Structureel Thuiswerken

Elektriciteit speelt ook mee natuurlijk (verlichting, PC, scherm,...) al zal dat wsl minder doorwegen dan de verwarming.
Ik werk zelf gewoon op mijn laptop zonder extra scherm, keyboard, ... en verlichting is allemaal LED + steken wij eigenlijk niet dikwijls aan op donkere dagen door de vele ramen die we hebben. Enkel 's avonds, maar dan spreek je over enkele extra uren verlichting in de winter omdat het wat vroeger donker wordt. Pak een 250kWh voor 2 laptops (vriendin werkt ook thuis) per jaar en de verlichting 2.5kWh voor die extra uurtjes in de winter (in geval van 3/5 thuiswerken)? Dat komt bij ons energiecontract dan op een 100 euro per jaar extra kosten. Eén keer geflitst worden onderweg naar het werk en we zijn het al kwijt. :tongue:

Als ik dat dan tegenover het tijdsverlies plaats van woon-werkverkeer en gewoon het comfort van thuiswerken, betaal ik daar met alle plezier die 100 euro per jaar voor. Wij krijgen zelfs geen thuiswerkvergoeding o.i.d. zoals vele anderen wel krijgen.
 
Boeiend om te lezen hoe in de US veel IT'ers gewoon "fuck off" zeggen tegen terug naar het werk te komen en voor volledig Work@Home willen blijven gaan.
Die hebben natuurlijk geen bedrijfswagens / tankkaarten en vergoedingen zoals hier.

Benieuwd naar hun reactie als hun vetbetaalde job door een counterpart in een lage-loonkost-land wordt overgenomen. Want ja, wat weerhoudt het management ervan om die weg op te gaan.
 
Snap dat niet, dat er mensen zijn die van alles uit de kast halen, om toch maar geld te sprokkelen extra. Omdat ze ocharme moeten thuiswerken.... Nieuwe bureaustoel, nieuwe computer.... Jeezes; Dat koop je toch ook gewoon voor jezelf?
Hangt ervan af. Als je in een groot huis woont heb je waarschijnlijk al een bureauruimte, maar wie op een appartement of in een kleiner huis woont heeft niet noodzakelijk al een bureau ingericht.

Ik werk zelf ook liever vanop mijn privé laptop, en zou die voor mijzelf ook sowieso altijd om de paar jaar vernieuwen.
Maar de realiteit is dat niet iedereen hem een privé computer kan aanschaffen. Er zijn veel mensen die zo'n kost financieel niet kunnen/willen maken. Het is daarom maar logisch dat een werkgever je de optie geeft om bureaumateriaal te gebruiken.
 
Benieuwd naar hun reactie als hun vetbetaalde job door een counterpart in een lage-loonkost-land wordt overgenomen. Want ja, wat weerhoudt het management ervan om die weg op te gaan.
Dat zie ik niet meteen gebeuren. Heb in elk bedrijf waar ik gewerkt heb veel offshore collega's gehad uit India en die kosten minder in uren, maar uiteindelijk kosten ze meer om hetzelfde werk gedaan te krijgen. Er zijn uitzonderingen, maar de meesten knikken altijd ja en durven geen vragen te stellen. Zo'n profielen zijn goed om repetitief werk te doen waar niet bij nagedacht hoeft te worden (het werk dat wij liever kwijt dan rijk zijn), maar that's it. Ook is de taal dikwijls een issue.

Als die mensen ons werk konden overnemen, was dat al lang gebeurd. Op dit moment zitten ze in het bedrijf waar ik werk zelfs met een groot tekort aan Belgische mensen. Indische mensen genoeg daarentegen, maar veel van onze klanten vragen specifiek naar Nederlandstalige profielen. En ik betwijfel of dat enkel voor de taal is eerlijk gezegd.

Ik werk zelf ook liever vanop mijn privé laptop, en zou die voor mijzelf ook sowieso altijd om de paar jaar vernieuwen.
Maar de realiteit is dat niet iedereen hem een privé computer kan aanschaffen. Er zijn veel mensen die zo'n kost financieel niet kunnen/willen maken. Het is daarom maar logisch dat een werkgever je de optie geeft om bureaumateriaal te gebruiken.
Krijgt tegenwoordig niet iedereen een laptop van het werk als ze thuis mogen werken? Ik heb idd geen privélaptop en gebruik mijn werklaptop ook privé. Ik zou het raar vinden als mijn werkgever mij een budget geeft om zelf een laptop aan te schaffen.
 
Veel mensen kan je ook gewoonweg niet vertrouwen met thuiswerk. Ons team bestaat uit een 35-tal mensen, IT support wat makkelijk voor een deel van thuis uit kan uitgevoerd worden. Een deel moet ook onsite gebeuren, want je kan van thuis uit geen defecte hardware vervangen. Dus technisch gezien zouden er per dag wel enkele mensen thuis kunnen werken.

Maar van die 35 zijn er hoop en al 5 die ik vertrouw dat ze ook effectief hun werk zouden doen indien ze thuis zouden mogen werken. Als ik zie hoeveel er nu al de kantjes vanaf lopen terwijl ze effectief op het werk zijn. Dan weet ik sowieso dat als die mensen van thuis uit zouden mogen werken dat ze 3/4 van de tijd met andere zaken zouden bezig zijn.

Thuiswerk is hier op het forum misschien wel vrij ingeburgerd. Maar voor veel mensen is dat een verantwoordelijkheid waar ze niet mee omkunnen.
 
Veel mensen kan je ook gewoonweg niet vertrouwen met thuiswerk. Ons team bestaat uit een 35-tal mensen, IT support wat makkelijk voor een deel van thuis uit kan uitgevoerd worden. Een deel moet ook onsite gebeuren, want je kan van thuis uit geen defecte hardware vervangen. Dus technisch gezien zouden er per dag wel enkele mensen thuis kunnen werken.

Maar van die 35 zijn er hoop en al 5 die ik vertrouw dat ze ook effectief hun werk zouden doen indien ze thuis zouden mogen werken. Als ik zie hoeveel er nu al de kantjes vanaf lopen terwijl ze effectief op het werk zijn. Dan weet ik sowieso dat als die mensen van thuis uit zouden mogen werken dat ze 3/4 van de tijd met andere zaken zouden bezig zijn.

Thuiswerk is hier op het forum misschien wel vrij ingeburgerd. Maar voor veel mensen is dat een verantwoordelijkheid waar ze niet mee omkunnen.

Dat is meer een managementprobleem dan een personeelsprobleem.
 
Dat is meer een managementprobleem dan een personeelsprobleem.
Dat is het probleem toch ook maar vrij simplistisch voorstellen. Ik vraag me af hoe je als manager (wat ik op zich niet ben) ervoor kan zorgen dat mensen wel effectief gewoon doen waarvoor ze betaald worden. Buiten de zoveelste 1-to-1, mail, aanspreken erover, etc.
 
Dat is het probleem toch ook maar vrij simplistisch voorstellen. Ik vraag me af hoe je als manager (wat ik op zich niet ben) ervoor kan zorgen dat mensen wel effectief gewoon doen waarvoor ze betaald worden. Buiten de zoveelste 1-to-1, mail, aanspreken erover, etc.
Iets loggen,website gebruik controleren, keystrokes etc opnemen mag dacht ik niet in belgie. Ik denk dat je als manager er weinig over te zeggen hebt. Hier in de vriendengroep toch ook wel een paar mensen gehad die serieus de kantjes eraf liepen. Vooral in jobs waar het kon. (IT, jobs met geen tastbare deadlines, accountmanagers etc)
 
Ik ben het met Loser eens, op zich maakt het toch niet uit of men de dag doorbrengt aan het koffiemachine op het werk of thuis het gras afrijdt tijdens de werkuren zolang de taken die de medewerker toevertrouwd zijn uitgevoerd zijn naar wens. Indien de medewerker dan blijkbaar nog voldoende tijd overheeft om te koffiekletsen dan moet het management ervoor zorgen dat de medewerker extra taken krijgt of vaststellen dat er teveel mensen zijn en de nodige maatregelen nemen.
 
Dat is het probleem toch ook maar vrij simplistisch voorstellen. Ik vraag me af hoe je als manager (wat ik op zich niet ben) ervoor kan zorgen dat mensen wel effectief gewoon doen waarvoor ze betaald worden. Buiten de zoveelste 1-to-1, mail, aanspreken erover, etc.

Harde deadlines, Ticketing (je ziet welke taak ze gedaan hebben voor hoeveel uur en wanneer die af is, "standups", werknemers zeggen zelf op voorhand welke taken ze gaan doen op dag X thuis,...

Als er maar 5 te vertrouwen zijn van de 35 en het draait dan betekent het eigenlijk dat er veel te veel volk is bij jullie. Anders zouden de mensen die jullie "output" nodig hebben allang toch klagen en hogerop een belletje rinkelen.
 
Harde deadlines, Ticketing (je ziet welke taak ze gedaan hebben voor hoeveel uur en wanneer die af is, "standups", werknemers zeggen zelf op voorhand welke taken ze gaan doen op dag X thuis,...

Als er maar 5 te vertrouwen zijn van de 35 en het draait dan betekent het eigenlijk dat er veel te veel volk is bij jullie. Anders zouden de mensen die jullie "output" nodig hebben allang toch klagen en hogerop een belletje rinkelen.
Natuurlijk kan je bij een support job nooit op voorhand zeggen hoe druk het gaat zijn en hoeveel werk er gaat komen. Er zijn sowieso de standaard taken zoals het preppen van hardware, communiceren met klanten, hen aanspreken om materiaal op te halen, herstellingen en bestellingen opvolgen, etc. De werkdruk daarvan is natuurlijk ook moeilijk op voorhand te voorspellen. Wij kunnen niet weken op voorhand weten wat er allemaal klaar gemaakt moet worden.

En ik heb het gevoel dat mijn woorden wat verdraaid worden. Ik zeg duidelijk dat er maar een handvol mensen zijn die ik vertrouw om thuis te laten werken. Er zijn ook nog een deel mensen die als ze aanwezig zijn hun werk doen omdat ze weten dat er controle is, en dan heb je natuurlijk altijd de groep die bij wijze van spreken niets doet als je ze niet specifiek een opdracht geeft. Hoe dat verdraaid wordt naar "met te veel volk zijn" vind ik maar een vreemde piste eerlijk gezegd.

Het is niet omdat je met X aantal personen bent dat die allemaal op hetzelfde niveau zitten en allemaal dezelfde werk ethiek hebben. Of zitten er bij de mensen hier op het forum dan nergens collega's tussen waarvan ze denken "als we hem thuis laten werken, die doet de hele dag geen klop".
 
Ik heb persoonlijk nu wel het gevoel dat thuiswerk goed zal werken bij de wat "beter betaalde" jobs waarbij mensen een zekere betrokkenheid voelen bij de werkgever. Maar net zoals @Carrion denk ik ook dat er jobs zijn waarbij mensen zo minder productief worden. Er zijn nu eenmaal jobs waar de mentaliteit eerder is dat de werkgever een vijand is, en zo weinig mogelijk werken om toch betaald te worden een overwinning.

Tijdens de hele COVID-problematiek ook wel genoeg contact gehad (of vooral proberen te hebben) met administratieve diensten, o.a. mijn eigen universiteit, een Franstalige universiteit, het ACV, ...

En bij allen leek dat thuiswerk toch vooral een manier om onbereikbaar te zijn. Ja, natuurlijk gaat dat in een multinational meteen opgelost zijn met Teams of alternatieven, maar er zijn andere organisaties. Organisaties die zelf ook natuurlijk weinig hebben uitgestoken om thuiswerk productief te maken, en die dan waarschijnlijk hebben besloten dat hun personeel niet te vertrouwen is.

Om er twee uit te nemen:
Het ACV die ik voor mijn vrouw probeerde te bereiken, waar het keuzemenu uiteindelijk leidde tot een verbinding die meteen werd onderbroken. Dit meerdere dagen op een rij.

Die Franstalige universiteit, waar het antwoordapparaat gewoon zei: "Door de gezondheidscrisis zijn wij niet op het kantoor aanwezig", waarna de verbinding werd onderbroken. Geen ander nummer of mailadres, niets.
Of toen ik voor iets anders de handtekening nodig had van het hoofd van hun juridische dienst kon zij dat niet elektronisch tekenen, want ze werkte van thuis...
 
Veel mensen kan je ook gewoonweg niet vertrouwen met thuiswerk. Ons team bestaat uit een 35-tal mensen, IT support wat makkelijk voor een deel van thuis uit kan uitgevoerd worden. Een deel moet ook onsite gebeuren, want je kan van thuis uit geen defecte hardware vervangen. Dus technisch gezien zouden er per dag wel enkele mensen thuis kunnen werken.

Maar van die 35 zijn er hoop en al 5 die ik vertrouw dat ze ook effectief hun werk zouden doen indien ze thuis zouden mogen werken. Als ik zie hoeveel er nu al de kantjes vanaf lopen terwijl ze effectief op het werk zijn. Dan weet ik sowieso dat als die mensen van thuis uit zouden mogen werken dat ze 3/4 van de tijd met andere zaken zouden bezig zijn.

Thuiswerk is hier op het forum misschien wel vrij ingeburgerd. Maar voor veel mensen is dat een verantwoordelijkheid waar ze niet mee omkunnen.
It support werkt met een ticketing systeem, je kan dus exact bekijken wat iemand op een dag gedaan heeft. Als blijkt dat er personen niks doen, dan is de oplossing toch simpel?
 
It support werkt met een ticketing systeem, je kan dus exact bekijken wat iemand op een dag gedaan heeft. Als blijkt dat er personen niks doen, dan is de oplossing toch simpel?

Hoe is dat simpel ? Je hebt 40 man en waarschijnlijk moeite met volk te vinden. Dan kan je toch niet gewoon 30 man buitensmijten ? In welke ideale wereld leven jullie ? Bij ons is zoiezo iemand buitensmijten een proces van meer als een jaar aan waarschuwingen en dergelijke, en dan moet het nog een extreme duidelijke case van incompetentie of slechte wil zijn.

Als je ziet dat ze door sociale controle op het werk meer werken, dan is de conclusie toch snel gemaakt ?

Bij ons kan je ook niet 'klaar' zijn met je werk. Er is veel meer werk beschikbaar dan mensen aankunnen dus als je workload te laag is kan je heel makkelijk extra taken krijgen als je er om vraagt.
 
Hoe is dat simpel ? Je hebt 40 man en waarschijnlijk moeite met volk te vinden. Dan kan je toch niet gewoon 30 man buitensmijten ? In welke ideale wereld leven jullie ? Bij ons is zoiezo iemand buitensmijten een proces van meer als een jaar aan waarschuwingen en dergelijke, en dan moet het nog een extreme duidelijke case van incompetentie of slechte wil zijn.

Als je ziet dat ze door sociale controle op het werk meer werken, dan is de conclusie toch snel gemaakt ?

Bij ons kan je ook niet 'klaar' zijn met je werk. Er is veel meer werk beschikbaar dan mensen aankunnen dus als je workload te laag is kan je heel makkelijk extra taken krijgen als je er om vraagt.
Als er 30 van de 40 man niet capabel is om thuis te werken, dan heb je een gigantisch mentaliteitsprobleem.
En "hij doet 2 tickets terwijl de rest er 20 doen" is toch een heel duidelijke case...

De werkomgeving verslechteren om de rotte appels te controleren heeft een averechts effect op de goeie werknemers, ik zou wel weten welke ik in dienst wil houden.

En ivm nooit klaar zijn. Krijgen die goeie werknemers dan ook opslag omdat ze meer tickets afronden per dag? Want ze verzetten letterlijk meer werk? Want als je dat niet doet, moet je natuurlijk niet verschieten dat mensen zo weinig mogelijk op een dag gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als er 30 van de 40 man niet capabel is om thuis te werken, dan heb je een gigantisch mentaliteitsprobleem.
En "hij doet 2 tickets terwijl de rest er 20 doen" is toch een heel duidelijke case...

De werkomgeving verslechteren om de rotte appels te controleren heeft een averechts effect op de goeie werknemers, ik zou wel weten welke ik in dienst wil houden.

En ivm nooit klaar zijn. Krijgen die goeie werknemers dan ook opslag omdat ze meer tickets afronden per dag? Want ze verzetten letterlijk meer werk? Want als je dat niet doet, moet je natuurlijk niet verschieten dat mensen zo weinig mogelijk op een dag gaan doen.

We leven niet in een ideale wereld. Er zijn inderdaad mentaliteitsproblemen, vaak te hoge werkdruk, niet ideale werknemers, we vinden moeilijk deftig volk,... Er zijn zeker werknemers bij ons die 5x meer output hebben dan anderen (en nog is beter gedaan en geen micromanagement nodig) en die gaan dan in het mate van het mogelijke ietsje meer opslag en doorgroei krijgen (geen 5x meer uiteraard). Overigens zijn dat meestal ook niet degene die moeilijk doen over minder thuiswerk.

Dus moet je ergens voor je bedrijf een pragmatische oplossing vinden. Waarbij thuiswerk beperken vaak meer voordelen brengt (hogere output voor sommigen en voor een deel werknemers wat extra engagement en voeling met het bedrijf) dan nadelen (iets lager output voor sommigen en enkele die ontevreden zijn en van werk veranderen). De grootste zagers verzieken zoiezo wat de sfeer en ben je misschien liever kwijt, hoe goed ze ook zouden (zelf vinden) dat ze zijn. Het alternatief van meer micromanagen, output metrics forceren en mensen buitensmijten lijkt mij vaak een veel erger effect te hebben op het bedrijf.

Je kan het allemaal oneerlijk vinden, maar dan is in België loondienst werken waarschijnlijk minder voor jou. Want zo lijkt het mij bijna overal aan toe te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als er 30 van de 40 man niet capabel is om thuis te werken, dan heb je een gigantisch mentaliteitsprobleem.
En "hij doet 2 tickets terwijl de rest er 20 doen" is toch een heel duidelijke case...

De werkomgeving verslechteren om de rotte appels te controleren heeft een averechts effect op de goeie werknemers, ik zou wel weten welke ik in dienst wil houden.

En ivm nooit klaar zijn. Krijgen die goeie werknemers dan ook opslag omdat ze meer tickets afronden per dag? Want ze verzetten letterlijk meer werk? Want als je dat niet doet, moet je natuurlijk niet verschieten dat mensen zo weinig mogelijk op een dag gaan doen.

Bwah. In de support kan een ticket gaan van "have you tried turning it off and on again" tot een heel complex probleem dat extra research vraagt. Of dat door omstandigheden heel veel tijd inneemt.

Ik heb zo ooit op een dag maar 1 ticket kunnen doen. Letterlijk gewoon de stekker in het stopcontact gaan steken.

Zo ooit van Lokeren naar Luik mogen rijden.
Klant haar kassa startte niet meer op. Eerst telefonisch alles overlopen. De kassa deed niets na het duwen op de powerknop. Ik heb letterlijk gevraagd of de stekker zeker in het stopcontact zat. Waarop ze dit bevestigde, want ze trokken die nooit uit

Ik dus in de camionette gesprongen en naar Luik gereden. Daar aangekomen zag ik de stroomkabel bengelen.
Bleek dus dat de kuisvrouw die had uitgetrokken voor haar stofzuiger.
 
Terug
Bovenaan