deze ochtend 20,6 graden, max temp staat op 25,5 graden. Gasverbruik daar was 550 m3 per jaar gemiddeld (verwarming en warm water).
 
Laatst bewerkt:
Bij ons meestal zo'n 22-24°C deze maand. Paar keer opgestaan met 20.5-21°C omdat ik de vloerkoeling had aangelegd op dagen dat het zonnig zou worden. Maar de zon gaf nooit zoveel warmte als verwacht. Maar liever de dag starten op 21°C dan op 24°C.
 
Dit weekend 1 keertje de kachel aangestoken. Voorlopig blijft de temperatuur anders wel 20 graden 's nachts.
 
Gisterenavond thuis gekomen van vakantie en het was 23C in huis. Momenteel is het 21.5C en ik verwacht dat dit wel nog 1C a 1.5C zal stijgen doorheen de dag.
 
Hier zaterdagochtend 19 graden dus de verwarming heeft voor het eerst aangeslaan.
Omdat met een vast tarief de prijzen terug heel goed betaalbaar zijn, ook de temperatuur terug op 19.5 graden gezet ipv 19 graden. Met mijn verbruik een kleine kost extra.
(Woning met energiescore B, elke radiator heeft een thermostaatknop en ik werk met dagblokken in de app wanneer het 19.5 of 16.5 graden moet zijn in de leefruimte en aparte regeling voor de slaapkamers)
 
Hier staat de thermostaat altijd op 21 graden en is de verwarming zondag voor de eerste keer opgesprongen. Maandag en dinsdag sprong de verwarming tijdens de vroege ochtend 1h tot 1,5h op, maar overdag nog niet nodig zie ik in de Nest app.
 
Terug
Bovenaan