Hoe warm is het bij jou?

Heb op het zuiden weinig glas, op het westen niks. Dus dat levert hier niets op.
Als bonus heb ik weinig hitte in de zomer van de zon.
Ons glaspartij achteraan is 11,5m, waarvan 7 meter voorzien is met overkapping.

In de winter komt de zon grotendeels binnen. Dan schijnt de zon onder de overkapping.

In de zomer wordt het meeste geblokt door de overkapping, de overige 4,5 meter is dan voorzien met screen.

In de zomer hier dus ook weinig last van verhitting. Tenzij het een hittegolf is, maar dan is er vloerkoeling.
 
Laatst bewerkt:
Half maandelijke update, verbruik in kWh gas (CV + SWW) aangezien er 10% verschil zit tussen laag- en hoogcalorisch gas (hier laagcalorisch).
HOB uit 2020, 241 m2 netto bewoonbare oppervlakte, EPC 2, Stookuren: 7-22h, vraagtemp: 21,5 beneden (140m2) en 20,5 boven (100m2).

- November 23: 926 kWh, 315,5 graaddagen, gemiddeld 30.85 kWh/dag
- December 23: 1198 kWh, 346.8 graaddagen, gemiddeld 38,64 kWh/dag
- Januari 24: 1487 kWh , 450,5 graaddagen, gemiddeld 47,95 kWh/dag

Ik doe dit gedetailleerd aangezien het de eerste winter is, maar valt allemaal goed mee.
De nachtverlaging is hier enorm (naar 9 graden), maar dat is vooral om ervoor te zorgen dat het niet aangaat. De pompen maakten veel lawaai, heb er verleden maand wat aan geprutst en het zou nu wel kunnen. Afkoeling is ongeveer 1 graad tussen 22h en 7h. Eenmalig zijn we opgestaan bij 20 graden ipv de gewoonlijke 20,5-21 graden dat het om 7h nog is.

53501973951_1025eb35fb_c.jpg


Waar komen we van?
In ons vorig huis verbruikten we in januari 420m3 gas. We wonen hier nu 7+ maanden en zitten aan 385m3 gas op de hele periode :D.
 
Laatst bewerkt:
Maandelijke update, verbruik in kWh gas (CV + SWW) aangezien er 10% verschil zit tussen laag- en hoogcalorisch gas (hier laagcalorisch).
HOB uit 2020, 241 m2 netto bewoonbare oppervlakte, EPC 2, Stookuren: 7-22h, vraagtemp: 21,5 beneden (140m2) en 20,5 boven (100m2).

- November 23: 926 kWh, 315,5 graaddagen, gemiddeld 30.85 kWh/dag
- December 23: 1198 kWh, 346.8 graaddagen, gemiddeld 38,64 kWh/dag
- Januari 24: 1487 kWh , 450,5 graaddagen, gemiddeld 47,95 kWh/dag
- Februari 24: 845kWh, 284,1 graadagen, gemiddeld 29,12 kWh/dag

Ik heb ook het moment dat ik ben beginnen stoken tot en met vorige week eens in een grafiek gestoken, hierop is goed te zien dat we maar 2 koudeprikken hebben gehad tot nu toe.

53561037599_523711b216_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sinds gisteren kan ik mijn gasmeter uitlezen.
Het is dus te warm deze dagen. De ketel doet niets als pendelen tot de middag en dan is het warm genoeg. 22 graden beneden (bureau een graad warner) en 21 boven. Niet heel gezond voor de levensduur van de CV ketel.

53589392494_feb60be5a9_c.jpg
 
Sinds gisteren kan ik mijn gasmeter uitlezen.
Het is dus te warm deze dagen. De ketel doet niets als pendelen tot de middag en dan is het warm genoeg. 22 graden beneden (bureau een graad warner) en 21 boven. Niet heel gezond voor de levensduur van de CV ketel.

53589392494_feb60be5a9_c.jpg
Pendelen doet de onze al enkele jaren constant sinds ik de aanvoertemp verlaagd heb. Kan volgens mij niet veel kwaad. Onze gasketel is 19j oud en heeft het toch nog altijd niet opgegeven. :p Misschien dat de ontstekingspen wat sneller verslijt, maar dat is de grote kost nu ook niet.

Hier recent (toevallig +- sinds de afrekening van gas) trouwens beslist dat 21 graden toch iets te fris is in de woonkamer, dus we hebben de thermostaat nu permanent op 22 graden gezet. Eens zien of het jaarverbruik nu veel hoger zal liggen.
 
Pendelen doet de onze al enkele jaren constant sinds ik de aanvoertemp verlaagd heb. Kan volgens mij niet veel kwaad. Onze gasketel is 19j oud en heeft het toch nog altijd niet opgegeven. :p Misschien dat de ontstekingspen wat sneller verslijt, maar dat is de grote kost nu ook niet.

Hier recent (toevallig +- sinds de afrekening van gas) trouwens beslist dat 21 graden toch iets te fris is in de woonkamer, dus we hebben de thermostaat nu permanent op 22 graden gezet. Eens zien of het jaarverbruik nu veel hoger zal liggen.

Wat is je aanvoertemp dan? Hier is de aanvoertemp afhankelijk van buitentemp, maar de keter kan zover terug moduleren dat het in de winter geen probleem is. Dan pendelt die (op gehoor) niet. Maar nu is het echt ‘warm’ buiten, waardoor die aanviertemp idd echt laag zal liggen.
 
Wat is je aanvoertemp dan? Hier is de aanvoertemp afhankelijk van buitentemp, maar de keter kan zover terug moduleren dat het in de winter geen probleem is. Dan pendelt die (op gehoor) niet. Maar nu is het echt ‘warm’ buiten, waardoor die aanviertemp idd echt laag zal liggen.
+- 40-45 graden (draaiknop en analoge meter, dus niet exact vast te stellen). De ketel stopt telkens met verwarmen van zodra die temperatuur bereikt is (na een 2tal minuten) en blijft dan een bepaalde ingestelde tijd het water rondpompen. Dan heeft de ketel een bepaalde ingestelde rusttijd om dan terug in gang te schieten tot de ingestelde temperatuur terug bereikt is. Aangezien het al zo'n oude ketel is, is de aanvoertemperatuur enkel in te stellen op een vaste waarde met een draaiknop en niet afhankelijk van de buitentemperatuur.

Wou alleen maar aangeven dat de schadelijkheid van pendelen best wel zal meevallen voor de ketel, anders had onze ketel het waarschijnlijk al wel opgegeven aangezien die al jaren de hele winter door pendelt en ook al best een leeftijd heeft (en de laatste 9 jaar geen onderhoud meer heeft gehad behalve het jaarlijkse stofzuigen door mij en de ontstekingspen elk jaar eens proper te maken).
 
+- 40-45 graden (draaiknop en analoge meter, dus niet exact vast te stellen). De ketel stopt telkens met verwarmen van zodra die temperatuur bereikt is (na een 2tal minuten) en blijft dan een bepaalde ingestelde tijd het water rondpompen. Dan heeft de ketel een bepaalde ingestelde rusttijd om dan terug in gang te schieten tot de ingestelde temperatuur terug bereikt is. Aangezien het al zo'n oude ketel is, is de aanvoertemperatuur enkel in te stellen op een vaste waarde met een draaiknop en niet afhankelijk van de buitentemperatuur.

Wou alleen maar aangeven dat de schadelijkheid van pendelen best wel zal meevallen voor de ketel, anders had onze ketel het waarschijnlijk al wel opgegeven aangezien die al jaren de hele winter door pendelt en ook al best een leeftijd heeft (en de laatste 9 jaar geen onderhoud meer heeft gehad behalve het jaarlijkse stofzuigen door mij en de ontstekingspen elk jaar eens proper te maken).

Dan zal het wel meevallen.
 
Laatst bewerkt:
Sinds een week of 2 verwarmen we nog amper. Ik heb 1°C nachtverlaging toegepast omdat we vooral nog 's nachts verwarmden, maar overdag werd het dan te warm met wat zon. Met de nachtverlaging compenseert dat goed. Nu springt de verwarming enkel nog aan op een koud grijze dag en in de badkamer wordt er ook nog bijverwarmd.
 
