ÉÉN Het Hoge Noorden

D

Deleted member 621

Guest
Iemand die naar deze reeks kijkt op dinsdagavond om 20:40?

Ik vind het wel interessant om te zien omdat ik echt weinig weet over Scandinavië (nu ja, Noorwegen dus in dit geval), laat staan hoe het voor Belgen is om daar te wonen.

Ze wonen tot nu toe wel heel erg afgelegen. Ik zou er depressief van worden denk ik, vooral door de kou en het vaak zwaarbewolkte weer. Het lijkt mij toch totaal anders dan wanneer je in Zuid-Europa afgelegen gaat wonen, maar dat is natuurlijk twee extremen vergelijken.
 
Mooie natuur inderdaad, maar ik zou er toch compleet vereenzamen denk'k.

Ik vind persoonlijk ook dat de reeks zelf wat depri overkomt. Dat koppel met de alpaca's komt mij nu toch ook niet bepaald gelukkig over. Die vertellen elk hun verhaal, maar je ziet weinig interactie tussen hun beiden.
 
Mooie natuur inderdaad, maar ik zou er toch compleet vereenzamen denk'k.

Ik vind persoonlijk ook dat de reeks zelf wat depri overkomt. Dat koppel met de alpaca's komt mij nu toch ook niet bepaald gelukkig over. Die vertellen elk hun verhaal, maar je ziet weinig interactie tussen hun beiden.
Ja, nu je het zegt (depri overkomen). Maar het weer daar helpt natuurlijk niet, en het feit dat het daar zo afgelegen is misschien.

Ik vond idd ook iets over die twee ("wat een raar koppel is dat"). Vooral die vrouw, 'k weet niet... Daar is precies iets mee.
 
Gisteren de eerste aflevering gekeken.

Speciale figuren die in de serie gestoken zijn, die precies allemaal zo desolaat mogelijk willen wonen. Dat gezin uit Zutendaal leek mij echt op zoek naar rust en een vorm van zelfvoorzienend leven. Die jonge vrouw met de oude kerel leek misschien weggevlucht te zijn van haar leven in België, turbulente jeugd mogelijk. Die gast met zijn geiten was er ook maar toevallig ingerold, hij had blijkbaar wel een gezin nu dus benieuwd naar zijn vrouw (die is nog niet in beeld gekomen).

Zou ter afwisseling ook tof zijn moesten er mensen inzitten die zich vestigen in een klein stadje of verre agglomeratie van een stad in Noorwegen.

Mooie natuur, ook het koude weer heeft iets prachtig. Al zouden sommigen misschien even gelukkig kunnen zijn in pakweg Slovenië qua omgeving.

Gezien de omgeving hadden ze beter een 4-wheel drive van Volvo genomen voor de presentatrice wier naam ik ff vergeet. Niet zo goede reclame als je als Volvo reclame wil maken via deze serie en dan vast steekt in het eerste stukje sneeuw. (te zien in het voorstuk van volgende week)
 
Ook bizar hoe die man van de alpaca's een slijpschijf in zijn gezicht heeft gehad. Begrijp echt niet hoe dat kan... En nog zo diep ook.
 
Gisteren de eerste aflevering gekeken.

Speciale figuren die in de serie gestoken zijn, die precies allemaal zo desolaat mogelijk willen wonen. Dat gezin uit Zutendaal leek mij echt op zoek naar rust en een vorm van zelfvoorzienend leven. Die jonge vrouw met de oude kerel leek misschien weggevlucht te zijn van haar leven in België, turbulente jeugd mogelijk. Die gast met zijn geiten was er ook maar toevallig ingerold, hij had blijkbaar wel een gezin nu dus benieuwd naar zijn vrouw (die is nog niet in beeld gekomen).

Zou ter afwisseling ook tof zijn moesten er mensen inzitten die zich vestigen in een klein stadje of verre agglomeratie van een stad in Noorwegen.

Mooie natuur, ook het koude weer heeft iets prachtig. Al zouden sommigen misschien even gelukkig kunnen zijn in pakweg Slovenië qua omgeving.

Gezien de omgeving hadden ze beter een 4-wheel drive van Volvo genomen voor de presentatrice wier naam ik ff vergeet. Niet zo goede reclame als je als Volvo reclame wil maken via deze serie en dan vast steekt in het eerste stukje sneeuw. (te zien in het voorstuk van volgende week)

Gisterenavond de 2e aflevering gezien met de VRT.nu app en daar komt de vrouw ook in beeld met hun kind.
Ik vind die kerel nog wel de chillste van allemaal :)

En inderdaad dat koppel met de alpaca's 😕 Hij zit nog vaak in België en wanneer hij dan daar is dan doet zij die beesten en hij ligt heel de dag te verbouwen..
Ik vond het in de 2e aflevering ook een raar gesprek toen die 2 aan tafel zaten, kwam er precies op neer dat ze het plezanter vond als hij in België was en zij alleen op de boerderij was ...

Over het algemeen zijn de Noren blijkbaar wel content als er nog eens wat jeugd arriveert op die verlaten plekken 😁

Ik vind het alleszins wel een leuk programma, om een keer bij weg te dromen.
Een avontuurlijker leven waar je soms over mijmert en soms ook te romantisch voorstelt, maar als je dan echt even nadenkt dan laat je die gedachte ook los en ben je toch blij dat je in België woont :)
 
Gisteren de eerste aflevering gekeken.

Speciale figuren die in de serie gestoken zijn, die precies allemaal zo desolaat mogelijk willen wonen. Dat gezin uit Zutendaal leek mij echt op zoek naar rust en een vorm van zelfvoorzienend leven. Die jonge vrouw met de oude kerel leek misschien weggevlucht te zijn van haar leven in België, turbulente jeugd mogelijk. Die gast met zijn geiten was er ook maar toevallig ingerold, hij had blijkbaar wel een gezin nu dus benieuwd naar zijn vrouw (die is nog niet in beeld gekomen).

Zou ter afwisseling ook tof zijn moesten er mensen inzitten die zich vestigen in een klein stadje of verre agglomeratie van een stad in Noorwegen.


Mooie natuur, ook het koude weer heeft iets prachtig. Al zouden sommigen misschien even gelukkig kunnen zijn in pakweg Slovenië qua omgeving.

Gezien de omgeving hadden ze beter een 4-wheel drive van Volvo genomen voor de presentatrice wier naam ik ff vergeet. Niet zo goede reclame als je als Volvo reclame wil maken via deze serie en dan vast steekt in het eerste stukje sneeuw. (te zien in het voorstuk van volgende week)
Heb je het over die met hun alpaca's?

Ja, dat dacht ik ook. Op deze manier komt het over alsof Noorwegen alleen verlaten plekken heeft of zo.

Presentatrice heet Annemie Struyf.

Btw;
Jij woont toch in Noorwegen, @zarathustra ? (Hallo :))
Is het daar ook afgelegen?
 
Heb je het over die met hun alpaca's?
Inderdaad. Ik wil nu niet te snel oordelen over iemand, maar je gaat snel zelf beginnen te fantaseren als je weinig achtergrond krijgt in het programma zelf.
Die man bleek dan 46 jaar oud te zijn, en als ze hadden gezegd dat die vrouw 26 jaar was, dan zou mij dat niet verbazen.
Afkomstig uit Oost-Vlaanderen, maar in Zuid-Limburg als vrijwilliger gaan werken op een alpaca-boerderij, dan lijk je voor mij ofwel een wereldverbeteraar ofwel ben je thuis ontvlucht en in een instelling beland met mogelijke drugsproblemen en is die alpaca boerderij een rehabilitatie-traject. Cru gezegd. En dan duikt een man op die uw droom kan waarmaken om in Noorwegen te gaan wonen, ver weg van alles, samen met uw alpaca's. (al had ze ervoor al lang rondgetrokken dus dat past niet in mijn fantasie)
 
