Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Beide, ge kunt toch niet alles in het verleden dat niet meer rijmt met de huidige tijdsgeest 'vervangen'. Het is aan de lezer (in dit specifieke geval) om dat in de correcte tijdgeest te plaatsen. En of de content nog gepast is net hetzelfde, dat bepaalt de gebruiker maar voor zichzelf.
Een gekke zijsprong misschien, maar eentje die ik wel relevant vindt: Als het gaat over hoe we ons taalgebruik kunnen aanpassen om onze maatschappij te 'verbeteren', ben ik -veel meer dan historische werken te gaan aanpassen- voorstander om een woord als 'content' in het Nederlands taalgebruik te elimineren voor alles wat te maken heeft met creatieve ondernemingen. Ik vind dat een verschrikkelijke term, die alle creatieve ondernemingen herleid naar een soort commercieel goed, klaar voor massaconsumptie. Wat was die Mozart toch een geweldige content creator. Bleurgh. (ik ga ervan uit dat je het hier gewoon als plaatsvervanger voor 'inhoud' gebruikt, dus niet persé kritiek op jou)

Maar even ontopic: We riskeren door het aanpassen van historische werken wel een inkijk te verliezen in hoe de maatschappij toen in elkaar zat. Minder een argument bij de aanpassing van kinderboeken, maar een historisch boek lezen biedt je een inkijk in de waarden, normen en menselijkheid van de tijd waarin het werd geschreven.

Als we vandaag een historisch boek uit de 17de eeuw lezen, en achteraf blijkt dat heel wat passages in de 19de eeuw zijn aangepast om de preutsere seksuele moraal van die tijd te reflecteren, dan zou ik mij toch een beetje bedrogen voelen.

Kinderboeken zijn een ander verhaal. Daar is de historiciteit ondergeschikt aan de opvoedkundige waarde.
 
Kinderboeken zijn een ander verhaal. Daar is de historiciteit ondergeschikt aan de opvoedkundige waarde.
Maar wie bepaalt wat de opvoedkundige waarde is of wat "maatschappelijk aanvaardbaar" is?

In sommige gevallen kan het inderdaad overduidelijk zijn, maar als je ziet naar bepaalde discussies in de VS over boeken die daar door scholen in de bilbliotheken geplaatst worden of er net uit gehaald zijn... En daarmee moei ik mij niet in dat debat omdat ik besef dat ik te weinig informatie heb en het waarschijnlijk zoals gewoonlijk extreme gevallen (langs beide kanten) zijn die de media halen. Maar het toont wel aan dat er geen eensgezindheid bestaat over opvoedkundige waarde of wat maatschappelijk aanvaardbaar is.
 
Maar wie bepaalt wat de opvoedkundige waarde is of wat "maatschappelijk aanvaardbaar" is?

In sommige gevallen kan het inderdaad overduidelijk zijn, maar als je ziet naar bepaalde discussies in de VS over boeken die daar door scholen in de bilbliotheken geplaatst worden of er net uit gehaald zijn... En daarmee moei ik mij niet in dat debat omdat ik besef dat ik te weinig informatie heb en het waarschijnlijk zoals gewoonlijk extreme gevallen (langs beide kanten) zijn die de media halen. Maar het toont wel aan dat er geen eensgezindheid bestaat over opvoedkundige waarde of wat maatschappelijk aanvaardbaar is.
Degene die de rechten op de boeken bezit beslist om een boek al dan niet aan te passen. En die doet dat op basis van het aanvoelen van wat de markt wil. Dat daar dus af en toe eens maatschappelijk debat over ontstaat is misschien wel goed om het niet allemaal zomaar te laten gebeuren.
 
Degene die de rechten op de boeken bezit beslist om een boek al dan niet aan te passen. En die doet dat op basis van het aanvoelen van wat de markt wil. Dat daar dus af en toe eens maatschappelijk debat over ontstaat is misschien wel goed om het niet allemaal zomaar te laten gebeuren.
Dat weet ik dat het in praktijk zo is, ik wou gewoon aantonen dat diegene die de beslissing neemt dat daarom niet altijd doet om de opvoedkundige waarde op te krikkenn. Kan even goed gebeuren om compleet andere redenen. Daarom niet de vraag wie het aanpast, maar die die waarden bepaalt. En daarom ook mijn voorbeeld over wat in de biblitheken van scholen al dan niet geplaatst wordt.

Want laat ons heel eerlijk zijn, de uitgever of diegene die de rechten (gekocht of verworven) heeft, geeft daar niet om; de voornaamste drijfveer is een projectie dat de wijzigingen de verkoopscijfers positief gaan beïnvloeden.
 
Een gekke zijsprong misschien, maar eentje die ik wel relevant vindt: Als het gaat over hoe we ons taalgebruik kunnen aanpassen om onze maatschappij te 'verbeteren', ben ik -veel meer dan historische werken te gaan aanpassen- voorstander om een woord als 'content' in het Nederlands taalgebruik te elimineren voor alles wat te maken heeft met creatieve ondernemingen. Ik vind dat een verschrikkelijke term, die alle creatieve ondernemingen herleid naar een soort commercieel goed, klaar voor massaconsumptie. Wat was die Mozart toch een geweldige content creator. Bleurgh. (ik ga ervan uit dat je het hier gewoon als plaatsvervanger voor 'inhoud' gebruikt, dus niet persé kritiek op jou)

Maar even ontopic: We riskeren door het aanpassen van historische werken wel een inkijk te verliezen in hoe de maatschappij toen in elkaar zat. Minder een argument bij de aanpassing van kinderboeken, maar een historisch boek lezen biedt je een inkijk in de waarden, normen en menselijkheid van de tijd waarin het werd geschreven.

Als we vandaag een historisch boek uit de 17de eeuw lezen, en achteraf blijkt dat heel wat passages in de 19de eeuw zijn aangepast om de preutsere seksuele moraal van die tijd te reflecteren, dan zou ik mij toch een beetje bedrogen voelen.

Kinderboeken zijn een ander verhaal. Daar is de historiciteit ondergeschikt aan de opvoedkundige waarde.
Ik heb 't gebruikt omdat dat het woord was dat in de originele post gebruikt werd waarop ik reageerde. Moest ik een losstaande post schrijven had ik waarschijnlijk 'inhoud' gebruikt inderdaad.
 

Toen een collega grapte over een mogelijke tatoeage van de rapper, flapte Bassett er ‘fo’s shizzle, my nizzle’ uit. Het is de titel van een Snoop Dogg-nummer, en het betekent zoveel als ‘komt in orde, makker’. Alleen verwijst ‘nizzle’ dan naar het ‘n-woord’, en dat hoor je - zeker als witte persoon - niet te zeggen.

Hilarisch, alsof iemand weet wa da gewauwel wil zeggen. Als ik eerst wat dope smoor mag ik dat gevreesde zinnetje dan wel gebruiken ???
 
Hilarisch, alsof iemand weet wa da gewauwel wil zeggen. Als ik eerst wat dope smoor mag ik dat gevreesde zinnetje dan wel gebruiken ???
Euh, ik heb niets met Snoop Dogg of rap, maar lijkt mij gewoon evident dat nizzle op nigger slaat, zo spreekt de typische rapper toch tegen zijn maten? Ik zeg dat trouwens soms om te lachen ook eens hier thuis. :unsure:

Redelijk belachelijk om daarvoor iemand te ontslaan (typische Amerikaanse hysterie?), lijkt me, al lijkt men op het einde van dat artikel wel te aan te geven dat ze misschien al eens een waarschuwing had gehad voor eerdere uitspraken.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan