Dus, Putin valt Oekraine binnen en als Oekraine ten gevolge van die agressiviteit tot de NAVO wil toetreden, is het LOGISCH dat Putin daar zenuwachtig van wordt? Misschien zou het eerder logisch zijn dat Putin de integriteit van zijn buurlanden respecteert en deze niet binnenvalt? Allez, misschien heb ik daar een verkeerde interpretatie van want in jouw optiek is de agressor in zijn goed recht.
Je doet alsof dit een wederzijdse oorlog is, maar dat is niet het geval. Rusland heeft eenzijdig Oekraine aangevallen.
Wordt ook afgezaagd om telkens die achterhaalde leugen over zogenaamde beloftes aan Rusland te moeten weerleggen. Er zijn nooit officiele beloftes geweest vanuit de NAVO naar Rusland toe met betrekking tot uitbreiding. Enkele Amerikaanse politici hebben destijds een ballonetje opgelaten over een mogelijkheid om te bespreken dat de NAVO zich niet zou uitbreiden, maar dat is nooit officieel besproken geweest en op papier gezet. Dat is gewoon een hoop lucht.
Wat echter geen hoop lucht is en wat wel beloofd is geweest door Rusland, is dat ze de neutraliteit, de onafhankelijkheid en de integriteit van Oekraine zouden respecteren. Dat is schriftelijk vastgelegd. En dat is effectief genegeerd geweest.
En die opmerking over de cyberaanval zeg je voor te lachen, vermoed ik? Waarschijnlijk een Chinees of Amerikaans hackerscollectief dat dit gedaan heeft om een nakende oorlog te stimuleren.
Maar je kan het ene toch niet los zien van het andere? Ja, Rusland ligt in oorlog met Oekraïne. Of dat gewettigd is en wat daar de aanleiding is laat ik in het midden. Want dat doet er op zich weinig toe in de NAVO discussie. Maar feit is wel dat indien Oekraïne nu tot de NAVO zou toetreden, de NAVO dus quasi verplicht wordt in oorlog te gaan met Rusland.
Stel nu dat een Aziatisch aan China grenzend land, dat in conflict zit met China, tot de NAVO zou toetreden, denk je niet dat China daar zenuwachtig zou van worden? Denk je niet dat dit een internationaal conflict zou veroorzaken? En denk je dan niet dat, ondanks dat China mss de mensenrechten of grenzen van dat land of regio niet respecteert, men beter toch met de grieven van China als nucleaire wereldmacht rekening houdt met diplomatie?
Het is niet voor niets dat men bij toetreding van Polen indertijd wel de goedkeuring van Rusland vroeg. En bij andere ex sovjetstaten later ook. Dat heet diplomatie.
En laat nu net Putin iemand zijn die wilt dat men Rusland erkent als wereldmacht en men rekening houdt met hen op het wereldtoneel. En al zeker wanneer het over een aangrenzend ex sovjetland gaat, waar men momenteel mee in conflict ligt.
Als het natuurlijk enkel maar over de agressor Putin gaat, ja, dan vallen ze beter meteen Moskou aan zeker?
En neen, ik zeg niet dag het niet Rusland is dat achter de cyberaanval zit. Ik zeg dat je het niet onomstotelijk kan bewijzen.
Laatst bewerkt:

.