Inderdaad. Ik wil nu niet te snel oordelen over iemand, maar je gaat snel zelf beginnen te fantaseren als je weinig achtergrond krijgt in het programma zelf.
Die man bleek dan 46 jaar oud te zijn, en als ze hadden gezegd dat die vrouw 26 jaar was, dan zou mij dat niet verbazen.
Afkomstig uit Oost-Vlaanderen, maar in Zuid-Limburg als vrijwilliger gaan werken op een alpaca-boerderij, dan lijk je voor mij ofwel een wereldverbeteraar ofwel ben je thuis ontvlucht en in een instelling beland met mogelijke drugsproblemen en is die alpaca boerderij een rehabilitatie-traject. Cru gezegd. En dan duikt een man op die uw droom kan waarmaken om in Noorwegen te gaan wonen, ver weg van alles, samen met uw alpaca's. (al had ze ervoor al lang rondgetrokken dus dat past niet in mijn fantasie)
Ze had gezegd dat ze veel last had van de luchtwegen of zo (astma?) en de lucht in Zuid-Limburg veel beter was.
Ik had die man jonger geschat eerlijk gezegd.
 
Btw;
Jij woont toch in Noorwegen, @zarathustra ? (Hallo :))
Is het daar ook afgelegen?

Hallo _o/

Ik woonde tot een dik jaar terug hier -> https://www.google.com/maps/place/2...8041c805835193f9!8m2!3d60.229305!4d11.5119984 Dat is relatief afgelegen, maar ik was nog altijd op een dik uur in Oslo.

Maar ja ik las iets over die serie op de website van de standaard en ik dacht direct hetzelfde, precies of normale mensen die naar hier komen op een of ander afgelegen eiland gaan wonen. Dan ben je ofwel een speciaal geval ofwel iemand met veel geld, bij voorkeur beide. Ik woon nu in gemeente/stadje van ~12k mensen ofzoiets. Alles op een paar minuten met de wagen en doenbaar te voet als je zou willen en het niet -10 is zoals vandaag. School en creche op <250m.

Maar dat is geen boeiende TV, ik doe hetzelfde als ik in België zou doen op wat details na misschien.
 
Hallo _o/

Ik woonde tot een dik jaar terug hier -> https://www.google.com/maps/place/2...8041c805835193f9!8m2!3d60.229305!4d11.5119984 Dat is relatief afgelegen, maar ik was nog altijd op een dik uur in Oslo.

Maar ja ik las iets over die serie op de website van de standaard en ik dacht direct hetzelfde, precies of normale mensen die naar hier komen op een of ander afgelegen eiland gaan wonen. Dan ben je ofwel een speciaal geval ofwel iemand met veel geld, bij voorkeur beide. Ik woon nu in gemeente/stadje van ~12k mensen ofzoiets. Alles op een paar minuten met de wagen en doenbaar te voet als je zou willen en het niet -10 is zoals vandaag. School en creche op <250m.

Maar dat is geen boeiende TV, ik doe hetzelfde als ik in België zou doen op wat details na misschien.
Dus jij herkent je totaal niet in die mensen?

Waarom ben jij daar eigenlijk gaan wonen als ik vragen mag? En kan jij Noors praten?

Dat dorp daar ziet er wel aangenaam uit. :) Meer mijn ding dan die plaatsen in de serie in ieder geval.
 
Inderdaad. Ik wil nu niet te snel oordelen over iemand, maar je gaat snel zelf beginnen te fantaseren als je weinig achtergrond krijgt in het programma zelf.
Die man bleek dan 46 jaar oud te zijn, en als ze hadden gezegd dat die vrouw 26 jaar was, dan zou mij dat niet verbazen.
Afkomstig uit Oost-Vlaanderen, maar in Zuid-Limburg als vrijwilliger gaan werken op een alpaca-boerderij, dan lijk je voor mij ofwel een wereldverbeteraar ofwel ben je thuis ontvlucht en in een instelling beland met mogelijke drugsproblemen en is die alpaca boerderij een rehabilitatie-traject. Cru gezegd. En dan duikt een man op die uw droom kan waarmaken om in Noorwegen te gaan wonen, ver weg van alles, samen met uw alpaca's. (al had ze ervoor al lang rondgetrokken dus dat past niet in mijn fantasie)

Volgens de site van één is ze 38 en uit de aflevering van deze week bleek dat ze zware gezondheidsproblemen heeft met ademhaling en spijsvertering. Soit, ik vind het ook maar een rare situatie, eerlijk gezegd.

Wat me wel opvalt is dat de drie gezinnen die we tot nog toe in Noorwegen hebben gezien, allen nog een kostwinner in België hebben. Erg rendabel is dat boeren in Noorwegen precies niet.
 
Enige dat mij een beke stoort is het accent van Annemie ... valt me super hard op sinds ze daar een karakter van hebben gemaakt in Tegen De Sterren Op. Flauw I know, maar kan er niet aan doen
 
Volgens de site van één is ze 38 en uit de aflevering van deze week bleek dat ze zware gezondheidsproblemen heeft met ademhaling en spijsvertering. Soit, ik vind het ook maar een rare situatie, eerlijk gezegd.

Wat me wel opvalt is dat de drie gezinnen die we tot nog toe in Noorwegen hebben gezien, allen nog een kostwinner in België hebben. Erg rendabel is dat boeren in Noorwegen precies niet.
Het zal inderdaad wel wat gecompliceerder zijn dat dat (haar aandoening bedoel ik). Want stro en hooi dat pakt ook serieus op je ademhaling.
Nu zal het leven in een houten huis waarschijnlijk ook deugd doen want hout zorgt voor een goede vochtbalans binnenshuis.

Die ingenieur gaf inderdaad aan dat de helft van hun inkomsten uit de boerderij eigenlijk subsidies zijn.
Ik denk dat het voor die gezinnen een aanpassing in 'the way of life' is die ze nog moeten maken. Je moet je gewoon met minder tevreden stellen als je zo remote gaat wonen. Maar zolang ze nog makkelijk inkomen halen door tijdelijk in België te werken, is dat easy money om dan bvb. een prachtige schapenstal te bouwen. Maar zitten de Noren daar wel op te wachten?

De alpaca-vrouw leek toch al verschillende maanden in Noorwegen te zijn? En dan geraakte haar appartement niet verkocht...
Van dat koppel hebben ze ook nog niets laten zien dat ze zich bewegen in de lokale community.
 
Ook bizar hoe die man van de alpaca's een slijpschijf in zijn gezicht heeft gehad. Begrijp echt niet hoe dat kan... En nog zo diep ook.
Rapper gebeurd dan ge denk,zo een grote klemt vast of slaat terug.hebt ge pech dan is het in u gezicht..ooit in men knie geslepen daardoor,niet al te diep ma toch,dat bloed ook niet dat is direct toe gebrandt.
 
- Wat iedereen al zag aankomen; het alpaca koppel uit elkaar. Maar wel nog naast elkaar leven, mja ok vreemd. En die vrouw is de sneeuw al beu gezien, tsja.

- De schapenboer: ik vond het al vreemd dat we pas in aflevering 3 zijn moeder voor het eerst zien. De ouders waren uiteindelijk met zijn broer de pioniers om te verhuizen, en nu zijn zijn ouders gescheiden en zal zijn pa hoofdzakelijk terug in België zitten. De moeder zal ook met twijfels zitten want dit zal ook niet het familiegeluk zijn dat ze wou. Die broer is dan naar Ierland/Schotland vertrokken, en toen Annemie dan zei "omwille van de liefde" zei die moeder toch net iets te snel/spontaan "niet alleen dat". Dus daar scheelde misschien ook meer mee.

Gelukkig zitten er nu ook wat meer "normale" mensen tussen zoals die met het hotel. Al was die constructie mij niet helemaal duidelijk. Ze hebben 600.000 euro betaald voor het hotel en de chalets, maar niet voor vastgoed. Dat is toch veel geld om puur uitbater te mogen spelen? Of hoe zit dat in elkaar?
 
Ik vind het maar zielig voor die tieners die mee moesten omdat die vage zweverige ouders van hen perse hun droom wilden waarmaken. Hadden ze nu nog enkele jaren gewacht konden al hun kinderen misschien op eigen benen staan en moesten ze niet meer mee, maar nee, het moest vandaag gebeuren en niet morgen.

Ik vind dat altijd zo egoïstisch, ouders die met tieners emigreren. Wacht dan tot ze volwassen zijn of emigreer als ze nog heel klein zijn zoals die mensen met hun hotel.
Ze zitten al op een moeilijke leeftijd en dan ga je ze ineens uit hun omgeving trekken en in dit geval nog om op een godverlaten eiland in het hoge noorden te gaan zitten, bijna totaal geïsoleerd. Dan hebben ze behalve elkaar ook totaal geen leeftijdgenoten daar, moeten ze verplicht een nieuwe taal leren, naar een nieuwe school, enz enz.
Dan is er ook nog eentje die thuis onderwijs krijgt? Nog niet genoeg geïsoleerd blijkbaar?

Die jongste die eerst de bus moet nemen, dan de veerboot en dan nog eens een eind te voet naar school moet: ocharme dat kind, was het eerste wat ik dacht. Die heeft daar toch totaal niet om gevraagd.
Dan die oudere dochter die zelfs al toegaf dat ze het lastig vond daar.
Natuurlijk. Dat is toch geen plaats voor tieners?

En dan zou die vrouw ook nog willen dat haar ouders emigreren. Op hun leeftijd, met die moeder die er duidelijk niet goed aan toe is. (Zie aflevering 1.)

Just my opinion.
 
@FuseTea ik kan je zeker volgen. De beslissing van die ouders bepaalt ook het verdere leven van die kinderen zonder dat ze enige inspraak hebben (want anders hadden ze (nu nog) niet verhuisd denk ik).

De meeste deelnemers zien er niet happy uit en moeten zich uit de naad werken. Dat lijkt me niet meteen de moeite waard om zo'n ommezwaai te rechtvaardigen. Kort door de bocht lijken de situaties vooral op "Het gras is groener aan de overkant"

Lijkt me bijzonder leuk om als ex-koppel op elkaars lip te zitten. Hij nuanceerde het verhaal wel maar ik denk dat ze nu vooral geen andere keuze hebben dan daar verder te doen i.p.v. terug te keren.

't Is alleszins geen reclame om hetzelfde te doen...
 
Die wat nu een ex-koppel zijn: als die vrouw haar appartement in Belgie nog altijd niet verkocht is geraakt, zal het hoofdzakelijk de man zijn geld zijn dat erin steekt. En het was de droom van de vrouw... Spijtig want die man lijkt echt een sympathieke sloef en verdient veel beter.

Het koppel met de tieners: 2 van de 3 tieners die mee zijn leken mij er wel gelukkig. De andere was niet ongelukkig, maar zit wss met meer vragen over haar toekomst en dat weegt. Op langere termijn, blijft afwachten wat er gebeurt.
Ik denk wel dat die tieners hadden kunnen thuis blijven als ze wouden hoor. Als je 4 oudere broers en zussen hebt, en terecht kunt in het ouderlijk huis in België. Als het tegenvalt, worst case is het een jaar in het buitenland verblijven/studeren zoals elk jaar duizenden jongeren doen via bepaalde organisaties. Sowieso een leerrijke levenservaring.
 
Terug
Bovenaan