Goedkoopste basiskwaliteit woning?

famtam

Well-known member
Een vriendje van me heeft vorig jaar april in volle coronatijd een lap grond gekocht in het oosten van Duitsland (Mecklenburg).
1088m2 voor de prijs van 4800 euro. Het terrein ligt tegen een gehucht (67 huizen, 215 inw) aan, en er mag gebouwd worden.
Het kavel is vlak en de grond is lemig en loss.

Nu wil die vriend gaan bouwen en heeft een aantal (ruw)bouwvoorstellen van plaatselijke aannemers.
De basis is een grondplan van 96m2 (8 x 12) en een dakverdieping van plusmin 50 m2.
Niet onderkelderd (mag daar ook niet van de gemeente) .
Steenbouw met betonnen vloeren.
Rudimentaire installaties (water, afvoer, electra leidingen (zonder kast) , gasaansluiting)

Wat zou hij minimum moeten verwachten voor een prijs voor een ruwbouw?
1 offerte binnen, 5 andere bedrijven komen nog met aanbieding.

Eerste offerte zit op 92k (voor 154m2)
 
4800 euro voor 1088m² o_O
Mecklenburg-Vorpommern is nu ook wel Limburg in het kwadraat hoor. Was vroeger Oost-Duitsland, en ook nu nog is dat een lichtbevolkte, relatief arme regio. Als je daar niet in/rond de (kleine) steden zoals Rostock woont is er niet echt veel.
 
Mecklenburg-Vorpommern is nu ook wel Limburg in het kwadraat hoor. Was vroeger Oost-Duitsland, en ook nu nog is dat een lichtbevolkte, relatief arme regio. Als je daar niet in/rond de (kleine) steden zoals Rostock woont is er niet echt veel.
Ik ga er wel van uit dat er (minimum) 1 nul te weinig staat ;).

De prijs voor een ruwbouw is enorm afhankelijk van bepaalde factoren he. Hier was de ruwbouw 100k excl BTW voor 300m2. Maar als we een iets "simpelere" constructie gehad, kon dat misschien een pak lager geweest zijn, terwijl een constructie met meer hoeken en kanten misschien net veel meer ging zijn...
 
Ik denk aan ruwbouw 100-120k, sanitair 5-10k, elektriciteit 10-16k, gasbrander + boiler 7-12k, plakwerken 10-15k, esoleren met crepi 30-40k.
Ramen 10-30k, dak 15-30k, badkamer +- 10k, keuken +- 10k, ...
 
Ik ga er wel van uit dat er (minimum) 1 nul te weinig staat ;).
Nee dus.

In het oosten van Duitsland kun je nog steeds wel kavels voor <10k bemachtigen. Net als in Polen, Hongarije, Finland, Slowakije, Bulgarije en Tjechie.
Zweden is la iets duurder. Binnenland van Spanje (wel een dorre woestijn geworden trouwens) gaat ook nog wel om goedkoop te kopen.
 
Ik denk aan ruwbouw 100-120k, sanitair 5-10k, elektriciteit 10-16k, gasbrander + boiler 7-12k, plakwerken 10-15k, esoleren met crepi 30-40k.
Ramen 10-30k, dak 15-30k, badkamer +- 10k, keuken +- 10k, ...
Het dak en de raamkozijnen waren bij zijn ruwbouw.
 
Terug
Bovenaan