Album of the week Glass Museum - Reykjavik

Strijkijzer

Event Crew
Bon, onder dwang post ik deze vroeger want @Nahrtent heeft blijkbaar zijn shot muziek al nodig. Na al die zware donkere metal albums (die allemaal tof waren wel) is het tijd voor eens wat anders. :unsure:

Heb heel lang getwijfeld wel album ik zou kiezen. Het ging tussen 2 albums en uiteindelijk is het deze geworden want hier heb ik de vinyl van en die ligt toch zeker elke week eens op en ik word er gewoon vrolijk van. En ook gewoon tof dat het van Brussel is aja. Verder ga ik hier niet teveel zeveren want daar ben ik niet goed in.

Hate it or love it!


Clipjes!

 
Cool, ooit live gezien toen ik de groep niet kende, het debuutalbum erna eens beluisterd. Daarna de band eerlijk gezegd een beetje vergeten, tof om de naam hier nog eens tegen te komen.
 
Dat eerste nummer, het refreintje:
tenor.gif


Sorry man, ik kan aan niets anders denken bij dat nummer. And now I wooooooon .... derrrrrr! If I could FALL ... into the skyyyyy tutututu tututututututu


OK, wat serieuzer nu. Ons @Strijkijzer, naar zijn album was ik wel benieuwd! Ik kon namelijk niet echt voorspellen wat het zou zijn, ik verwachtte wel iets kunstzinnig. Van de band heb ik nog nooit gehoord en ik heb moeten googlen onder wat genre dit valt. "Electronic jazz" of "contemporary jazz" zie ik verschijnen, wel, ook daar heb ik nog nooit van gehoord. Na het luisteren had ik dit misschien gewoon deels onder pop geklasseerd, maar dan niet de Q Music-variant. En deels onder soundtrackmuziek natuurlijk, dat past helemaal. Niet per se de OST van White Chicks hoor, gewoon algemeen.

Ja, Reykjavik, ik kan er dus niets anders over zeggen, het is sterker dan mezelf, nogmaals mijn excuses en op naar het volgende nummer dan. Die is wat meanderend, de derde track is pure soundtrack voor een wat spannendere sequentie in een film, zit best wat pit in en het lijkt met die opkomende en aanwezige bas ergens heen te willen gaan. Abyss, samen met Reykjavik als titel, deed me met die lichte distortion van het geluid naar het einde toe denken aan mijn speeltijd met Death Stranding, dat zou wel passen in dat concept. De drums op de vijfde track, toch het eerste deel ervan, zijn wel typische jazz licks zeker, dat vind ik wel vet. Voor de rest is Nimbus Part I me wat te steriel, er gebeurt niet veel buiten die drums, zeker niet op piano. Nimbus Part II swingt al wat meer, één van de meer poppy nummers, maar uiteindelijk hetzelfde verdict als Part I vrees ik. Colophane klinkt breekbaar door enkel de piano, aangevuld met wat synth (denk ik?) en getemperde/minimale drums werkt dat wel. Laatste nummer, ja, zes minuten voor iets dat ik nu toch wel ondertussen al een halfuurtje gehoord heb, dus voor mij was het goed geweest ondanks het leuke einde.

Ik mis hier vocalen. Enkele zanglijntjes, van bij voorkeur een vrouwenstem, hadden dit toch best naar iets kunnen tillen dat blijft hangen? Mooi geluid, sfeervol en duidelijk goede muzikanten, maar in een halfuur kunt ge daar ook maar zoveel mee doen he. Nu dat de classic artists even gepauzeerd zijn, zal ik deze op het einde van de week nog eens opleggen. Als ik niets meer erover post, heb ik daar toch naar geluisterd maar is er niets aan mijn mening veranderd. Ik wil ook nog zeggen dat dit verre van "love it or hate it" is, gewoon ergens tussen de twee in zonder dat het veel losmaakte tijdens het luisteren voor een noob in dit type muziek.
 
Haha wat een rit het gaat van STUFF langs Robert Glasper en BBNG naar Nils Frahm met af en toe wat Tortoise vibes (vandaar de bandnaam, vermoed ik?) en dan plots de Lawrence of Arabia OST om af te sluiten. Leuk album.
 
@Gavin Je opmerking over zanglijnen kan ik zeker volgen. Denk dat dat ook wel leuk zou zijn maar dan krijg je natuurlijk een ander soort album denk ik.

Nu, de love it or hate it is inderdaad wat sterk uitgedrukt maar wat ik heel erg bij muziek heb is dat het klikt of niet klikt. Meestal weet ik dat al bij het begin van een nummer. Tof of niet tof en verder gaan. Ik luister best veel muziek maar denk er verder niet zoveel over na. Als het leuk klinkt komt het in mijn playlist terecht.

Maar ik vind het wel erg leuk dat je er iedere keer een toffe uitleg erbij geeft met zelfs meer opzoekingswerk dan ik gedaan heb voor mijn eigen album, haha. :shy:
 
Love it! No need for vocals, imo, maar dat is afhankelijk van de luisteraar.
Best recent ook nog (2020).
Alleen jammer dat ze nog geen gespekte discography hebben.
 
Ah, eindelijk nog eens iemand die het niet in de metal gaat zoeken.
Nu moest ik dan ook wel zeggen, dat ik schrok toen ik zag staan dat het jazz was, want dikwijls is me dit allemaal wat te zenuwachtig. Maar bij deze plaat valt het nog goed mee. Ik merk er op zich weinig jazz aan.

Wat ik wel heb is dat het soms eerder wat reclame-muziek lijkt. Je weet wel: zo'n liedjes die ze spelen terwijl er een slideshow van foto's en filmpjes van een product of firma in loop getoond worden. Niks mis mee natuurlijk, maar ik heb toch wel steeds het gevoel dat het iets te generiek is. Vooral bij het eerste nummer had ik dat heel sterk.
Ik kan ook de commentaar i.v.m. de zang begrijpen: sommige van de songs zouden hier echt wel baat bij hebben, andere zijn goed op hun eigen. En ik begrijp ook wel dat het hierdoor een ander album zou worden en misschien is het wel eens een verademing om geen stem te moeten horen.

Specifieke momenten:
- Om de een of andere reden deed de sample in Clothing rond 2:20 me 'Freak out today' roepen. :p
- IOTA rond 3:30 speciale wissel met dat raar geluidje.

Algemeen gezien kan ik zeggen dat dit een leuke plaat is. Persoonlijk zal het nooit in mijn top-10 belanden, maar het is zeker een plaat die leuk is om naar te luisteren, met een enorm feel-good gehalte (is dat het jazzy, wat men bedoelt?) en ik ben dus wel blij met het aandragen van deze plaat door OP.
 
Tweede luisterbeurt ondertussen. Op zich niet slecht, maar ik zit enigszins met het gevoel dat dit bijzonder easy listening is. Luistert wel lekker weg op de achtergrond, maar vanaf het moment dat ik er actief naar begin te luisteren valt het regelmatig eens door de mand wegens voorgekauwd - zit voor mij vooral in het gebruik van bepaalde nogal standaard aanvoelende akkoorden of loopjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik moest bij het eerste nummer ook heel de tijd aan 'How it's made' denken...

Daarna komt er toch wel wat meer schwung in.
Over het algemeen kan dit mij wel bekoren, lekker easy listening.
Mag ook wel eens tussen al dat metaalgeweld van de laatste weken.
 
Alleen nog maar een stukje van YouTube filmpje 1 gecheckt en het maakt wel nieuwsgierig naar meer. Hopelijk morgen tijd genoeg voor een degelijke luister beurt.

@Gavin : vorige week intentioneel overgeslagen?
Ik vind uw bevindingen altijd wel de moeite om te lezen, vandaar.
 
Melodisch is het alvast wel, toch eens de moeite nemen om wat meer hier van te luisteren.
 
Bij deze ook een luisterbeurt.

Toffe plaat, aangenaam tussendoortje maar niet meer dan dat. Ik blijf ergens op mijn honger zitten. Misschien is het wel een zanglijn? Al heeft zeker niet elk nummer dat nodig. Of iets ander begeleidend? Even @Tonerider zijn woorden wat vrij interpreteren: zet deze muziek bij wat beelden dat zorgt meteen voor bakken sfeer.

Er zitten zeker leuke en interessante stukken in maar die duren imo niet lang genoeg of er wordt te weinig mee gedaan. Reykjavik opent maar meh en dankzij @Gavin (waar blijft uw Inter Arma bespreking nu? :p )denken aan Vanessa Carlton. Maar rond minuut 4 klinkt het wat meer "synthwavy" en vind ik het pak interessanter. Jammer genoeg wordt daar voor mij te weinig mee gedaan.
Eigenlijk kan ik dat voor quasi elk nummer herhalen. Neem Abyss bv: een sobere intro van een dikke twee minuten en komt er iets door dat wel de moeite is, wat dan weer wat verwatert.

Behalve Clothing! Dat had me van begin tot eind mee. Er zat constants iets dreigend in dat nummer dat me erg bevalt.

Conclusie: bovenstaande commentaar lijkt misschien niet waanzinnig positief maar vergis je niet: toffe, feel good plaat maar ééntje die net te weinig biedt om op repeat te zetten. Clothing is wel in m'n all random goeie nummers spotify lijst beland!
 
@Gavin : vorige week intentioneel overgeslagen?
Ik vind uw bevindingen altijd wel de moeite om te lezen, vandaar.
Ongeveer ja, het concept was dat als ge u opgeeft, ge ook meedoet bij de rest hun platen. Dat ge niet die overbodig lange epistels zoals die van mezelf post bij élk album is des mensen, maar ikzelf ga er geen moeite insteken als er zelfs geen opvolging in uw eigen thread is. Dan kan ik evengoed in de "Naar welke muziek luister je nu?" thread wat links aanklikken. Jup, ik ben gene aangename mens.

Toch bedankt voor het compliment, volgende week kunt ge een hele katern lezen en binnen hopelijk afzienbare tijd zal er ook nog iets bij Tom Waits staan, dus aan gewauwel van mij op dit subforum geen gebrek!

Behalve Clothing! Dat had me van begin tot eind mee. Er zat constants iets dreigend in dat nummer dat me erg bevalt.
Door uw mention heb ik deze nog eens vlug opgelegd, en ik blijf toch bij mijn origineel gedacht. Als hier een paar personen die véél meer met dit soort muziek in aanraking komen zeggen dat zang niet nodig is, accepteer ik dat zonder probleem hoor. Nu goed, ik denk dat dit niet het eerste instrumentale album was en als ik het me goed herinner voelde ik ook daar dat ik liever (al is het maar op een paar tracks) zang erbij heb.

Ik wil nog toevoegen dat mijn Death Stranding referentie bij Abyss iets zeer positief was, en dat Clothing na lang zoeken me deed denken aan stukken van de soundtrack van Stealth Inc. Allicht daardoor dat ik die twee nummers zou kiezen als beste van dat album, ook iets dat ik nog vergeten te vermelden was in mijn originele post.
 
Stem of zang is iets dat veel mensen echt nodig blijken te hebben. Mij stoort het als de zang of stem te veel aandacht krijgt.
Het samenspel van de instrumenten is heel belangrijk voor mij, te veel/weinig instrumenten tegelijk kan mij evenzeer storen.

Dit album deed mij aan artiesten als Hidden Orchestra, BadBadNotGood, klein beetje Alfa Mist en GoGoPenguin en zelfs een beetje portico quartet. Door dit weer even in de 'future jazz mood' als ik het zo mag noemen? 🍩🍩
 
Toch bedankt voor het compliment, volgende week kunt ge een hele katern lezen en binnen hopelijk afzienbare tijd zal er ook nog iets bij Tom Waits staan, dus aan gewauwel van mij op dit subforum geen gebrek!
Volgende week is het aan jou, je kan niet geloven hoe benieuwd @BlackOccult en mezelve zijn naar je inzending. :unsure:
 
Volgende week is het aan jou, je kan niet geloven hoe benieuwd @BlackOccult en mezelve zijn naar je inzending. :unsure:
Ik verwacht van Gavin wel een openingspost van 38 bladzijden...

Over Glass Museum dan, ik kende ze al vaag van hun passage op dunk festival dit jaar.

Lijkt vooral op Go Go Penguin met hier en daar wat STUFF. (zitten trouwens ook op SDBAN), beetje modern klassiek erbij en zelfs wat post-rock piano invloeden. De jazz vind ik persoonlijk wat miniem om het te benoemen imo maar bon, dat vind ik eigenlijk van Go Go Penguin ook. Bij STUFF. of ECHT! ligt dat meer voor de hand.

Best vermakelijk maar vind het soms iets te gemakzuchtig, ik mis een scherp kantje. Vocals hoeven niet, als je niets te zeggen hebt, moet je zwijgen :biglaugh:.

Al bij wel een zeer leuk album, ik word spontaan vrolijk van die upbeat ritmes. Het is uitkijken naar wat te twee Brusselaars nog in petto hebben voor ons.
 
Terug
Bovenaan