Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

En zo nog meer in China’s armen worden gedreven.
Altijd een vreemd argument gevonden. Op korte- en middellange termijn zal Rusland sowieso toenadering zoeken tot China, dat is een markt van 1,4 miljard (voorlopig) mensen. Diversifiëren richting China is gewoon common sense en de leidingen zijn al in aanbouw. Maar Rusland is een gigantisch land, de gasvelden die Europa bevooraden zijn niet de gasvelden die je zomaar aan China kan linken. Als de flow naar Europa stopt dan gaat het voorlopig nergens heen.
Op geopolitiek vlak hebben China en Rusland voorlopig nog genoeg gelijklopende belangen, dus waarom zouden ze niet samenwerken op die vlakken?

Altijd een vreemd argument gevonden. Op korte- en middellange termijn zal Rusland sowieso toenadering zoeken tot China, dat is een markt van 1,4 miljard (voorlopig) mensen. Diversifiëren richting China is gewoon common sense en de leidingen zijn al in aanbouw. Maar Rusland is een gigantisch land, de gasvelden die Europa bevooraden zijn niet de gasvelden die je zomaar aan China kan linken. Als de flow naar Europa stopt dan gaat het voorlopig nergens heen.
Op geopolitiek vlak hebben China en Rusland voorlopig nog genoeg gelijklopende belangen, dus waarom zouden ze niet samenwerken op die vlakken?
Geen argument pro of contra.
Eerder een vaststelling.

Ik zie liever geen oorlog uiteraard. Maar als Rusland doorzet, hebben we geen andere keuze.

Jeltsin vind ik inderdaad een zeer slechte president... Eigenlijk is het één van de grootste drama's van de 20ste eeuw dat de USSR gevallen is en we nu met dit "Rusland" te maken hebben. Als de revolutie nooit plaatsvond en men had langer hervormingen kunnen doen, hadden de Russen vandaag wel beter afgeweest en tenminste gerespecteerd geweest, eventueel dan wel zonder oost-Europa.

Jeltsin vind ik inderdaad een zeer slechte president... Eigenlijk is het één van de grootste drama's van de 20ste eeuw dat de USSR gevallen is en we nu met dit "Rusland" te maken hebben. Als de revolutie nooit plaatsvond en men had langer hervormingen kunnen doen, hadden de Russen vandaag wel beter afgeweest en tenminste gerespecteerd geweest, eventueel dan wel zonder oost-Europa.
Het hele Oostblok is het zowat oneens met jou.

In dezelfde eeuw dat we WO 1 en WO 2 meemaakten, naast de Culturele Revolutie en de Grote Hongersnood in China, alsook Holodomor en de Spaanse Griep en crazy behavior van een hoop crazy people, is blijkbaar de val van de USSR een van de grootste drama's.

Allez dan.

Als Rusland effectief Ukraine binnenvalt vraag ik mij wel af hoe de NAVO dan gaat reageren op bvb Russische schendingen van hun luchtruim. Het is publiek geweten dat ze nu al regelmatig "per ongeluk" hun afslag missen en verkeerd vliegen maar vriendelijk edoch dringend worden verzocht om te keren onder begeleiding. Hoe gaan we in die situatie reageren? Dat lijkt mij wel een groot risico op escalatie, als daar dan een lidstaat agressief gaat (moeten) ingrijpen en als de bal zo aant rollen gaat kan het heel snel uit de hand lopen denk ik.

Als Rusland effectief Ukraine binnenvalt vraag ik mij wel af hoe de NAVO dan gaat reageren op bvb Russische schendingen van hun luchtruim. Het is publiek geweten dat ze nu al regelmatig "per ongeluk" hun afslag missen en verkeerd vliegen maar vriendelijk edoch dringend worden verzocht om te keren onder begeleiding. Hoe gaan we in die situatie reageren? Dat lijkt mij wel een groot risico op escalatie, als daar dan een lidstaat agressief gaat (moeten) ingrijpen en als de bal zo aant rollen gaat kan het heel snel uit de hand lopen denk ik.
Meh, ik zie de meesten nog niet snel gaan verdedigen aan het thuisfront dat de zonen en dochters in kisten terug komen omdat Putin een stukje Oekraïne wil

( behalve mss de VS want die kan je blijkbaar alles wijsmaken )

Met Classic van Adrian Gurvitz op de radio denk ik terug aan het West-Europa van de jaren 80. Wat moet dat toch een heerlijke tijd geweest zijn.

Meh, ik zie de meesten nog niet snel gaan verdedigen aan het thuisfront dat de zonen en dochters in kisten terug komen omdat Putin een stukje Oekraïne wil

( behalve mss de VS want die kan je blijkbaar alles wijsmaken )
Nee, maar een situatie waar een NAVO-lid een Russische incursie van hun luchtruim met scherp beantwoordt waarop Rusland dan terugslaat en artikel 5 wordt ingeroepen, dan kan het wel snel gaan.
Als ik mij niet vergis hebben wij (België) bvb ook nog wat F16's onder NAVO-commando in Estland gestationeerd momenteel.
Het lijkt soms ver van ons bed maar als het fout loopt kan het snel en hard fout lopen

dezelfde eeuw dat we WO 1 en WO 2 meemaakten, naast de Culturele Revolutie en de Grote Hongersnood in China, alsook Holodomor en de Spaanse Griep en crazy behavior van een hoop crazy people, is blijkbaar de val van de USSR een van de grootste drama's.

Allez dan.

+ Rwanda, Cambodja en Armenië. :p

De val van de USSR was geen drama, dat was de euthanasie van een enorm zieke staat.

Het hele Oostblok is het zowat oneens met jou.

Lees jij "eventueel dan zonder Oost-Europa". Erken ik daar dan niet mee dat Oost-Europa inderdaad hoofdzakelijk beter af is. Gaat om Oost-Europa niet alleen tussen links vs rechts, maar eerder tussen onafhankelijk en Rusland's slaafje. Ofwel zijn de landen nu onafhankelijk ofwel zijn ze los van Rusland. Estland, Litouwen, Letland, Oekraine maakten allen deel uit van de USSR. Enkel in Belarus is er niet echt veel veranderd maar goed. Oost-Duitsland is verenigd met West-Duitsland dus ook al staan ze achter tegenover het westen, het is daar duidelijk merkbaar beter dan tijdens de USSR, normaal ook, want ze staan economisch sterker maar de verschillen zijn er ook nog, ook nog de post-sovjet culturele spirit zit er in, dat zie je ook aan het stemgedrag waar West-Duitsland een baken van stabiliteit is, fluctueert dat meer in Oost-Europa omdat de democratie daar minder lang geleden hersteld is en de wederopbouw na WO² door CDU en SPD niet hebben meegemaakt.

Polen, Roemenie, Bulgarije is het ook beter. Hongarije tja, wellicht ook - ondanks dat je er veel terecht over kan zeggen. Joegoslavie en Tsjechoslowakije zijn gesplitst door etnische conflicten die na de val van de USSR aan het oppervlakte kwamen. Maar onafhankelijk is het in de meerderheid van die landen ook beter, hoewel Joegoslavie al een redelijke eigen brand van communisme had die iets gematigder was. In Roemenie was het dan weer heel hard (Ceaucescu). Veel landen waren sociaal conservatief, zelfs vandaag zijn in bepaalde landen linkse partijen in Oost-Europa sociaal conservatief en eerder met Rusland geaffilieerd. Dat ontken ik ook niet. Lidmaatschap van de EU heeft voor veel die landen ook een positief economisch effect - ook al ontkennen sommigen dat, omdat ze het associëren met mindere "onafhankelijkheid en souvereniteit", "een slecht immigratie-discours" en globalisme. Het hangt ook wel van land tot land af. Tsjechie is relatief progressief omdat het religieuze element in de maatschappij een pak kleiner is dan Polen (hoewel Polen economisch vrij liberaal is, maar sociaal zeer conservatief). De divides tussen rural en urban spelen in sommige van die landen ook wel een rol omdat "globalisering" en kapitalisme soms voor een onevenredige groei zorgt.

Buiten de Europese invloedssfeer is de val van de USSR eerder een negatieve gebeurtenis en de USSR had eigenlijk gerust kunnen voortbestaan na het verlies van de westelijke gebieden, en daar doel ik op. Gorbatsjov heeft niet ingegrepen toen landen zich afsplitsten van de USSR, dus het had gekund om de westelijke gebieden af te staan en voort te gaan, en dat had positiever geweest dan de Yeltsin-Poetin hetze van nu, zeker als de conservatieve / harde communisten ook geelimineerd zouden geweest zijn. Gewoon Gorbatsjov-style soft communism and democratization en liberalization van het systeem maar binnen communisme. Enig probleem... gebeurde al veel te laat en natuurlijk hebben de verlies van westelijke gebieden ook een domino-effect veroorzaakt. Maar 30 jaar later moet je concluderen dat er voor de Russen en Centraal Aziatische voormalige sovjetrepublieken eigenlijk weinig is veranderd in positieve zin, soms zelfs duidelijk in negatieve zin (ik kijk dan naar Turkmenistan vooral of Afghanistan). De val zorgde voor heel wat gevolgen, de ene positief, de andere negatief en afh. van land tot land. Het was een hele ideologie die klappen deelde en dat had overal impact natuurlijk.

Laatst bewerkt:
In dezelfde eeuw dat we WO 1 en WO 2 meemaakten, naast de Culturele Revolutie en de Grote Hongersnood in China, alsook Holodomor en de Spaanse Griep en crazy behavior van een hoop crazy people, is blijkbaar de val van de USSR een van de grootste drama's.

Allez dan.
+ Rwanda, Cambodja en Armenië. :p

De val van de USSR was geen drama, dat was de euthanasie van een enorm zieke staat.

Ja die zijn duidelijk inderdaad van een nog ernstiger niveau. Jammer dat mensen tot zo een dingen in staat zijn. En in feite kunnen daar nog wel dingen aan toegevoegd worden zoals bvb. de Indonesian Mass Killings waar dan weer zelden over gesproken wordt. En er zijn nog wel tal van vergeten conflicten en drama's (Chinese Civil War bvb. met o.m. het zelf veroorzaken van een gigantische overstroming die ook een half miljoen mensen ongeveer het leven kostte)

Maar voor mijn punt te maken, als we genocides en hongersnoden (veroorzaakt door wanbeleid) en oorlog buiten beschouwing laten, dan denk ik wel dat voor Rusland en Centraal-Azie dat wel het grootste drama is. Anderzijds heeft de USSR dat ook wel aan zichzelf te wijten, dat ontken ik niet. Hervormingen moesten veel sneller gebeuren, niet pas in de jaren '80.

Net gelezen dat ook Rusland zijn ambassade in Kiev deels aan het ontruimen zou zijn. Diplomaten en consulaire medewerkers zouden zijn begonnen met het verlaten van het land.

Als dat klopt is het idd een kwestie van tijd.

Ik ben op zich niet ongerust (omdat ik dat nooit ben over zaken waar ik zelf toch niks aan kan doen), maar hoop dat dit niet uitmondt in de grote oorlog van onze generatie :unsure:

De pandemie hebben we al gehad in ieder geval (en daarvan dacht ik in het begin ook: och, dat zal wel niet zoveel impact hebben).

Als dat klopt is het idd een kwestie van tijd.

Ik ben op zich niet ongerust (omdat ik dat nooit ben over zaken waar ik zelf toch niks aan kan doen), maar hoop dat dit niet uitmondt in de grote oorlog van onze generatie :unsure:

De pandemie hebben we al gehad in ieder geval (en daarvan dacht ik in het begin ook: och, dat zal wel niet zoveel impact hebben).
enige manier waarom dit een probleem kan worden is als iemand met nukes begint te gooien en ik denk niet dat zelfs Putin het zo ver zou drijven.

Ja die zijn duidelijk inderdaad van een nog ernstiger niveau. Jammer dat mensen tot zo een dingen in staat zijn. En in feite kunnen daar nog wel dingen aan toegevoegd worden zoals bvb. de Indonesian Mass Killings waar dan weer zelden over gesproken wordt. En er zijn nog wel tal van vergeten conflicten en drama's (Chinese Civil War bvb. met o.m. het zelf veroorzaken van een gigantische overstroming die ook een half miljoen mensen ongeveer het leven kostte)

Maar voor mijn punt te maken, als we genocides en hongersnoden (veroorzaakt door wanbeleid) en oorlog buiten beschouwing laten, dan denk ik wel dat voor Rusland en Centraal-Azie dat wel het grootste drama is. Anderzijds heeft de USSR dat ook wel aan zichzelf te wijten, dat ontken ik niet. Hervormingen moesten veel sneller gebeuren, niet pas in de jaren '80.
We kunnen ook gewoon de oprichting van de USSR en de waanzinnige misdaden onder het resulterende Soviet bewind aan dat lijstje toevoegen.

We kunnen ook gewoon de oprichting van de USSR en de waanzinnige misdaden onder het resulterende Soviet bewind aan dat lijstje toevoegen.
Zoals ik al elders heb gezegd... het feit dat het zover is moeten komen vind ik veel erger. Elke normale mens met een hart had zich achter die revolutie geschaard... Je mag zeggen wat je wilt maar op elk vlak was de USSR beter dan de Tsaar terughalen. Dat de februari revolutie genoeg was... ben ik mee akkoord maar... net zoals de hervormingen van Gorbatsjov niet genoeg waren, was de februari revolutie ook een geval van too little, too late.

Zo wat onrust met de Russen - is dat niet heel gunstig voor de VS, stel dat dat gaspijpje zou sneuvelen en mss wel moet vervangen worden door een oliepijpje van de andere kant.

Zo wat onrust met de Russen - is dat niet heel gunstig voor de VS, stel dat dat gaspijpje zou sneuvelen en mss wel moet vervangen worden door een oliepijpje van de andere kant.
USA is een van de grootste LNG exporteurs en laat dat nu net het enige korte termijn alternatief zijn voor Europa als Rusland de kraan toedraait.
Dus ja, op dat vlak hebben ze daar zeker een voordeel van.

Zoals ik al elders heb gezegd... het feit dat het zover is moeten komen vind ik veel erger. Elke normale mens met een hart had zich achter die revolutie geschaard... Je mag zeggen wat je wilt maar op elk vlak was de USSR beter dan de Tsaar terughalen. Dat de februari revolutie genoeg was... ben ik mee akkoord maar... net zoals de hervormingen van Gorbatsjov niet genoeg waren, was de februari revolutie ook een geval van too little, too late.
Op élk vlak? Zeg dat tegen de miljoenen Russen die zijn omgekomen door hongersnood, de miljoenen die gedeporteerd zijn geweest, de slachtoffers in de goelags, ...

De US is een enorm grote economie. Wat meer of minder gas kunnen leveren aan Europa gaat daar amper weinig op hebben. Ik kan me moeilijk voorstellen dat gezien de mogelijke kost van een militaire interventie en instabiliteit die kleine win het waard zou zijn voor hen. De impact zou ook sterk afhangen van over welke sectoren het gaat, voor de fossiele brandstoffen industrie zou het uiteraard een win zijn maar de VS economie is ook een enorme klant van fossiele brandstoffen, die zouden dan weer nadeel ondervinden van het feit dat Amerikaans gas of olie naar Europa gaat. De VS heeft, omwille van zijn grote en diverse economie, net zoals de EU, op lange termijn vooral belang bij een stabiele situatie waarbij internationale handel floreert, waar ze grondstoffen goedkoop kunnen kopen en er een welvarende internationale afzetmarkt is om hun producten te verkopen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan