Hardwallet/Webwallet/Appwallet

Spector

Well-known member
Dames en heren,

Investeren in crypto kunnen qua bedragen nogal uiteenlopen, maar over 1 ding zijn we het sowieso eens: onze centen moeten goed beschermd zijn!
Waar brengen jullie jullie crypto allemaal veilig op?

Verschillende wallets zijn:
Hardwallets: Nano Ledger, Trezor
Webwallets: Exodus, Electrum
Appwallet: Trustwallet, Metamask, wallets specifiek per coin.

Voorlopig heb ik persoonlijk enkele coins op trustwallet staan omdat ze niet in mijn coinbase/bitvavo passen.
Ik zou wel opteren op eens de bullrun (fingers crossed) voorbij is, mijn coins te verplaatsen naar een wallet voor de komende jaren.
Een nano ledger is een optie, al kijk ik ook vooral naar de exodus wallet. Gemakkelijk on the go toch eens kijken hoe de balans is, mooie interface, maar aangezien het een desktop/webwallet is "makkelijk" te hacken.

Iemand ervaring met bepaalde types qua wallets?
We kunnen er tenslotte allemaal baat bij hebben ;-)
 
Ik heb een ledger nano x voor mijn "HODL" coins. Geen ervaring met andere hardware wallets.

Voor swaps te doen op ETH/BNB gebruik ik metamask, dat is natuurlijk niet zo 'safe'.
 
Waar bewaren jullie jullie seed phrases?
Voorlopig dwarrelen die ergens in de cloud bij mij, maar nu men portfolio toch niet meer zo beperkt is, wil ik mij toch indekken tegen eventuele cloudhacks of zeg maar het afbranden van mijn huis. Iemand die ze bewaart in een kluis of een digitale kluis? Ik heb er mij nog niet zo in verdiept, daarom mijn vraag
 
Waar bewaren jullie jullie seed phrases?
Voorlopig dwarrelen die ergens in de cloud bij mij, maar nu men portfolio toch niet meer zo beperkt is, wil ik mij toch indekken tegen eventuele cloudhacks of zeg maar het afbranden van mijn huis. Iemand die ze bewaart in een kluis of een digitale kluis? Ik heb er mij nog niet zo in verdiept, daarom mijn vraag
Getattoeëerd op mijn edele delen
 
Waar bewaren jullie jullie seed phrases?
Voorlopig dwarrelen die ergens in de cloud bij mij, maar nu men portfolio toch niet meer zo beperkt is, wil ik mij toch indekken tegen eventuele cloudhacks of zeg maar het afbranden van mijn huis. Iemand die ze bewaart in een kluis of een digitale kluis? Ik heb er mij nog niet zo in verdiept, daarom mijn vraag
Gast... das echt crazy... uw seed phrase gewoon op de cloud.
Veiligste is nog altijd titanium plaatje (geponst) op de bank of in een kluis denk ik. En met een tamper beveiliging zodat je ziet als iemand ze opengedaan heeft. Mss lokaal nog een eigen woordje omdraaien, eerste en laatste of eerste en laatste twee om mensen op een dwaalspoor te brengen.


https://blog.lopp.net/metal-bitcoin-seed-storage-stress-test--part-ii-/
 
Laatst bewerkt:
Waar bewaren jullie jullie seed phrases?
Voorlopig dwarrelen die ergens in de cloud bij mij, maar nu men portfolio toch niet meer zo beperkt is, wil ik mij toch indekken tegen eventuele cloudhacks of zeg maar het afbranden van mijn huis. Iemand die ze bewaart in een kluis of een digitale kluis? Ik heb er mij nog niet zo in verdiept, daarom mijn vraag
Seed 50/50, x/2 woorden op locatie x buiten huis andere buiten huis bij ouders. Dan full seed op mijn "hidden locatie" binnenshuis.

Toegeplakt dat het niet mogelijk is om zonder schade open te doen.

Metamask gebruikte ik, maar is een relatief grote vuilbak geworden van te connecteren naar ropsten.
Jaxx relatief content van tot ik ei zo na 10 eth bijna mee kwijt was. Dat was ff zweten.

Heb na die frats met jaxx ook een ledger gekocht.

Getattoeëerd op mijn edele delen
Toch misschien eens saldo checken. Zonne korte BIP39 key kan misschien al wel gebrute forced zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eerlijk zijn en het is volledig tegen mijn natuur in maar mijn crypto is helemaal niet goed beveiligd.
Op Binance heb ik wel 2FA + sms code + email code ingeschakeld maar ik ben niet 100% mee met de seed phrases en dergelijke.

