Gaming router aan telenet-installatie

IT-leek

New member
Goedenavond,
Ik ondervind momenteel hinder wanneer er meerdere toestellen op de wifi zitten.
telenet abonnement: 1000mbs downl. 40mbs upl.
Ik ben fervent gamer en zou voor dit probleem een gaming router aanschaffen. Gamen doe ik via bedraadde verbinding en op een playstation 5.
enkele vragen in verband met een gaming router
1:
Is dit mogelijk met de telenet - router/modem? 2 routers lijkt me niet evident?
2: indien mogelijk, kan een gaming-router ervoor zorgen dat mijn connectie stabiel blijft?

Alvast bedankt voor de hulp. Ik ben een leek op dit vlak.
 
Ik veronderstel telenet met one up?

Als je met die snelheid issues hebt met je wifi, zal een gaming router dat niet oplossen imo.
Je hebt ook geen routing FUNCTIE nodig maar enkel een goeie accespoint,
of een router met de router functie uitgeschakeld.
Maar al bij al zou je met jouw verbinding sowieso geen grote issues mogen hebben, zelfs zonder extra aankoop.
Als is de wifi van de meeste goeie routers/accespoints veel beter dan die die in de telenet modems zit.

Ik heb ook die 1000down en 40 up, en zit met 4 toestellen verbonden op lan en 4 op wifi, zonder enige issues.
Maar het wifisignaal van telenet zelf is bagger op die router/modem combinaties in vergelijking met de wifi van een goeie acces point.
Met de telenet wifi modem haalde ik amper 60% van het wifi signaal op ons derde verdiep, met mijn eigen wifi router/accespoint die nu op dezelfde plek staat heb ik nooit onder de 90% bereik op derde verdiep.

Mijn eenvoudige setup:

*Telenet modem ZONDER wifi
Ja dat kan je tegenwoordig gewoon krijgen in een telenet winkel zonder al het gezaag dat ze daar vroeger over deden.
Als je belt naar telenet zelf proberen ze dat wel nog af te wimpelen, afhankelijk welke medewerker je aan de lijn krijgt.
Ik ben mijn telenet wifi modem ook gewoon gaan wisselen een half jaar geleden voor een model zonder wifi in de plaatselijke telenet winkel.

*En erachter zit een AX6000 router maar met de router functie uitgeschakeld, dus maw die doet gewoon dienst als acces point voor alle verbindingen, inclusief wifi.
Lan kabel van telenet modem naar 1 van de vrije netwerkpoorten op de AX6000, en al de rest van de apparaten aangesloten op de andere vrije poorten van die AX6000 of het wifi signaal.
(WAN poort vrijlaten op de router en DHCP uitschakelen in de router options).

Totaal geen issues met mijn netwerk verbindingen ookal is iemand bijvoorbeeld aan netflix streamen op mijn pc (lan), tegelijk aan cloudgamen via gamepass/laptop over wifi, tv die opstaat (lan) en zijn er verschillende actieve wifi verbindingen van gsm's.

Als je natuurlijk kiest voor een modem ZONDER wifi bij telenet, kan je ook niet die free wifi activeren van telenet, en gebruik maken van free wifi signaal van anderen. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik mis dat niet, ik kom zelden ergens waar ik die free wifi zou nodig hebben sinds 4G.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de input, hier ben ik wel al wijzer geworden. Ik heb momenteel al een AP van telenet zelf, die verzorgt dus de wifi op ons 2e verdiep. De signaalsterkte voor wifi is altijd goed maar als er veel toestellen tegelijk op het internet zitten dan is de verbinding instabiel op ons bovenverdieping (valt soms gewoon voor 30sec. weg)
De gaming router zou ik vooral gebruiken gamegericht: 1: geofencing (zo word ik altijd verbonden met de dichtste server)
2: qos (zo kan ik mijn gamingtoestel primair zetten qua internetverbinding)
Dat was zo wat mijn insteek.
Groeten
 
Ja die AP's van telenet zijn ook maar bwa :)
En veel hangt af van je huis natuurlijk, hier zijn het wel 3 verdiepen maar praktisch allemaal open ruimtes. Niet veel dikke beton en zo.

En ik beweer zeker niet dat die toestellen die pro gaming functies niet hebben niet zouden werken hoor, maar mijn mening is dat het overbodig is voor de doorsnee gamer en zijn thuisnetwerk.

Ik game praktisch alle dagen online, diverse soorten games terwijl er constant ander netwerkverkeer is en heb nog nooit netwerk issues opgemerkt tenzij het iets server side is.
 
Ja het is ook voor het “server-side” gedeelte te minimaliseren dat ik zo een router zou aanschaffen met geofencing. Want belgie zelf heeft geen servers voor het spel maar veel omringende landen wel. Als je met bvb amsterdam geconnect wordt gaat die beter gaan dan met bvb rome ofzo. Ale dat is wat ik vermoed he. Dus jou advies is om er geen geld in te stoppen? :)
 
Gaat het toevallig over Lost Ark? :)
Want ik speel die op de russian versie, maar gewoon over Express VPN met als entry "Belarus" en heb zelfs daar nog steady 60 ping.
Wat nog altijd geen 20-30ms is zoals bij andere games met servers in de buurt, maar ik merk geen delays dus all good .

Ik weet niet of het tegenwoordig al mogelijk is om een router achter de wifirouter te hebben bij telenet, maar ik neem aan dat als het mogelijk is je redelijk wat config zal moeten doen. Maar daar gaan anderen met iets meer technische kennis je een antwoord moeten op geven. :)
 
Je bent met de draad verbonden, en je hebt last als er meerdere personen op het internet zitten.
Dan ligt het probleem gewoon bij de shit dat uw gezinsleden met dat internet doen.

Dus ik ga het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen zonder al teveel technische bullshit.

Je kan daar nix tegen doen. Het enigste wat je kan doen is de zure zagevent uithangen.

Als den ene netflix der door ramt en de ander onnozel filmkes naar youtube of tiktok ligt te verzenden en ze laptops n smartphones from hell hebben waar ze 100 en 1 applicaties tegelijk open hebben staan die allemaal actieve verbindingen nodig hebben gaade altijd tijdens die momenten laggen.

Uw standaard telenet router kan maar x aantal connecties/handshakes etc... per minuut aan. Als uw gezinsleden onnozele apps en sites opendoen hebde het al vlaggen.

Enkele voorbeelden:

QoS protocol. Naargelang wat uw gezinsleden doen op het internet zal QoS bepalen welke datablokken voorrang krijgen en welke datablokken in een wachtrij met vertragingen erdoor komen. Dat betekent dat in die situaties da ge extreem veel lag krijgt omdat uw router op dat moment bepaalt dat het onnozele tiktok filmke of uw netflix verslaafd lief voorrang krijgen op de datablokken van uw computer spel.

Nen debiel die 101 brolsites met 101 verschillende interactieve adware reclame blokken open laat staan downloadt elk kwartier dus 101 reclame filmkes bij de automatische refresh naar de overgang naar nieuwe reclamefilmkes.

Netflix verbruikt 7 GB/uur en zal dit in horten en stoten doen tegen uw maximum snelheid om nog maar te zwijgen dat om 1 of andere dubieuze reden ook veel upload soupeert. Alle upload blokkeert zowiezo alle download verkeer wat vaak dan resulteert in de typische ~ 500ms ping

Dus een filmke uploaden naar eenders wat of een video gesprek dat de maximale upload bandbreedte opsoepeert = laggen in uw games.

windows updates binnensleuren = al de rest plat

android updates = al de rest plat

apple updates = al de rest plat

En zo kan ik nog 101 voorbeelden geven waar prioritair verkeer al het andere ondergeschikte netwerk verkeer saboteert.

Je kan dat proberen te fixen met een dure router waar je gedetailleerde QoS instellingen kunt instellen, maar ik vrees dat dat weinig gaat uitmaken. Al die data moet erdoor.

Je gezinsleden eens deftig met het internet en toestellen leren omgaan heeft meestal een veel beter effect.

Ook je bandbreedte per toestel instellen is vaak een betere en effectieve oplossing en lost "gaming latency problemen vaak volledig op" Duurdere routers hebben die oplossing, daar bestaan ook software oplossingen voor zoals bijvoorbeeld netcut. Met die software kan je direct zien welk toestel wat verbruikt tot op de seconde en tot in het extreemste detail (deze app herkent apps en dataverkeer) van andere toestellen. Dus als iemand netflix voor exact 1u en 27 minuten en 46 seconden heeft gebruikt kan je dit perfect zo aflezen en exact zien hoeveel data erdoor is gesleurd tot op de seconde en de kilobyte.

Geen enkel toestel heeft 1000 mbit nodig. Maar toch zullen ze wel aan die snelheid hun ding doen als die toestellen effectief die snelheid kunnen halen.

Als je een toestel tot 50 mbit download / 5 mbit upload limiteert, zal die geen verschil merken in gebruiksgemak, maar dat toestel zal nu niet meer al de rest platleggen.

smartphones en tablets. Applicaties dichtswipen <-> effectief dichtdoen. Die blijven effectief allemaal op de achtergrond verder draaien en bandbreedte verknallen en connecties en handshakes maken terwijl de gebruiker denkt dat er niets openstaat. Hoe vaak maak je dat niet mee dat je de "trage laptop of smartphone" van iemand moet fixen en die gewoon op de achtergrond 200 bullshit apps en browsers en dergelijke tegelijk heeft draaien.
 
Laatst bewerkt:
Haha zalige reactie wel, heb moeten lachen. Mijn toestel zit nu met kabel dus heb ik geen last niet meer van wat het gezin doet. Puur op het gamen gericht. Zou een geofilter ervoor kunnen zorgen dat ik beter kan gamen? Zo kan ik toch bepaalde geografische gebieden uitsluiten om connectie met te maken? Kan dit enkel via een router of kan dit ook bvb met een soort firewall? Mvg
 
ik heb hier een 100/40( 10 keer zo weinig als jou dus) verbinding van edpnet met een simpele 60 euro fritzbox 7430 ( ondertussen zit er een unifi dream machine tussen maar het heeft altijd even goed gewerkt zonder die UDM). en zit met 50 iot devices in huis die constant data sturen, 4 camera's, bitcoin miner, een nas die meer dan 300 torrents tegelijk seed etc etc etc.

zou me verbazen dat die telenet router dat niet trekt want die zijn minstens even goed als die fritzbox. Als er natuurlijk één of andere pipo in uw gezien met torrent clients bezig zit en die upload uncapped laat dan zit je bij telenet met de gebakken peren. want vanaf die upload limiet verzadigd raakt trekt die heel de boel plat. mijn seedbox is gecapped op 70% van mij upload limiet overdag en s'nachts op 90% en ik heb nooit problemen.


In mijn vorige woning zaten we ook bij telenet en toen ook een tijd miserie gehad met random disconnects en dan bleek dat te liggen aan de coax aan de buitengeven die compleet rot was. ze hebben die toen vervangen en alle problemen waren opgelost.


Edit :
Als je zegt dat je met draad geen last heb zijn het gewoon je AP's die niet kunnen volgen of slecht geplaatst zijn.... dat kan aan 1000 dingen liggen en jan met de pet en de gemiddelde telenet technieker heeft geen idee van waar ze die moeten plaatsen...

hoe vaak ik die dingen al naast een dect telefoon heb zien staan of naast een metalen schouw, ergens in het tv meubel verstopt tussen 1000 andere apparaten, ergens in de garage naast de meterkast,... De beste van al was in de aquarium kast. Wetende dat wifi dezelfde straling gebruikt als uw microgolf gebruikt... Het enige wat dat deed was energie verspillen en uw water 0.00000000000000000001 graden warmer maken.


9 van de 10 was dat gewoon je probleem. dat of je hebt een of ander brol wave 1 2x2 access point. dat 50 apparaten moet bedienen.

hier hangen thuis 2x unifi wifi 6 pro ap's ( 1 in woonkamer en één in de gang boven) en ik haal in mijn bureau 800mbit troughput als ik test via iperf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan