Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Ik hoop dat dit de druppel wordt om alsnog een Europese defensie uit de grond te stampen.

Lukt dit niet met alle EU-landen samen, laat dan een kerngroep het opstarten zoals vroeger bij de EGKS/EEG waar later andere landen kunnen bij aansluiten. Een verregaande economische samenwerking tussen tientallen Europese landen, waaronder eeuwige vijanden Duitsland/Frankrijk, werd ook onmogelijk geacht. Dit is nochtans een succesverhaal.

Meer een eigen koers varen gericht op ons eigen belang is daarna het slimst, maar banden doorknippen met Angelsaksische landen zou ik idioot vinden. Ze zijn vooralsnog het machtigste militaire blok ter wereld en het zou ook van weinig dankbaarheid getuigen, want ze hebben ons al meermaals uit de shit geholpen...

Meanwhile kijken de kinderen hier nog altijd naar Booba en Masha en de beer op Netflix, toch beiden Russische series. De kaviaar blijft rijkelijk aangevoerd. De Navo zou beter zijn troepen daar weg halen zodat de gasleveringen kunnen opgevoerd worden en de prijs terug normaal wordt tot 2ct/Kwh voor de consument.

Ik hoop dat dit de druppel wordt om alsnog een Europese defensie uit de grond te stampen.

Au contraire, dit wordt de druppel die de NAVO versterkt. Dit zal misschien Zweden, Finland, Georgië nog meer motiveren om in de NAVO te stappen. En als Rusland Donetsk annexeert, dan zit Oekraïne ook in de NAVO.

Lukt dit niet met alle EU-landen samen, laat dan een kerngroep het opstarten zoals vroeger bij de EGKS/EEG waar later andere landen kunnen bij aansluiten. Een verregaande economische samenwerking tussen tientallen Europese landen, waaronder eeuwige vijanden Duitsland/Frankrijk, werd ook onmogelijk geacht. Dit is nochtans een succesverhaal.

Meer een eigen koers varen gericht op ons eigen belang is daarna het slimst, maar banden doorknippen met Angelsaksische landen zou ik idioot vinden. Ze zijn vooralsnog het machtigste militaire blok ter wereld en het zou ook van weinig dankbaarheid getuigen, want ze hebben ons al meermaals uit de shit geholpen...

En bij voorkeur dan toch investeren in ontwikkeling van eigen materiaal in plaats van steeds in de catalogus van Uncle Sam te moeten gaan bladeren.

Au contraire, dit wordt de druppel die de NAVO versterkt. Dit zal misschien Zweden, Finland, Georgië nog meer motiveren om in de NAVO te stappen. En als Rusland Donetsk annexeert, dan zit Oekraïne ook in de NAVO.
Als Europese landen hun defensiebudget opkrikken naar het verplichte 2% van BBP zou dit ook al een goede zaak zijn.

Ik vrees er ook voor, Kosovo destijds was ook geen wake-up call.

En bij voorkeur dan toch investeren in ontwikkeling van eigen materiaal in plaats van steeds in de catalogus van Uncle Sam te moeten gaan bladeren.
Deels mee akkoord. Als we daardoor inferieur materiaal hebben, moeten we elders kijken daarvoor.
Maar meer geld naar ontwikkeling en samenwerken om zaken te ontwikkelen kan alleen maar voordelen geven.

Wie moet dat Europees leger aansturen ? Ursula von der Leyen ? Charles Michel ?

En wat doe je met een opstandeling binnen de Unie (Hongarije?) , Het leger er op af sturen ? Neen , ik zie het niet gebeuren . Navo en meer investeren in nationale legers . Wij zijn niet de Verenigde Staten van Europa ,en ik zie dat ook niet snel veranderen . De Europese volkeren zijn daarvoor te verschillend.

Beginnen met een kleine groep van landen zoals destijds de EU begonnen is. Duitsland-Frankrijk erin zou bijvoorbeeld mooi zijn...
Klein aantal landen is kortere lijnen en je kan zo een stevige structuur uitbouwen waar later andere landen kunnen bij aansluiten.

Dit is volgens mij de enige optie als Europa op wereldvlak nog wenst mee te spelen militair.

Wie moet dat Europees leger aansturen ? Ursula von der Leyen ? Charles Michel ?

En wat doe je met een opstandeling binnen de Unie (Hongarije?) , Het leger er op af sturen ? Neen , ik zie het niet gebeuren . Navo en meer investeren in nationale legers . Wij zijn niet de Verenigde Staten van Europa ,en ik zie dat ook niet snel veranderen . De Europese volkeren zijn daarvoor te verschillend.

Die ingebeelde verschillen van nationalisten die mentaal nog in de 19de eeuw leven is de reden waarom we zowel als Europa als als individuele naties internationaal niets voorstellen.

We worden geconfronteerd door de ene internationale crisis na de andere, en wat zie je in Vlaanderen en de rest van Europa? Een schijnbaar onweerstaanbare drang om terug te plooien op nog kleinere eenheden, kwestie van hélemaal niets meer te zeggen te hebben. Liever een paar jaar onafhankelijk van België, om dan manu militari ingelijfd te worden door halve dictaturen, dan de ingebeelde of minstens enorm uitvergrote verschillen aan de kant zetten om een sterk(er) Europa mogelijk te maken waarbinnen je als natie nog enige zelfbeschikking hebt.

Die ingebeelde verschillen van nationalisten die mentaal nog in de 19de eeuw leven is de reden waarom we zowel als Europa als als individuele naties internationaal niets voorstellen.

We worden geconfronteerd door de ene internationale crisis na de andere, en wat zie je in Vlaanderen en de rest van Europa? Een schijnbaar onweerstaanbare drang om terug te plooien op nog kleinere eenheden, kwestie van hélemaal niets meer te zeggen te hebben. Liever een paar jaar onafhankelijk van België, om dan manu militari ingelijfd te worden door halve dictaturen, dan de ingebeelde of minstens enorm uitvergrote verschillen aan de kant zetten om een sterk(er) Europa mogelijk te maken waarbinnen je als natie nog enige zelfbeschikking hebt.
Mee eens dat er nu al te veel landen zijn in Europa . Maar de vrees is dat zo een Europees leger wel eens intern zou kunnen gebruikt worden om opstandigheden te onderdrukken . Europa staat niet op 1 lijn

Ingebeelde verschillen? Ga eens op reis naar Italië of Spanje maar? Polen?

Hoeveel tolken zijn er niet nodig in het Europees parlement omdat men elkaar anders niet verstaat,

Mee eens dat er nu al te veel landen zijn in Europa . Maar de vrees is dat zo een Europees leger wel eens intern zou kunnen gebruikt worden om opstandigheden te onderdrukken . Europa staat niet op 1 lijn
De VS ook niet, met een veel grotere polarisatie en waar wapens wijdverspreid zijn ... hoe vaak is het Amerikaanse leger de afgelopen eeuw ingezet om "opstandelingen" te onderdrukken?

Hoeveel tolken zijn er niet nodig in het Europees parlement omdat men elkaar anders niet verstaat,
Dat is dus voor mij al net een van die verschillen die verschrikkelijk uitvergroot worden. Ik snap die obsessie met taal niet. Uiteraard is het allemaal handiger als we allemaal dezelfde moedertaal hebben, maar dat is toch helemaal geen reden waarom er geen vergaande samenwerking mogelijk is tussen Europese staten?

Als het nog met moeite werkt zoals de federale regeringsvormingen in België dan moet je toch zaken gaan besluiten en hervormen. Ik zeg niet dat we naar een onafhankelijk Vlaanderen moeten, maar de manier waarop ons land nu toch al minstens twee decennia bestuurd wordt is toch voor verbetering vatbaar. Op Europees vlak bepaalde zaken gaan generaliseren lijkt me wel een goede eerste stap, maar zolang landen het laatste woord hebben en de EU eigenlijk geleid wordt door politici die in eigen land uitgerangeerd zijn zie ik daar geen verbetering in komen.

Eigenlijk zou de EU juist een goede incubator zijn voor separatisme. Laat een regio zich maar afscheuren en enkele eigen wetten en accenten behouden, zo lang ze voor de belangrijke zaken maar deel blijven uitmaken van de ruimere gemeenschap.

Dat is dus voor mij al net een van die verschillen die verschrikkelijk uitvergroot worden. Ik snap die obsessie met taal niet. Uiteraard is het allemaal handiger als we allemaal dezelfde moedertaal hebben, maar dat is toch helemaal geen reden waarom er geen vergaande samenwerking mogelijk is tussen Europese staten?

Dat is ons eigen landje (NL vs FR) al een probleem.
Het zou inderdaad niet mogen, maar het is wel.

Dat is ons eigen landje (NL vs FR) al een probleem.
Het zou inderdaad niet mogen, maar het is wel.
En in ons eigen land is dat dus een ingebeeld probleem. En ik bedoel daarmee, het is geen (echt) praktisch probleem, het is een ideologisch probleem van nationalisten die mentaal nog in het verleden leven.

Op Europees vlak bepaalde zaken gaan generaliseren lijkt me wel een goede eerste stap, maar zolang landen het laatste woord hebben
Absoluut, maar we moeten dan ook naar een Europa waar landen niet meer het laatste woord hebben, behalve voor enkele welomlijnde regionale bevoegdheden, als we willen overleven.

Maar soit, daar is een ander topic voor.

Natuurlijk zijn er in Europa een hoop culturele verschillen, maar mensen benadrukken die ook gewoon graag. Algemeen heb je wel een hoop zaken waar de gemiddelde Europeaan hetzelfde over denkt. Ik vond toch dat ik me in de VS vooral Europees voelde, en op veel vlakken mijn Spaanse vrienden dichter bij mijn wereldbeeld stonden dan mijn Amerikaanse collega's.

In de VS is er nog altijd dat opdelen van de burgeroorlog, waar het noorden het zuiden bekijkt als dom, achtergesteld, conservatief en omgekeerd zij het noorden arrogant en te liberaal vinden. Buiten de taal weet ik niet of er zoveel raakvlakken zijn tussen een stadsmens uit bv. NY en iemand die buiten de stad opgroeit in bv. Alabama.

Maar uiteindelijk schaart men zich wel achter dezelfde vlag en dat hebben wij niet, deels omdat we van die eigenheid houden, maar ook deels omdat we die IMO heel hard benadrukken alsof het onoverkomelijk is. Dat zie je in België al, waar Walen en Vlamingen als compleet andere culturen worden gezien.

Soit dit natuurlijk als zijdiscussie. Het valt me ook wel op dat algemeen we gewoon hard de reflex hebben om continue te benadrukken hoe zwak Europa wel is, misschien ligt daar ook gewoon de oorsprong van dit probleem.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan