Loodgieterij-topic

Er kan ergens een afvoer effectief lekken of iets dergelijks, mogelijks kunnen zukke problemen geregeld worden via uw brandverzekering. Ik zou eens informeren.
Heb het aangegeven, zal zien wat ze zeggen (de 24/24 lijn was enkel voor brandschade en heb niet de indruk dat ons probleem zo erg is). Het is vreemd, we hebben beiden gedouchet op zaterdag en er was niets te zien, dan is er 's nachts nog wat water bijgekomen lijkt het.

Kan dit het gevolg zijn van een volle septische put? Langs buiten niets te zien, maar als dit ergens in de grond weglekt zal dat misschien niet het geval zijn. Ik ben van plan morgen sowieso al een firma te bellen die septische putten leegmaakt en met de camera buizen kan checken.
 
Is er een overlooprozet met schroef voor een bad die er minder antiek uitziet dan dit:

Die van ons is gebarsten, maar we zouden graag een moderner uitziende rozet willen. De nieuwe rozetten lijken allemaal kliksystemen te zijn wat dus niet gaat passen.

Zelfde vraag voor die van de lavabo, want daar is de rozet helemaal verdwenen en dat was er ook één met een schroef i.p.v. kliksysteem.
 
Ik heb een klein lek aan een koppeling aan de toevoerbuis van mijn regenwaterinstallatie is er een manier dat ik dit kan dichten zonder de buis te moeten demonteren? Heb al een beetje rubberseal geprobeerd.
 
Ik heb een klein lek aan een koppeling aan de toevoerbuis van mijn regenwaterinstallatie is er een manier dat ik dit kan dichten zonder de buis te moeten demonteren? Heb al een beetje rubberseal geprobeerd.
Nee, niet de moeite om te proberen.
 
Wij hebben een warmwaterboiler type:

Volgens HLN zou je zo'n boilers kunnen laten ombouwen zodat ze geen gas meer verbruiken maar elektriciteit om het water op temperatuur te houden. Hoe doe je zoiets ?

artikel zegt:
Als je verwarmt met een gasketel kan je je sanitair warm water ook met je zonnepanelen produceren”, aldus Alex Polfliet. “Dat kan je genereren met je elektriciteit wanneer de zon schijnt. Het water blijft dan opgeslagen in een buffervat, waar het 24 tot zelfs 48 uur warm blijft – zeker in de lente, zomer en herfst. Zo vermijd je dat je je verwarmingsketel het hele jaar door stand-by moet houden om je warm water te maken. Je warmwaterboiler, in principe een vat met water, die nu op gas werkt, kan je laten ombouwen zodat die ook op elektriciteit werkt. Die extra kost is zeer beperkt omdat er alleen een weerstand in het vat moet worden ingebracht.”
 
Wij hebben een warmwaterboiler type:

Volgens HLN zou je zo'n boilers kunnen laten ombouwen zodat ze geen gas meer verbruiken maar elektriciteit om het water op temperatuur te houden. Hoe doe je zoiets ?

artikel zegt:
1 tip, hln is geen goeie bron voor informatie over zulke dingen.
Er zijn er die de mogelijkheid hebben, maar zeker niet allemaal. Uw vaillant niet.
 
Toevallig ook een vraagje over vaillant.
installatie van 2 jaar oud, gasketel met sanitairboilervat en vrc700.
Op de VRC700 thermostaat wou ik mijn boilertemp eens nakijken en deze staat op 55°C.
1) heeft het zin om dit nog te verlagen voor eventuele besparing?
2) ik zie dat legionella bev dag op UIT staat (dit is de standaard instelling volgens de handleiding)
Net zoals de anti legionella tijd op 4 staat (ook standaard instelling)
Moet die instelling niet aan staan, dan vermoed ik dat deze op een specifieke dag telkens die bescherming gaat doen.
Of gaat het systeem dit nu zelf bepalen wanneer het dit doet (in UIT stand) ?
 
Ga hier morgen wat aan het water prutsen.

Bij een schroefkoppeling waar een o-ring bijzit (karton of rubber) moet je daar nog iets over de schroefdraad doen zoals teflon?
 
Ga hier morgen wat aan het water prutsen.

Bij een schroefkoppeling waar een o-ring bijzit (karton of rubber) moet je daar nog iets over de schroefdraad doen zoals teflon?
Waarom zou je daar nog iets tussen doen? Die koppeling dicht op die dichting, niet de draad..
 
Wij hebben dezelfde hier. Het is wel kut dat uw collectoren eronder hangen. Want sowieso zal je water morsen :)

Elk jaar hebben we ook problemen dat er water lekt na het vervangen hiervan. Steeds alle dichtingen kuisen, en de bokalen op dezelfde plaats terug gebruiken hielp bij me. Uiteindelijk bleek de laatste keer dat er een schroefje in het zwarte plastiek niet volledig aangedraaid werd en het lek gewoon door dat schroefje was, en niet zozeer door de bokalen.


Ik heb hier ook een probleempje... Om een lang verhaal kort te maken:
In onze berging hebben we ooit wateraansluiting en afvoer voorzien om koelcel of douche te plaatsen. Nu wil ik deze gaan benutten voor een vaatwasser. Echter werd de afvoer destijds afgewerkt als zo'n standaard kunststof vloerputje zoals ieder van ons in een garage of waskot zitten heeft. Wanneer ik dit putje open doe zie ik een opstaand buisje van 50mm. Daar kan ik een PP mof van 50mm een 3-tal cm over schuiven.
Is dit eigenlijk de manier van werken? Want ik zou dit zo uitvoeren in de sokkel van mijn inbouwkasten, en heb geen zin in problemen nadien.

schrobput-binnenkant.png
Vandaag de filter vervangen en inderdaad. Zo lek als een zeef. Enfin de meest linkse bokaal. De twee anderen lijken niet te lekken.

Hoe kuis je die dichtingen? Haal je ze uit de bokalen of kuis je ze gewoon zo terwijl ze erin zitten. Welke schroef bedoel je precies?
 
Welke schroef bedoel je precies?
Gaat het over de schroef om te ontluchten? Als klaar bent en het water terug hebt laten lopen kan je die een klein beetje opendraaien om de resterende lucht uit de bokalen te laten. Als je die niet goed genoeg terug dicht draait kan die een klein beetje lekken.
 
Gaat het over de schroef om te ontluchten? Als klaar bent en het water terug hebt laten lopen kan je die een klein beetje opendraaien om de resterende lucht uit de bokalen te laten. Als je die niet goed genoeg terug dicht draait kan die een klein beetje lekken.
Geen idee, ik vraag me ook af om welke schroef het gaat. Anyway, bij mij lekt het aan de dichting tussen bokaal en de houder dusja. Als dat zo een miserie filter is misschien best loodgieter een deftige filter laten installeren die tenminste deftig onderhoudbaar is.
 
Geen idee, ik vraag me ook af om welke schroef het gaat. Anyway, bij mij lekt het aan de dichting tussen bokaal en de houder dusja. Als dat zo een miserie filter is misschien best loodgieter een deftige filter laten installeren die tenminste deftig onderhoudbaar is.

Zo te zien dient deze schroef dus om te ontluchten 😉

Ik had het over de schroef aan de bovenkant met de platte schroevendraaierkop

276-A434-D-7-E14-4525-81-E9-7-EAF3-E2-EAC61.jpg
 
Ik heb het lek kunnen oplossen (toch al 12uur lekvrij, ga nog niet te vroeg juichen, kwestie van het niet te jinxen). Ik heb nieuwe o-ringen gekocht en deze ingevet alvorens aan te draaien.
 
Is er een overlooprozet met schroef voor een bad die er minder antiek uitziet dan dit:

Die van ons is gebarsten, maar we zouden graag een moderner uitziende rozet willen. De nieuwe rozetten lijken allemaal kliksystemen te zijn wat dus niet gaat passen.

Zelfde vraag voor die van de lavabo, want daar is de rozet helemaal verdwenen en dat was er ook één met een schroef i.p.v. kliksysteem.
Als iemand hetzelfde probleem moest hebben in de toekomst, ik heb dit besteld:

Best duur voor wat het is, maar is wel meteen een stuk moderner en degelijker. Het is meteen een set waarmee je het opzetstuk voor de afloop en de stop mee kan vervangen.

De lavabo gaan we gewoon in z'n geheel vervangen met meubel en al om het wat moderner te maken.
 
Heb vorig jaar een huis gekocht. In de kelder komt een leiding binnen van de regenwaterput. Verder geen aansluiting.
Andere kant van de kelder komt nog een HDPE buis binnen van grondwaterput.
Beide zijn niet aangesloten.
Gewoon pomp er aan koppelen en klaar? (filters er tussen)
Zou graag grondwater doortrekken naar een buitenkraantje, de wasmachines en toilet gelijkvloers.
 
Heb vorig jaar een huis gekocht. In de kelder komt een leiding binnen van de regenwaterput. Verder geen aansluiting.
Andere kant van de kelder komt nog een HDPE buis binnen van grondwaterput.
Beide zijn niet aangesloten.
Gewoon pomp er aan koppelen en klaar? (filters er tussen)
Zou graag grondwater doortrekken naar een buitenkraantje, de wasmachines en toilet gelijkvloers.
Ja normaal wel, wel opletten als je regenwater begint te trekken en de put staat vol, zou het kunnen zijn dat het niveau in de put hoger staat dan in uw kelder en begint over te hevelen. Ik zou direct op die darm ee. Kraan steken dat je kan afsluiten indien nodig.
 
Terug
Bovenaan