Groepsaankopen elektriciteit & gas in Wallonië

BuYcKi

Active member
Platinum Trophy
Heeft iemand ervaring in Wallonië met groepsaankopen voor elektriciteit en gas? In Vlaanderen heb je er precies overal, maar de enige die ik heb gevonden in Wallonië is deze:

Moet zelf nog even kijken of ik dan effectief het kan confirmeren (maar kon alvast de postcode correct ingeven).
Meer specifiek: is voor de provincie Henegouwen.

Thx.
 
Denk dat het aandeel mensen op dit forum die in Wallonië wonen op 1 hand te tellen zijn.
Mijn ervaringen met groepsaankopen is dat men het veel mooier voorstelt dan het effectief is.
 
Denk dat het aandeel mensen op dit forum die in Wallonië wonen op 1 hand te tellen zijn.
Mijn ervaringen met groepsaankopen is dat men het veel mooier voorstelt dan het effectief is.
Ja, je weet nooit natuurlijk.. kan maar proberen.

Vorig jaar ook eentje gedaan voor mezelf (die van West-Vlaanderen), en heb op het effectieve verbruik bijna 50% kunnen besparen (vooral gas). En als ik toen online vergeleek, ging ik met moeite kunnen besparen (en nu lijkt het terug zo), daarom eens aan het kijken voor een groepsaankoop terug.

Bv. die tarieven van wikipower zijn al bekend, en zijn stukken beter dan wat mega nu via hun eigen site aanbiedt. Of mis ik nog iets? Naar mijn weten zijn al de andere tarieven onafhankelijk van leverancier, buiten de vaste kost nog.
 
Ja, je weet nooit natuurlijk.. kan maar proberen.

Vorig jaar ook eentje gedaan voor mezelf (die van West-Vlaanderen), en heb op het effectieve verbruik bijna 50% kunnen besparen (vooral gas). En als ik toen online vergeleek, ging ik met moeite kunnen besparen (en nu lijkt het terug zo), daarom eens aan het kijken voor een groepsaankoop terug.

Bv. die tarieven van wikipower zijn al bekend, en zijn stukken beter dan wat mega nu via hun eigen site aanbiedt. Of mis ik nog iets? Naar mijn weten zijn al de andere tarieven onafhankelijk van leverancier, buiten de vaste kost nog.
Wikipower is van Mega, of andersom. Zitten alleszins beide op hetzelfde adres in Luik.

Mega komt met groepsaankopen/prijsvergelijkers bijna altijd als goedkoopste uit de bus. Dit omdat ze grote kortingen toekennen. Op hun website zelf kennen ze die kortingen niet toe, vandaar het grote verschil.

Ze kennen grote kortingen toe met kleine lettertjes die opgevolgd moeten worden. Een recente klassieker is een laag maandbedrag voorstellen, bv € 30, maar als het contract actief is rekenen ze € 90 aan. Ze zeggen dan dat de korting pas verrekend zal worden na één jaar verbruik. Je moet dus 12 maanden lang een hoog voorschot betalen en na minstens één jaar krijg je het pas terug. In tussentijd passen ze nog andere truuken toe zodat je de korting nooit zal zien..

Een neutrale website om te vergelijken is die van de Cwape
 
Heb je nog weet van die 'andere truuken'? Want stel dat je intekent op dat goedkoop tarief, u geen truuken laat insmeren, na een jaar terug weggaat, dan heb je sowieso wel genoten van de korting hé.

Had die site inderdaad al gevonden, en het huidig tarief is dan zelf goedkoper.. wat me straf zou lijken als ik vergelijk met ons tarief (nu ken de prijzen in Wallonië niet natuurlijk).
 
Heb je nog weet van die 'andere truuken'? Want stel dat je intekent op dat goedkoop tarief, u geen truuken laat insmeren, na een jaar terug weggaat, dan heb je sowieso wel genoten van de korting hé.

Ik zit ondertussen 9 maand bij mega en heb nog geen truuken gezien alleszins. Gewoon maandelijks mijn maandbedrag van mijn rekening, een bedrag dat volledig in lijn ligt met mijn verbruik overigens, en dat is het. Geen rare communicaties, geen voorstellen.

Mijn ervaring met mega is tot hiertoe dezelfde als met eender welke energieleverancier die hier de laatste 10 jaar is gepasseerd en in maart doe ik zoals steeds mijn huiswerk om op 1 mei te verkassen.
 
Wikipower is van Mega, of andersom. Zitten alleszins beide op hetzelfde adres in Luik.

Mega komt met groepsaankopen/prijsvergelijkers bijna altijd als goedkoopste uit de bus. Dit omdat ze grote kortingen toekennen. Op hun website zelf kennen ze die kortingen niet toe, vandaar het grote verschil.

Ze kennen grote kortingen toe met kleine lettertjes die opgevolgd moeten worden. Een recente klassieker is een laag maandbedrag voorstellen, bv € 30, maar als het contract actief is rekenen ze € 90 aan. Ze zeggen dan dat de korting pas verrekend zal worden na één jaar verbruik. Je moet dus 12 maanden lang een hoog voorschot betalen en na minstens één jaar krijg je het pas terug. In tussentijd passen ze nog andere truuken toe zodat je de korting nooit zal zien..

Een neutrale website om te vergelijken is die van de Cwape
Een beetje overdreven. Het kan goed zijn dat mega je als puntje bij paaltje komt plots meteen 90€ aanrekent ipv 30€. MAAR je kan manueel dat bedrag zelf terug verlagen. (Ik kan het weten want ik ben er momenteel wééral klant) Meestal verlaag ik het ook omdat het voorschotbedrag berekend is ZONDER rekening te houden met je kortingen. Het voorschotbedrag is dus bijna altijd véél te hoog en dat doen ze inderdaad bewust.

Het klopt dat de kortingen bij mega (quasi altijd) pas na een jaar gelden. Zeg je na 364 dagen je contract op, dan krijg je de beloofde korting inderdaad NIET. Je moet dus zeker de kleine letterkes lezen!

Trukken toepassen in tussentijd gebeurt echt niet. Dat is zelfs illegaal en kan je aanvechten voor de ombudsdienst. En dat win je dan. Ik heb zo ooit een zaak gewonnen na een vergissing van de maatschappij. De ombudsdienst is daar zéér streng op. (uit eigen ervaring)
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met mega is tot hiertoe dezelfde als met eender welke energieleverancier die hier de laatste 10 jaar is gepasseerd en in maart doe ik zoals steeds mijn huiswerk om op 1 mei te verkassen.
Als je op 1 mei 2020 u contract laat ingaan en je op 1 mei 2021 bij een ander energieleverancier een contract laat ingaan en oud laat afsluiten. Heb je dan een volledig jaar bij de eerste energieleverancier gedaan? Of moet je u nieuw contract ten vroegste op 2 mei 2021 laten ingaan?

Twijfel is gekomen, omdat ik ook van plan ben om vanaf nu jaarlijks te bekijken en dan eventueel over te schakelen. Maar zeker niet te vroeg vertrek om recht te hebben op mijn kortingen.
 
Als je op 1 mei 2020 u contract laat ingaan en je op 1 mei 2021 bij een ander energieleverancier een contract laat ingaan en oud laat afsluiten. Heb je dan een volledig jaar bij de eerste energieleverancier gedaan? Of moet je u nieuw contract ten vroegste op 2 mei 2021 laten ingaan?

1 mei tot 30 april is een vol jaar, je kan nieuw contract bij nieuwe leverancier op 1 mei laten ingaan. Dan heb je de contractvoorwaarden gerespecteerd.

Ik doe dit elk jaar met wisseldatum 1 mei :)
 
1 mei tot 30 april is een vol jaar, je kan nieuw contract bij nieuwe leverancier op 1 mei laten ingaan. Dan heb je de contractvoorwaarden gerespecteerd.

Ik doe dit elk jaar met wisseldatum 1 mei :)
oké, merci. Dan ben ik zeker. :)

Heb nu een nieuw contract vanaf 1 februari, dan zal ik waarschijnelijk steeds op 1 februari wisselen.
 
Thx allen, dus toch zoals ik dacht!

oké, merci. Dan ben ik zeker. :)

Heb nu een nieuw contract vanaf 1 februari, dan zal ik waarschijnelijk steeds op 1 februari wisselen.
Volgens mij ‘spelen’ de groepsaankopen daar wat op in. En je kan meestal zelf uw startdatum kiezen, waarschijnlijk om te voorkomen dat je geen jaar klant zou zijn geweest. (Bij mijn vorige kon ik dat toch kiezen.)
 
Een beetje overdreven. Het kan goed zijn dat mega je als puntje bij paaltje komt plots meteen 90€ aanrekent ipv 30€. MAAR je kan manueel dat bedrag zelf terug verlagen. (Ik kan het weten want ik ben er momenteel wééral klant) Meestal verlaag ik het ook omdat het voorschotbedrag berekend is ZONDER rekening te houden met je kortingen. Het voorschotbedrag is dus bijna altijd véél te hoog en dat doen ze inderdaad bewust.

Het klopt dat de kortingen bij mega (quasi altijd) pas na een jaar gelden. Zeg je na 364 dagen je contract op, dan krijg je de beloofde korting inderdaad NIET. Je moet dus zeker de kleine letterkes lezen!

Trukken toepassen in tussentijd gebeurt echt niet. Dat is zelfs illegaal en kan je aanvechten voor de ombudsdienst. En dat win je dan. Ik heb zo ooit een zaak gewonnen na een vergissing van de maatschappij. De ombudsdienst is daar zéér streng op. (uit eigen ervaring)

Trukken toepassen gebeurt niet altijd, maar ze gebeuren wel degelijk. Ze sturen je in tussentijd bv een mail met "de huidige prijzen liggen historisch laag, klik hier om deze vast te leggen voor een periode van 3 jaar". In die mail zitten dan 5 buttons om te bevestigen. Met dat je ergens op klikt om meer info te bekomen heb je al bevestigd. En zo vervalt je oorspronkelijk contract met bijhorende kortingen.

De Ombudsdienst mag streng zijn, maar Mega komt slechts heel uitzonderlijk tegemoet. Als een leverancier niet wil tegemoet komen, kan de ombudsdienst ook niks doen.
 
Trukken toepassen gebeurt niet altijd, maar ze gebeuren wel degelijk. Ze sturen je in tussentijd bv een mail met "de huidige prijzen liggen historisch laag, klik hier om deze vast te leggen voor een periode van 3 jaar". In die mail zitten dan 5 buttons om te bevestigen. Met dat je ergens op klikt om meer info te bekomen heb je al bevestigd. En zo vervalt je oorspronkelijk contract met bijhorende kortingen.
Ah ja op die manier. Ik delete altijd die goed nieuws mails waar ik zelf niet achter gevraagd heb. Die verdwijnen meteen in mijn spamfolder. Dat geldt niet alleen voor mega. Voor mij is dat spam. Maar ik kan best begrijpen dat er sommige mensen in die val trappen (helaas).
 
Ze sturen je in tussentijd bv een mail met "de huidige prijzen liggen historisch laag, klik hier om deze vast te leggen voor een periode van 3 jaar". In die mail zitten dan 5 buttons om te bevestigen. Met dat je ergens op klikt om meer info te bekomen heb je al bevestigd. En zo vervalt je oorspronkelijk contract met bijhorende kortingen.

Voorbeeld van zo'n mail? Ik ben oprecht benieuwd.
 
Voorbeeld van zo'n mail? Ik ben oprecht benieuwd.

Hier een voorbeeldje dat ik nog gevonden heb. Deze klant had een variabel tarief bij Mega en genoot dus automatisch van de prijsdalingen door dalende marktprijzen.

Op het moment dat ze de mail ontving, waren volgende variabele prijzen van toepassing:
Vaste vergoeding: 40 €/jaar
Elektriciteit piek 2,97 €c/kWh
Elektriciteit dal 2,24 €c/kWh

In de mail die Mega stuurde zeggen ze letterlijk "Hoe fantastisch zou het zijn om de energieprijs vast te leggen voor 1 jaar". Ze suggereren dus dat je de huidige lage variabele prijs kan vastleggen voor een jaar.

Op de tariefkaart die achter een link zat, stelde Mega het volgende tarief voor:
Vaste vergoeding: 40 €/jaar
Elektriciteit piek 8,37 €c/kWh
Elektriciteit dal 6,29 €c/kWh

Dit is dus bijna maal 3.

Dit was een tariefkaart specifiek voor bestaande klanten, want voor nieuwe klanten kon je op hun website - op hetzelfde moment dat de mail verstuurd werd - ook een tarief terugvinden dat identiek was (ook vast en dergelijke), maar wel met goedkopere prijzen.
Vaste vergoeding: 40 €/jaar
Elektriciteit piek 6,92 €c/kWh
Elektriciteit dal 4,84 €c/kWh

Je kan nu wel gaan zeggen: "ja maar ze had de tariefkaart toch kunnen bekijken", maar bitter weinig mensen doen dit. Je moet echt al de markt kennen en moeite doen om de vergelijking te gaan maken die ik heb gemaakt.

Bovendien maakt Mega een onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten. Van zodra uw contractperiode om is en je dus een bestaande klant bent, krijg je duurdere tarieven aangerekend dan nieuwe klanten. Mega rekent er namelijk op dat je een slapende klant wordt en niet meer van leverancier veranderd.

En als je dan toch beslist om van leverancier te veranderen, sturen ze je een mail waarin ze melden dat ze goedkopere prijzen hebben (dan opeens terug wel). Maar ook deze mail is misleidend.. Hier kan ik ook een voorbeeld van bezorgen.
 
Is toch niks nieuws lijkt mij?
Alles wat hier opgenoemd wordt zuiver trucjes die al tot vervelens toe toegepast worden door prijsbrekers.
Lage voorschotten vragen zonder enige zin voor de realiteit, en niet transparant deze kunnen opkrikken. Mensen verleiden met zogezegd een historisch lage prijs, die ze dan onderteken voor 2 of 3j. Dat terwijl de prijs die gegeven wordt net heel hoog is.
Allez allemaal leuk en aardig hoor zo prijsbrekers. Maar klantenservice en transparantie bepaalt ook voor een stuk de prijs, en dat maakt sommige aanbieders duurder maar ook tegelijk wel beter.
 
Die praktijk van Mega is toch nieuw voor mij en heb ik nog bij geen enkele andere leverancier gezien.

Hier ook het voorbeeld van de mail die ze sturen als je naar een andere leverancier gaat. Er zijn 4 knoppen om op te klikken om toch klant te blijven bij Mega en waarbij je 25 euro korting krijgt. Maar door op de knop te klikken sluit je een nieuw contract af. De nieuwe tarieven worden nergens vermeld en de tariefkaart wordt ook nergens bezorgd. Als je al op de knop klikt, puur om meer informatie te bekomen, ben je al gezien en heb je al zogezegd bevestigd aan Mega.

Er is een persoon die onterecht klant is geworden bij Mega. Omdat Mega het contract niet wou annuleren, kon hij niet anders dan zelf opnieuw een contract aan te gaan bij zijn leverancier. Daarna stuurde Mega hem bovenstaande mail en hier zou hij op een link hebben geklikt waardoor zijn contract bij zijn leverancier opnieuw werd geannuleerd.
 
Dat heb ik inderdaad ook nog nergens gezien.
Benieuwd of ik die ook zal krijgen wanneer ik opzeg in maart.

Ik denk er overigens aan om een driejarig fix contract bij Lampiris te nemen (zie aanbieders.be). Dat is een honderdtal euro duurder dan de goedkoopste variabele op 1 jaar, maar dat lijkt me nog wel OK gezien de prijzen nu laag staan.

Ik moet alleen eens uitvogelen of de jaarprijs echt over de 3 jaar wordt berekend, of er enkel het eerste jaar nog kortingen afgaan en de 2 volgende jaren ik terugval op de tariefkaart zonder kortingen. In dat geval moet ik de tariefkaart wel goed bestuderen om te kijken wat de energieprijzen per kWh zijn en of die gunstig genoeg zijn om volgend jaar zonder korting ook nog interessant te zijn.
 
Als de korting op aanbieders = 300 euro voor een 1 jarig contract dan is meestal de korting ook 300€ (en niet 900€) voor een 3 jarig contract. Daarom dat ik tot nu toe nooit een 3 jarig contract ben aangegaan. De dag dat ik een promo zie die de korting toepast op elk jaar, hap ik toe.
De tarieven op de tariefkaart blijven natuurlijk wel vast voor 3 jaar (toch het gedeelte dat hoort bij de energiemaatschappij)

Je kan het nakijken maar ik vrees ervoor.
 
Terug
Bovenaan