Gratis banken: Argenta, Keytrade

Ok dit wordt een soap serie. Ik heb jullie hulp nodig. :tongue:

Ik heb op 5 januari aldus een betaling uitgevoerd bij de huisarts met mijn bankkaart.
Er is 4€ van mijn rekening gegaan bij Argenta maar die 4€ is nooit op de rekening verschenen van de huisarts. (KBC)

* De huisarts heeft doorgegeven dat de transactie uitgevoerd werd via KBC met als tussenpersoon Word Line.
Dat is vreemd want ik dacht dat banktransacties verlopen via bancontact? :unsure: Maar ik heb de overeenkomst gelezen van KBC met de huisarts en daar staat effectief Word Line op (dit is wel van enkele jaren geleden).
* Ik heb dan eerst een klacht ingediend bij Argenta. Argenta heeft de klacht tot 3x toe verworpen.
De tussenpersoon (dewelke zij zelf niet kunnen zien), heeft het bedrag aanvaard waardoor het geld niet meer bij Argenta staat.
Het geld is dus weg. OK tot hiertoe ben ik nog mee.
* Ik heb dan een klacht ingediend bij Word Line. Word Line heeft die klacht tot 2x toe verworpen met de melding dat Word Line alleen kredietkaart transacties beheert en ze niets met bankkaart transacties te maken hebben. :unsure: Vreemd? Want volgens de overeenkomst met KBC is het weldegelijk World Line? Of kan het zijn dat KBC dit ondertussen aangepast heeft en dat dit anno 2024 via een andere weg verloopt?
* Ik heb de transactie nog eens goed bekeken in de hoop dat ik zou zien via welke weg er betaald is. Ik had gedacht bancontact of wordline te zien staan. Maar wat zie ik staan: 'Maestro'! :confused: Nu begrijp ik er niets meer van. Maestro is toch alleen voor buitenlandse betalingen? Maar blijkbaar dan niet.
* Ik heb KBC gecontacteerd maar ze zeggen gewoon dat ze wegens privacy redenen mij niet mogen spreken over deze specifieke transactie. Yeah right ..

Allé allemaal goed en wel maar ik moet wel weten bij wie ik moet zijn he? En dat is nu het probleem: Ik heb geen idee meer. Er is blijkbaar niemand die het weet of het mij wil zeggen.
Ik werk voor een payment processor.
Eerst en vooral, alle Belgische debit kaarten (standaard betaalkaart) zijn co-branded, dwz ze hebben zowel Bancontact als een andere brand, in het verleden maestro, tegenwoordig visa of Mastercard.

Je huisarts heeft waarschijnlijk een betaal terminal van partij X (kan wordline zijn). Hij kan in zijn contract met X kiezen welk brands de terminal ondersteund. Vermoedelijk is dat dan geen Bancontact maar maestro geweest. Dat is perfect normaal.

Als jij een betaling met die terminal doet, betaal jij mogelijks of wellicht aan X, die op zijn beurt aan de arts uitbetaald.
Als het geld bij jou af is, zijn eigenlijk de zorgen van jou weg.

In mijn ogen zou de huisarts met de aanbieder van zijn betaalterminal X moeten horen met zijn bonnetje van jou transactie en vragen waarom hij het geld niet heeft ontvangen. De aanbieder X zou het dan moeten onderzoeken of zij het hebben uitbetaald.

Het klopt in mijn ogen dat jou bank gewoon zegt dat het geld is doorgestuurd bij hun.
Het klopt in mijn ogen dat KBC jou geen informatie wil geven, want het is de arts zijn rekening.

Nogmaals, het is niet jou probleem dat de arts zijn geld niet heeft ontvangen als jij bewijs het van betaling. Als de terminaal Akkoord heeft gegeven is het de arts zijn probleem om te vragen waar zijn geld blijft bij zijn aanbieder.


Stel je voor; Je bent aan het winkelen in de C&A, je rekent af, de terminal zegt akkoord, er gaat geld af van je rekening. Achteraf merkt de C&A dat het geld van die transactie nooit bij hun is geraakt. Das toch ook hun probleem en niet het jouwe? Zij weten niet wie je bent en kunnen jou ook niet contacteren.
 
Stel je voor; Je bent aan het winkelen in de C&A, je rekent af, de terminal zegt akkoord, er gaat geld af van je rekening. Achteraf merkt de C&A dat het geld van die transactie nooit bij hun is geraakt. Das toch ook hun probleem en niet het jouwe? Zij weten niet wie je bent en kunnen jou ook niet contacteren.
Bedankt voor de verduidelijking! Ik leg dit voor aan de huisarts.

Echter stel ik mij toch nog een vraag.

Wat als de betaling bij C&A mislukt? Want zo is het gebeurd. Er stond een foutmelding op de terminal. (Er was dus GEEN akkoord) Misschien denk je nu: dat kan niet... helaas is het wel zo gebeurd ...

Daarna is er een 2de poging ondernomen en die is gelukt.

Echter nadien blijkt dat bij poging 1 er inderdaad iets is foutgelopen maar het geld toch gewoon weg is.

Kort gezegd. Er is geen probleem voor C&A. Zij hebben hun geld. (1x gelukt en 1x mislukt) Er is wel een probleem voor mij want mijn geld is 2x weg. Het is ook geen dubbele betaling want er zijn 2 transactienummers.

Nu goed ik leg uw uitleg voor aan de huisarts en dan komt dit wel in orde. Maar eigenlijk is dit scenario hier wel iets speciaal niet?
 
Laatst bewerkt:
Geen gratis bank (toch niet als je geen twintiger meer bent), maar bon wist niet waar anders het te zetten:
Vdk bank roept op om wapenindustrie niet langer te financieren

Toch wel merkwaardige oproep gezien de voorbije dagen/weken geopperd werd dat er een "defensiebon" moet komen en dat we meer moeten 'investeren' in Oekraïne. Het is te merken dat de dogmatische geitenwollensok Wouter Van Besien aan de knoppen zit van die bank.
 
Gij hebt tijd teveel. Al zeker voor €4 - meer dan 5min van mijn tijd zou ik daar niet aan willen spenderen.
Zie mijn dossier bij Mega. Ik heb toen ook voor amper 40€ betwist en dit heeft bijna 2 jaar geduurd voor ik gelijk gekregen heb.
Voor mij is dit gewoon een principekwestie. (Je bent dit of je bent dit niet. Dit heeft NIKS met tijd te veel te maken)

Anyways Yogi heeft het juiste antwoord gegeven en die luidt: Ik kan hier niets aan doen. De huisarts moet dit regelen.

En ik vermoed in het fictieve scenario ivm C&A --> Dat als C&A weigert te helpen dat dit dan worst case voor de vrederechter zal moeten lopen.

Case closed. Ik leg dit uit aan de huisarts en dan komt dit finaal waarschijnlijk nog wel in orde.
 
Bedankt voor de verduidelijking! Ik leg dit voor aan de huisarts.

Echter stel ik mij toch nog een vraag.

Wat als de betaling bij C&A mislukt? Want zo is het gebeurd. Er stond een foutmelding op de terminal. (Er was dus GEEN akkoord) Misschien denk je nu: dat kan niet... helaas is het wel zo gebeurd ...

Daarna is er een 2de poging ondernomen en die is gelukt.

Echter nadien blijkt dat bij poging 1 er inderdaad iets is foutgelopen maar het geld toch gewoon weg is.

Kort gezegd. Er is geen probleem voor C&A. Zij hebben hun geld. (1x gelukt en 1x mislukt) Er is wel een probleem voor mij want mijn geld is 2x weg. Het is ook geen dubbele betaling want er zijn 2 transactienummers.

Nu goed ik leg uw uitleg voor aan de huisarts en dan komt dit wel in orde. Maar eigenlijk is dit scenario hier wel iets speciaal niet?
Normaal is die NIET akkoord ook opgenomen in de terminal, en moet de huisarts of zijn terminal aanbieder dat kunnen zien en dat eentje manueel kunnen terugboeken als het bedrag er vanaf is gegaan.
 
Normaal is die NIET akkoord ook opgenomen in de terminal, en moet de huisarts of zijn terminal aanbieder dat kunnen zien en dat eentje manueel kunnen terugboeken als het bedrag er vanaf is gegaan.
Het probleem is eigenlijk gewoon dat de huisarts natuurlijk tegenwoordig met zo'n secretariaat werkt he. Hij houdt zichzelf niet bezig met de betalingen, dat doet het secretariaat. Het perverse aan dit systeem is dat het secretariaat niets kan doen (ah neen want de rekening is van de huisarts) en dat de huisarts dit moet doen (maar die houdt zich er normaal gezien niet mee bezig :tongue: ).

Maar goed, ik vermoed dat als ik jou antwoord doorgeef aan het secretariaat dat ze niet moeilijk gaan doen voor een luttele 4€ lol. Ik denk niet dat ze een vaste (zieke :headshake: ) klant willen kwijtgeraken aan de concurrentie voor een discussie rond een idiote 4€. Dus dit komt wel goed.

Ivm Musk die zei dat ik wel héél veel tijd heb. Deze zaak is al bezig van 5 januari. Een email sturen om de week en hier iets posten kost echt niet véél tijd hoor. :tongue: Had dit 400€ geweest dan had ik er véél méér tijd ingestoken. Nu heb ik het wat laten belopen en af en toe eens een actie ondernomen.

Maar zoals gezegd: Voor mij zijn zo'n zaken principekwesties. Ik help er mijzelf niet echt veel mee. Maar misschien wél andere mensen.

Want vroeg of laat gaat hier iemand op dit forum komen die hetzelfde voor heeft met een véél hoger bedrag. En dan kan die persoon dit topic al eens lezen en al info verzamelen.
 
Geen idee of dit de juiste plaats is om de vraag te stellen, maar sinds ik geen betalende rekening meer heb bij KBC en met mijn betaalverkeer naar AXA ben verhuisd, mis ik Apple Pay wel. Beetje waanzinnig dat AXA dat niet aanbiedt, zeker als ik zie wat een gigantische lijst aan financiële dienstverleners wel Apple Pay ondersteunen:

  • Adyen
  • Aion NV/SA
  • Bank of America
  • Belfius
  • Bitpanda
  • BNP Paribas Fortis
  • Bonsai
  • Bunq
  • Buy Way
  • CleverCards
  • Curve
  • Edenred
  • Emburse
  • Factorial HR
  • Fintro
  • Giftify
  • Green-Got
  • Hello bank!
  • Hexeko
  • iCard
  • ING
  • KBC
  • Lydia
  • Monese
  • N26
  • NAGA Pay
  • Nickel
  • Payhawk
  • PayQuicker
  • Paysend
  • Paysera
  • Pleo
  • Revolut
  • Roomex
  • SumUp
  • SWAN
  • Viva Wallet
  • Wise
  • XXimo
  • ZEN.COM

Nu was mijn vraag: ik ben gerust bereid hiervoor een gratis rekening te openen bij een andere financiële instelling om dit te kunnen blijven gebruiken (wreed makkelijk - vooral omdat als ik ga lopen ik mijn GSM/Apple Watch wel heb, maar geen bankkaart).
Zijn hier dus gratis opties bij die iemand zou aanraden?

Edit: bij KBC kan het trouwens enkel met een betalende rekening.
Ik zie dat Hello Bank die bv wel gratis aanbiedt, klopt dat?

Edit: ik heb dus geen nood aan extra kredietkaarten en dergelijke, letterlijk enkel een online rekening waar ik een bankkaart aan kan koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt voor Hello Bank, ik heb speciaal mijn rekening bij KBC opgezegd (ook wel omdat het wat te duur werd) en 1 geopend bii Hello Bank voor de Google Pay optie die gratis is. Werkt vlot en de app is ook meer dan voldoende. Die van KBC is wel veel vlotter en beter in gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zelfde reden hier, behalve dat ik ook wel vond dat die app te bloated werd met dingen waar ik geen nood aan heb en die ik precies ook nergens permanent kon uitschakelen. Die KateCoins bv, voetbalgerelateerde dingen, digitale kluis, ... Less is more. Had ook het gevoel dat de app daardoor wat trager was geworden.

Anyhow, eens rekeningske openen bij Hello dan :) merci.
 
Geen idee of dit de juiste plaats is om de vraag te stellen, maar sinds ik geen betalende rekening meer heb bij KBC en met mijn betaalverkeer naar AXA ben verhuisd, mis ik Apple Pay wel. Beetje waanzinnig dat AXA dat niet aanbiedt, zeker als ik zie wat een gigantische lijst aan financiële dienstverleners wel Apple Pay ondersteunen:



Nu was mijn vraag: ik ben gerust bereid hiervoor een gratis rekening te openen bij een andere financiële instelling om dit te kunnen blijven gebruiken (wreed makkelijk - vooral omdat als ik ga lopen ik mijn GSM/Apple Watch wel heb, maar geen bankkaart).
Zijn hier dus gratis opties bij die iemand zou aanraden?

Edit: bij KBC kan het trouwens enkel met een betalende rekening.
Ik zie dat Hello Bank die bv wel gratis aanbiedt, klopt dat?

Edit: ik heb dus geen nood aan extra kredietkaarten en dergelijke, letterlijk enkel een online rekening waar ik een bankkaart aan kan koppelen.
Bonsai. Geen bank maar een dienst die een virtuele Mastercard voorziet die met elke bankrekening kan koppelen.
 
Geen idee of dit de juiste plaats is om de vraag te stellen, maar sinds ik geen betalende rekening meer heb bij KBC en met mijn betaalverkeer naar AXA ben verhuisd, mis ik Apple Pay wel. Beetje waanzinnig dat AXA dat niet aanbiedt, zeker als ik zie wat een gigantische lijst aan financiële dienstverleners wel Apple Pay ondersteunen:



Nu was mijn vraag: ik ben gerust bereid hiervoor een gratis rekening te openen bij een andere financiële instelling om dit te kunnen blijven gebruiken (wreed makkelijk - vooral omdat als ik ga lopen ik mijn GSM/Apple Watch wel heb, maar geen bankkaart).
Zijn hier dus gratis opties bij die iemand zou aanraden?

Edit: bij KBC kan het trouwens enkel met een betalende rekening.
Ik zie dat Hello Bank die bv wel gratis aanbiedt, klopt dat?

Edit: ik heb dus geen nood aan extra kredietkaarten en dergelijke, letterlijk enkel een online rekening waar ik een bankkaart aan kan koppelen.

Of Curve

Apple Pay linken aan Curve kaart, Curve kaart linken aan AXA kaart.

Ik doe het zo om Google Pay te linken aan Keytrade.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bonsai. Geen bank maar een dienst die een virtuele Mastercard voorziet die met elke bankrekening kan koppelen.

Of Curve

Apple Pay linken aan Curve kaart, Curve kaart linken aan AXA kaart.

Ik doe het zo om Google Pay te linken aan Keytrade.

Bedankt, beiden!
Die Bonsai ziet er toch iets eenvoudiger uit, en bovendien Belgisch lijkt het.

Die Curve zit wel een complexer businessmodel achter met upsell-mogelijkheden, of vergis ik me?

Alleszins een betere optie dan een nieuwe rekening te openen inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Bedankt, beiden!
Die Bonsai ziet er toch iets eenvoudiger uit, en bovendien Belgisch lijkt het.

Die Curve zit wel een complexer businessmodel achter met upsell-mogelijkheden, of vergis ik me?

Alleszins een betere optie dan een nieuwe rekening te openen inderdaad.

Bonsai is inderdaad heel makkelijk. Gewoon account aanmaken met itsme en rekening koppelen, en je kunt betalen met Apple Pay.
 
Bedankt, beiden!
Die Bonsai ziet er toch iets eenvoudiger uit, en bovendien Belgisch lijkt het.

Die Curve zit wel een complexer businessmodel achter met upsell-mogelijkheden, of vergis ik me?

Alleszins een betere optie dan een nieuwe rekening te openen inderdaad.

Ja maar je hebt niks nodig van de upsell-mogelijkheden voor hetgeen je nodig hebt. De upsell is om een "volwaardige" kredietkaart te krijgen met cashback, "airport lounge", echte krediet, een "schonere" kaart, verzekeringen, de typische zever eigenlijk.

Kan zijn dat je éénmalig 5 euro moet betalen voor de kredietkaart thuis te krijgen
(of ik vergis mij met Revolut waar je de éénmalig 5 euro betaalt om de kaart te krijgen. Maar bij Revolut krijg je wel een buitenlandse bankrekening erbij dus dat gaat ook al weer veel verder dan hetgeen dat je wilt. )
 
Ja maar je hebt niks nodig van de upsell-mogelijkheden voor hetgeen je nodig hebt. De upsell is om een "volwaardige" kredietkaart te krijgen met cashback, "airport lounge", echte krediet, een "schonere" kaart, verzekeringen, de typische zever eigenlijk.

Kan zijn dat je éénmalig 5 euro moet betalen voor de kredietkaart thuis te krijgen
(of ik vergis mij met Revolut waar je de éénmalig 5 euro betaalt om de kaart te krijgen. Maar bij Revolut krijg je wel een buitenlandse bankrekening erbij dus dat gaat ook al weer veel verder dan hetgeen dat je wilt. )
Bij Revolut dien je inderdaad de verzendkosten kosten voor de kaart te betalen, was €7,99 bij mij begin 2023. Revolut heeft tegenwoordig een belgische IBAN Link dus je dient geen buitenlandse rekening meer aan te geven.
 
Deze voormiddag op nog geen 5 minuten tijd een account bij Bonsai aangemaakt, mijn AXA-rekening gekoppeld, virtuele kaart aangemaakt en meteen mijn lunch met Apple Pay kunnen betalen. Thanks guys!
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Terug
Bovenaan