Gezien op HBO Max in augustus

HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Hoewel HBO Max (gekend als Max in Amerika) al langer het levenslicht zag, is de dienst nu ook sinds juli beschikbaar in ons land. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!

hbomax-september.jpg

Sassenach​

Don't Worry Darling​

Don’t Worry Darling is een film uit 2022 en stond al sinds deze in de cinema’s vertoond werd op mijn lijstje. Maar, je kent het wel: je hebt geen tijd, stelt het bekijken ervan eventjes uit, en plots zijn er twee jaar verstreken, zat de film ergens in het achterhoofd en bots je erop terwijl je scrolt door het aanbod van een streamingdienst, HBO Max in dit geval. Don’t Worry Darling werd dus mijn pick-of-the-month. De film werd geregisseerd door Olivia Wilde, die zelf ook een rol opneemt als buurvrouw Bunny. De hoofdrollen worden vertolkt door Florence Pugh als Alice Chambers en Harry Styles als Jack Chambers. De film kan verder rekenen op een degelijke cast met onder andere Chris Pine, Gemma Chan, Nick Kroll, Douglas Smith, Sydney Chandler, KiKi Layne, Timothy Simons en Kate Berlant.

Jack en Alice Chambers leven in het utopische stadje Victory in de jaren vijftig. Alice is een huisvrouw en vult haar dagen met haar huishouden en shoppen met de andere buurvrouwen/vriendinnen. Jack vertrekt dagelijks naar het werk waar hij aan een ultrageheim project werkt. Dit is trouwens het leven van alle vrouwen en mannen in dit stadje: de vrouw blijft ‘thuis’, de mannen werken aan een project waarvan enkel zij de details kennen. Aan de vrouwen wordt gezegd hierover geen vragen te stellen en binnen de grenzen van de stad te blijven. Wanneer Alice zich toch vragen begint te stellen, zijn de gevolgen niet te overzien.

De film heeft met 122 minuten een goeie speelduur en verveelt eigenlijk niet. De film begint met een heel utopisch beeld van het leven van Jack en Alice. De twee leiden een perfect leven en zijn dan ook helemaal op elkaar ingespeeld. Geleidelijk aan komen er scheuren in dat beeld die alsmaar groter worden en komen we als kijker de waarheid te weten van deze stad die alsmaar meer wegheeft van een sekte. Het tempo van de film lag naar mijn aanvoelen goed; er werd genoeg tijd genomen om de wereld te ontdekken om die vervolgens samen met Alice in vraag te stellen. Naarmate de waarheid dichterbij kwam, werd mijn soms-wat-ongeduldige-kantje op de proef gesteld, maar het was het wachten waard. De waarheid ontleent zich tot een vervolgfilm – waar er momenteel helaas nog geen sprake van is . Al vermoed ik wel dat deze vervolgfilm zich minder in het genre van mysterie zal bevinden – net datgene wat deze film zo sterk maakt-, maar eerder bij thriller zal aansluiten. (bewerkt)

Sir. K​

The Wire​

Als ik denk aan HBO Max, dan denk ik niet enkel aan nieuwe toppers, maar ook aan alle klassiekers die ik als beginnende film- en serieliefhebber heb verorberd. Twee titels die er wat mij betreft nog steeds met kop en schouders bovenuit steken zijn The Sopranos en The Wire, waarbij die laatste nog altijd mijn absolute nummer één is. Toen ik HBO Max installeerde was mijn eerste gedachte ook meteen: tijd voor een (tweede) rewatch! Wie The Wire nooit eerder zag: laat a.u.b. meteen alle series voor wat ze zijn en begin onmiddellijk met deze!

In The Wire krijgen we een iets andere kijk op Baltimore, waarbij al meteen duidelijk wordt dat er zowel langs de kant van de politie als langs de kant van de criminelen good guys en bad guys bestaan. Drugs, illegale havenhandel, corrupte politiek, bureaucratie, omgekochte media, … alles passeert de revue. De sterkte van The Wire zit hem niet enkel in het verhaal, maar vooral in de realistische weergave, de bijhorende sfeer en de fantastische karakterontwikkeling van elk personage. Ben je niet meteen hooked, geen zorgen, bij mij duurde het ongeveer tot de helft van het eerste seizoen, maar wat nadien volgde was een geweldige road trip die ik iedereen ten volle kan aanbevelen!

FreakyJP​

House of the Dragon S2​

Afgelopen weken keek ik naar het tweede seizoen van House of the Dragon. Voor velen zullen, net als voor mij, de eerste seizoenen van Game of Thrones tot hun favoriete stukjes televisie behoren. Met House of the Dragon kregen we een prequel op deze reeks die dieper groef in de geschiedenis van huis Targaryen. De Targaryen hadden immers een boeiend achtergrondverhaal in de boeken van G.R.R. Martin. House of the Dragon bracht een belangrijk hoofdstuk uit deze geschiedenis, dat bekendstaat als de Dance of the Dragons, een bloederige burgeroorlog die het hele rijk in chaos stortte.

Het tweede seizoen gaat direct verder waar het eerste seizoen eindigde en schotelt ons opnieuw een stevige dosis politieke intrige, maar ook boeiende actiescènes (met draken!) voor en dompelt ons opnieuw volledig in de wereld van Game of Thrones. Er komen opnieuw ook meer mystieke elementen aan bod, met onder andere de Three-Eyed Raven, en zo komt de reeks opnieuw dichter bij de betere seizoenen van Game of Thrones. Mijn enige puntje van commentaar dat ik had achteraf, was dat het seizoen vooral opbouwt naar de fameuze burgeroorlog, maar we deze net nog niet te zien krijgen. Je blijft dus een beetje op je honger zitten, maar tegelijkertijd is het reikhalzend uitkijken naar het volgende seizoen.

Terug
Bovenaan