Voorbeeld van zo'n mail? Ik ben oprecht benieuwd.
Hier een voorbeeldje dat ik nog gevonden heb. Deze klant had een variabel tarief bij Mega en genoot dus automatisch van de prijsdalingen door dalende marktprijzen.
Op het moment dat ze de mail ontving, waren volgende variabele prijzen van toepassing:
Vaste vergoeding: 40 €/jaar
Elektriciteit piek 2,97 €c/kWh
Elektriciteit dal 2,24 €c/kWh
In de mail die Mega stuurde zeggen ze letterlijk "Hoe fantastisch zou het zijn om de energieprijs vast te leggen voor 1 jaar". Ze suggereren dus dat je de huidige lage variabele prijs kan vastleggen voor een jaar.
Op de tariefkaart die achter een link zat, stelde Mega het volgende tarief voor:
Vaste vergoeding: 40 €/jaar
Elektriciteit piek 8,37 €c/kWh
Elektriciteit dal 6,29 €c/kWh
Dit is dus bijna maal 3.
Dit was een tariefkaart specifiek voor bestaande klanten, want voor nieuwe klanten kon je op hun website - op hetzelfde moment dat de mail verstuurd werd - ook een tarief terugvinden dat identiek was (ook vast en dergelijke), maar wel met goedkopere prijzen.
Vaste vergoeding: 40 €/jaar
Elektriciteit piek 6,92 €c/kWh
Elektriciteit dal 4,84 €c/kWh
Je kan nu wel gaan zeggen: "ja maar ze had de tariefkaart toch kunnen bekijken", maar bitter weinig mensen doen dit. Je moet echt al de markt kennen en moeite doen om de vergelijking te gaan maken die ik heb gemaakt.
Bovendien maakt Mega een onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten. Van zodra uw contractperiode om is en je dus een bestaande klant bent, krijg je duurdere tarieven aangerekend dan nieuwe klanten. Mega rekent er namelijk op dat je een slapende klant wordt en niet meer van leverancier veranderd.
En als je dan toch beslist om van leverancier te veranderen, sturen ze je een mail waarin ze melden dat ze goedkopere prijzen hebben (dan opeens terug wel). Maar ook deze mail is misleidend.. Hier kan ik ook een voorbeeld van bezorgen.