Foto Uitdaging | Oktober | Interview met Strijkijzer

DSC07742.jpg

Maandelijks houden wij een Foto Uitdaging (of anders gezegd: een foto challenge) waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Zo was vorige maand het thema 'Negatieve Ruimte' aan de beurt. De winnaars hebben de kans om dan meer uitleg te geven bij de foto die ze genomen hebben en uiteraard leren we hen ook een beetje beter kennen.

In oktober heeft @Strijkijzer onze BG foto challenge gewonnen. Ik heb mezelf ( :unsure: ) dus eindelijk eens kunnen strikken voor een interview. Buiten het feit dat ik uiteraard heel blij (en ook wel een beetje verrast) ben met de winst kan ik jullie ook wat vertellen over de foto die ik gemaakt heb. Voor de volgende challenge had ik het onderwerp Textuur gekozen, waar de winnaar ondertussen ook bekend is.

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt?
Ik heb lang zitten brainstormen over wat voor soort voorwerpen er leuk uitzagen van bovenaf. Veel geprobeerd maar er kwam niet echt iets nuttig uit. Toen zag ik plots mijn kaars in een glazen bol staan en de rest is eigenlijk vanzelf gekomen. Ik heb ook een leuk salontafeltje met wat zelfgetekende mandala's op. Bij het maken van de foto was het voor mij vooral belangrijk dat het er esthetisch goed uitzag. Met het licht, de kaars en de plaatsing heb ik veel zitten prutsen tot ik tevreden was.

Hoe ben je gestart met fotografie?
Ik herinner mij nog goed dat ik als vijftienjarige kadee samen met mijn vader een van de eerste compact camera's kocht (iets van Samsung denk ik). De volle drie megapixels! Mijn vader heeft die camera uiteindelijk niet veel gebruikt maar ik dus wel. Daarna ben ik overgestapt naar een van de eerste spiegelreflexen voor het gewone plebs (een Canon EOS 350D begot). Sinds die eerste compact camera ben ik nooit meer gestopt met fotograferen (wel met ups & downs). Ik denk dat die zelfs nog ergens bij mijn ouders rondslingert, dat cameraatje. Na mijn eerste spiegelreflex camera wel altijd bij Canon gebleven qua merk.

Wat fotografeer je het liefste?
Portretten vind ik enorm leuk om te doen. Liefst zo spontaan mogelijk. Kinderen fotografeer ik ook enorm graag omdat die dus heel makkelijk spontaan zijn. Landschappen en detailfoto's (geen macro) van de natuur maken vind ik ook tof maar doe ik eigenlijk vooral wanneer ik aan het reizen ben. Vroeger ook veel concerten en festivals gefotografeerd maar ben helaas een beetje uit dat wereldje nu.

Wat is de leukste foto opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan (challenges meegerekend)?
Van de BG challenges zelf vond ik "abstracte kunst met een huishoudvoorwerp" heel erg leuk. Ik heb die wel niet gewonnen maar het was een originele opdracht en was uiteindelijk wel tevreden met de foto die ik gemaakt had.
Onlangs ook een fotoshoot gedaan voor de verjaardag van een peuter die 1 jaar werd. Dat was ook een aangename fotosessie. Ik mocht er dan ook een boek van maken met de beste foto's en dat was helemaal mijn ding. Zowel de shoot als het fotoboek maken.

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je cameratas?
Een gorillapod wanneer ik reis. Verder probeer ik niet te veel gerief mee te sleuren maar extra batterijen en geheugenkaartjes zijn altijd onontbeerlijk.

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?
Ik denk dat ik technisch soms iets minder sterk ben gezien ik daar minder mee bezig ben. Ik weet niet wat de meest recente ontwikkelingen zijn in het wereldje en ik volg ook niet echt andere fotografen en ik lees er bijvoorbeeld ook weinig over om bij te leren. Wegens tijdsgebrek zou ik durven zeggen, maar eigenlijk doe ik die dingen niet zo graag. Soms heb ik wel het gevoel dat ik achterloop en bepaalde dingen beter zou kunnen aanpakken mocht ik mee zijn met bepaalde nieuwe(re) technieken.

Welke andere fotografen/kunstenaars inspireren je?
Beetje volgend op de vorige vraag maar ik zou dus geen enkele andere fotograaf kunnen opnoemen qua naam. Ik volg wel enkele tekenaars. Danny Gregory, Koosje Koene en Felix Scheinberger vind ik wel een toffe stijl hebben (en ze hebben leuke workshops ook!) maar dat is dus niet fotogerelateerd. Alhoewel schetsen en tekenen wel helpt om gewoon ideetjes op te doen.

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?
Als je niet goed weet welke camera te kopen, gewoon eens naar de winkel gaan en alle camera's eens in de hand nemen en zien welke goed aanvoelt. Om toch eens een praktische tip mee te geven. Verder veel fotograferen en zien dat je ook gewoon leuk vindt wat je doet.

Waar kunnen we je werk terugvinden?
Op Instagram post ik af en toe wat beelden en ik heb ook een website die ik up-to-date probeer te houden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan