Gamen op tv via PC

CoBalT

Active member
Crowdfunder FE
Ik zou graag nu en dan eens kunnen gamen op mijn tv.
Vooral dan voor games zoals Forza Horizon.

Zelf heb ik een high end gaming pc (RTX3090), die ik graag ten volle wil benutten om op mijn 4K tv te spelen.
Vandaar dat ik dus niet wil kijken naar een console.

Echter wil ik nu ook mijn pc niet altijd maar moeten versleuren.
Ik vroeg mij af welke opties ik heb om dit mogelijk te maken?

Als ik een rechtstreekse hdmi kabel zou gebruiken zou die al 11meter moeten zijn. (en die lijken niet goedkoop te zijn 100 euro + (2.1) en bijkomend ligt die kabel dan doormidden de living wat ook niet ideaal is met kind van 4 in huis.

Enige andere optie die ik dan nog vond was Nvidia Shield, maar precies ook maar mixed reviews over terug te vinden?

Iemand nog andere ideeën ?
 
Hiervoor gebruik ik een Nvidia Shield met Steam streaming en dat gaat wel goed. Natuurlijk zul je altijd een betere ervaring hebben met de pc naast de tv, maar dat is zo met alles natuurlijk. Je kan niet het ene en het andere hebben.

In de games die ik speel kan ik wel alles aanpassen en heb ik ook surround sound. Controllers van Xbox werken er gewoon mee en rumble doet het ook.
 
Vriend van me gebruikt ook Nvidia shield en dat werkt wel goed.

Ik weet niet of dat kan vanaf een pc maar kan je misschien ook niet casten? Eventueel met een dongle.
 
Nvidia shield + connectie via ethernet is prijs/kwaliteit het beste wat ik hier al gevonden heb en ook momenteel gebruik. Andere optie is hdmi/usb over cat6/fiber trekken, maar voor zo'n extenders betaal je al snel €250/€300.

Qua lag valt dit wel mee. Ik zou het niet gebruiken voor competitieve online shooters, maar voor meer casual gaming of racing als Forza is dit meer dan voldoende. Hier alleszins zeer tevreden van de combo shield/xbox one controller/forza op 4k op tv.
 
Andere optie is hdmi/usb over cat6/fiber trekken, maar voor zo'n extenders betaal je al snel €250/€300.
Heb ik hier eens geprobeerd, maar fantastisch werkt dat toch niet hoor. Zo kan je bijvoorbeeld geen gebruik maken van surround sound omdat die dingen dat niet doorsturen. Veel geld voor een beeld door te sturen.

@Green Mamba , heb je niet te veel last van input lag etc ?
Bij de spellen die ik op de tv speel heb ik daar toch nog niet teveel van gezien. Dat is dan voornamelijk Fall Guys, Red dead Redemption 2, The Witcher 3, It takes Two. Of ik zie het gewoon niet. Dat kan ook.
 
Indien android tv, shield of android toestel gekoppeld kan je volgende apps gebruiken.
- steam link
- moonlight
Zelfs met mijn pc en android tv volledig op utp heb ik inputlag

Er bestaat ook iets als nvidia gamestream (speciaal voor shield en nvidia kaarten) Geen idee of deze service beter is?
 
Laatst bewerkt:
Indien android tv, shield of android toestel gekoppeld kan je volgende apps gebruiken.
- steam link
- moonlight
Zelfs met mijn pc en android tv volledig op utp heb ik inputlag

Er bestaat ook iets als nvidia gamestream (speciaal voor shield en nvidia kaarten) Geen idee of deze service beter is?
Al eens geprobeerd met Steamlink op mijn Philips TV.
Was onspeelbaar. precies 10 fps.
 
Al eens geprobeerd met Steamlink op mijn Philips TV.
Was onspeelbaar. precies 10 fps.
Welke cpu en ram zitten in uw tv, want het kan zijn dat die de bottleneck is.
Als ge nog een laptop hebt, kun ge die ook altijd eerst als testhardware gebruiken: download moonlight eens of gebruik remote play in steam. Als dat deftig werkt, is een shield een goeie optie. Indien niet, dan moet ge sowieso uw (netwerk)bekabeling herbekijken.
 
Welke cpu en ram zitten in uw tv, want het kan zijn dat die de bottleneck is.
Als ge nog een laptop hebt, kun ge die ook altijd eerst als testhardware gebruiken: download moonlight eens of gebruik remote play in steam. Als dat deftig werkt, is een shield een goeie optie. Indien niet, dan moet ge sowieso uw (netwerk)bekabeling herbekijken.
Geen idee eigenlijk.
Vind dat ook niet terug op de specificaties op de shop.
Het is een Philips 65OLED706
 
Geen idee eigenlijk.
Vind dat ook niet terug op de specificaties op de shop.
Het is een Philips 65OLED706
Is android tv, met quadcore: https://www.displayspecifications.com/en/model/41c9246b
Zou mits wat tweaken zeker vlot full hd moeten kunnen streamen, maar voor 4k kan die net iets te licht zijn qua processing power. Ik zou er eens wat mee spelen + ook eens via een laptop testen (om op die manier uit te sluiten of het netwerk niet de bottleneck is).
 
Steam in home streaming gebruiken met ofwel een Raspberry Pi, of de Chromecast met Android TV. Met een Raspberry Pi en de Steam Link app heb ik zelf nog gedaan om Cities Skylines te spelen en dat werkte vrij goed, maar dat was wel over WiFi. Bedraad zal pakken beter zijn.
 
Hmm heb boven ng apple tv 4k staan die eigenlijk niet gebruikt wordt.
Zal dat eens testen dan met steam link.
 
Vandaag eens getest.
Naar beeld kwaliteit was het wel redelijk ok, maar input lag was verschrikkelijk. Dat is mss net goed voor 2D platformers maar voor bvb Forza te spelen lukte dat echt niet, halve sec vertraging is gewoon niet speelbaar jammer genoeg
 
Vandaag eens getest.
Naar beeld kwaliteit was het wel redelijk ok, maar input lag was verschrikkelijk. Dat is mss net goed voor 2D platformers maar voor bvb Forza te spelen lukte dat echt niet, halve sec vertraging is gewoon niet speelbaar jammer genoeg
Heeft uw TV geen 'Game modus'? dat gaat vaak ook de input lag gaan verminderen.
 
Er zijn meerdere opties:

- Enkel voor het beeld, toch een HDMI kabel. Als het je menes is, kan je een (actieve) HDMI kabel trekken in de muur. Die gaan tot 40m of zo, daarmee, kom je misschien toe.
- Nvidia shield / 4k "hdmi-over-ethernet" adapters. Die laatste zijn wel multicast, dat wil zeggen dat uw router en switchen dat moeten ondersteunen en op zijn minst niet blokkeren. Anderzijds kan je dan ook wel meerder schermen uitrusten met zo'n receiver, dus je kan dan elders nog zo'n adapter gebruiken voor een 2e of 3e scherm, tegelijk...
- Er is ook thunderbolt over fiber. Thunderbolt kan USB (inputs) én beeld transporteren. Je kan dus een soort van dock bij je TV zetten, met alsnog een (ingewerkte) actieve optische thunderbolt kabel die je dan in je PC steekt, in een thunderbolt uitbreidingskaart (de wat meer high-end ASUS borden hebben een TB3 expansion kit). Dat zal de duurste, maar ook meest kwalitatieve ervaring zijn. TB docks met 4k-60 zijn er vanaf 250€ of zo, 300-400€ voor de betere. Zo'n kabel is ook iets in die aard voor wat meters. En dan nog inwerken in de muur natuurlijk.

Voor af- en toe wat forza te spelen ben je waarschijnlijk beter af met volgende keer een SFF machine kiezen en die toch af en toe transporteren...
 
Nog een getest met 'game' modus, het leek iets beter maar eigenlijk nog niet speelbaar genoeg voor mij persoonlijk.
Ik geef het dus op en neem vrede met de 'geen' oplossing.

Wil er niet veel geld in steken voor die één a twee keer in de maand dat ik vanuit de zetel zou willen gamen :D
Toch bedankt iedereen voor de adviezen en tips.
 
Nog een getest met 'game' modus, het leek iets beter maar eigenlijk nog niet speelbaar genoeg voor mij persoonlijk.
Ik geef het dus op en neem vrede met de 'geen' oplossing.

Wil er niet veel geld in steken voor die één a twee keer in de maand dat ik vanuit de zetel zou willen gamen :D
Toch bedankt iedereen voor de adviezen en tips.

Waarom dan zoveel moeite doen. Trek gewoon die HDMI kabel en je bent er vanaf. Nadien terug optrollen duurt 20 seconden. Mensen zijn soms vreemde wezens. op bol 25m voor 35 EUR. HDMI 2.0 wat me voor u zeker voldoende lijkt.
 
Terug
Bovenaan