Het grote DIY topic

Aamout

Well-known member
Hoi,

Ondertussen heb ik al wat speelgoed gekocht, primair voor een zolder verbouwing. Maar nu wil ik ook wel wat verder knutselen.

Nu was mijn oog gevallen op het bouwplan van dobbit, voor een werkbank te maken. Echter de commentaar die daar staat is niet geweldig (incompleet/ verkeerde maten). Hebben jullie hier ervaringen mee?

Of als er andere plaatsen zijn waar je dit soort plannen kan vinden/vragen?

We maken er een algemeen topic van: post hier je (plannen voor/vragen over) prachtige creaties!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op youtube vind je zoveel betere werkbanken en DIY video's in het algemeen dan wat Dobbit aanbiedt. Bouwplannen worden daarbij vaak te koop aangeboden, maar je vind er ook heel wat gratis als je even googelt. Eventueel kun je je eigen plan maken op basis van een aantal andere plannen, video's...
 
Heb je daar dan ook enige voorbeelden van? Want dit is meestal het antwoord dat je krijgt ('er is veel beter op de markt'), maar je bent er als beginner niet veel mee :).

Ik vind het best wel een leuke bank en de technieken die gebruikt worden passen wel bij een beginner denk ik (vijzen en lijmen) ipv zwaluwstaarten en pen gat verbindingen, daar ben ik nog niet echt klaar voor
 
Ik denk dat het gewoon fijner is om je te verdiepen in wat verschillende modellen, aanpakken en dan zien wat jou het beste aanstaat, welke functies je wilt, welke formaten. Als je dan toch op Dobbit uitkomt, goed toch? Maar in mijn ervaring kom je meestal uit op iets hybride.

Anyway, dit is bijvoorbeeld een fantastische workbench die ook nog eens relatief eenvoudig te maken is (zeker zonder alle snufjes):
Plannen zijn te koop.

Deze vind ik op een ander niveau ook goed gedaan:
Die kerel is verre van een expert houtbewerker en zijn aanpak is vaak wat onconventioneel, maar ik vind het wel inspirerend.

En er is zoveel meer, eens je er aan begint kom je ze vanzelf tegen. Zelfs als je de geavanceerdere technieken vermijdt.
 
Ik denk dat het gewoon fijner is om je te verdiepen in wat verschillende modellen, aanpakken en dan zien wat jou het beste aanstaat, welke functies je wilt, welke formaten. Als je dan toch op Dobbit uitkomt, goed toch? Maar in mijn ervaring kom je meestal uit op iets hybride.

Anyway, dit is bijvoorbeeld een fantastische workbench die ook nog eens relatief eenvoudig te maken is (zeker zonder alle snufjes):
Plannen zijn te koop.

Deze vind ik op een ander niveau ook goed gedaan:
Die kerel is verre van een expert houtbewerker en zijn aanpak is vaak wat onconventioneel, maar ik vind het wel inspirerend.

En er is zoveel meer, eens je er aan begint kom je ze vanzelf tegen. Zelfs als je de geavanceerdere technieken vermijdt.
Beide filmpjes bekeken, het eerste is toch nog wat te advnaced, + ik zou meer een open werkbank willen.

Het tweede was wel cool om te zien, direct ook maar zijn french clear systeem bekeken , dat zijn zaken die ik hier ook wel wil doen. En WSS op dat gedacht ook een bureau maken, alleen wat kleiner 🙈🙈
 
hier ook plannen om me een van de komende weken een werktafel te maken om mijn tafelzaag, cirkelzaag en kolomboor op en in te monteren.

Ga wel een ideeke pikken van die kerel hierboven met zijn ladesysteem, dat zou mijn ikeakastidee kunnen vervangen. Ga het es verder uittekenen in sketchup dan.

Erb8ZXv.jpg
 
Gezien we een nieuwe eetkamer gekocht hebben heb ik vanaf volgende maand een nieuwe werktafel (oude tafel van binnen).

Maar wel al multiplex gaan halen voor een schoenenkastje en al een kastje gemaakt voor mijn verwarmingsdingske en gasfles. Best wel een leuke hobby zo.

Het accuraat zagen met enkel een rail is wel een dingetje. Dus ik sluit niet uit dat er op de lange termijn een zaagtafel bijkomt 🙈🙈🙈🙈.
 
Ga hier ook even op inpikken, welk hout zouden jullie aanraden voor een werkbank? Staat hier ook op de planning
 
Mijn eerste gedacht was om Douglas balken te gebruiken (10*10 voor de poten) en afwerken met 1 of 2 lagen multiplex als blad.

Nadat ik de balken zag dacht ik dat 8*8 ook breed genoeg is 🙈🙈🙈
 
Interessant, hier ook nog geen werkbank maar denk erover om ééntje te maken waar de zaagtafel ingebouwd kan worden.
Dan kan ik daarmee gemakkelijker plaatmateriaal zagen
 
Interessante video over hoe je een frame kunt maken.

Recent heeft die kerel een "aquarium" gemaakt uit hout van + 6000L. Ik denk dat deze hier door de vloer zakt :eek:
 
topidee, zo een mobiele verwarmer op gas.. ik was mijn hersens al aant breken hoe ik mijn garage ging bijverwarmen als ik in de winter es wou klussen.

Verwarmt dat goed? en wat zuipt dat van gas? heb hier altijd wel een bidon staan voor de BBQ
 
Is een tank van lpg. Ik gebruik die voornamelijk om mijn rollenkot iets warmer te maken als ik op de rollen zit.

Op 2 jaar tijd nu al 1x moeten vervullen ofzo. Nu ik wat meer in de garage zit zal het wel wat sneller gaan.

Verwacht wel niet dat je een onverwarmde tochtige garage warm gaat krijgen, eerder iets van een 5 graden extra
topidee, zo een mobiele verwarmer op gas.. ik was mijn hersens al aant breken hoe ik mijn garage ging bijverwarmen als ik in de winter es wou klussen.

Verwarmt dat goed? en wat zuipt dat van gas? heb hier altijd wel een bidon staan voor de BBQ
 
aangezien ik redelijk veel in mijn werkkot ga zitten in het weekend ga ik mss wel es kijken naar een pelletkachel met timer en vorstbeveiliging.
Toch merci :D
Mijn garage is nu wel tochtvrij en goed geisoleerd maar het moet wel haalbaar blijven
 
aangezien ik redelijk veel in mijn werkkot ga zitten in het weekend ga ik mss wel es kijken naar een pelletkachel met timer en vorstbeveiliging.
Toch merci :D
Mijn garage is nu wel tochtvrij en goed geisoleerd maar het moet wel haalbaar blijven
Je hebt ook zo van die units waar je een gasfles in moet zetten (ook met thermostaat Enzo) kost iets van een 200e denk ik.

Pellet of houtstoof is ook wel een idee
 
Terug
Bovenaan