Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Boris begint ook al:
Niet dat we die mens al te veel moeten geloven, maar bon, het meest interessante dat hij zegt is:
Intelligence suggests Russia intends to launch an invasion that will encircle Ukrainian capital Kyiv, Mr Johnson said.
Zoals iemand hierboven dus zei: mogelijks direct Kiev proberen in te nemen.

Ben toch benieuwd wat de gevolgen dan juist zouden zijn.
- Als de NAVO militair terugslaat, is het hek van de dam. De Oekraïners zelf gaan het ook niet snel opgeven, dus dat gaat intern sowieso lang aanslepen.
- Op economisch vlak: Rusland totaal afsluiten van het westen, ok. En dan draait Rusland de gaskraan uiteraard ook gewoon dicht als reactie? Had al ergens gelezen dat ons Ursula (von der Leyen) en de EU alvast bezig was met de noodplannen indien dat zou gebeuren...

Boris begint ook al:
Niet dat we die mens al te veel moeten geloven, maar bon, het meest interessante dat hij zegt is:

- Als de NAVO militair terugslaat, is het hek van de dam. De Oekraïners zelf gaan het ook niet snel opgeven, dus dat gaat intern sowieso lang aanslepen.
- Op economisch vlak: Rusland totaal afsluiten van het westen, ok. En dan draait Rusland de gaskraan uiteraard ook gewoon dicht als reactie? Had al ergens gelezen dat ons Ursula (von der Leyen) en de EU alvast bezig was met de noodplannen indien dat zou gebeuren...
Een militaire interventie van de NAVO tegen Rusland is de meest forse maatregel dat het Westen kan nemen. Zoals je zelf aangeeft: het hek van de dam. Want je voert niet zomaar oorlog tegen een kernmacht zonder risico te lopen dat hier en daar paddestoelen uit de grond schieten. Op papier is de NAVO veel sterker, maar het Russische leger is anno 2022 een totaal ander leger dan in de jaren '90.

Rusland is minder kwetsbaar voor Westerse sancties dan in het verleden en zoekt met China concreet naar een mate van samenwerking dat de impact van Westerse sancties voor beiden tot een minimum worden herleid. Best dat de EU dat ook voorziet mocht Poetin de gaskraan toedraaien, maar zowel voor Rusland als de EU zullen die noodplannen op korte termijn niet meteen het gewenste effect hebben. Het gaat pijn doen.

Je vraagt je af of het om amateurisme gaat, danwel of de KGB weet dat het weinig uit maakt of het internet de falsificaties uitspit, zolang de filmpjes maar rondgaan op sociale media.

Die filmpjes dienen uiteindelijk niet om het Westen met een plausibele Casus Belli te overtuigen, eerder om de eigen bevolking te overtuigen om een oorlog te starten. Ik zag op Twitter dat de steun in Rusland zelf niet al te bijster hoog is voor een oorlog in Oekraine, al vind ik het wel niet meer terug dus ben niet zeker hoeveel juist in steun is en hoeveel niet.

Die filmpjes dienen uiteindelijk niet om het Westen met een plausibele Casus Belli te overtuigen, eerder om de eigen bevolking te overtuigen om een oorlog te starten. Ik zag op Twitter dat de steun in Rusland zelf niet al te bijster hoog is voor een oorlog in Oekraine, al vind ik het wel niet meer terug dus ben niet zeker hoeveel juist in steun is en hoeveel niet.
Is het sowieso geen nattevingerwerk om de "goesting in oorlog" te peilen?

Russische troepen in Wit-Rusland worden permanent.
EU en NATO zouden hierop toch fors aanwezigheid van troepen, soldaten, anti-rakket installaties mogen opvoeren.

Super onverwacht.

Nochtans:

- Kremlin 10 februari: "the Russian troops will return home after the drills."

- Buitenlandminister Belarus 17 februari: “not a single Russian serviceman and not a single piece of Russian military hardware will remain after these maneuvers.”

Het zal toch niet waar zijn dat die deugnieten al de hele tijd aan het liegen zijn??

Ik denk eerlijk gezegd dat Poetin niet verwacht had dat Europa en vooral de VS zo supportive uit de hoek komen en dat Oekraine zoveel aandacht krijgt. Volgens mij had die al lang in Oekraine willen staan, maar net de harde taal van de VS en de voortdurende "hij gaat aanvallen", spelen hem parten. Die 2-3 weken dat hij daar al bezig is met "militaire oefeningen" begint stilletjes aan wel een serieuze kostelijke grap te worden.

Boris begint ook al:

Oekraïne heeft ook een leger van 200000 man, dat gaat toch niet zomaar zonder slag of stoot gebeuren dan. Dat lijkt mij voor Rusland dan toch ook een heel kostelijke operatie te gaan worden. Als Oekraïne een guerilla oorlog blijft voeren dan zal het daar nog niet snel gedaan zijn.

Nu spreekt men van een leger van Rusland van 190000 man die klaarstaat rond Oekraïne, om het volledige land te bezetten gaat dat toch niet genoeg zijn.

Oekraïne heeft ook een leger van 200000 man, dat gaat toch niet zomaar zonder slag of stoot gebeuren dan. Dat lijkt mij voor Rusland dan toch ook een heel kostelijke operatie te gaan worden. Als Oekraïne een guerilla oorlog blijft voeren dan zal het daar nog niet snel gedaan zijn.

Nu spreekt men van een leger van Rusland van 190000 man die klaarstaat rond Oekraïne, om het volledige land te bezetten gaat dat toch niet genoeg zijn.
Maar wie weet wat Poetin eigenlijk van plan is? Rusland heeft de mogelijkheid om zonder al te veel verlies Oekraïne kreupel te bombarderen. De Oekraïense luchtmacht is een allegaartje, terwijl dat van Rusland de derde grootste ter wereld is na de US Airforce en de US Navy. In Syrië heeft het genoeg ervaring kunnen opdoen met precisiebombardementen. Wat kan Oekraïne daartegen uithalen?

