Werk Freelancers & Ondernemers

Secj

Active member
Crowdfunder FE
Verderzetting van het Freelancers & Ondernemers topic.

Allerlei onderwerpen betreffende freelance en ondernemen:
Fiscaliteit, wetgeving, contracten, ...
 
bon effe starten hier.. let's make a start!

vraagje ivm accijnzen.. voor een magazijn moet je uiteraard een accijnsnummer aanvragen. (afhankelijk van hoeveel keer per jaar je goederen zal inkopen, minder dan 6x = tijdelijk, meer dan 6x = geregistreerd). maar, ik wil starten in mijn woning, in mijn garage. heeft er iemand een idee van of ik een accijnsnummer kan aanvragen op mijn maatschappelijk adres, voor de garage? Van mij mogen ze controle komen doen enzo, niks te verbergen hier. en ik wil gerust de zones markeren met gekleurde tape ook..
ik had de vraag aan de overheidsdienst gesteld, al verschillende keren via mail, maar krijg geen antwoord.
 
ik heb antwoord gekregen, dat het geen probleem is om te starten op thuisadres. en best te starten met "tijdelijk geregistreerde" voor 6x keer per jaar goederen in te kopen. daarna kan dat altijd nog veranderd worden. ander vraagje voor de collega ondernemers: welke verzekeringen hebben jullie afgesloten bovenop diegene die standaard en verplicht zijn ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Zijn er hier eigenlijk freelancers die al eigen consultants hebben aangenomen en dan kunnen plaatsen hebben? Is dit makkelijk gegaan? Hebben jullie dit via dezelfde weg kunnen doen als waar jullie zelf opdrachten van haalde?

Daarnaast naar onkosten ook een vraag kunt ge eigenlijk ne playstation enzo inbrengen of gaat dan de boekhouder eens kijken?

Misschien ook over de belastingen ik heb al het antwoord van de boekhouder maar ik wil altijd 100% zeker zijn :-D Ik ben nu een kwartaal verder en heb een bedrag om te zeggen 10000 euro aan btw binnen gekregen. Ik moest aan de btw 5000 euro geven na kosten, wil dit dan zeggen dat de overige 5000 effectief van mij is en niet meer naar de belastingen moet of komen ze dit nog wel eens op een ander moment halen?
 
1) Nee
2) Heeft die Playstation iets te maken met uw bedrijfsvoering?
3) alle BTW ben je verschuldigd min de BTW die je kan 'aftrekken'. Zonder details moeilijk te weten.
 
2) Goh niet direct, maar naast het consultancy gegeven doe ik ook software development dus als ik echt onnozel wil doen zeg ik dat ik games ontwikkel natuurlijk
 
Zijn er hier eigenlijk freelancers die al eigen consultants hebben aangenomen en dan kunnen plaatsen hebben? Is dit makkelijk gegaan? Hebben jullie dit via dezelfde weg kunnen doen als waar jullie zelf opdrachten van haalde?

Daarnaast naar onkosten ook een vraag kunt ge eigenlijk ne playstation enzo inbrengen of gaat dan de boekhouder eens kijken?

Misschien ook over de belastingen ik heb al het antwoord van de boekhouder maar ik wil altijd 100% zeker zijn :-D Ik ben nu een kwartaal verder en heb een bedrag om te zeggen 10000 euro aan btw binnen gekregen. Ik moest aan de btw 5000 euro geven na kosten, wil dit dan zeggen dat de overige 5000 effectief van mij is en niet meer naar de belastingen moet of komen ze dit nog wel eens op een ander moment halen?
Bij een controle kunnen ze altijd op de afgetrokken BTW terugkomen als blijkt dat deze niet overeenstemt met een beroepsmatig karakter (en dan meestal met verhogingen en bijkomende boetes).

Playstation: vergeet het :p. Ik heb zelf klanten bij wie tijdens een controle tv's, die enkel en alleen in meetingrooms als projectiescherm worden gebruikt (ruimten zonder enige tvaansluiting - fysiek vastgesteld door de controleur), werden verworpen .
Nuja wat ik doe: als de klant het echt in aftrek wil nemen laat ik een verklaring tekenen. Is het op zijn/haar verantwoordelijkheid bij een controle.
 
Vraag het na bij de boekhouder maar persoonlijk zou ik het niet te zot maken. Bewijs maar eens dat je games maakt :)

Een deftige headset, gamingmuis, 'straffe' laptop ofzo die je ook voor het werk (kan) gebruiken is natuurlijk iets anders.
 
Je moet kunnen aantonen dat die tot beroepsmatige inkomsten hebben bijgedragen.
Moeten die effectief hebben bijgedragen, of is het genoeg als de intentie er is?

Of anders gezegd: als ik als programmeur morgen een cursus netwerkbeheer ga volgen (heb ik eigenlijk niet nodig), puur om eventueel ooit een andere job te kunnen doen, maar ik doe daar uiteindelijk niks mee, is dat niet voldoende?

Al ligt dat waarschijnlijk moeilijker bij iets als een Playstation.
 
Je moet kunnen aantonen dat die tot beroepsmatige inkomsten hebben bijgedragen.
Goh, ik ben nu uit interesse even gaan zien en ja als ge in u development process bezig zijt moet je deze natuurlijk testen en om de microsoft site te quoten kan je dit doen op een retail console(allez moet). Het is natuurlijk wel zo als ik vandaag begin ja je toch op een doorloop tijd hebt van een half jaar eer je iets klaar hebt.

Allez het is moeilijk maar ja de lijn van wat kopen op de zaak en wat prive is me soms onduidelijk. En ja ook zo een dingen als je zegt ik breng het niet in op de belastingen maar ik koop het wel met geld van de zaak om eventueel iets mee te kunnen doen is dat mogelijk, daar ben ik zelf niet goed met mee.
Want ja nu om te zeggen ik heb een deel kerstcadeaus onder de noemer van relatie geschenken binnen gebracht allez dat is in mijn ogen toch ook niet echt correct, maar misschien denk ik daar te ver in?
 
Moeten die effectief hebben bijgedragen, of is het genoeg als de intentie er is?

Of anders gezegd: als ik als programmeur morgen een cursus netwerkbeheer ga volgen (heb ik eigenlijk niet nodig), puur om eventueel ooit een andere job te kunnen doen, maar ik doe daar uiteindelijk niks mee, is dat niet voldoende?

Al ligt dat waarschijnlijk moeilijker bij iets als een Playstation.
Ik heb gevallen gehad van inderdaad een opleiding waarbij je in latere fase moest kunnen aantonen dat dat effectief heeft bijgedragen tot beroepsmatige inkomsten. Dat waren wel geen opleidingen van 2.000 EUR, eerder MBA opleidingen.
 
Wil je voor +-€128 (aankoop ps5 400*0,32 (VVPR bis) en evt. Btw aftrek) jezelf een hoop problemen geven?
 
Goh, ik ben nu uit interesse even gaan zien en ja als ge in u development process bezig zijt moet je deze natuurlijk testen en om de microsoft site te quoten kan je dit doen op een retail console(allez moet). Het is natuurlijk wel zo als ik vandaag begin ja je toch op een doorloop tijd hebt van een half jaar eer je iets klaar hebt.

Allez het is moeilijk maar ja de lijn van wat kopen op de zaak en wat prive is me soms onduidelijk. En ja ook zo een dingen als je zegt ik breng het niet in op de belastingen maar ik koop het wel met geld van de zaak om eventueel iets mee te kunnen doen is dat mogelijk, daar ben ik zelf niet goed met mee.
Want ja nu om te zeggen ik heb een deel kerstcadeaus onder de noemer van relatie geschenken binnen gebracht allez dat is in mijn ogen toch ook niet echt correct, maar misschien denk ik daar te ver in?
Vraag is altijd welk risico je wil nemen. En dat zullen wij altijd duidelijk aan de klant melden. Zij moeten jaarlijks een verklaring tekenen na inzage in het afgesloten dossier dat zij akkoord gaan en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor afgetrokken kosten.

Zo heb ik klanten bij wie wij werken met een VAA voor zaken die in aftrek zijn genomen en er toch een privégebruik is (denk maar aan evidente zaken zoals ipad/gsm/pc maar ook bijvoorbeeld ook onderhoudswerken van de tuin/woning als die in aftrek zijn genomen geweest). Dat zou je eventueel voor die playstation ook kunnen doen maar dan vraag ik mij af wat het nut is geweest van de aftrek als je er erna sociale lasten en personenbelastingen gaat op afdragen.
Maar ik heb evengoed klanten waarbij wij alles volledig in aftrek nemen zonder VAA. Het risico bij een controle ligt bij hun. En we zullen bij elke aangifte hun altijd op de mogelijke consequenties wijzen.

Een relatiegeschenk is trouwens nooit volledig aftrekbaar. Wordt automatisch voor 50% verworpen bij uw venbe aangifte. Als het bedrag hoger is dan 50 EUR ecxl BTW wordt de BTW ook niet in aftrek genomen. Uw winst is dus miniem.
En dan hangt er nog van af wat uw accountant gaat doen. Bij ons worden relatiegeschenken automatisch geboekt zonder recuperatie van BTW ongeacht het bedrag. Tenzij de klant natuurlijk akkoord gaat het risico te nemen.
Voor mijn eigen vennootschap neem ik de BTW ook in aftrek ze :p. Maar ik zal geen kerst/sinterklaarcadeaus in aftrek nemen, eerder eens een doos pralines (waarvan ik zelf perfect kan zeggen dat die dienen bij de koffie bij een klantenbespreking) of een bloemeke.

Ik heb zelf klanten die continu luxe artikelen aankopen zoals kledij en handtassen van Dior/Prada/Fendi etc. Die worden 100% verworpen en dus belast in de vennootschap. Zo kan je eventueel dure zaken aankopen zonder ze uit eigen zak te betalen. Consequentie is dan wel dat je er 20%/25% extra op afdraagt (ten zij je weet dat je via recupereerbare verliezen of investeringsaftrek etc uw verworpen uitgaven naar 0 kan herleiden).
 
Ja in principe gaat het bij mij ook niet puur om de aftrek, gewoon dat ik niet uit men prive dat moet betalen en in dit geval is er wel een beetje de interesse om er iets mee te proberen. Maar dat is niet de hoofdzaak eigenlijk.

En wat bedoel je juist met:Consequentie is dan wel dat je er 20%/25% extra op afdraagt (ten zij je weet dat je via recupereerbare verliezen of investeringsaftrek etc uw verworpen uitgaven naar 0 kan herleiden).

Wil dit dan zeggen dat in dit geval bijvoorbeeld 500 euro daar nog 20 a 25% bovenop komt?
 
BTW wat misschien wel nog interessant is, het vernieuwd business pakket van Telenet. Men maakt geen split meer waardoor je uw digitale tv niet langer moet afsplitsen maar volledig mee in aftrek kan nemen. Ga deze week mijn abonnement ook laten omzetten. Enig nadeel, je moet uw gsmabonnement dan ook bij telenet nemen en ik vind de connectie van proximus wel iets beter maja..
 
BTW wat misschien wel nog interessant is, het vernieuwd business pakket van Telenet. Men maakt geen split meer waardoor je uw digitale tv niet langer moet afsplitsen maar volledig mee in aftrek kan nemen. Ga deze week mijn abonnement ook laten omzetten. Enig nadeel, je moet uw gsmabonnement dan ook bij telenet nemen en ik vind de connectie van proximus wel iets beter maja..

Die Telenet business packs zijn ook wel niet de goedkoopste. Als het u echt om het geld te doen kun je evengoed naar een goedkopere speler gaan zoals Orange.
 
Ja in principe gaat het bij mij ook niet puur om de aftrek, gewoon dat ik niet uit men prive dat moet betalen en in dit geval is er wel een beetje de interesse om er iets mee te proberen. Maar dat is niet de hoofdzaak eigenlijk.

En wat bedoel je juist met:Consequentie is dan wel dat je er 20%/25% extra op afdraagt (ten zij je weet dat je via recupereerbare verliezen of investeringsaftrek etc uw verworpen uitgaven naar 0 kan herleiden).

Wil dit dan zeggen dat in dit geval bijvoorbeeld 500 euro daar nog 20 a 25% bovenop komt?
Ind, je gaat op die 500 EUR afhankelijk van uw belastingtarief 20/25% belasting afdragen.
Of je werkt via debet rekening courant maar
1) banken doen tegenwoordig vree moeilijk als ze een openstaand saldo zien staan, zelf bij een simpel autoleasing
2) je betaalt er jaarlijks enorme interesten op (8-9 %).
Die Telenet business packs zijn ook wel niet de goedkoopste. Als het u echt om het geld te doen kun je evengoed naar een goedkopere speler gaan zoals Orange.
Ik blijf liever bij Telenet voor Streamz en de ruime opvraagmogelijkheden. Ben het gewoon beu continu tijd in de berekening van het privégedeelte te steken. Het nieuw pakket is gemakkelijk in 1 lijn in te boeken.
 
Terug
Bovenaan