Op dit moment handel ik enkel op het Binance platform. Heb ik dan wel een seed phrase ? Zo ja, waar kan ik die zien ?

Ik heb al even opzoekwerk gedaan naar wallets maar ik snap nog niet hoe dit me méér beveiligt ? Stel dat ik mijn crypto op Binance heb en op een wallet zoals Exodus ... Loop ik dan geen dubbel risico ?
Wat als Exodus gehackt wordt ? Wat als Binance gehackt wordt ?

Ik ben ervan overtuigd dat ik het aan het foute eind heb maar ik heb iemand nodig die me wat meer kan uitleggen.
 
Ik ga eerlijk zijn en het is volledig tegen mijn natuur in maar mijn crypto is helemaal niet goed beveiligd.
Op Binance heb ik wel 2FA + sms code + email code ingeschakeld maar ik ben niet 100% mee met de seed phrases en dergelijke.

Op dit moment handel ik enkel op het Binance platform. Heb ik dan wel een seed phrase ? Zo ja, waar kan ik die zien ?

Ik heb al even opzoekwerk gedaan naar wallets maar ik snap nog niet hoe dit me méér beveiligt ? Stel dat ik mijn crypto op Binance heb en op een wallet zoals Exodus ... Loop ik dan geen dubbel risico ?
Wat als Exodus gehackt wordt ? Wat als Binance gehackt wordt ?

Ik ben ervan overtuigd dat ik het aan het foute eind heb maar ik heb iemand nodig die me wat meer kan uitleggen.

Ik zit dus in het zelfde schuitje. 2FA, SMS, code of vingerafdruk maar daar stop het ook.

Een seedphrase denk ik niet dat je zal hebben, alsook uw privatekeys zijn nog in bezit van Binance. Technisch gezien zijn het dus niet uw coins.

Je kan dit meer beveiligen door ze op een wallet te plaatsen met een seedphrase. Dan bezit je ook daadwerkelijk uw privatekeys en zijn het uw coins. Nadeel is dat ze dan van uw exchange zijn en in uw wallet staan. Dus je handelt op de blockchain en niet meer op de exchange = hoge fee's.
Heb geen weet dat een exodus al gehackt is geweest.
Cold storage (ledger) blijft denk ik nog altijd de beste optie. Al vind ik dat wat onhandig omdat je volgens mij niet altijd live kan zien hoe je balans er voorstaat. Wat je met een webwallet = exodus wel kan.

Ik ben ook opzoek naar exodus gebruikers om eens na te gaan hoe dat zit met je private keys. Die komen normaal in een bestandje op uw PC te staan. Nadeel: als ze uw PC hacken of een keylogger installeren, kunnen ze aan uw coins.
 
Ik zit dus in het zelfde schuitje. 2FA, SMS, code of vingerafdruk maar daar stop het ook.

Een seedphrase denk ik niet dat je zal hebben, alsook uw privatekeys zijn nog in bezit van Binance. Technisch gezien zijn het dus niet uw coins.

Je kan dit meer beveiligen door ze op een wallet te plaatsen met een seedphrase. Dan bezit je ook daadwerkelijk uw privatekeys en zijn het uw coins. Nadeel is dat ze dan van uw exchange zijn en in uw wallet staan. Dus je handelt op de blockchain en niet meer op de exchange = hoge fee's.
Heb geen weet dat een exodus al gehackt is geweest.
Cold storage (ledger) blijft denk ik nog altijd de beste optie. Al vind ik dat wat onhandig omdat je volgens mij niet altijd live kan zien hoe je balans er voorstaat. Wat je met een webwallet = exodus wel kan.

Ik ben ook opzoek naar exodus gebruikers om eens na te gaan hoe dat zit met je private keys. Die komen normaal in een bestandje op uw PC te staan. Nadeel: als ze uw PC hacken of een keylogger installeren, kunnen ze aan uw coins.
Aha dus als ik het goed versta, stel ik koop een cold storage (ledger).
Dan is de eerste actie mijn crypto overzetten naar die wallet maar dan kan ik niet meer handelen op Binance zelf ? De crypto wordt dan als het ware volledig van Binance gehaald en er is dus ook geen risico meer op coins kwijtraken daar ?
 
Aha dus als ik het goed versta, stel ik koop een cold storage (ledger).
Dan is de eerste actie mijn crypto overzetten naar die wallet maar dan kan ik niet meer handelen op Binance zelf ? De crypto wordt dan als het ware volledig van Binance gehaald en er is dus ook geen risico meer op coins kwijtraken daar ?

Correct.
Met als gevolg dat je wel de fee's op de blockchain betaald om ze er zowel op te zetten of om ze eraf te halen.
Cold storage = hodl. Enkel afhalen als je bewust wil kopen of eens traden.
Op een ledger

Alle verhalen met hardeschijven vol BTC. Zelfde principe. Al die private keys staan daarop.
 
Correct.
Met als gevolg dat je wel de fee's op de blockchain betaald om ze er zowel op te zetten of om ze eraf te halen.
Cold storage = hodl. Enkel afhalen als je bewust wil kopen of eens traden.
Op een ledger

Alle verhalen met hardeschijven vol BTC. Zelfde principe. Al die private keys staan daarop.
Dan lijkt me een online ledger inderdaad niet per sé veiliger dan ze laten staan op een exchange.

Zo'n cold storage is wel iets dat ik overweeg. Ik trade zo goed als niet namelijk.
 
Dan lijkt me een online ledger inderdaad niet per sé veiliger dan ze laten staan op een exchange.

Zo'n cold storage is wel iets dat ik overweeg. Ik trade zo goed als niet namelijk.

Ik ben ook aant kijken voor een ledger. Nagenoeg al mijn coins passen daarop.
Hetgeen niet past zet ik in mijn trustwallet. Heb lang gedobberd over het feit dat ik niet echt een overzicht meer ging hebben van mijn coins qua balans, maar heb sindskort de FTX-app op mijn gsm staan, waar ik alles heb ingegeven qua hoeveelheid per coin. Zo kan ik alles op 1 plaats volgens ipv alle apps 1 voor 1 te moeten openen.
Is misschien ook een optie mocht die ledger live niet meteen goed werken :)
 
Ik ben ook aant kijken voor een ledger. Nagenoeg al mijn coins passen daarop.
Hetgeen niet past zet ik in mijn trustwallet. Heb lang gedobberd over het feit dat ik niet echt een overzicht meer ging hebben van mijn coins qua balans, maar heb sindskort de FTX-app op mijn gsm staan, waar ik alles heb ingegeven qua hoeveelheid per coin. Zo kan ik alles op 1 plaats volgens ipv alle apps 1 voor 1 te moeten openen.
Is misschien ook een optie mocht die ledger live niet meteen goed werken :)
Wat is trustwallet precies ? Is dat zo'n online wallet dan ?
 
Wat is trustwallet precies ? Is dat zo'n online wallet dan ?

Jup trustwallet is hetzelfde principe als uw ledger maar dan in appvorm. Ook met een seedphrase en dergelijk.
Waar uw private keys dan precies staan, weet ik niet. Zover heb ik de app nog niet uitgepluisd. Maar ze staan alleszins op de blockchain.
Trustwallet is oa van Binance en opensource. Wat betekend dat de community eraan kan werken om verbeteringen toe te passen.

Het is minder gesukkel om uw ledger aan te sluiten ed, en vooral om daarvoor opslag te voorzien.

Edit: een nadeel vind ik wel aan trustwallet dat het wat zoeken is naar welke coins uw coins precies moet sturen.
Je hebt BEP20, ERC20, ... varianten van bepaalde coins. Als je daarin mist ben je uw coins kwijt.
Maar dat zal voor de minste een minor issue zijn.
 
Daarop verder gaan:
Ik heb op trustwallet een verdwaalde €4 ETH staan. Als ik die wel verzenden of zelfs traden in de app moet ik +/- €80 gasfee's betalen.
Iemand die kan verifiëren of dit met een ledger nano hetzelfde geval is?
 
Dat is spijtig genoeg eigen aan ETH, die gigantisch hoge gas fees, ge kunt dat hier zien wat een swap/trade kost:


Dat maakt dat ETH de chain voor de rijke elite geworden is.
 
Dat is spijtig genoeg eigen aan ETH, die gigantisch hoge gas fees, ge kunt dat hier zien wat een swap/trade kost:


Dat maakt dat ETH de chain voor de rijke elite geworden is.

Desnoods laat ik mijn ETH wel op de exchange staan ze...ik heb nu precies ook geen fortuinen staan.
 
Terug
Bovenaan