Structureel Thuiswerken

30m2 voor zorglokaal, denk dat je het probleem gevonden hebt. In onzen tijd was dat 0 en mochten leerlingen niet eens in lerarenkamer komen :p
Als je ons ergens een ander zorglokaal kan bezorgen: graag. Anders roeien we met de riemen die we hebben.

20 jaar geleden zat de 2e kleuterklas nog in de badkamer van de boerderij. We zijn al blij dat het dat niet meer is.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Neen, werd niet toegestaan door de werkgever.

Hoeveel werk je nu van thuis? Hooguit 1 dag per week. Ik vind het lastig om me thuis te concentreren op m'n piepklein appartement. Bovendien is er naast me een bouwwerf en heb luidruchtige buren. Bovendien heb ik maar een 36u contract, ik heb m'n overuren nodig om rond te komen.

Hoe bevalt het nu? Eenmaal ik wat groter woon en een bureautje kan inrichten zal het wel beter gaan maar eenvoudig is de zoektocht niet.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? M'n werkgever gaat max 2 telewerkdagen per week invoeren. Eenmaal ik wat groter woon, zal het idd vaker voorvallen dat ik telewerk.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Ja, 1 dag per week.

Hoeveel werk je nu van thuis? Momenteel in principe 4/5de. Tenzij ik naar klanten moet (maar dat is relatief beperkt). Deze week bv wel 2 dagen bij klant en daarna naar kantoor omdat ik dan toch 5 minuten van kantoor zit bij die klant.

Hoe bevalt het nu? Top. 4 dagen/week is misschien iets teveel van het goede maar liever 4/5de thuis dan 4/5de op kantoor. 3 dagen thuis / 2 kantoor zou wrs sweet spot zijn voor mij.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Post-corona wordt er overgegaan naar max 2 dagen per week (voor de functies waarvoor het kan). Vanaf dan zullen er ook vergoedingen gegeven worden om internet verbruik etc te dekken. Had eigenlijk moeten ingaan vanaf 1 november maar is uitgesteld door opflakkering. Wij zitten maximaal thuis te werken, en zij betalen voorlopig (nog) niks aan vergoedingen... en ondertussen verplichte opleidingen doorsturen over "work ethics" :unsure:

Die volgen gewoon telkens de wet. Zoals ik al had aangegeven (in ander topic) heb ik wel zelf scherm gekocht voor thuis op kosten van het werk. Momenteel werk ik bijna niet meer thuis dus dat staat wel terug op bureau.
De wet is wel relatief natuurlijk. De regel is nu: administratief personeel 4 dagen thuis, 1 dag op kantoor. Operationelen maximaal op de werkvloer (is ergens wel logisch). Maar dan komt het: administratief personeel dat ter ondersteuning van de operationelen werkt wordt ook gezien als operationeel personeel. (basically euhm... iedereen buiten hoger kader dus)

Gelukkig wordt hier binnen ons departement nogal flexibel mee omgesprongen en mag ook het ondersteunend personeel gewoon thuis werken. Er is de laatste weken echter wel wat onvrede aan het ontstaan over het feit dat de administratieven onder elkaar nen dag afspreken om allemaal naar den bureau te komen... 1. uiteraard niet de bedoeling, dat streeft het doel van het thuiswerk (contacten verminderen) compleet voorbij EN 2. er is geen permanentie op kantoor waardoor een andere collega de gaatjes (lees: de 4 andere dagen) mag dichtrijden...

Zal wel geen 130 euro voor internet zijn , anders komt je werkgever serieus in de problemen.
Thuiswerkvergoeding kan toch? Ik had dat bij mijn vorige werkgever, was toen €120 of €125 per maand als ik me niet vergis. (Niet dat ik effectief thuis mocht werken maar bon :unsure:)
 
Net even aan het skypen met een collega van een andere dienst, die nog maar net bevestigde dat zij "Alles digitaal kunnen" en er geen reden is om naar kantoor te gaan om dan 5 minuten later te zeggen dat hij donderdag naar kantoor gaat omdat "iets bespreken is leuker face to face dan online"

Ik geef hem nogmaals de regels: 1 persoon aan een eiland van 2 en max 2personen aan een eiland van 4 en dan schuin tegenover elkaar zitten
Antwoord: "En wie gaat dat controleren"
:wallbash: Om dan te vragen "Zijt ge er nog?" JAA!, maar ik heb geen zin meer om te reageren op uwe zever
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Mijn vrouw werkt bij een lokale KMO. In haar functie zou ze gedeeltelijk (maar niet volledig kunnen thuiswerken). De werkgever zegt dat men thuis mag werken, maar verschaft geen faciliteiten (laptops) om dat te doen. Op kantoor staan er desktops. De werkgever zegt dat men dan maar op eigen materieel moet telewerken.

Is het feit dat er desktops staan en geen laptops een geldige reden vanuit het perspectief van de werkgever om te zeggen dat telewerk niet mogelijk is? Wat zijn hier de rechten/plichten van beide partijen?
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Ja, gemiddeld een dag, maar twee was toegestaan.

Hoeveel werk je nu van thuis?
Op dit moment 4/5. Voor de verstrekkingen 2/5 .


Hoe bevalt het nu?
Nu terug goed na een tijdje wat meer naar het werk gegaan zijn. Maar ik denk dat ik toch snel weer wat meer naar de bureau zou willen gaan.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Inplaats van 1 dag in de week thuis, zal het toch minstens 2 worden. Misschien soms zelfs 3.


Ik heb gelukkig wel degelijk materiaal thuis vlot te kunnen telewerken. Ik heb twee schermen zodat ik mijn laptop niet hoef te gebruiken en een degelijke stoel.
Ik ga nog steeds een dag per week naar de bureau om front office te doen (al zijn dat maar weinig afspraken) en om mee te helpen met de post. Wij hebben nog heel veel uitgaande post omdat dit volgens procedure zo moet gebeuren. Hier kruipt toch wat werk in. Opzich een dom werkje maar kom.... Beetje muziek op zetten en het is zo voorbij.

Ik werk nog niet zolang op mij dienst en moet nog een hoop dingen leren en ik moet wel toegeven dat ik face to face hulp vragen met dossiers wel aangenamer vind dan via Skype.
 
Ze is daar gans de namiddag toch alleen :unsure:

En een stekkerdoos is rap gestoken :p

In de typische Vlaamse dorpsschool waar de zekeringen in de kast net niet meer van porselein zijn, leidt het aansluiten van meerdere toestellen op één stopcontact steevast tot een overbelasting en stroomuitval.
 
het grote voordeel van thuiswerken is voor mij toch het feit dat ik een dutje kan doen van een uur (vandaag tussen 14u en 15u ongeveer) en er tien keren productiever uitkom.
 
Ja, we trekken best wel onze plan.
Plezanter dan ne koffie en te moeten aanhoren hoe sommige collega's hun weekend nutteloos gespendeerd hebben met herhalingen van de kampioenen te zien. Effe een paar keer stevig "kranken" en ik kan me voorstellen dat sommige mensen toch wel veranderen in een Zen pool, de rustigheid zelve en een plezier om mee te werken.

Zolang ge maar niet in ne webex zit, denk ik dan.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Hing af van project tot project, maar het laatste project kon ik 2 dagen in de week thuiswerken. Er was ook niet genoeg plaats op kantoor om iedereen altijd aanwezig te laten zijn. Iedereen met noise cancelling headphones op, want veel te dicht op mekaar. Februari 2020 naar groter pand verhuisd, 150.000€ kosten gedaan en maart 2020 iedereen verplicht fulltime thuis werk. Op het feestje voor de opening van het nieuwe kantoor stonden we Corona bier te drinken en er mee te lachen. Nieuw kantoor heb ik nooit meer gezien.

Hoeveel werk je nu van thuis? Ondertussen tijdens corona van klant gewisseld en daar grotendeels tot zomer 2021 100% thuisgewerkt. Nu 1 dag in de week op kantoor. Is met files 2u rijden (enkel), dus ik sta er ook niet om te springen natuurlijk. Vooral ook omdat ik thuis perfecte setup heb: zit/sta bureau, 2 goede QHD schermen, goede webcam, airco, stilte, etc. Op kantoor is het 1 a 2 zielige FHD schermen en meer lawaai.

Hoe bevalt het nu? Goed, hoewel gemis aan menselijk contact toch wat begint te steken. Dat probeer ik eerder in de privé sfeer te regelen dan via het werk. Komt misschien omdat ik altijd consultancy heb gedaan, maar ik heb geen vriendschappen van op de werkvloer want het wisselt gemiddeld ieder jaar en personen wonen allemaal verder weg want nooit een klant in de buurt gehad.
Ik merk wel dat ik eigenlijk veel te veel werk. Start om 8u en werk meestal tot 18u (etenstijd). Soms 's middags wel gaan lopen of wandelen. Dingen die ik voor mezelf deed op de trein bvb (zelfstandige), schieten er nu regelmatig bij in. Ik probeer daar nu apart tijd voor de maken, bvb van 8 tot 9, of van 17u tot 18u, maar blijft moeilijk.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Waarschijnlijk wel wat meer naar kantoor, maar ik hoop ten zeerste dat er niet verwacht wordt dat ik terug 100% op kantoor ben. 2-3 dagen op kantoor lijkt me de max. Hangt sterk van project af: reistijd, nood aan interactie om het werk te doen, etc.
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Nee, hoewel het mits goedkeuring mogelijk was om 1 dag per week van thuis te werken, werd dit zelden of nooit gedaan door mij of mijn collega's.

Hoeveel werk je nu van thuis?
Fulltime. Als IT'ers kan onze volledige dienst, en ook andere IT teams, perfect fulltime van thuis werken. En dat is al zo sinds maart 2020. Tijdens de zomer van 2020 toen er (veel) minder besmettingen waren, kregen we de mogelijkheid om terug naar kantoor te komen maar de meesten bleven gewoon van thuis werken net zoals ik. Gelijkaardig verhaal in zomer 2021. Toen de vaccinaties op volle toeren draaiden en er terug minder besmettingen waren, moesten de meesten wsl terug naar kantoor gaan. Wij kregen echter de keuze om als team zelf te beslissen of we terug naar kantoor wilden gaan parttime of fulltime. Afgelopen september/oktober zijn we als team pakweg 4-5 keer naar kantoor geweest. Maar daarna stegen de besmettingen terug en zijn we terug fulltime van thuis bezig. Dus sinds maart 2020 hooguit 7-8 keer in totaal naar kantoor gereden

Hoe bevalt het nu?
I like it, win veel tijd door niet dagelijks naar werk te rijden. Win er dagelijks een uur tijd mee, en minder stress om niet door de drukke ochtend en avondspits te moeten rijden.
's middags gewoon hier aan tafel aanschuiven en op't gemakske lunchen. 's ochtends half uurke langer slapen, 's avonds half uurke vroeger gedaan (ivgl. met pre-corona).

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Absoluut, er was vorig jaar al sprake van dat we in een post-corona tijdperk (if ever) naar 2-3 dagen thuiswerk zouden gaan per week.
Ze dachten dat dat vorig jaar in september was aangebroken, maar niet dus :p
Benieuwd wat ze binnenkort gaan zeggen, zal onvermijdelijk terug eens ter sprake komen.

Heb wel pas sinds vorig najaar een deftige stoel gekocht, gezien ik hier op diezelfde stoel zit, ook na de werkuren. Had ik wel al veel eerder moeten doen :S
Maar ja, zoveel goeie, dure stoelen die op't werk staan, staan daar al bijna 2 jaar stof te vreten. Zonde. Begon toen pas duidelijk te worden dat het werk daar weinig of niet om geeft en we zelf voor ons gerief moeten zorgen
 
Terug
Bovenaan