Ik gebruik wel nog wat gas (Maart, 400kWh tot en met gisteren), maar ik heb niet echt zon die binnenschijnt. En als het dat doet is dat maar voor een klein gedeelte van de woning. Badkamer, de 'master bedroom' en de bureau krijgen de zon. Maar dat ebt niet door naar de andere ruimten.

Omgekeerd moeten we in de zomer dan wel niet koelen, als de gordijnen dichtzijn is dat eigenlijk afdoende. Al zouden screens een nog betere oplossing zijn.
 
Dan zal het wel meevallen.

Pendelt een ketel niet altijd als je puur aan/uit werkt met vaste aanvoer temperatuur (zoals alle oudere ketels) ?

Hier deze winter geen nacht/out of house temp verlaging gedaan en het is zalig om er gewoon niet meer bezig mee te moeten zijn/aan worden herinnerd dat het soms kouder is. Enkel als we meer als 2 dagen weg zijn zet ik hem manueel lager.

20,5 graden op thermostaat, wat in de meeste kamers ongeveer 21,5 geeft (heb temperatuur sensors gezet in de meeste kamers)
 
Pendelt een ketel niet altijd als je puur aan/uit werkt met vaste aanvoer temperatuur (zoals alle oudere ketels) ?

Hier deze winter geen nacht/out of house temp verlaging gedaan en het is zalig om er gewoon niet meer bezig mee te moeten zijn/aan worden herinnerd dat het soms kouder is. Enkel als we meer als 2 dagen weg zijn zet ik hem manueel lager.

20,5 graden op thermostaat, wat in de meeste kamers ongeveer 21,5 geeft (heb temperatuur sensors gezet in de meeste kamers)

Geen idee. Heb altijd modulerende ketels gehad. Ik werk ook niet met een constante temperatuur, dat is @utolor.
Ik doe wel nachtverlaging, maar dat is puur om de ketel uit te hebben 's nachts. Het koelt niet echt af in huis, het laagste dat we gezien hebben is 20,5 graden.
Ook vorig weekend toen we niet thuis waren is de verwarming blijven aanstaan. Dat heeft 2 euro gekost en geen nood om ineens hard op te stoken als je thuiskomt.

Toen ik nog alleen woonde en een week in het buitenland zat voor het werk ging de verwarming niet uit/lager.
 
Ons glaspartij achteraan is 11,5m, waarvan 7 meter voorzien is met overkapping.

In de winter komt de zon grotendeels binnen. Dan schijnt de zon onder de overkapping.

In de zomer wordt het meeste geblokt door de overkapping, de overige 4,5 meter is dan voorzien met screen.

In de zomer hier dus ook weinig last van verhitting. Tenzij het een hittegolf is, maar dan is er vloerkoeling.
Hoe ver steekt die overkapping uit?
 
Maandelijke update, verbruik in kWh gas (CV + SWW) aangezien er 10% verschil zit tussen laag- en hoogcalorisch gas (hier laagcalorisch).
HOB uit 2020, 241 m2 netto bewoonbare oppervlakte, EPC 2, Stookuren: 7-22h, vraagtemp: 21,5 beneden (140m2) en 20,5 boven (100m2).

- November 23: 926 kWh, 315,5 graaddagen, gemiddeld 30.85 kWh/dag
- December 23: 1198 kWh, 346.8 graaddagen, gemiddeld 38,64 kWh/dag
- Januari 24: 1487 kWh , 450,5 graaddagen, gemiddeld 47,95 kWh/dag
- Februari 24: 845kWh, 284,1 graaddagen, gemiddeld 29,12 kWh/dag
- Maart 24: 610 kWh, 275,3 graaddagen, gemiddeld 19,67 kWh/dag

Grafiek per week ook toegevoegd, nog steeds slechts 2 koudeprikken.
Ik heb weinig glas op het zuiden, maar je ziet toch in relatie met graaddagen dat er wat warmte door binnenkomt. Nu doen we de gordijnen dan ook open, in de zomer laten we het zuiden toe.
Het is ook abnormaal warm voor de tijd van het jaar, heb al een keer of 3 gras gemaaid in Maart...

53628866081_7cab51e944_c.jpg
 
Terug
Bovenaan