Goeie build?

Shivte

Member
Ik wil voor ons moeder een niet te duur pc'ke bouwen waar ze jaren mee voort kan. Ze doet uiteraard niks van gaming ofzo, gewoon wat surfen op het internet en eens een foto'ke en filmke zien... Ik ben ni zo ne kenner dus daarmee dat ik hier eens vraag of dit ok is, of het mss beter kan?

Moederborden AORUS B450 I PRO WIFI (rev. 1.0), socket AM4 moederbord€ 99,90
Harde schijven & SSD's Seagate BarraCuda 510 250 GB SSD€ 51,90
Behuizingen Fractal Design Define Nano S tower-behuizing€ 69,90
Voedingen be quiet! Pure Power 11 350W voeding€ 49,99
Besturingssystemen Geen besturingssysteem
Processoren AMD Ryzen 5 3400G, 3,7 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor€ 169,90
Geheugen Corsair ValueSelect 4 GB DDR4-2666 werkgeheugen€ 26,49
Geheugen Corsair ValueSelect 4 GB DDR4-2666 werkgeheugen€ 26,49

Totaalprijs

€ 494,57
 
Als het maar iets simpel moet zijn, zou ik nog iets goedkoper kiezen. Case is wel iets groter dan die Mini-ITX case, maar daardoor kan je de prijs wel drukken.

Is wel op Intel gebaseerd. Die Ryzen G chips zijn wel wat duurder en zijn meer bedoeld voor e-sports gaming. Zoals LoL, DOTA2, CSGO e.d.


Samengesteld bij megekko.nl
 
Ja het mini-itx formaat vind ik wel ideaal voor haar omdat ze ook ni zoveel plaats heeft aan haar bureauke. Die intel heeft ook geen geïntegreerde gpu zie ik? Dan moet daar wel nog een gpu bij natuurlijk.
 
Dan komt het op hetzelfde neer he 🙂
Over het algemeen wel, maar vind dat Intel met iGPU stabieler draait dan de Ryzen G chips.

Bij Bol.com is die i3 wel cheaper, momenteel.


Deze is de i3-10105:

Enigste verschil is 100MHz meer bij die 10105.
 
Zo een all in one systeem ga ik niet weer kopen. Je betaald veel te veel voor wat het is. Voorheen kocht ze altijd laptops van rond de 500€ maar das gewoon dikke rommel he.

Als ik zelf iets in elkaar steek kan ik simpel achteraf upgraden na 10j ofzo of wanneer het nodig is 😁

Zal eens een build bekijken met Intel..
 
Over het algemeen wel, maar vind dat Intel met iGPU stabieler draait dan de Ryzen G chips.
Die ervaring heb ik ook. Nog nooit issues gehad met iGPU van Intel processoren, maar vorige week nog eentje met bepaalde video conferencing tools die zelfs mits alle driver updates issues bleef geven op een Ryzen APU met beeldvervorming terwijl die prima werkte op alle Intels.

Als ik zelf iets in elkaar steek kan ik simpel achteraf upgraden na 10j ofzo of wanneer het nodig is 😁

Vergeet dat maar, tegen dan zijn gegarandeerd de socket, het type ram en waarschijnlijk ook de standaard van de voeding anders. Bouw voor wat je nu nodig hebt, overspec misschien een beetje om de levensduur met die hardware te rekken (vb i5 nemen i.p.v. I3) en laat dat ding zo lang draaien als het werkt... In dat licht is een NUC of iets dergelijks wél een optie in die pricerange. Ik heb er hier zelf ook eentje draaien, een jaar of 3 nu denk ik, als Roon en PLEX server. Werkt prima en zal dat doen tot het ding dood gaat en vervangen dient te worden... CPU kan niet vervangen worden, maar had ik een vaste pc gekocht met een kaby lake cpu dan had ik nu ook heel het moederbord en de cpu moeten vervangen want er is niets compatibel vandaag met Z270 chipset. De DDR2333 / 2666 die toen ok was, is vandaag veel te traag voor recente Intel en AMD cpu's. Een SSD kan je nog net meenemen... "Future proofen" is het economisch zelden waard.
 
Een nieuwe cpu, mobo-combo in je case steken na 10j is volgens mij nog altijd voordeliger dan een kant en klaar systeem opnieuw te kopen denk he...

Misschien dan een beetje duurder gaan dat ze er nog een langere tijd mee vooruit kan al stel ik mij de vraag of dat voor haar gebruik überhaupt enig nut heeft om een i5 te steken om meer "futureproof" te zijn.
 
Een nieuwe cpu, mobo en voeding combo in je case steken na 10j is volgens mij nog altijd voordeliger dan een kant en klaar systeem opnieuw te kopen denk he...

Maar ok, misschien dan een beetje duurder gaan dat ze er nog een langere tijd mee vooruit kan en dan mss toch intel.

Een paar onderdelen na een lange updaten komt uiteindelijk wel voordeliger uit.

Mijn PC is een goeie 5 jaar oud momenteel en heb de CPU en mobo 2dehands gekocht en die waren toen al een paar jaar oud. Draait alles nog altijd heel vlot.

Op zich zolang de taken niet zwaarder worden en de koeling deftig is kan je zeker een i3 kiezen. Die i3's van de 10k reeks zijn wel bekwaam genoeg voor alledaagse taken. Qua gaming zelfs ook, die presteren gelijk met een 7700K.
 
Misschien dan een beetje duurder gaan dat ze er nog een langere tijd mee vooruit kan al stel ik mij de vraag of dat voor haar gebruik überhaupt enig nut heeft om een i5 te steken om meer "futureproof" te zijn.
In het verleden is het in mijn ervaring steeds zo geweest dat er meestal een extra 2 jaar "werkbare" levensduur zit tussen een i3 en een i5 en dan nog eens 2j extra op een i7 in laptops. Desktops zijn doorgaans wel wat krachtiger, maar als je na 3j afscheid moet nemen van een i3 laptop omdat de meeste basic toepassingen echt te traag gaan om aanvaardbaar productief te zijn voor end-users, dan is dat gemiddeld 5j met een i5 en 7 jaar met een i7 machine in mijn ervaring. Ik heb het dan over vloten met Dell, HP en Lenovo "business laptops."

i5's zijn meestal maar een beetje duurder dan i3's en i7's zijn dadelijk een smak duurder geweest. Daardoor is prijs/performance/levensduur voor mijn op enkele honderden machines de basic i5 spec meestal de voordeligste gebleken voor "light use" professioneel gebruik waarbij je de machine zo lang in dienst houdt als ze economisch is (tijd die een end user er moet in steken om hem te gebruiken kost het meeste geld, dus daar heb je niet super veel marge).

Vroeger was i3 een dual core, i5 een 4/4 en i7 een 4/8 cpu. Vandaag is het 4/8, 6/12 en 8/16 maar ik verwacht dat dit blijft gelden...
 
Ok heb eens een intel build gemaakt.

Wat denken jullie?

Intel® Core i5-10400, 2,9 GHz (4,3 GHz Turbo Boost) socket 1200 processor
€ 204,90
2x Corsair ValueSelect 4 GB DDR4-2666 werkgeheugen
€ 28,99
GIGABYTE H510M H, socket 1200 moederbord
€ 77,90
Kingston A2000, 250 GB SSD
€ 41,99
be quiet! Pure Power 11 350W voeding
€ 49,99

Totaalprijs
€ 432,76
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan