Loodgieterij-topic

dat zou al iets beter zijn maar nog altijd niet groot genoeg.
Ik heb een 1mm x 10 mm schroevendraaier als grootste thuis liggen, maar ik heb precies 3mm x 25mm nodig; alleen heb ik nog nooit gezien dat er zo'n grote schroevendraaiers bestaan. Of heb ik een andere tool nodig?
 
dat zou al iets beter zijn maar nog altijd niet groot genoeg.
Ik heb een 1mm x 10 mm schroevendraaier als grootste thuis liggen, maar ik heb precies 3mm x 25mm nodig; alleen heb ik nog nooit gezien dat er zo'n grote schroevendraaiers bestaan. Of heb ik een andere tool nodig?
Dan ga je eerder al moeten kijken richting een beitel :unsure: Nu niet perse deze, maar met iets minder mm. Dat moet zeker wel te vinden zijn.

 
Mijn douche begint plots spontaan te lekken..
Al wel is gemerkt dat hij soms ineens begint te druppen, maar ik dacht dat dat lag aan het feit dat we ergens water gebruikten en dan de druk op de leidingen veranderde en dat een druppeltje gaf.

Maar nadat we 4 dagen van huis geweest waren dan lag de douche nog vrij vol met water.
En gisteren was ik in de badkamer en dan begon hij plots, en dat was toch precies vrij veel..
'tis nochtans een Grohe kraan van 2j oud maar.

> Kan dat zijn dat die kraan plots niet goed meer afsluit intern?
> Hoe ontkalk je het binnenwerk van een kraan? gans demonteren en in nen emmer azijnwater?

ik heb wel het idee dat wij belachelijk hard water hebben ons glas van den douche daar ziede na een week niet meer door als ge het niet elke keer proper maakt.
Maar een van mijn kameraden 3 straten verder heeft dat recent bij hem gemeten.. da's toch hetzelfde water denk ik dan?
>schilt de hardheid echt per huis?
>is dat nuttig om is te meten met een Hubosetje?
 
Mijn douche begint plots spontaan te lekken..
Al wel is gemerkt dat hij soms ineens begint te druppen, maar ik dacht dat dat lag aan het feit dat we ergens water gebruikten en dan de druk op de leidingen veranderde en dat een druppeltje gaf.

Maar nadat we 4 dagen van huis geweest waren dan lag de douche nog vrij vol met water.
En gisteren was ik in de badkamer en dan begon hij plots, en dat was toch precies vrij veel..
'tis nochtans een Grohe kraan van 2j oud maar.

> Kan dat zijn dat die kraan plots niet goed meer afsluit intern?
> Hoe ontkalk je het binnenwerk van een kraan? gans demonteren en in nen emmer azijnwater?

ik heb wel het idee dat wij belachelijk hard water hebben ons glas van den douche daar ziede na een week niet meer door als ge het niet elke keer proper maakt.
Maar een van mijn kameraden 3 straten verder heeft dat recent bij hem gemeten.. da's toch hetzelfde water denk ik dan?
>schilt de hardheid echt per huis?
>is dat nuttig om is te meten met een Hubosetje?
Wel raar dat zo in momenten is dat die lekt.
Kan zijn door het hard water dat deze al wat verkalkt is en zo niet meer goed sluit.

Hardheid gaat normaal niet verschillen ivm paar straten verder. Indien je van dezelfde bron komt.
 
onze douche afvoer geeft al enkele weken geur af (dicht denk ik niet goed af). Heb het 'vuil' er al uitgehaald, maar blijft dit doen.
Volgens mijn vrouw is dit typisch aan de verlaagde temperatuur. Ik vind het vooral hinderlijk.
Iets aan te doen?
 
@Brecht En de andere specialisten.

Sinds enkele weken problemen met onze Viessmann Vitodens 100.

We kunnen maar 2 douches nemen en dan is het water in het buffervat op én het duurt na elke douche dan 6 of 7 uur tegen dat de verwarming terug aanschiet, dat zie je aan de lampjes op de pompgroepen die niet meer branden.

Volgens onze installateur ligt het aan de kalk in de warmtewisselaar en moeten we een ontkalker plaatsen. Hij heeft 3 weken geleden de warmtewisselaar vervangen, toen was het idd beter, maar na 3 weken is het weer naar af. Hij heeft die nieuwe warmtewisselaar eruit gehaald en getoond en daar zat effectief wel veel verse kalk in. Het probleem is dus volgens hem dat het heel lang duurt om dat buffervat opnieuw te vullen met warm water en daarom dus onze vloerverwarming pas weer aanschiet nadat dat vat op temperatuur is.

Kan dit effectief de oorzaak zijn?

Edit: @Chauffagist en @jvc? Brecht lijkt hier al een tijdje niet meer te komen, jullie een idee over bovenstaande?
 
Laatst bewerkt:
@Brecht En de andere specialisten.

Sinds enkele weken problemen met onze Viessmann Vitodens 100.

We kunnen maar 2 douches nemen en dan is het water in het buffervat op én het duurt na elke douche dan 6 of 7 uur tegen dat de verwarming terug aanschiet, dat zie je aan de lampjes op de pompgroepen die niet meer branden.

Volgens onze installateur ligt het aan de kalk in de warmtewisselaar en moeten we een ontkalker plaatsen. Hij heeft 3 weken geleden de warmtewisselaar vervangen, toen was het idd beter, maar na 3 weken is het weer naar af. Hij heeft die nieuwe warmtewisselaar eruit gehaald en getoond en daar zat effectief wel veel verse kalk in. Het probleem is dus volgens hem dat het heel lang duurt om dat buffervat opnieuw te vullen met warm water en daarom dus onze vloerverwarming pas weer aanschiet nadat dat vat op temperatuur is.

Kan dit effectief de oorzaak zijn?

Edit: @Chauffagist en @jvc? Brecht lijkt hier al een tijdje niet meer te komen, jullie een idee over bovenstaande?
Over wat voor type ketel en warmtewisselaar gaat het effectief? Je bedoelt waarschijnlijk een cv boiler met een spiraalwisselaar in de boiler? Wat is de inhoud van het boilervat? Of bedoel je zo een vitodens 111w met ingebouwde buffer?

Afhankelijk van type tot type mag dat eigenlijk niet langer dan een uur duren.

Pak nu dat je een boiler hebt van 150 liter, neem nu 150liter opwarmen van 10°c naar 55°c=

(150x4,19*(55-10)/3600 = 7,85 kwh aan warmte nodig om die boiler op te warmen.
Zelf de lichtste uitvoering kan dat perfect in een uur opwarmen. Dat mag zeker geen 7uur duren.
 
Over wat voor type ketel en warmtewisselaar gaat het effectief? Je bedoelt waarschijnlijk een cv boiler met een spiraalwisselaar in de boiler? Wat is de inhoud van het boilervat? Of bedoel je zo een vitodens 111w met ingebouwde buffer?

Afhankelijk van type tot type mag dat eigenlijk niet langer dan een uur duren.

Pak nu dat je een boiler hebt van 150 liter, neem nu 150liter opwarmen van 10°c naar 55°c=

(150x4,19*(55-10)/3600 = 7,85 kwh aan warmte nodig om die boiler op te warmen.
Zelf de lichtste uitvoering kan dat perfect in een uur opwarmen. Dat mag zeker geen 7uur duren.
Is idd een Vitodens 111w, my bad. Heeft denk ik een buffervat van 46L.

Die warmtewisselaar is dus zo een plaatwarmtewisselaar.

Die is vervangen 3 weken geleden waarna het wel degelijk min of meer opgelost was. Ttz, de verwarming ging opnieuw, maar sanitair warm water was na 2 douches opnieuw op.

Nu na 3 weken zou dus opnieuw de kalk voor de problemen zorgen, momenteel is de verwarming opnieuw aangeschoten gezien het van gisterenavond geleden is dat we gedoucht hebben (luie zondag vandaag :))

Het vreemde is wel dat de buizen die vertrekken bovenaan de pompgroepen wel warm aanvoelen, maar de lampjes op die pompgroepen werken dus een paar uur niet na een douchebeurt.

We hebben overigens vloerverwarming behalve in keuken, badkamer en wasplaats, daar hangt een radiator.
 
Nu we toch over Vitodens bezig zijn, hier ook een vraag: Viessmann Vitodens 222w in combinatie met Tado.
Sinds een week Tado geïnstalleerd met (tot nu toe) 2 zones. Ik heb de instellingen uit de Tado handleiding overgezet en geprogrammeerd in de ketel.

- Deze week 2x een F2 foutmelding gekregen. Ik vermoed dat hij zijn warmte niet wegkrijgt? Onze radiator in badkamer staat altijd open, dit is mogelijks niet genoeg dan?
- Als ik het goed begrijp is de buitenvoeler niet meer actief nu dus. Worden die stooklijnen dan nog steeds gerespecteerd? Ik heb het gevoel (en ik lees) dat het bij Tado nu alles of niets is, kan ik dan nog steeds de aanvoertemperatuur instellen? Zoja, is dat door stooklijn aan te passen of via bepaalde codering? Ik vind het nu top dat ik per kamer kan verwarmen, maar vraag me toch of ik nu 'optimaal' aan het stoken ben, mijn gevoel zegt neen maar ik ben een absolute leek :)

@Chauffagist heb jij raad?
 
Is dit nu wat ze bedoelen met pendelen? Thermostaat stond deze nacht op 15 graden, vanaf half 7 op 17 graden, grafiek van verbruik ziet er zo uit - is dit normaal? Moet ik iets aanpassen om dit beter te doen?

RuHbobt.jpeg
 
Nu we toch over Vitodens bezig zijn, hier ook een vraag: Viessmann Vitodens 222w in combinatie met Tado.
Sinds een week Tado geïnstalleerd met (tot nu toe) 2 zones. Ik heb de instellingen uit de Tado handleiding overgezet en geprogrammeerd in de ketel.

- Deze week 2x een F2 foutmelding gekregen. Ik vermoed dat hij zijn warmte niet wegkrijgt? Onze radiator in badkamer staat altijd open, dit is mogelijks niet genoeg dan?
- Als ik het goed begrijp is de buitenvoeler niet meer actief nu dus. Worden die stooklijnen dan nog steeds gerespecteerd? Ik heb het gevoel (en ik lees) dat het bij Tado nu alles of niets is, kan ik dan nog steeds de aanvoertemperatuur instellen? Zoja, is dat door stooklijn aan te passen of via bepaalde codering? Ik vind het nu top dat ik per kamer kan verwarmen, maar vraag me toch of ik nu 'optimaal' aan het stoken ben, mijn gevoel zegt neen maar ik ben een absolute leek :)

@Chauffagist heb jij raad?
1 radiator is zeer weinig voor een ketel. Met 1 radiator gaat hij idd zijn warmte niet kwijt geraken. Ik kan natuurlijk niet zien hoe jij dat geconfigureerd hebt? Ik wil wel eens kijken als ik eens aan mijn bureau geraak.

Als de buitenvoeler niet actief is dan zal er geen stooklijn gebruikt worden. Ik denk dat tado gewoon open therm protocol gebruikt en gaat moduleren (als je hem via open therm hebt aangesloten) , ik denk niet dat je in de tado een echte stooklijn kan steken? Alvast niet in de tado die ik vorig jaar eens geïnstalleerd heb.
 
Is idd een Vitodens 111w, my bad. Heeft denk ik een buffervat van 46L.

Die warmtewisselaar is dus zo een plaatwarmtewisselaar.

Die is vervangen 3 weken geleden waarna het wel degelijk min of meer opgelost was. Ttz, de verwarming ging opnieuw, maar sanitair warm water was na 2 douches opnieuw op.

Nu na 3 weken zou dus opnieuw de kalk voor de problemen zorgen, momenteel is de verwarming opnieuw aangeschoten gezien het van gisterenavond geleden is dat we gedoucht hebben (luie zondag vandaag :))

Het vreemde is wel dat de buizen die vertrekken bovenaan de pompgroepen wel warm aanvoelen, maar de lampjes op die pompgroepen werken dus een paar uur niet na een douchebeurt.

We hebben overigens vloerverwarming behalve in keuken, badkamer en wasplaats, daar hangt een radiator.
Ok viessman w111, dat buffervatje/boilertje is gewoon voor extra comfort. Dat toestel moet in staat zijn om dat warm water gewoon continu te voorzien, 46 liter zou nogal straf zijn. Je moet eigenlijk eens kijken of hij zijn platenwisselaar deftig warmt het moment dat je warm water tapt. Het zou immers ook nog kunnen dat je 3-weg niet goed functioneert. Die platenwisselaar moet echt heet aanvoelen, moment dat hij warm water maakt.

Verkalken gebeurt wel, maar doorgaans is dat om de 3 tot 5 jaar dan vervangen. Niet na 3 weken weer vervangen, of er moet gewoon een laag prut zijn meegekomen...
 
1 radiator is zeer weinig voor een ketel. Met 1 radiator gaat hij idd zijn warmte niet kwijt geraken. Ik kan natuurlijk niet zien hoe jij dat geconfigureerd hebt? Ik wil wel eens kijken als ik eens aan mijn bureau geraak.

Als de buitenvoeler niet actief is dan zal er geen stooklijn gebruikt worden. Ik denk dat tado gewoon open therm protocol gebruikt en gaat moduleren (als je hem via open therm hebt aangesloten) , ik denk niet dat je in de tado een echte stooklijn kan steken? Alvast niet in de tado die ik vorig jaar eens geïnstalleerd heb.

Thx, ok extra radiator opendraaien dan maar :). Tado werkt bij mij niet via open therm, en moduleert dus niet.
Buitenvoeler is niet meer actief nu, hoe kan ik aanvoertemp dan nog bepalen zodat die niet belachelijk veel te warm wordt? 't is ok om iets langer nodig te hebben om op te warmen maar wel op lagere temp.
 
Thx, ok extra radiator opendraaien dan maar :). Tado werkt bij mij niet via open therm, en moduleert dus niet.
Buitenvoeler is niet meer actief nu, hoe kan ik aanvoertemp dan nog bepalen zodat die niet belachelijk veel te warm wordt? 't is ok om iets langer nodig te hebben om op te warmen maar wel op lagere temp.
Dat kan je normaal aanpassen op de ketel zelf. Waarom niet via Opentherm aangesloten als ik vragen mag?
 
We zijn onze badkamer + toiletruimte aan het opfrissen en zouden graag modernere toiletten plaatsen, maar we hebben een afvoer in de vloer en we hebben geen zin in breekwerk om deze te verplaatsen naar de muur. Daarom zouden we voor een staand model gaan, maar liefst wel met verborgen spoelbak.

We kijken naar dit model:

Is dit geschikt om zo'n toilet te vervangen:





Heb het al gevraagd aan de klantendienst, maar zij zeggen dat ik een installateur moet raadplegen voor zo'n vragen. Dus ik hoop dat hier iemand zit die mij kan helpen!
 
We zijn onze badkamer + toiletruimte aan het opfrissen en zouden graag modernere toiletten plaatsen, maar we hebben een afvoer in de vloer en we hebben geen zin in breekwerk om deze te verplaatsen naar de muur. Daarom zouden we voor een staand model gaan, maar liefst wel met verborgen spoelbak.

We kijken naar dit model:

Is dit geschikt om zo'n toilet te vervangen:





Heb het al gevraagd aan de klantendienst, maar zij zeggen dat ik een installateur moet raadplegen voor zo'n vragen. Dus ik hoop dat hier iemand zit die mij kan helpen!

Inbouwtoilet gaat perfect met afvoer in de vloer, hier 2x gedaan. Is dat eigenlijk niet altijd?
 
Terug
Bovenaan