Beeldende Kunst Fotografiethread

Avondland

Well-known member
Op het "oude" forum staat er nog een thread, maar ik zal deze hier opnieuw tot leven wekken.

Mijn speelmateriaal:

Sony A7III + 18 f/2.8 Zeiss Batis + 35 f/1.4 Sony GM + 85 f/1.8 Zeiss Batis
Regelmatig zwier ik wel wat op mijn Instagram

Mijn eerste spiegelreflex heb ik 10 jaar geleden gekocht maar het is pas bij de aanschaf van de A7III dat ik mij er echt in heb verdiept. Met de primes die ik heb ben ik momenteel zeer tevreden. De veelzijdigheid van een zoom is soms wel een gemis, maar het gebruik van primes prikkelt mijn creativiteit wel. Deze zomer voor de eerste keer een familiefotoshoot gedaan (buiten de eigen familie- en vriendenkring) en het ontbreken van een zoom vond ik geen ernstig mankement.

Waar ik momenteel wel op aan het azen ben is een reportageflitser. Met de huidige camera's kan je zelfs met een hoge ISO fraaie en scherpe foto's maken, maar het gebruik van een flitser geeft me wel wat interessante mogelijkheden wat belichting betreft. Anderzijds leek een LED-verlichting/continulicht ook interessant, maar de lichtoutput leek me daar niet sterk genoeg. Dat lijkt me eerder interessant om een extra dimensie toe te voegen aan een portret dan als volwaardig alternatief voor een flitser. Heeft iemand daar ervaring mee? Momenteel heb ik een Godox TT685S op het oog, met zicht op mogelijke uitbreidingen (softbox, paraplu, ...).
 
Laatst bewerkt:
Hier is mijn speelgoed.

Canon EOS 5D Mark ii en iv, Nikon Coolpix P1000 en Polaroid.

Canonlenzen:
Zoomlens: 24-105mm
Primelens: 50mm
Macrolens: 100mm

Heb ook een Canon flitser, maar gebruik die niet vaak. Ben een ramp om die deftig in te stellen.

9-EED8742-099-D-40-CF-B311-433-A232-EEC80.jpg
 
Hier is mijn speelgoed.

Canon EOS 5D Mark ii en iv, Nikon Coolpix P1000 en Polaroid.

Canonlenzen:
Zoomlens: 24-105mm
Primelens: 50mm
Macrolens: 100mm

Heb ook een Canon flitser, maar gebruik die niet vaak. Ben een ramp om die deftig in te stellen.
Flitsers kunnen wel wat tricky zijn, hoewel de TTL-flitsers toch vrij accuraat belichten zonder te veel voorinstellingen? Dat is het ding wel met fotografie: iedereen kan op automatische stand foto's maken, maar als je zelf begint met handmatige instellingen trekken je foto's vaak op niet veel. Dan oogt de eerste de beste foto van een smartphone zelfs beter.
 
Flitsers kunnen wel wat tricky zijn, hoewel de TTL-flitsers toch vrij accuraat belichten zonder te veel voorinstellingen? Dat is het ding wel met fotografie: iedereen kan op automatische stand foto's maken, maar als je zelf begint met handmatige instellingen trekken je foto's vaak op niet veel. Dan oogt de eerste de beste foto van een smartphone zelfs beter.
Ik heb jammer genoeg heel lang de automatische stand gebruikt op mijn mark ii, pas bij mijn mark iv doe ik alles op manueel of half manueel. Mijn foto’s zijn hier inderdaad beter van geworden.

Foto’s maken vond ik gewoon leuk, had nooit echt stilgestaan bij het technische aspect of wat je allemaal zelf kon instellen.

Goh, zelfs met TTL zijn mijn foto’s vaak overbelicht. Heb nu ook geleerd om de flitser manueel in te stellen, maar soms heb je niet altijd de luxe van tijd om rustig alles in te stellen en wat testshots te doen.
 
Ik heb jammer genoeg heel lang de automatische stand gebruikt op mijn mark ii, pas bij mijn mark iv doe ik alles op manueel of half manueel. Mijn foto’s zijn hier inderdaad beter van geworden.

Foto’s maken vond ik gewoon leuk, had nooit echt stilgestaan bij het technische aspect of wat je allemaal zelf kon instellen.

Goh, zelfs met TTL zijn mijn foto’s vaak overbelicht. Heb nu ook geleerd om de flitser manueel in te stellen, maar soms heb je niet altijd de luxe van tijd om rustig alles in te stellen en wat testshots te doen.
Tijdsgebrek kan inderdaad wel eens frustrerend zijn. Ik ga het liefst op mijn gemak op stap met statief en ND-filters als ik in de natuur in de buurt foto's wil trekken, maar vaak komt het daar niet van. Of mijn vrouw en dochter komen mee en die hebben niet altijd geduld.

Als bewerkingsprogramma heb ik lang Lightroom gebruikt, maar sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar Capture One. Daar ben ik best wel tevreden van. Ik wil ook beginnen experimenteren met filmen, maar Adobe Premiere is me te duur. Davinci Resolve zou wel goed zijn.
 
Of mijn vrouw en dochter komen mee en die hebben niet altijd geduld.
Ik ken dat gevoel. Mijn vriendin kan vaak ook niet wachten omdat het haar niet of weinig boeit. Zeker als ik wat meer abstracte dingen wil fotograferen.

Zelf gebruik ik al 15 jaar Photoshop.
 
Ik neem tegenwoordig mijn fototoestel mee op zowat iedere wandeling die we doen, ik geraak daar stilaan mee vergroeid. Soms ook op de fietstochten wanneer ik nog eens naar kantoor ga, want de zonsopgangen zijn tijdens de donkere maanden vaak de moeite waard. Je wil vooral op pad wanneer het licht ideaal is, zeker als er wat lichte mist mee gepaard is. Pure magie. Helaas botst dat vaak met de dagplanning.
 
Canon EOS 70D
Tamron 18-270 F/3.5-6.3 Di II VC PZD TS
Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM
Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM
Canon EF 50mm f/1.8 STM
Metz Mecablitz 52 AF-1
Lowepro photo Hatchback 22l AW
Sirui t005 statief

Helaas een stuk minder bezig met fotografie wegens andere prioriteiten... Soms wel eens zin om naar een compacter toestel te gaan (type Canon EOS M50).
 
Als geld geen bezwaar was zou ik eens met een Leica willen fotograferen. Eens kijken wat een body van 7500 euro en een lens van 3000+ euro wil zeggen.
 
Fuji xt3 en een 16mm 1.4 prime (heel fijne lens), maar ik mis mijn full frame canon wel eerlijk gezegd. Op dit moment niet het budget om terug over te stappen.
Mijn voorkeur gaat vooral naar landschap en portret (zwart-wit).

En als geld geen bezwaar zou zijn: all in op Canon (1dx mark III en Eos R5)
 
Als geld geen bezwaar was zou ik eens met een Leica willen fotograferen. Eens kijken wat een body van 7500 euro en een lens van 3000+ euro wil zeggen.
Mocht geld geen bezwaar zijn, dan zou ik toch eens een HASSELBLAD H6D-100C willen testen. Die schiet 100MP per foto, ongeveer 200MB in RAW. De body alleen al kost € 35.000. 🤪

Link naar de webshop met onderaan de lenzen.
 
Mocht geld geen bezwaar zijn, dan zou ik toch eens een HASSELBLAD H6D-100C willen testen. Die schiet 100MP per foto, ongeveer 200MB in RAW. De body alleen al kost € 35.000. 🤪

Link naar de webshop met onderaan de lenzen.
Voor studiowerk moet dat een fantastisch ding zijn, maar dat lijkt me onhandig lomp om te hanteren. Zoals die Canon 1DX Mark III. Ongetwijfeld een prachttoestel, maar wat een gevaarte. Dan lijkt een Leica M10-P toch een veel eleganter toestel.

Ik heb nog een oud SD-kaartje ontdekt met oude foto's van Peru van 10 jaar geleden. De prille beginjaren met mijn Sony Alpha 330 met kitlens. Ik had het lumineuze idee om de ISO-setting op 1600 te zetten, omdat ik ergens had gelezen dat je daar hogere sluitertijden kon behalen en dat was goed voor betere foto's. Vandaag krijg je daar nog relatief scherpe foto's mee, maar toen ... Wel jammer, het leek me wel eens leuk die foto's te bewerken maar ik krijg daar niet veel mee gedaan. Jpegs met een relatief lage resolutie.
 
Hier is het ne simpele Canon 1300D.
Heb er van lenzen bij gekocht ne Yongnuo 50mm f/1.8, Canon 80mm f/1.8 en ne Tamron 24-70mm f/2.8

Gebruik hem eigenlijk vnl voor dansfotografie buiten. Doe dat nu een jaartje of 2 en vind (portret)-fotografie best leuk. Ook wel best fier op de foto's die ik nu maak.
Recent een beginnende fotograaf uit Brussel goed leren kennen via IG waar we wel eens foto's mee maken en waar ik echt jaloers op ben qua foto's.
 
Fuji x100v.

Ik hou van dat ding.
Ik ook maar nooit één gekocht :ROFLMAO:

Nikon D5300
Nikon FX 50mm
Nikon FX 70-300mm
Nikon DX 10-20mm

En ook nog een ZWO ASI 533MC-Pro met William Optics Zenithstar 61 voor astro.

Jammer genoeg is alles wat stof aan het vergaren...
 
Hier is het ne simpele Canon 1300D.
Heb er van lenzen bij gekocht ne Yongnuo 50mm f/1.8, Canon 80mm f/1.8 en ne Tamron 24-70mm f/2.8

Gebruik hem eigenlijk vnl voor dansfotografie buiten. Doe dat nu een jaartje of 2 en vind (portret)-fotografie best leuk. Ook wel best fier op de foto's die ik nu maak.
Recent een beginnende fotograaf uit Brussel goed leren kennen via IG waar we wel eens foto's mee maken en waar ik echt jaloers op ben qua foto's.
Knap werk! Soms mis ik het wel om in de stad te wonen, dat geeft toch een grotere variatie aan fotomogelijkheden dan een meer landelijke gemeente waar ik nu woon. Voor natuur, bos en akkervelden zit ik wel goed, want dat is allemaal op wandelafstand. Mol-centrum of Antwerpen-centrum ... dat is toch wel een verschil. :p

Ik volg Professor Hines op IG, mooie foto's en die gaat met hetzelfde materiaal aan de slag als ik.
 
Terug
Bovenaan