Het 'offline boardgamen' topic

Joeri

Hoofdredacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
hwU5RWJ.png



Nieuw bordspel gekocht? Heb je tips of informatie nodig? Mooie foto's gemaakt van een spel?
Dat kan allemaal gepost worden in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Hoe staan jullie tegenover het verkopen van Kickstarter exclusive games aan superhoge prijzen?
 
Wij hebben thuis nog de kolonisten van Catan liggen, ooit gekocht omdat we wel graag spellen spelen, maar der nooit aan geraakt wegens corona (lijkt me nu niet het spel dat je met twee goed kan spelen).
Als er vrienden over de vloer komen spelen we regelmatig een potje monopoly (wegens iedereen kent het en 't is snel op te pakken) of Ticket to ride

Iemand trouwens aanraders voor boardgames met twee? Met de kleine op komst wil ik iets hebben om op terug te vallen om samen met de vriendin eens iets te doen buiten tv kijken (wat ik haat).
 
Hoe staan jullie tegenover het verkopen van Kickstarter exclusive games aan superhoge prijzen?
Laat ik mij niet aan vangen.

Moest ik mijn exclusives verkopen, dan zou ik enkel proberen om de aankoopprijs te recupereren. Natuurlijk, als er zotten zijn die meer bieden dan die prijs, ga ik ze ook niet tegenhouden.

Nu, ik ben een hoarder dus ... van de 100 spellen die ik heb gekocht heb ik er nog maar twee van de hand gedaan. En dat waren er twee die ik zelf al tweedehands had gekocht.
 
Wij hebben thuis nog de kolonisten van Catan liggen, ooit gekocht omdat we wel graag spellen spelen, maar der nooit aan geraakt wegens corona (lijkt me nu niet het spel dat je met twee goed kan spelen).
Als er vrienden over de vloer komen spelen we regelmatig een potje monopoly (wegens iedereen kent het en 't is snel op te pakken) of Ticket to ride

Iemand trouwens aanraders voor boardgames met twee? Met de kleine op komst wil ik iets hebben om op terug te vallen om samen met de vriendin eens iets te doen buiten tv kijken (wat ik haat).

Moedig dat je toegeeft Monopoly te spelen.

Het spel dat wij nog altijd het vaakst spelen met ons twee is Unfair. Dat blijft echt een gigantische aanrader, en is ook zeer fijn met 3 en 4. Redelijk snel uitgelegd en snel opgezet. Met twee ben je een uurtje bezig. Ideaal.

Mijn vrouw en ik zijn zelf in de boardgames geraakt via Dominion. Ook heel fijn met zowel twee spelers als met meer. Lords of Waterdeep is ook een aanrader. Santorini vind ik geniaal, veel mensen zijn ook fan van games als Azul en Patchwork (minder mijn ding). Machi Koro is ook een leuke voor een snel tussendoortje. Dinosaur Island speelt ook heel fijn met twee, maar daar ben je wat langer zoet mee. Pandemic is thematisch ook wel een leuke dezer dagen.

Awkward Guests is een recent spel dat ik ook zeer graag speel, ook met twee fijn. En een paar weken geleden is Trekking the World toegekomen, die hier intussen ook al een paar keer op tafel is gekomen.

Aanraders genoeg dus.
 
Amai, super! Merci voor het uitgebreid antwoord. Straks mij eens in verdiepen en er eentje of twee bestellen :D
 
Amai, super! Merci voor het uitgebreid antwoord. Straks mij eens in verdiepen en er eentje of twee bestellen :D
Ik kan Patchwork en Azul ook zeker aanraden.
Mijn vriendin vergelijkt Azul vaak met zo van die spellekes op de smartphone (bejeweled en die dingen)
Echt leuk om te spelen.
E zijn maanden geweest dat wij dat elke avond speelde.

Qua andere spellen kan ik ook Potion Explosion, Codenames (duel), Flash point, etc...
Veel hang t ook af van wat voor een soort spelletjes jullie graag spelen.
 
Moest ik mijn exclusives verkopen, dan zou ik enkel proberen om de aankoopprijs te recupereren. Natuurlijk, als er zotten zijn die meer bieden dan die prijs, ga ik ze ook niet tegenhouden.

Nu, ik ben een hoarder dus ... van de 100 spellen die ik heb gekocht heb ik er nog maar twee van de hand gedaan. En dat waren er twee die ik zelf al tweedehands had gekocht.
Aan 1 kant kan ik wel volgen als iemand een kickstarter backed, erin gelooft en dus een extra kopie neemt om dan nadien te kunnen verkopen.
Het is en blijft een risico om iets te backen op kickstarter.
 
Jaipur blijft ook een topper imo. +1 voor Dominion: heel goed met twee en kan je ook makkelijk op tafel brengen als er vrienden komen.
NMBR9 is ook wel iets leuk: lijkt wat abstract maar iedereen is daar heel snel mee weg. Reef is ook wel tof.

Btw: ik vind Monopoly niet zo'n ramp om te spelen. Als je het goed speelt that is: natuurlijk blijft het dobbelen en chance hebben maar het gaat dan tenminste vooruit.
 
Unfair is inderdaad een toppertje met 2 spelers.
Daarnaast heb je ook de typische spellen voor 2 spelers, waaronder onlangs Watergate is uitgekomen. Politiek thema, maar schijnt heel erg goed te zijn. Ook Fox in the Forest en Hanamikoji zijn spellen die erg goed bevonden worden.
 
Wij hebben thuis nog de kolonisten van Catan liggen, ooit gekocht omdat we wel graag spellen spelen, maar der nooit aan geraakt wegens corona (lijkt me nu niet het spel dat je met twee goed kan spelen).
Als er vrienden over de vloer komen spelen we regelmatig een potje monopoly (wegens iedereen kent het en 't is snel op te pakken) of Ticket to ride

Iemand trouwens aanraders voor boardgames met twee? Met de kleine op komst wil ik iets hebben om op terug te vallen om samen met de vriendin eens iets te doen buiten tv kijken (wat ik haat).
Alst voor met 2 is ben ik meer een fan van scenario based games zoals journeys in middle earth, 7th continent, mansion of madness, chronicles of crime, tainted grail....

Star wars rebellion vinnek ook goed met 2 als niet scenario based game

Maar hangt een beetje af van wat ge beide graag speelt eh :D
 
Alst voor met 2 is ben ik meer een fan van scenario based games zoals journeys in middle earth, 7th continent, mansion of madness, chronicles of crime, tainted grail....

Star wars rebellion vinnek ook goed met 2 als niet scenario based game

Maar hangt een beetje af van wat ge beide graag speelt eh :D

Ik denk dat da voor ons ook nog een zoektocht is :D
Scenario based games eigenlijk ook nooit overwogen. Misschien als volgende wel eens opnieuw bekijken, als ik het nog niet vergeten ben tegen dan.
 
Ik denk dat da voor ons ook nog een zoektocht is :D
Scenario based games eigenlijk ook nooit overwogen. Misschien als volgende wel eens opnieuw bekijken, als ik het nog niet vergeten ben tegen dan.
Is uw madam eigenlijk into boardgames? Of speelt ze mee om u een plezier te doen zoals de mijne? 😂
 
Mijn vriendin is Engelstalig met notie van het NL maar (nog) niet voldoende om alles te begrijpen. Wij gingen - wanneer het mocht - wel al is boardgames spelen bij vrienden (meestal 4 mensen) en zoeken dan altijd naar spellen waarbij de taal geen noodzakelijlheid is. We zijn wel geen doorwinterde boardgamers dus zijn minder into de heel ingewikkelde, vele uren durende games. Wat we vaak spelen is dan Ticket to ride, Sequence, Carcassonne, ... Maar toch op zoek naar andere spellen waarbij taal minder van belang is dus als iemand nog leuke suggesties heeft shoot! En zeker een plus als het dan nog is games zijn die met 2 personen ook leuk kunnen zijn.
 
Mijn vriendin is Engelstalig met notie van het NL maar (nog) niet voldoende om alles te begrijpen. Wij gingen - wanneer het mocht - wel al is boardgames spelen bij vrienden (meestal 4 mensen) en zoeken dan altijd naar spellen waarbij de taal geen noodzakelijlheid is. We zijn wel geen doorwinterde boardgamers dus zijn minder into de heel ingewikkelde, vele uren durende games. Wat we vaak spelen is dan Ticket to ride, Sequence, Carcassonne, ... Maar toch op zoek naar andere spellen waarbij taal minder van belang is dus als iemand nog leuke suggesties heeft shoot! En zeker een plus als het dan nog is games zijn die met 2 personen ook leuk kunnen zijn.
Check even mijn post en die van anderen op de vorige pagina. Taal heeft in quasi geen enkele van die spellen echt een rol van betekenis. Je kan voor spellen waar bvb tekst op de kaarten staat (Unfair, Dominion, ...) altijd ook de Engelstalige versie aanschaffen.
 
Check even mijn post en die van anderen op de vorige pagina. Taal heeft in quasi geen enkele van die spellen echt een rol van betekenis. Je kan voor spellen waar bvb tekst op de kaarten staat (Unfair, Dominion, ...) altijd ook de Engelstalige versie aanschaffen.
Merci ga ze is rustig checken. In het Engels bestellen is dan weer het probleem dat 1 van die vrienden zeer beperkt Engels kan dus dan zitten we daar weer vast :) Voor spellen puur voor ons 2 uiteraard een oplossing.
 
Terug
Bovenaan