Het grote pluimvee topic

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Wie heeft er kippetjes? :D

Hier een bonte verzameling van bruine legkippen, bleu de lande en zijdehoen. Daar komen binnenkort Brahma's bij en Padua.
Momenteel bezig aan een nieuw inloop-(voor ons dan) kippenhok met meerdere legnesten. Het huidige wordt te klein.

En direct een vraag: weet iemand of de ophokplicht nu écht nog altijd van kracht is? Vind de FAVV site niet echt duidelijk, da's al maanden hetzelfde riedeltje. Sinds half november ophokplicht, behalve voor loopvogels (mijn kippen zijn geknipt dus eigenlijk vallen die daaronder :laugh: )
 
Had denk ik 2tal weken geleden nog artikel gelezen dat ze effectief nog steeds van kracht is, staat ook zo op bijna alle sites van de gemeenten.
 
Had denk ik 2tal weken geleden nog artikel gelezen dat ze effectief nog steeds van kracht is, staat ook zo op bijna alle sites van de gemeenten.

Wij zijn dus de enige onnozelaars in onze gemeente denk ik. Als wij zo op zondag es gaan wandelen zien wij alleen vrijlopende kipjes zonder netten over.
 
Wij zijn dus de enige onnozelaars in onze gemeente denk ik. Als wij zo op zondag es gaan wandelen zien wij alleen vrijlopende kipjes zonder netten over.
Niet zeker wat ze bedoelen met die beperkingsgebieden, maar als je dan hier kijkt:
http://www.favv.be/consumenten/extra/vogelgriep/
best verwarrend :)
Moet ook zeggen dat het hier wel goed opgevolgd wordt, overal kipjes in een volledig afgesloten ruimte.
 
Ik heb al een geit, een varken en een prachtige dochter in huis, dus geen nood aan dieren!
 
Wij zijn dus de enige onnozelaars in onze gemeente denk ik. Als wij zo op zondag es gaan wandelen zien wij alleen vrijlopende kipjes zonder netten over.

Ik heb vandaag dat net eindelijk weggedaan. Trok op niks en kippen begonnen eraan te knabbelen :)

Qua communicatie 0,0 over die ophokplicht.
 
Ophokplicht was bij mijn weten al sinds enkele weken opgeheven.

Zelf 4 kippetjes in de tuin zitten, de doorsnee legkip in bruin, wit, zwart en grijs. Ze beginnen nu pas terug te leggen, ons eerste eitje terug in het kot gevonden. In de zomer moeten we onze eitjes vaak uitdelen maar nu al een aantal keer eitjes moeten kopen. We geven ze echter geen legkorrels, zijn eigenlijk al blij dat ze onze restjes opeten.
 
Hier lopen er 2 rond, heb die indertijd gekregen van mijn zus die ze als paaskuiken had gekocht in de aveve. Zijn gigantische kippen ondertussen, maar ze leggen ook goed dus soit :p

Vandaag wel alletwee een windei gelegd, had ik nog nooit voorgehad. Vandeweek wat oestergrit bijhalen en hopen dat het daarmee verholpen is.
 
Ophokplicht was bij mijn weten al sinds enkele weken opgeheven.

Zelf 4 kippetjes in de tuin zitten, de doorsnee legkip in bruin, wit, zwart en grijs. Ze beginnen nu pas terug te leggen, ons eerste eitje terug in het kot gevonden. In de zomer moeten we onze eitjes vaak uitdelen maar nu al een aantal keer eitjes moeten kopen. We geven ze echter geen legkorrels, zijn eigenlijk al blij dat ze onze restjes opeten.
Ophokplicht is er nog altijd volgens gemeentebestuur. Wss tot april.
 
De boeren in de buurt houden hun kippen nog binnen, dus vermoed dat de ophokplicht hier in elk geval ook nog geldt. De onze zijn op zich wel in regel, het open stuk van het hok is afgedekt met een zeil in de winter, omdat het anders een modderpoel wordt. Dient dus voor 2 doelen.
 
Hoe kan je als brave burger eigenlijk weten dat er nu ophokplicht is? In de media zie of hoor ik er al een heel lange tijd niets meer over en je kan moeilijk mensen verplichten de site van het favv te lezen.
 
Hoe kan je als brave burger eigenlijk weten dat er nu ophokplicht is? In de media zie of hoor ik er al een heel lange tijd niets meer over en je kan moeilijk mensen verplichten de site van het favv te lezen.
Wij krijgen wel wat feedback via gemeentelijke communicatie (fb vooral)
 
Hier 3 kippen lopen: bruine legkip, grijze legkip en Sussex
Ze zijn al terug een aantal weken aant leggen, ik geef zo van die gedroogde garnalen bij tussen eten gemend.
2 kan ik al zonder problemen pakken, die grijze laat haar niet doen ;)

Vorig jaar met bloedluizen plaag gezeten, ze waren er al weer bij toen het net warmer begon te worden.
Preventief voeding, water en hok behandeld. Nu voorlopig safe ^^

Enige waar ik soms op kan vloeken is dat ze betere loopgraven maken dan de Duitsers. Ik moet hier geregeld eens het hok opnieuw omspitten of putten dichten. Voor de rest zéér tevreden eigenlijk, afvalberg is hier verminderd en we hebben eigenlijk een goeie opbrengst.
Soms weten we er geen weg me, weggeven is dan de enige oplossing (maar ik hoor niemand klagen ;))
 
Vorig jaar ook bloedluizen gehad. Had het pas door toen de kippen niet meer binnen wilden slapen.

Toch meerdere fases moeten doen ter verdelging.
* Kot afspijten onder hoge druk (deel overleefde het zelfs)
* Kot insmeren met maïsolie
* Kot ingesmeerd met dat poeder tot het omzeggens volledig wit zat

Eerstdaags toch al eens beginnen met kot te verven ofzo, das al een plaklaagje voor die luizen.
 
Vorig jaar ook bloedluizen gehad. Had het pas door toen de kippen niet meer binnen wilden slapen.

Toch meerdere fases moeten doen ter verdelging.
* Kot afspijten onder hoge druk (deel overleefde het zelfs)
* Kot insmeren met maïsolie
* Kot ingesmeerd met dat poeder tot het omzeggens volledig wit zat

Eerstdaags toch al eens beginnen met kot te verven ofzo, das al een plaklaagje voor die luizen.
Wij hebben er ook last van gehad. Sinds het kot te poeieren is het over. Vorig jaar wel een bruine legkip verloren aan coccidiose, daarna de rest van de kippen op medicatie moeten zetten en 3 weken aan eieren moeten kapot smijten.
 
Hier sinds ze opnieuw beginnen leggen zijn 1 kip die 2-3 keer per week der een ei uitperst met een dubbele dooier :oink: Kheb compassie met da beestje, maar kzou ook niet weten of/wat ik ertegen moet doen. Loopt voor de rest vrolijk te scharten, dus ik ga ervan uit dat het zichzelf wel recht zal trekken, maar tis toch ver een goeie maand aan de gang nu.
 
Hier ook kippen.
Levend erfgoed 🤪
Ik heb hier Tiense vechters (neen, niet om te vechten, maar het ras is 100 jaar geleden ontstaan in 't dorp waar ik woon, en ik vind dat zeer mooie beestjes).
Eigenlijk zeer sterke kippen, enigste issue is dat ze redelijk snel broeds worden en dat ook erg ernstig nemen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan