contextbinder
Well-known member
Mss is de werkelijkheid anders maar het is frustrerend dat het lijkt alsof Europa gewoon het podium is in dit conflict, de VS en Rusland zijn de regisseurs terwijl Europa het grootste slachtoffer zal zijn, in combinatie met de fossiele brandstoffen zal dat voor menig Amerikaan mss wel als positief gezien worden.De US is een enorm grote economie. Wat meer of minder gas kunnen leveren aan Europa gaat daar amper weinig op hebben. Ik kan me moeilijk voorstellen dat gezien de mogelijke kost van een militaire interventie en instabiliteit die kleine win het waard zou zijn voor hen. De impact zou ook sterk afhangen van over welke sectoren het gaat, voor de fossiele brandstoffen industrie zou het uiteraard een win zijn maar de VS economie is ook een enorme klant van fossiele brandstoffen, die zouden dan weer nadeel ondervinden van het feit dat Amerikaans gas of olie naar Europa gaat. De VS heeft, omwille van zijn grote en diverse economie, net zoals de EU, op lange termijn vooral belang bij een stabiele situatie waarbij internationale handel floreert, waar ze grondstoffen goedkoop kunnen kopen en er een welvarende internationale afzetmarkt is om hun producten te verkopen.
En dan is er nog de timing, zo net voor opening van de pijplijn. Langs de andere zijde ziet de toekomst er voor Rusland ook niet bepaald goed uit. Kan me ook voorstellen dat een Oekraïne als lid van de NAVO absoluut geen aanvaardbare optie is ….
, wees maar zeker dat je buur gaat klagen.