HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Hoewel HBO Max (gekend als Max in Amerika) al langer het levenslicht zag, is de dienst nu ook sinds juli beschikbaar in ons land. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!
De trailer wekte mijn nieuwsgierigheid voor deze film; het thema sprak me aan en ik was vooral benieuwd naar de wezens en hoe Ishana Shyamalan haar eerste regisseursrol zou vormgeven. The Watchers, gebaseerd op het boek van A.M. Shine en geïnspireerd door Ierse folklore, wist me te boeien met sterke elementen zoals de cinematografie en het acteerwerk, die beide uitstekend zijn uitgevoerd. Helaas komen de dialogen niet altijd tot hun recht en sommige scènes zijn te lang of te traag, waardoor het tempo niet optimaal is. Hoewel de voorspelbare horrorelementen aanwezig zijn, stoort dit niet; het ontbreekt echter aan de ervaring en finesse om deze film volledig tot zijn recht te laten komen.
Chase gaat geen moeilijke vragen uit de weg en zit vol anekdotes, waardoor je een sterk beeld krijgt van hoe het klokje van een begenadigd televisiemaker tikt, maar uiteraard ook hoe The Sopranos uitgroeide tot een televisioneel meesterwerk. Niet enkel Chase passeert langs de camera, ook acteurs als Edie Falco en Lorraine Bracco doen hun duit in het zakje om zo een sterk beeld te scheppen hoe Tony Soprano tot leven kwam. HBO nam een grote gok, de Maffia was zo overtuigd over de authenticiteit van de reeks dat ze dachten dat de makers een informant hadden en dat soort dingen. Het is kattenkruid voor de fans van de reeks, maar toch is het vooral de man zelf die het meeste weet te boeien. Het voelt haast alsof je een indringer bent die naar de therapiesessie kijkt van een legendarisch televisiemaker die niet enkel zijn triomfen, maar ook zijn nederlagen en teleurstellingen op tafel legt. Wat het ook doet, is ervoor zorgen dat je wederom de volledige reeks wil bingen, dus goed gespeeld HBO.
Aeyenah
The Watchers
Mina werkt in een dierenwinkel en krijgt van haar baas de opdracht een zeldzame papegaai aan een klant te bezorgen, maar onderweg strandt ze met autopech in een afgelegen bos in West-Ierland. Alleen met de vogel ontmoet ze Madeline, die haar meeneemt naar een afgelegen huisje. Daar wonen ook Ciara en Daniel. Madeline vertelt Mina dat het bos vol "watchers" zit en dat zij elke nacht voor het grote raam in het huis moeten staan, zodat deze wezens hen kunnen observeren.De trailer wekte mijn nieuwsgierigheid voor deze film; het thema sprak me aan en ik was vooral benieuwd naar de wezens en hoe Ishana Shyamalan haar eerste regisseursrol zou vormgeven. The Watchers, gebaseerd op het boek van A.M. Shine en geïnspireerd door Ierse folklore, wist me te boeien met sterke elementen zoals de cinematografie en het acteerwerk, die beide uitstekend zijn uitgevoerd. Helaas komen de dialogen niet altijd tot hun recht en sommige scènes zijn te lang of te traag, waardoor het tempo niet optimaal is. Hoewel de voorspelbare horrorelementen aanwezig zijn, stoort dit niet; het ontbreekt echter aan de ervaring en finesse om deze film volledig tot zijn recht te laten komen.
Merlin
It (2017)
Dat clowns eng zijn, heb ik eigenlijk nooit begrepen. Ik associeerde ze altijd als iets leuks, grappigs en grolligs. In het circus of op het kleine scherm heb ik me vaak een spreekwoordelijke kriek gelachen met de fratsen van een of andere geinige clown. Tot 2017 dan welteverstaan. Want toen kwam de reboot van It uit, geregisseerd door Andy Muschietti. Hoewel ik toen al de gezegende leeftijd van 28 jaar bezat, zijn clowns sindsdien nooit meer hetzelfde voor mij geweest en begrijp ik nu wél wat er zo eng kan aan zijn. Dit heeft ook alles te maken met hoe Bill Skarsgard de rol fysiek neerzet en hoe de beeldvoering It als iets alienachtigs in beeld brengt. Deze film jaagde me de stuipen op het lijf, in een film die ik wegens zijn hoge tempo en groot mysteriegehalte graag nog eens opzet. Bekijk dit als je je beeld over clowns ook voor de rest van je leven wilt verpesten.Killjoy
Wise Guy: David Chase and the Sopranos
Met nostalgie terugblikken op iconische reeksen is de laatste jaren een 'hot item'. We blikten al terug op Friends, Harry Potter en onlangs nog Het Eiland. Deze maand doen we dat op The Sopranos. Of dat is toch het idee dat je misschien zou krijgen wanneer je deze tweedelige docu voor het eerst ziet opduiken in je suggestielijstje op HBO. Het is echter geen making off, maar eerder, zoals de titel al suggereert, een portret van de man achter de reeks. Dat filmmaker Alex Gibney zijn onderwerp interviewt in een setting die doet denken aan de werkruimte van de therapeute uit de reeks, toont meteen aan dat deze op het juiste spoor zit. Dit is dan ook een vrij diepgravende karakterstudie van een man die zijn eigen neuroses projecteerde op het leven van een gevaarlijke maffiabaas en op die manier een van de meest memorabele reeksen ooit tot stand bracht.Chase gaat geen moeilijke vragen uit de weg en zit vol anekdotes, waardoor je een sterk beeld krijgt van hoe het klokje van een begenadigd televisiemaker tikt, maar uiteraard ook hoe The Sopranos uitgroeide tot een televisioneel meesterwerk. Niet enkel Chase passeert langs de camera, ook acteurs als Edie Falco en Lorraine Bracco doen hun duit in het zakje om zo een sterk beeld te scheppen hoe Tony Soprano tot leven kwam. HBO nam een grote gok, de Maffia was zo overtuigd over de authenticiteit van de reeks dat ze dachten dat de makers een informant hadden en dat soort dingen. Het is kattenkruid voor de fans van de reeks, maar toch is het vooral de man zelf die het meeste weet te boeien. Het voelt haast alsof je een indringer bent die naar de therapiesessie kijkt van een legendarisch televisiemaker die niet enkel zijn triomfen, maar ook zijn nederlagen en teleurstellingen op tafel legt. Wat het ook doet, is ervoor zorgen dat je wederom de volledige reeks wil bingen, dus goed gespeeld HBO.