Groothertogdom Luxemburg

Margu

Active member
Crowdfunder FE
-beginpost mod-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Elk jaar gaan de vriendin en ik op citytrip om onze zoveel jaar samen te vieren. Vorig jaar in Covid tijd zijn we al naar Brugge geweest. Nu zouden we dit jaar naar Luxemburg willen gaan. De afstand is niet te groot, de Covid reisregels zijn nog vrij flexibel. Dus daarom hier de vraag of jullie aanraders hebben qua eten, wat te bezoeken, leuk verblijf, ...?

Of mogelijks toch een leuke 'backup stad' indien de regels verstrengen. (exclusief Antwerpen, Brugge, Gent, Bergen, Dinant)
 
Ben daar vorig jaar geweest de dag voor lockdown.
Dus vrij weinig gepland
Dat park is wel leuk om in rond te dwalen. Ligt wel in een dal, dus ook redelijk wat bergop wandelen.
Winkelstraat is ook aangenaam met wat dansers/zangers
Leuk terras gedaan en tapas besteld, was top, maar de naam ontgaat me
 
Ik denk dat elke middelgrote stad in België wel zo zijn charmes heeft: Hasselt, Oostende, Leuven, ... Een aantal jaar geleden had ik een daguitstap gedaan in de buurt van Ieper en dat was me erg bevallen, zeker omdat ik niet veel in die streek kom. Ik heb toen de stad zelf bezocht, maar ook het In Flanders Field-museum (was imho erg indrukwekkend), Tyne Cot Cemetery in Passendale, Essex Farm Cemetery, ...

Ook Maastricht zou naar verluidt de moeite waard zijn, maar daar ben ik zelf nog niet geweest.
 
Leuven is vrij klein, maar erg mooi. Niet echt een city-trip gedaan, niet van die regio, maar de weinige keren dat ik die stad zag, vond ik het wel een heel erg mooie stad.

Een ander optie die nog niet genoemd is, maar ook afhankelijk zijn van de regels / evt. versoepelingen is Lille / Rijsel. Ook bepaalde gemeentes / dorpen / steden in de Ardennen hebben hun charmes wel. Luik misschien ook, maar ook de Gaumestreek kan een alternatief zijn mocht Luxemburg-stad voor bepaalde redenen niet lukken. Aarlen/Virton zijn kleinere steden maar denk wel ook erg mooi. In Aarlen ben ik trouwens al geweest. Bastogne ligt ook vrij zuidelijk, en is mogelijk ook wel de moeite waard, maar dat zijn natuurlijk geen steden van het kaliber Luxemburg-Stad. Keulen en Reims zijn ook grote steden buiten Belgie die niet zo ver liggen van Belgie, maar toch ietsje verder dan bvb. Luxemburg-Stad.

Ieper is ook zeker de moeite waard trouwens, zeker voor wie WW1 en die historiek erg boeiend vindt (en alle herdenkingsmonumenten aan die kant), maar ook los daarvan mooie stad/regio. De westhoek is misschien wel de meest "exotische" plaats van Vlaanderen, zelfs voor een West-Vlaming. Het dorpje Watou is een tip van mij, voor mocht dat je boeien. Opvallend toeristisch voor niet zo gekende regio.

Elke regio / plaats van Belgie is wel de moeite waard. Als je wielerliefhebber bent (of wandelliefhebber) zijn de Vlaamse Ardennen ook de moeite waard, vooral regio Oudenaarde. Het westen van Henegouwen heeft ook Doornik wat een heel mooie maar ook oude en historische stad is. En de meren van Eau D'Heure bij Philippeville is ook zo totaal niet gekend, maar ook mooi. Maar het is natuurlijk wat je zelf zoekt of wilt, en daar ben ik nog niet geweest.
 
Laatst bewerkt:
Een goeiemorgen allen

Zijn er mensen die ervaring hebben met reizen in het Groothertogdom Luxemburg. Liefst niet alleen stad Luxemburg (daarvoor zal ik het andere topic raadplegen ;-)). Ik weet dat het eerder een klein land is om door te reizen, maar gezien huidige omstandigheden (Corona maar ook wat problemen met mijn gezondheid waardoor te lange autoritten niet evident zijn) denk ik eraan om een wandelvakantie te nemen in het Groothertogdom. Volgende zaken heb ik reeds genoteerd, maar ik had graag eens wat extra info gekregen van andere mensen.

• Oeren (Net nog België, maar lijkt mee ook ideaal om te wandelen.
• Clervaux
• Vianden (kasteel/ zetellift)
• Esch-sur-Sûre
• Ettelbruck
• Echternach en het Müllerthal
• Moezelvallei (Grevenmacher tot Schengen)
• Pétange

Naast het wandelen bezoek ik ook graag kastelen en/of ruïnes en heb ik ook iets met oude mijnsteden. Waar de sporen van het ‘mijnverleden’ nog steeds zichtbaar zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Over het wandelaspect kan ik wel wat meer vertellen dan het culturele aspect. Ouren is een mooie omgeving om in te wandelen en echt wel een aanrader. Er is een wandeling van de site Originele Wandelingen maar die kan je best met beschrijving volgen. De GPX-route was echt niet nauwkeurig. De wandeling is wel een aanrader trouwens.

Wandelingen in Klein-Zwitserland zijn ook erg mooi. Veel keuze in wandelingen hier: Müllerthal Trail, Fred Welter, Felsenweg-varianten, ... Het meest complete overzicht vind je wellicht op de site van Naturwanderpark. Wandelingen gaan hier van gemakkelijk tot zwaar, dus best wel zien wat je wil doen.

Ik denk dat je qua plekjes om te bezoeken het meeste wellicht hebt opgesomd. Misschien kan je daar Larochette ook aan toevoegen. Luxemburg is wel niet zo groot, streken zoals Saarland en Elzas kunnen volgens mij gemakkelijk toegevoegd worden. Als je geïnteresseerd bent in het verleden van de mijnindustrie (en/of ander industrieel verleden) denk ik dat Saarland wel een interessante optie is. De ijzersmelterij van Völklingen is wel interessant om te bezoeken als je geïnteresseerd bent in het industriële verleden.
 
Bedankt Mooncat. Larochette lijkt me inderdaad wel nog interessant. De Elzas en Saarland zal zijn voor wanneer de 'restricties' worden opgeheven.
 
Vorig jaar (sept) een week in Luxemburg (Eisenbach in het NO op de grens met Duitsland) op vakantie geweest.
Wandelen is idd wel de moeite, mooiste wandeling was in klein-Zwitserland, maar eigenlijk kan je overal wel mooie wandelingen vinden.
Vianden (incl kabelbaan en kasteel), Bourscheid (kasteel) en Esch-sur-Sûre (ruïne) ook bezocht , die hebben allemaal wel hun charme.
Toen ook wel een daguitstap in Duitsland (Eiffelzoo) gedaan, maar dat zal nu wel wat moeilijker zijn denk ik.
 
esh-sur-elzette is een leuke stad om te verblijven, en veel te doen. ik zou deze als uitvals basis nemen.

voor de rest kan ik me niet te veel meer herinneren. te lang geleden.
 
@TRUMP en @BearPils, bedankt voor jullie reacties. Esh-sur-Elzette zal ik zeker eens bekijken. Maar de uitvalsbasissen liggen al vast. Als ik me niet vergis
• Clervaux
• Vianden
• Stadtbredimus
• Mondorf les Bains
• Luxemburg stad
• Petange

Hebben we overal ruim tijd genoeg om enkele wandelingen te maken en de omgeving te verkennen.
 
Ondertussen is het hotel geboekt voor 2 nachten en beginnen we toch te plannen voor Luxemburg-stad.
Meestal is het dan ook een culinaire trip, dus tips voor goed eten daar zijn ook altijd welkom, maar de toeristische bezienswaardigheden ook.

Ben daar vorig jaar geweest de dag voor lockdown.
Dus vrij weinig gepland
Dat park is wel leuk om in rond te dwalen. Ligt wel in een dal, dus ook redelijk wat bergop wandelen.
Winkelstraat is ook aangenaam met wat dansers/zangers
Leuk terras gedaan en tapas besteld, was top, maar de naam ontgaat me
Toevallig tapas gegeten bij el barrio? De vriendin heeft het namelijk gevonden en zit er al op te kwijlen.
 
Nee dat is hem niet. Maar ziet er wel goed uit!
Zie wel dat je een zelftest moet doen :/
oei, niet gezien, toch nog eens verder lezen :/

Edit: Terrace: No Test required Inside: Test required self tests available for 3€ Certificates accepted PCR 72hrs / 24h rapid test; Dus hopen dat er plaats is op het terras en anders geen groot probleem om €3 extra te betalen voor een snelle test, dat is goedkoper dan in de apotheek hier in België.
 
Wij gaan komend verlengd weekend enkele dagen tot in Luxemburg. Heel lang geleden eens geweest, maar voor de rest onbekend.

Ik heb een hotelletje geboekt in Luxemburg stad dus als iemand daar wat adressen kent om eens goed te gaan eten, shoot.
Ook eventuele to do's mag je hier zeker posten
 
Vorig jaar ook op citytrip geweest naar Luxemburg stad.
Toen had ik de volgende post aangemaakt.
https://www.beyondgaming.be/threads/groothertogdom-luxemburg.5263/

Het restaurant El Barrio was echt goed! Wel iets prijziger (hangt mss vanaf wat je gewend bent). Voor de rest is de stad zelf leuk voor 1 dag rond te wandelen. Van het modern bankdistrict naar het historische centrum en ertussen door het park gelegen in het dal. De volgende dag hebben we een deel van 'Little switzerland' gewandeld. Het is maar 20-30 minuten rijden met de auto en je hebt een Prachtige wandelomgeving. Ook voor de niet ervaren wandelaar, zelfs mijn vriendin heeft er van genoten en die houdt niet van wandelen 😅.
 
Ik zal hier dan misschien verder gaan

Vorig jaar ook op citytrip geweest naar Luxemburg stad.
Toen had ik de volgende post aangemaakt.
https://www.beyondgaming.be/threads/groothertogdom-luxemburg.5263/

Het restaurant El Barrio was echt goed! Wel iets prijziger (hangt mss vanaf wat je gewend bent). Voor de rest is de stad zelf leuk voor 1 dag rond te wandelen. Van het modern bankdistrict naar het historische centrum en ertussen door het park gelegen in het dal. De volgende dag hebben we een deel van 'Little switzerland' gewandeld. Het is maar 20-30 minuten rijden met de auto en je hebt een Prachtige wandelomgeving. Ook voor de niet ervaren wandelaar, zelfs mijn vriendin heeft er van genoten en die houdt niet van wandelen
Thnx! Zo ergens iets was ik ook l van plan, 1 dag het centrum en dan ofwel stukje wandelen of eens wat wijn gaan proeven de dag erna.


Welk hotel hebben jullie geboekt ?
Bij El Bario gaan eten ?
In Luxemburg stad is de Wenzel wandeling wel een aanrader.

Is het nodig van die betalende wandeling te doen ? Of kan je ook gewoon het plannetje zelf volgen
 
Ik zal hier dan misschien verder gaan


Thnx! Zo ergens iets was ik ook l van plan, 1 dag het centrum en dan ofwel stukje wandelen of eens wat wijn gaan proeven de dag erna.


Welk hotel hebben jullie geboekt ?
Bij El Bario gaan eten ?


Is het nodig van die betalende wandeling te doen ? Of kan je ook gewoon het plannetje zelf volgen
Wij hebben de stad zelf ontdekt, zonder gids. Maar dan hadden we natuurlijk ook geen info over de geschiedenis enzo. Wat ik ook altijd aanraad is om eens te zoeken op 'Free walking tour'. Dat is meestal een veel lossere tour en op het einde kan je dan fooi geven naargelang je het zelf waard vond.

El Barrio was idd om te eten. Het was wel druk, mss best vantevoren (dag ervoor kan ook nog) reserveren.

Ivm slaapplaats hadden we via Airbnb iets goedkoop gevonden. Aangezien we er enkel slapen en voor de rest niet moesten zijn waren we niet te kieskeurig.
 
Terug
Bovenaan