Net berichten binnen dat Rusland het luchtruim van de Zee van Azov gaat sluiten vanaf middernacht.
Er zouden ook verschillende oorlogsschepen binnengevaren zijn daar.

Maar wie weet wat Poetin eigenlijk van plan is? Rusland heeft de mogelijkheid om zonder al te veel verlies Oekraïne kreupel te bombarderen. De Oekraïense luchtmacht is een allegaartje, terwijl dat van Rusland de derde grootste ter wereld is na de US Airforce en de US Navy. In Syrië heeft het genoeg ervaring kunnen opdoen met precisiebombardementen. Wat kan Oekraïne daartegen uithalen?

Precisiebombardementen tegen een non-natiestaat zonder noemenswaardige antiluchtafweer is wel wat anders dan precisiebombardementen tegen een "echt" leger met echt luchtafweer

Daterende weliswaar ook van soviet tijdperk maar de Russische luchtmacht is ook nog hoofdzakelijk designs uit soviet tijdperk. Zoveel "fifth gen" hebben ze ook niet.

Dit is geen VS vs Irak situatie van 2004 waar Irak nog zat met de restjes wat ze nog hadden van begin jaren 90

Laatst bewerkt:
The US has intelligence indicating orders have been sent to Russian commanders to proceed with an attack.
CNN

Westen lijkt meer en meer voor te bereiden op conflict.
US geeft aan dat Amerikanen in Rusland voorbereid moeten zijn op het verlaten van Rusland.
Macron heeft duidelijk diplomatisch niets bereikt. Diplomatie lijkt dood.

Volgende stap zal dan wel zijn verschillende Europese landen die noodbijeenkomsten van regeringen, kernkabinetten bijeen roepen.

Ja en wat gaat het westen precies doen? De EU is hopeloos verdeeld door de botsende belangen. Zeker met de nieuwe regering in Duitsland die Oekraïne op een bordje zou aanreiken aan Rusland om Nordstream in gebruik te kunnen nemen is unanimiteit ver weg. Scholz valt me tot nu toe verschrikkelijk tegen, die man heeft precies helemaal geen ruggengraat. Als je dat vergelijkt met Macron, waar ik ook niet de hoogste pet van op heb...

Dat is voor mij ook de belangrijkste aanwijzing waarom ik denk dat Rusland wel degelijk gaat binnenvallen. Niemand gaat Oekraïne helpen, inclusief de NAVO want die heeft geen mandaat.

Misschien is het zoals een paar posts eerder geschreven. Doordat de USA constant de moves van Rusland in de ether gooit. Dat is mss echt ambetant voor de Russen. Ik las hier een paar posts eerder. Misschien moeten we krachtig zijn en onmiddelijk Oekraïne lid maken van de NATO. Een aanval op hen. Is een aanval op ons allen. Op de democratie en de vrijheid der volkeren. Ik geraak daar steeds smeer overtuigd van en misschien zou dit Poetin laten inbinden en krijgt het Russische volk eindelijk ook vrijheid op termijn.

Edit en dan weten de chinezen ook meteen dat Taiwan, Hongkong ook vrij zouden moeten zijn ook dat is een rode lijn.

Laatst bewerkt:
Misschien moeten we krachtig zijn en onmiddelijk Oekraïne lid maken van de NATO. Een aanval op hen. Is een aanval op ons allen. Op de democratie en de vrijheid der volkeren. Ik geraak daar steeds smeer overtuigd van en misschien zou dit Poetin laten inbinden en krijgt het Russische volk eindelijk ook vrijheid op termijn.

Edit en dan weten de chinezen ook meteen dat Taiwan, Hongkong ook vrij zouden moeten zijn ook dat is een rode lijn.
Alle sympathie voor Oekraïne, maar ik wil er alleszins geen WO III voor riskeren.
Gemakkelijk gezegd, maar ga jij het Belgisch leger gaan vervoegen als dat dan escaleert...?

Binnen max 15 jaar of zo is Putin weg en komt er mss een tweede kans tot normalisatie.

Misschien is het zoals een paar posts eerder geschreven. Doordat de USA constant de moves van Rusland in de ether gooit. Dat is mss echt ambetant voor de Russen. Ik las hier een paar posts eerder. Misschien moeten we krachtig zijn en onmiddelijk Oekraïne lid maken van de NATO. Een aanval op hen. Is een aanval op ons allen. Op de democratie en de vrijheid der volkeren. Ik geraak daar steeds smeer overtuigd van en misschien zou dit Poetin laten inbinden en krijgt het Russische volk eindelijk ook vrijheid op termijn.

Ze zouden dan al zo veel mogelijk landen moeten toelaten tot de NAVO, als Poetin Oekraïne binnenvalt. Zweden en Finland hebben al aangegeven zich bij de NAVO te willen aansluiten. Oekraïne is lastiger aangezien dat land in een militair conflict verwikkeld zit, en een land mag niet in een militair conflict zijn wanneer het zich wilt aansluiten (+ nog enkele voorwaarden)

Het grootste probleem voor Putin is Rusland zelf . De Russen willen geen grote oorlog met Oekraïne , en dat zou wel eens protesten en terreur kunnen uitlokken .

Daarom alleen al zie ik het hem niet doen , toch geen massale aanval op Kiev . Dat druist volledig tegen de "Russen en Oekrainers zijn broeders-filosofie" .

De sleutel ligt in de Donbas , maar goed hopelijk is er een akkoord tussen Macron en Putin .

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan