Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Trolling op het hoogste niveau :D

Tja, als er morgen effectief niets gebeurt is dat wel afgang voor Biden en zijn oorlogsvoorspellers. Lavrov heeft Liz Truss ook mooi om de tuin geleid met haar gebrekkige terreinkennis.
Het is ook gewoon win-win voor Rusland. NAVO, de VS, en ons nog eens getoond dat ze nog meespelen. Als er geen sterke tegenreactie kwam, was de tijd rijp om door te zetten, en nu kunnen ze onder het mom van "het was maar een oefening" nog eens de plaat bovenhalen van de agressieve en oorlogszuchtige VS. RT en een leger aan trolls zal nu wel de publieke opinie in Europa zo proberen te bespelen, iets waarvan je nu al de tekenen ziet.

Laatst bewerkt:
Het is ook gewoon win-win voor Rusland. NATO, de VS, en ons nog eens getoond dat ze nog meespelen. Als er geen sterke tegenreactie kwam, was de tijd rijp om door te zetten, en nu kunnen ze onder het mom van "het was maar een oefening" nog eens de plaat bovenhalen van de agressieve en oorlogszuchtige VS. RT en een leger aan trolls zal nu wel de publieke opinie in Europa zo proberen te bespelen, iets waarvan je nu al de tekenen ziet.
Ik debk niet dat de publieke opinie in Europa de grote target zal zijn, veel meer de eigen bevolking.

Ik debk niet dat de publieke opinie in Europa de grote target zal zijn, veel meer de eigen bevolking.
Beiden. Ik ga niet zeggen dat het VB wordt betaald door Poetin en dat het Kremlin de partijlijn bepaalt, maar ik zou er niet van verschieten dat er meer dan vriendelijke banden bestaan tussen partijen zoals het VB en het lokale Russische consulaat.

Hopelijk wordt een oorlog vermeden. En als die er niet komt, is het opnieuw deels dankzij de VS.

Ik ben beschaamd als ik onderstaande kaart bekijk, Europa kan nog steeds geen vuist maken. Zelfs in onze eigen achtertuin.
_123229967_nato_troops_eastern_europe_v2_2x640-nc.png

Ik hoop dat er snel werk gemaakt wordt van nieuwe nucleaire reactoren om onze afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen en dat militaire budgetten opgetrokken worden én nuttig besteed.

Beiden. Ik ga niet zeggen dat het VB wordt betaald door Poetin en dat het Kremlin de partijlijn bepaalt, maar ik zou er niet van verschieten dat er meer dan vriendelijke banden bestaan tussen partijen zoals het VB en het lokale Russische consulaat.

Le Pen in Frankrijk wordt bv grotendeels gesponsord door het Kremlin.

Le Pen in Frankrijk wordt bv grotendeels gesponsord door het Kremlin.
Wereldbeelden lopen dan ook gelijkaardig. Ik ken ook een Poetinfanaat die regelmatig maandenlang in Rusland woont en zegt dat hij daar meer vrijheid heeft dan hier. Nu goed, als je neus in dezelfde richting is gesteld als het Kremlin kan dat wel kloppen.

Wereldbeelden lopen dan ook gelijkaardig. Ik ken ook een Poetinfanaat die regelmatig maandenlang in Rusland woont en zegt dat hij daar meer vrijheid heeft dan hier. Nu goed, als je neus in dezelfde richting is gesteld als het Kremlin kan dat wel kloppen.
Zeker, ik kan mij bijvoorbeeld niet inbeelden welke "vrijheid" zo iemand hier niet heeft. Ik vermoed dat het dan vooral over tegenwind gaat wanneer er nogal controversiële uitspraken worden gedaan, die in Rusland makkelijker passeren. Anderzijds zou ik in Rusland niet te luid pro rechten voor homoseksuelen zijn, of de rol van het geloof te hard in vraag stellen.

Zeker, ik kan mij bijvoorbeeld niet inbeelden welke "vrijheid" zo iemand hier niet heeft. Ik vermoed dat het dan vooral over tegenwind gaat wanneer er nogal controversiële uitspraken worden gedaan, die in Rusland makkelijker passeren. Anderzijds zou ik in Rusland niet te luid pro rechten voor homoseksuelen zijn, of de rol van het geloof te hard in vraag stellen.
Dan gaat het om dingen zoals FB-censuur en de mainstreammedia als "regimepers". Sjans dat RT tenminste eerlijke journalistiek beoefent.

Ja die invloed is er uiteraard en is niet gering, daar twijfel ik niet aan. Ik had het specifiek over de framing van de recente gebeurtenissen in Oekraïne, daar denk ik niet dat Rusland ineens een grote slag gaat thuishalen in het beïnvloeden van de Europese burgers. Intern zet Putin daar meer op in.

Ja die invloed is er uiteraard en is niet gering, daar twijfel ik niet aan. Ik had het specifiek over de framing van de recente gebeurtenissen in Oekraïne, daar denk ik niet dat Rusland ineens een grote slag gaat thuishalen in het beïnvloeden van de Europese burgers. Intern zet Putin daar meer op in.
Uiteraard, want die wil stevig in het zadel blijven. Zijn grootste angst is een Maidanrevolte op eigen bodem.

In ieder geval , de kans lijkt zeer klein dat Oekraïne nog de Krim en Donbass kan terugvorderen . Eén van de punten waar deze Oekraïnse president mee wou uitpakken.

In ieder geval , de kans lijkt zeer klein dat Oekraïne nog de Krim en Donbass kan terugvorderen . Eén van de punten waar deze Oekraïnse president mee wou uitpakken.
De Krim is strategisch te belangrijk voor Rusland en wellicht zou Poetin dan bij teruggave ook de marinebasis van Sevastopol moeten opgeven (van 1991-2014 werd die gehuurd en jaarlijks betaald - nadien werd dit Russisch grondgebied), want Kiev staat niet te popelen om die terug aan de Russen te verhuren. Dat betekent dat de strategische controle over de Zwarte Zee aan Rusland zou worden ontzegd.

Donbass/Luhansk werden vandaag door de Russische Doema erkend als onafhankelijke volksrepublieken. Ik zie het niet gebeuren dat Oekraïne die gebieden terug zal vorderen met een offensief. Vooral niet nu, maar ook niet later. Tenzij Rusland implodeert, maar dat wil niemand. Een gebalkaniseerde atoommacht is voer voor een Tom Clancy-roman, maar niet in de werkelijkheid.

Zijn er eigenlijk mensen die echt denken dat Rusland Oekraïne gaat binnenvallen? Rusland heeft niks te winnen bij een invasie, wel met een permanente dreiging. De Amerikanen kunnen een mooie cent bijverdienen aan de extra wapenverkoop, en de Russen krijgen waarschijnlijk hun zin dat Oekraïne niet bij de NAVO komt (enfin, niet dat dat er snel zat aan te komen anyway).

Er wordt imo altijd te snel met de vinger naar Rusland gewezen. Ok, het is een dictatuur met een boos klein duimpje als president. Maar welk andere (groot) land zou überhaupt gediend zijn met dat het de afgelopen twee decennia de wapens van uw aartsvijand steeds dichter bij uw grens heeft zien schuiven? Hoe de VS zich zou gedragen weten we maar al te goed, denk maar aan de Cuba-"crisis".
Dit is gewoon een machtsspel, niks meer niks minder.

De Krim is strategisch te belangrijk voor Rusland en wellicht zou Poetin dan bij teruggave ook de marinebasis van Sevastopol moeten opgeven (van 1991-2014 werd die gehuurd en jaarlijks betaald - nadien werd dit Russisch grondgebied), want Kiev staat niet te popelen om die terug aan de Russen te verhuren. Dat betekent dat de strategische controle over de Zwarte Zee aan Rusland zou worden ontzegd.

Donbass/Luhansk werden vandaag door de Russische Doema erkend als onafhankelijke volksrepublieken. Ik zie het niet gebeuren dat Oekraïne die gebieden terug zal vorderen met een offensief. Vooral niet nu, maar ook niet later. Tenzij Rusland implodeert, maar dat wil niemand. Een gebalkaniseerde atoommacht is voer voor een Tom Clancy-roman, maar niet in de werkelijkheid.
Ik geloof dat Zelensky wel degelijk die gebieden terugwil ,maar zonder Westerse militaire steun lijkt dat onmogelijk. Rusland heeft wederom Oekraïne/EU/Navo gewoon met wat troepen aan de grens te positioneren het angstzweet doen beleven.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan