Sooner, een Belgische streamingdienst, biedt een uitgebreide selectie aan films, variërend van onafhankelijke producties tot tijdloze meesterwerken. De catalogus wordt regelmatig aangevuld en het platform heeft verschillende abonnementsvormen, maar biedt ook de mogelijkheid om afzonderlijk een film te huren.
Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: Pacifiction, Rose, Retour à Séoul, The Chapel, Miséricorde en L'Amour ouf.
Het verhaal draait om Mia, die na een zware storm schuilt in een Parijse brasserie en daar het slachtoffer wordt van een terroristische aanslag waarbij meerdere mensen omkomen. Enkele maanden na de aanval blijft ze achter met gefragmenteerde herinneringen en heeft ze geen idee wat er precies gebeurd is of hoe ze wist te ontsnappen. Op zoek naar antwoorden zoekt ze contact met andere overlevenden, in de hoop haar geheugen terug te krijgen.
Revoir Paris dompelt je onder in Mia’s wereld, waar je geleidelijk aan het verleden mee ontrafelt. De film belicht het psychologische trauma, maar zonder te vervallen in zwaarmoedigheid. Dit is te danken aan de sterke regie, maar ook aan het subtiele kleurpalet en de sfeervolle muziek. Revoir Paris is een mooie film met een intrigerend verhaal en uitmuntende acteerprestaties.
Petite Maman van Céline Sciamma vertelt het verhaal van de achtjarige Nelly, die na het overlijden van haar grootmoeder haar ouders helpt met het leeghalen van het huis. Terwijl ze in de omliggende bossen speelt, ontmoet ze een jong meisje dat een boomhut aan het bouwen is. Al snel beseft Nelly dat dit meisje, Marion, eigenlijk haar moeder als kind is. Ze leren elkaar op een bijzondere manier kennen.
Petite Maman is een prachtige, subtiele film die me wist te raken. Het concept is niet alleen bijzonder creatief, maar ook met veel zorg uitgewerkt. Wat me meteen aansprak, is hoe vanzelfsprekend Nelly accepteert dat ze met haar moeder als kind speelt. Wat niet zo verwonderlijk is, want de fantasie van een kind is groot - jonge kinderen stellen zich nu eenmaal weinig vragen en gaan gewoon mee in het moment.
De korte speelduur past perfect bij deze film; het verhaal voelt afgerond en blijft nog even nazinderen. De cast bestaat uit de tweelingzussen Joséphine en Gabrielle Sanz, die hun rol ongelooflijk natuurlijk spelen. Doordat ze echt tweelingen zijn, werkt het overtuigend dat ze moeder en dochter van dezelfde leeftijd vertolken. Al moet ik toegeven dat ik ze soms alleen door hun kleding uit elkaar kon houden en me op een bepaald moment zelfs afvroeg of ze van rol waren gewisseld. Als je op zoek bent naar een film die je hart raakt zonder zwaar te zijn, is Petite Maman een absolute aanrader.
Wat volgt is een ontroerend verhaal over veerkracht en de band tussen vader en dochter. De film valt op door zijn bijna vierkante beeldformaat, korrelige textuur en donkere kleurtinten - een esthetiek die perfect past bij de melancholische sfeer. L’envol is een film die je kijkt om visueel ondergedompeld te worden, een film om in te verdwijnen en van te genieten. Terwijl Raphaël als ambachtsman houten speelgoed maakt, groeit Juliette (Juliette Jouan) op tot een zelfstandige jonge vrouw, met haar vaders onvoorwaardelijke steun als leidraad. Het verhaal is meeslepend, heeft het juiste tempo en weet met subtiele details het een unieke film te maken.
Hierbij een overzicht van de drie films die ik deze maand op Sooner heb bekeken. Ook nieuw zijn de volgende films waarover we reeds een filmreview hebben geschreven: Pacifiction, Rose, Retour à Séoul, The Chapel, Miséricorde en L'Amour ouf.
Revoir Paris
Revoir Paris (2022) van regisseur Alice Winocour is een dramafilm met de Belgisch-Franse actrice Virginie Efira in de hoofdrol en dat was voor mij al een goede reden om deze film te kiezen. De cast bestaat verder onder meer uit Benoît Magimel, een acteur die altijd volledig opgaat in zijn rollen.Het verhaal draait om Mia, die na een zware storm schuilt in een Parijse brasserie en daar het slachtoffer wordt van een terroristische aanslag waarbij meerdere mensen omkomen. Enkele maanden na de aanval blijft ze achter met gefragmenteerde herinneringen en heeft ze geen idee wat er precies gebeurd is of hoe ze wist te ontsnappen. Op zoek naar antwoorden zoekt ze contact met andere overlevenden, in de hoop haar geheugen terug te krijgen.
Revoir Paris dompelt je onder in Mia’s wereld, waar je geleidelijk aan het verleden mee ontrafelt. De film belicht het psychologische trauma, maar zonder te vervallen in zwaarmoedigheid. Dit is te danken aan de sterke regie, maar ook aan het subtiele kleurpalet en de sfeervolle muziek. Revoir Paris is een mooie film met een intrigerend verhaal en uitmuntende acteerprestaties.
Petite Maman
Petite Maman van Céline Sciamma vertelt het verhaal van de achtjarige Nelly, die na het overlijden van haar grootmoeder haar ouders helpt met het leeghalen van het huis. Terwijl ze in de omliggende bossen speelt, ontmoet ze een jong meisje dat een boomhut aan het bouwen is. Al snel beseft Nelly dat dit meisje, Marion, eigenlijk haar moeder als kind is. Ze leren elkaar op een bijzondere manier kennen.Petite Maman is een prachtige, subtiele film die me wist te raken. Het concept is niet alleen bijzonder creatief, maar ook met veel zorg uitgewerkt. Wat me meteen aansprak, is hoe vanzelfsprekend Nelly accepteert dat ze met haar moeder als kind speelt. Wat niet zo verwonderlijk is, want de fantasie van een kind is groot - jonge kinderen stellen zich nu eenmaal weinig vragen en gaan gewoon mee in het moment.
De korte speelduur past perfect bij deze film; het verhaal voelt afgerond en blijft nog even nazinderen. De cast bestaat uit de tweelingzussen Joséphine en Gabrielle Sanz, die hun rol ongelooflijk natuurlijk spelen. Doordat ze echt tweelingen zijn, werkt het overtuigend dat ze moeder en dochter van dezelfde leeftijd vertolken. Al moet ik toegeven dat ik ze soms alleen door hun kleding uit elkaar kon houden en me op een bepaald moment zelfs afvroeg of ze van rol waren gewisseld. Als je op zoek bent naar een film die je hart raakt zonder zwaar te zijn, is Petite Maman een absolute aanrader.
L’envol
L’envol is een Frans drama van Pietro Marcello dat zich afspeelt op het platteland na de Eerste Wereldoorlog. Centraal staat Raphaël (Raphaël Thiéry), een man die bij thuiskomst ontdekt dat hij weduwnaar is, maar ook vader van de kleine Juliette, voor wie Madame Adeline (Noémie Lvovsky) tijdens zijn afwezigheid zorgde.Wat volgt is een ontroerend verhaal over veerkracht en de band tussen vader en dochter. De film valt op door zijn bijna vierkante beeldformaat, korrelige textuur en donkere kleurtinten - een esthetiek die perfect past bij de melancholische sfeer. L’envol is een film die je kijkt om visueel ondergedompeld te worden, een film om in te verdwijnen en van te genieten. Terwijl Raphaël als ambachtsman houten speelgoed maakt, groeit Juliette (Juliette Jouan) op tot een zelfstandige jonge vrouw, met haar vaders onvoorwaardelijke steun als leidraad. Het verhaal is meeslepend, heeft het juiste tempo en weet met subtiele details het een unieke film te maken.