Nee maar als je wat objectiever probeert te zijn, moet je al geband worden. Vanaf dat je enige nuance brengt, moet je gebannen worden. Allemaal moeten we keihard tegen Rusland zijn, voor oorlog zijn, voor de dood van zoveel mogelijk Russen zijn tot er geen enkele Rus overschiet. Rusland is de duivel en Amerika is de held, ik ga daar niet in mee. En Amerika draagt met dit soort communicatie bij aan escalatie. De enigen die aan een de-escalatieproces trachten te werken zijn Macron en de Duitsers.
De discussies van de laatste 20 pagina's van dit topic heb ik nog nooit zien draaien naar 'voor oorlog en voor de dood van zoveel mogelijk Russen'. Ervoor heb ik de discussie niet echt gevolgd.
Moest iemand die commentaar maken, zou ik daar evenzeer van walgen.
Ik denk heel erg vaak dat je misschien de woorden 'Rusland' en 'de Russen' leest als 'de gehele cultuur of bevolking', maar dat is in mijn woorden alvast niet de bedoeling. Als ik praat over Rusland en de Russen, bedoel ik uiteraard gewoon de politiek. Ik heb niets tegen Rusland of de Russen ansich, maar ik ben wel resoluut tegen de politiek die ze voeren. Ik heb niets tegen de VS of de Amerikanen ansich, maar ik frons resoluut mijn ogen als ik hoor wat daar politiek allemaal gaande is. De Amerikaanse politiek is een hoopje chaos.
Russophobie wordt heel vaak aangehaald, en is zeker ook een favoriet onderwerp en propagandamateriaal van respectvolle mediakanalen (/s) zoals
RT en
SputnikNews. Ik snap dat als je overal Rusland ziet staan, dat dat misschien verkeerd kan overkomen. Maar nogmaals, niemand spreekt hier over de Russische bevolking. Ik ken niemand die een probleem heeft met de modale Rus. People are people, living their lives.
Dat het Russische politieke systeem haaks staat op onze democratie is een feit. Dat is onverenigbaar. Net zoals het Chinese politieke systeem.
Ik vind die systemen ongelofelijk fout, ze staan absoluut haaks op mijn morele en politieke waarden. Daarom dat er ook zoveel frictie is tussen ons en hen. Zeker in een geglobaliseerde wereld.
Ik blijf erbij, het politieke systeem in Rusland is om te walgen. Oppositie wordt daar verbannen en in de gevangenis gestoken. Politieke dissidenten worden vergiftigd in het buitenland zonder al te veel moeite om dat zelfs weg te steken. De VS is niet onschuldig in dat opzicht, en heeft zeer zeker zich schuldig gemaakt aan enorm veel wanpraktijken en oorlogsmisdaden. Absoluut mee akkoord. Ik sta zeker niet achter Amerikaanse politiek. Ik vind de huidige Europese politiek pakken beter dan wat er elders gaande is.
Maar nogmaals, mijn mening blijft erbij, dit verhaal in huidig Oekraïne is er voor mij 1 van Russische agressie. Het is voor mij onmiskenbaar duidelijk dat Rusland de Europese vrede bedreigt en een
soeverein Oekraïne bedreigt. De essay van Poetin van afgelopen zomer zegt wat dat betreft voor mij genoeg. Hij aanvaardt de onafhankelijkheid van Oekraïne nu niet en nooit niet. Ook op cultureel en religieus vlak moet dat land wat hem betreft in zijn gareel lopen. Die man heeft een veiligheidsmeeting bijeengeroepen omdat de Oekraïnse orthodoxe kerk is opgericht geweest.
Poetin heeft beslist dat dat zijn invloedssfeertje moet blijven, terwijl dat land democratisch naar het westen aan het opschuiven is.
Kan je mij een reden geven waarom je dat niet vreselijk vindt? Dat de wil van de Oekraïnse bevolking wordt genegeerd?
Ik merk hier heel veel stemmen die Russische bedreigingen minimaliseren, of de Amerikaanse reactie bejubelen, maar waarom wordt hier amper gesproken over de Oekraïner?
Zeker, als je in het oosten van Oekraïne gaat spreken, ga je meer Russisch-gezinden vinden. Maar ik betwijfel of dat dit Russisch spierballengerol de zieltjes van de Oekraïners aan het winnen is. Integendeel, die bevolking is meer en meer aan het opschuiven naar het westen. En de enige schuldige daarvoor is het beleid van Poetin en zijn kameraadjes.
De huidige Russische reactie zal er voor zorgen dat alle andere Oost- en Noord-Europese landen in de armen van de NAVO worden geduwd. En die soevereine landen mogen wat mij betreft dat absoluut zelf beslissen.
Ik zei het al eens, maar ik zeg het nog eens. Ik snap dat Rusland reageert op een bepaalde manier, en ik snap dat Rusland zich ongemakkelijk voelt. Ik snap de frustratie langs Russische kant.
Maar een reactie begrijpen, maakt nog niet dat die reactie de juiste is.
Rusland ontkent volgens mij de realiteit en probeert zijn eigen fictieve realiteit waar te maken met militaire intimidatie.