De reden dat dit niet op tafel ligt is gezichtsverlies. Gaat Rusland dan écht kunnen bepalen wie er wél of niet bij de NAVO mag toetreden?
Dat scenario is toch absurd, als een soeverein land beslist dankzij een democratisch proces om een toetreding tot de NAVO aan te vragen, dat een derde partij die niet deelmaakt van de NAVO dit kan tegenhouden?
De NAVO verliest meteen alle legitimiteit als ze dit ooit toestaan, omdat dit een precedent inhoudt dat nooit meer zal kunnen ontdaan worden.
Ik weet wat je bedoelt... Nu kan je niet meer terugkomen, maar ik vind het al gezichtsverlies als je in het verleden beloftes maakt en die dan niet nakomt. Je zit nu eigenlijk in een wedloop. Wie nu terugtrekt of dat nu Rusland of het westen is, lijdt gezichtsverlies.
Uw tweede punt begrijp ik, maar dan moet je die beloftes niet maken in het verleden natuurlijk. En anderzijds een uitbreiding kan als expansie gezien worden, als een groter territorium. Als Oekraine - een voormalig Russisch-gezinde staat - uit uw handen glipt, om dan bij de "vijand" aan te sluiten, dan verklaart dat dit gedrag. Ik weet ook niet waarom men dit tracht te besluiten als de beste oplossing richting vrede, want het lijkt mij niet dat NAVO dan uit is op vrede, maar eerder op agressie. De beste oplossing voor vrede en die fout is al gemaakt, is om als NAVO de bescherming van Oekraine te garanderen, maar het niet in de NAVO aan te sluiten volgens mij. Met name als Rusland Oekraïne niet aanvalt is er geen probleem dan. Staten als Finland hebben ook Rusland als buur, dus het kan wel. Finland is ook EU-gezind, is zelfs deel van de EU maar Finland maakt geen deel uit van de NAVO omdat het officieel "neutraal" is door de grens met Rusland, en dat heeft in het verleden wel gewerkt.
Waarom kan Oekraine geen neutraliteit aanvragen, en zowel samenwerken met Rusland en de EU waar het wilt? Is een soort van Finland-status voor Oekraine bespreekbaar voor Rusland. Dat kan je toch op de onderhandelinsgtafel leggen. Als Rusland binnenvalt en Oekraïners doodt, en het had voorkomen kunnen worden, dan lijd je ook gezichtsverlies voor mij.
Komt het conflict er, ja uiteraard vecht dan terug, zeker en vast. Maar tot op het moment dat het "fluitsignaal klinkt" bij wijze van spreke zet je in op diplomatie. Bereid Oekraine voor waar het kan natuurlijk mocht die verrassingsinval er komen, maar geef niet op om diplomatisch een akkoord te bereiken. Desnoods zit je maar een week in Rusland aan een lege lange tafel te praten, maar opgeven mag je niet doen vind ik. Dat je je voorbereidt moet Rusland maar accepteren, ze bereiden zich ook voor.
Het demoniseren/antagoniseren van Rusland mag verder ook stoppen, want daarmee bereik je IMO het tegenovergestelde effect, en zal je ook krijgen wat het wilt (en BoJo wilt dat het tot oorlog komt, omdat strategisch gezien dit hem perfect uitkomt om zijn eigen vel te redden). Daarmee help je alleen Putin's case, kan die zeggen: "zie je wel". En kan het zorgen voor war support in Rusland en afleiden van zijn eigen binnenlandse politieke problemen, terwijl het niet zo goed gaat op vlak van binnenlands politiek. Strategischer zou zijn voor het westen om eigenlijk niet in te gaan en de binnenlandse bom trachten te ontploffen.
Nog een goede strategische zet, mocht Rusland inderdaad Oekraine binnenvallen en vooruitgang maken, dan moet je een counteroffensief installeren, bijvoorbeeld bezetten van Kalininingrad of het destabiliseren van Wit-Rusland. Blokkeren van de haven van Sint-Petersburg en de Bosporus is ook een optie (natuurlijk bespreken met Erdogan, maar Turkije zit in de NAVO en is ook geen vriendjes met Rusland). Economische sancties en alle vliegverkeer van en naar Rusland ook stilleggen zijn andere oplossingen. En in een oorlog ook altijd de Dnjepr-monding blokkeren met schepen. Strategische bombardementen zoals de brug tussen de Krim en het Russische vasteland zijn ook opties.
Verder kan Japan in een escalering ook het oosten van Rusland blokkeren, Sakhalin, de Koerileneilanden en Vladivostok bezetten, eventueel permanent bijvoorbeeld tot dat Rusland voorwaarden accepteert en zijn proxystaten opgeeft, de Krim teruggeeft etc. . De Russen kunnen niet overal tegelijkertijd aanwezig zijn, dat moet je in je voordeel benutten door strategisch te counteren.