Loodgieterij-topic

Is er bij een condensafvoer normaal ook niet altijd een sifon? Ik zou niet weten hoe ze anders de condens zouden afvoeren zonder stank binnen te krijgen.

Bij mij is er niet echt een sifon. De buizen zijn wel in een (lage) U-vorm gelegd (witte PVC), dat zal een beetje werken als sifon wss. Nog nooit geurhinder daar gehad.

Maar zo een ketel produceert toch massa's condens? Ik heb vroeger bij installatie nieuwe ketel een probleem daarmee gehad en de condens in een emmer moeten opvangen. Dat zijn per dag liters dat daar uitkomen...
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik van een zadel lijkt me wel gemakkelijker werken ipv de gehele leiding te kappen en T stuk te voorzien. Ik ben een leek op vlak van sanitair, dus leek me meer kans op fouten zo.
Ik zou de bocht eruit snijden, vervangen door een Y-stuk en vervolgens een nieuwe bocht achter het Y stuk plaatsen die dan verder loopt in de reeds bestaande leiding. Met een T-stuk gaat er gewoonweg water van de wasmachine kunnen uitlopen en dat is niet gewenst.

Een andere optie is om eventueel hetzelfde Y-stuk te gebruiken en gewoon de wasmachine afvoer doorzagen, Y stuk ertussen en terug met elkaar verbinden.

De condens afloop verleng je eventueel met een bredere darm die je over de huidige vastzet met een klem.

Misschien ook eens die (water)leiding onder de condens afvoer van nader bekijken, die ziet er aangetast uit door het condenswater, wat vrij zuur is..
 
Kleine vraag: mag ik koud en warm aanvoer omwisselen?

ik wil namelijk koud water door de buizen waar nu warm doorstroomt willen laten vloeien en omgekeerd warm water door buizen waar nu koud doorstroomt laten vloeien.
 
Laatst bewerkt:
Alle kranen in huis krijg ik zeer warm water, alleen de douchekraan zit er amper verschil op van koud naar lauw water. Niet zeer warm zoals de andere kranen.

Aan wat ligt dat dan?

Boiler en druk zijn oke
 
Alle kranen in huis krijg ik zeer warm water, alleen de douchekraan zit er amper verschil op van koud naar lauw water. Niet zeer warm zoals de andere kranen.

Aan wat ligt dat dan?

Boiler en druk zijn oke
Thermostatische kraan van de douche die kapot is of vastzit?
 
De gasketel bij mijn moeder. Een van die leidingen kleurt blauw-groen: oxidatie. wat is dit en kan het kwaad? Waarom die ene leiding en de rest niet? Is in een verwarmde technische berging.

yoh1hAA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan