High end gaming pc

CoBalT

Active member
Crowdfunder FE
Via het werk zou ik een nieuwe computer kunnen aan schaffen.
Ruwe schatting zou het budget 2400 euro excl. BTW zijn. Budget moet ten volle benut worden.

Mijn huidige pc bevat het volgende:
  • Intel Core i7-9700K
  • Corsair 16 GB DDR4-3000
  • Crucial SSD MX500 M.2 1TB
  • Gigabyte Z390 GAMING SLI
  • ASUS ROG-STRIX RTX2080-08G-GAMING
Aangezien ik sedert een half jaartje ook stream, zal deze pc gaan dien als streaming pc. Dus deze wordt niet verkocht.

Aangezien de nieuwe pc via het werk gekocht wordt, zou ik voor het gemak ook alles via één site hebben, en dus niet de onderdelen via verschillende sites aankopen.
Alsook steek ik deze NIET zelf in elkaar. Ik ben zo onhandig als iets, dus deze moet al gemonteerd zijn.

Momenteel heb ik het volgende samengesteld op TONES.

Via pc builder gekozen als basis de Intel Creator Pro.
  • Behuizing: NZXT H510 Elite Black Tempered Glass ATX
  • Moederbord: MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI ATX 1200 Z490 DDR4
  • Processor: INTEL Core i9 10900K 3.7-5.3GHz 20MB 10 Cores 20 Threads 1200
  • Processor koeler: NZXT Kraken Z63 280mm Liquid CPU Cooler
  • Geheugen: CORSAIR 32GB 2x16GB 3200MHZ DDR4 Vengeance RGB Pro Black
  • Grafische kaart: ASUS GeForce RTX 3080 ROG STRIX O10G GAMING 10GB GDDR6X
  • Voeding: CORSAIR 850W HX850 ATX 80+ Platinum Modular Power Supply
  • SSD: SAMSUNG 2000GB M.2 860 EVO TLC MZ-N6E2T0BW
Totaal: 2477,52 Euro excl. BTW

Ik vermoed dat er feedback zal komen om de AMD Ryzen processor te kiezen? Maar ik heb het precies niet zo voor AMD... (it's all in my head;) )
 
De grote vraag is natuurlijk: waarvoor moet hij dienen?
En het zou toch al een heel specifieke situatie moeten zijn waar Intel nog sneller is dan AMD. Zelfs de mainstream 5600 draait in veel gevallen rondjes rond die 10900K en slurpt heel wat minder watts tegelijkertijd ook.

Mag dit van je werkgever een buitenlandse shop zijn?

Case is iets persoonlijks, maar als het is om te werken, zou ik toch kijken voor een stillere case. Er bestaan ook inverted case waarbij het mobo eigenlijk onderste boven is gedraaid en het window rechts zit. Kan misschien ook een optie zijn.
 
De grote vraag is natuurlijk: waarvoor moet hij dienen?
En het zou toch al een heel specifieke situatie moeten zijn waar Intel nog sneller is dan AMD. Zelfs de mainstream 5600 draait in veel gevallen rondjes rond die 10900K en slurpt heel wat minder watts tegelijkertijd ook.

Mag dit van je werkgever een buitenlandse shop zijn?

Case is iets persoonlijks, maar als het is om te werken, zou ik toch kijken voor een stillere case. Er bestaan ook inverted case waarbij het mobo eigenlijk onderste boven is gedraaid en het window rechts zit. Kan misschien ook een optie zijn.
Deze zal gebruikt worden voor gaming. Momenteel nog op 1080p 144hz.
Maar wel rekening houdend dat ik mogelijks in de toekomst nog kijk voor een 4K monitor of 1440p.
Ik ben iemand die graag alles op ultra settings set, en zoveel mogelijk behoud van FPS.

Naar case toe, was ik eigenlijk gelimiteerd door de builder van Tones.
Zou liever ook bij Alternate bvb bestellen, maar daar kan ik geen 3080 aanduiden in hun pc builder om één of andere reden.

Ben niet zeker of een buitenlandse shop mag, zou ik moeten navragen of dit een probleem is of niet.
 
je kan geen 3080 bij Alternate selecteren omdat ze niet op stock zijn
Ja vermoedelijk, maar wel ambetant omdat ik zo die pc builder niet kan gebruiken, en ik denk dat ze die nergens in voorraad hebben en er overal wachtlijsten zijn.
 
Er zijn overal wachtlijsten inderdaad, jammerlijk genoeg :( Of je betaalt de hoofdprijs voor degene die wel op stock zijn.
Azerty heeft bv wel een 3090 in stock voor de schappelijke prijs van 1949€ :eek: :unsure:
Megekko 3 die varieren van prijs tussen 1749 & 2420 en 1 3060ti voor 699

Aangezien je werkgever betaalt, had ik verwacht dat je die ging gebruiken voor thuiswerk, content creator of zo.

Eens rap bij Azerty samengesteld, Ryzen 5900, 64GB Ram, 1 SSD van 500Gb en 1 van 2 TB, Nvidia 3080, ... . Komt op 2760 incl btw

*edit* 2x een NVME SSD samengesteld, 1 zal je dus moeten veranderen naar een gewone m2 aansluiting of een mobo die 2 NVME SSD's kan ondersteunen
 
Er zijn overal wachtlijsten inderdaad, jammerlijk genoeg :( Of je betaalt de hoofdprijs voor degene die wel op stock zijn.
Azerty heeft bv wel een 3090 in stock voor de schappelijke prijs van 1949€ :eek: :unsure:
Megekko 3 die varieren van prijs tussen 1749 & 2420 en 1 3060ti voor 699

Aangezien je werkgever betaalt, had ik verwacht dat je die ging gebruiken voor thuiswerk, content creator of zo.

Eens rap bij Azerty samengesteld, Ryzen 5900, 64GB Ram, 1 SSD van 500Gb en 1 van 2 TB, Nvidia 3080, ... . Komt op 2760 incl btw

*edit* 2x een NVME SSD samengesteld, 1 zal je dus moeten veranderen naar een gewone m2 aansluiting of een mobo die 2 NVME SSD's kan ondersteunen
merci alvast voor uw bijdrage.
Ik vermoed dat je 2x SSD's steekt om Windows apart te houden van games installatie? Maakt dit een groot verschil uit?

Heb vluchtig wat vergelijkings filmpjes bekeken van Ryzen vs Intel i9, en zie op zich niet zoveel performance verschil. Soms in het voordeel van AMD soms in het voordeel van Intel. (enkel naar gaming gekeken)
Reden dat ik het niet zo voor AMD heb, is omdat die (naar horen zeggen) niet zo up to date zijn met hun drivers voor hun GPU's. Geen idee hoe dat eigenlijk is voor processoren. Maar stiekem in mijn hoofd geeft dat meer vertrouwen aan Intel.

Van 3080 zou ik persoonlijk het liefst de ROG Strix hebben, ik dacht dat dit één van de betere 3080 kaarten was.
 
En hoe zit het eigenlijk met moederborden? Er is door ook zoveel keuze in, en zoveel prijs verschillen. Waarop moet ik dan vooral letten?
 
Die blue reeksen zijn eigenlijk de pro reeks van WD, dus die wat performantie opgeven voor langere levensduur. Maar in het echte gebruik zult ge dit niet echt merken. Je kan eventueel wel veranderen naar een reeks van Adata, volgens techradar de beste momenteel op de markt en kost je slechts 8 euro'tjes meer. Die 970Pro is dan weer de speedking, maar heeft de Mean time between failures.
De WD black zou het perfecte evenwicht hebben. Dus een beetje kijken wat voor jou belangrijk is.
Ik ken niets van streaming maar ik vermoed dat het wel beter is om je streaming software en zo op een aparte SSD te zetten tov je games.

Wel, dat de chipset en socket moeten matchen met de cpu, had ge waarschijnlijk wel door ;) Voor de rest eigenlijk vooral welke aansluitingen je wilt/nodig hebt, welke soundchip je wilt gebruiken (tenzij je een DAC wilt gebruiken), ...
Die aansluitingen telt natuurlijk zowel binnen in als op je IO panel achteraan, heb je bv maar 4 USB aansluitingen achteraan maar heb je er 5 nodig.

Intel heeft/had een serieuze exploit zitten in hun cpu's (Meltdown & Spectre) maar dat houd je niet tegen om toch voor Intel te kiezen. Waarom zouden slechte drivers voor een grafische kaart je dan tegen houden om voor AMD cpu te kiezen.
 
Die blue reeksen zijn eigenlijk de pro reeks van WD, dus die wat performantie opgeven voor langere levensduur. Maar in het echte gebruik zult ge dit niet echt merken. Je kan eventueel wel veranderen naar een reeks van Adata, volgens techradar de beste momenteel op de markt en kost je slechts 8 euro'tjes meer. Die 970Pro is dan weer de speedking, maar heeft de Mean time between failures.
De WD black zou het perfecte evenwicht hebben. Dus een beetje kijken wat voor jou belangrijk is.
Ik ken niets van streaming maar ik vermoed dat het wel beter is om je streaming software en zo op een aparte SSD te zetten tov je games.

Wel, dat de chipset en socket moeten matchen met de cpu, had ge waarschijnlijk wel door ;) Voor de rest eigenlijk vooral welke aansluitingen je wilt/nodig hebt, welke soundchip je wilt gebruiken (tenzij je een DAC wilt gebruiken), ...
Die aansluitingen telt natuurlijk zowel binnen in als op je IO panel achteraan, heb je bv maar 4 USB aansluitingen achteraan maar heb je er 5 nodig.

Intel heeft/had een serieuze exploit zitten in hun cpu's (Meltdown & Spectre) maar dat houd je niet tegen om toch voor Intel te kiezen. Waarom zouden slechte drivers voor een grafische kaart je dan tegen houden om voor AMD cpu te kiezen.
Hoch dat heeft gewoon vooral mentaal te maken met het gedacht dat AMD naar 'betrouwbaarheid' in mijn hoofd minder zou zijn. Zal eens moeten lezen over die 'Meltdown & Spectre', zegt mij niet zoveel.
Op deze nieuwe pc, zal er ook niets van streaming software geinstalleerd worden. Puur gaming.

Enkel Voicemeter Banana zal geinstalleerd worden om mijn audio naar de andere pc te krijgen, voor de rest gebeurt dit met een capture card, en zal mijn gaming pc daar niets van onder vinden.


Alvast bedankt voor je feedback!
 
Het gedacht dat AMD naar 'betrouwbaarheid' in mijn hoofd minder zou zijn

AMD is zeker en vast zo goed als intel, ik heb zelfs voor het eerst sinds mijn intel E8400 naar amd overgeschakeld omdat ze nu eenmaal op cpu intel hebben ingehaald, zeker op prijs/prestatie vlak.

Voor de kast, raad ik eigenlijk een Fractal Design Define 7 aan. Ik gebruik hun kasten al sinds de Define R5 reeks, en de 7 heb ik onlangs nog een pc ingebouwd.. gewoonweg zalig om mee te werken en ze zijn nog eens stil ook nog.
 
Nog een fan van de Define 7.
M'n volgende aankoop begin volgend jaar zal de Define 7 zijn.
Ik heb veel cases bekeken en de Define voldoet het meeste aan m'n verwachtingen.
 
Merk is mij niet onbekend.
Huidige gaming pc is een Fractal D. Meshify C Dark.
Persoonlijk zou ik wel niet meer kiezen voor een zo'n kleine case. In mijn huidig geval kan er al geen RTX3080 in of er moeten fans verwijderd worden.
 
Ik zit nog in een Define R6, daarvoor een R5... Top cases. Zeker een aanrader. Stock fans zijn goed, maar Noctua's erin zijn nog merkbaar beter. Bij mij steken er 2x 360mm radiators, 7 noctua fans en een groot D5 pump-res in en dat past nog allemaal netjes. Als ik eens een 3080 te pakken krijg zal het iets spannender worden denk ik, maar ook daar voorzie ik geen issue die niet op te lossen vallen.

Over de discussie AMD vs Intel, ik denk dat je in beide kampen momenteel heel performate opties hebt. @the_dr@gon hier heeft recent een 10900K op een ASUS Strix Z490 Gaming-E gestoken met 32GB G.Skill ram en een ASUS Strix 3080 in een Define S2, hem kan je specifieke bevindingen vragen over zijn setup. Ik heb ongeveer in dezelfde periode een Crosshair VIII X570 Hero en 3900x gekocht (eerste AMD cpu sinds de Barton K7 in 2003 of zo) en ik ben daar ook heel tevreden over. Ik plan nog naar een 5900x en 3080 te migreren maar met de stock vandaag is dat er nog niet van gekomen. Ik heb nu beter ram gekocht dat 3600mHz CL14 kan draaien en daar heb ik nog een 5% extra performance mee gehaald t.o.v. 3600 CL16 met losse secundaire timings. Bij Intel moet je zeker een deftige koeler nemen zodas die Z63 die je daar hebt voorgesteld, zeker voor de 10900k en bij AMD moet je dat geld misschien eerder in je RAM steken... Zelfs met een stock Wraith Prism was die 3900x nog verbazingwekkend goed te koelen.

AM4 / X570 is EOL, dus daar is geen upgrade path. Z490 kan je misschien nog 1x upgraden met een PCIE G4 capabele cpu in het voorjaar van 2021 als die dan uitkomen en de moeite waard zijn... DDR4 is ook stilaan zijn laatste viool aan het spelen, dus de kans bestaat dat de volgende generatie mobo's en cpu's DDR5 gaat nodig hebben en dat je dat ook niet kan meenemen. Storage in M.2 NVME formaat is waarschijnlijk wel transplanteerbaar...

Ik gebruik zelf 2 1TB drives (waarvan 1 PCIE Gen4 voor het OS), zo kan ik desnoods een OS re-install doen zonder heel mijn steam library opnieuw te moeten downloaden of die drive naar een nieuwe machine migreren... Ik vind dat makkelijker dan 1 grote maar da's persoonlijke voorkeur...
 
Ik wacht best nog even zeker met het uitkomen van de nieuwe intel processors en de nieuwe moederborden ?
 
De Z590 borden die in februari uitkomen zijn gisteren voorgesteld en er is intussen ook al info over de 11900K (terug een 8c/16t part ipv 10/20) te vinden. Lijkt erop dat het voor gaming een alternatief kan zijn voor ZEN3 maar voor productiviteit eigenlijk niet deze (volgende) generatie.
 
Maar denk je dat het echt de moeite is om erop te gaan wachten ?
Zal ik een verschil merken tussen een Z490 of een Z590 bord?
Zal ik een verschil merken tussen een 10900k of een 11900k ?

Rekening houdend dat de gpu een 3080 of 3090 zal worden, zullen bovenstaande toch niet voor veel fps verschil gaan zorgen, maar vooral prijsverschil?
 
dat weet niemand op dit ogenblik, enkel wanneer de reviews er zijn zullen we het weten.

Denk vooral dat het beetje aan uzelf ligt van: 'heb ik die nu echt nodig? Kan ik wachten?'

Als je het nu echt nodig hebt, dan ga je met de 10900k geen slechte koop doen he, tis niet dat als de 11900k uitkomt dat die dubbel zoveel beter gaat zijn. ik gok maximaal een 10% verschil.
 
Terug
Bovenaan