Foto Uitdaging | Oktober | Interview met Gavin

21pajp345680k31.jpg


Maandelijks houden wij een Foto Uitdaging (of anders gezegd: een foto challenge) waarbij diverse onderwerpen aan bod komen. Zo was vorige maand het thema 'Negatieve Ruimte' aan de beurt. De winnaars hebben de kans om dan meer uitleg te geven bij de foto die ze genomen hebben en uiteraard leren we hen ook een beetje beter kennen.

Vorige maand heeft @Gavin onze BG foto challenge gewonnen. Ik heb hem als organisator kunnen strikken voor een interview. Buiten het feit dat hij uiteraard heel blij (en ook wel een beetje verrast) is met de winst kan hij ons ook wat vertellen over de foto die hij gemaakt heeft. Voor de volgende challenge heeft hij ook het onderwerp Bovenaanzicht gekozen.

De nieuwe challenge kan je hier terugvinden: https://www.beyondgaming.be/threads/foto-uitdaging-oktober-bovenaanzicht.8549/

Kan je iets meer over je foto vertellen? Wat was je idee en waar is de foto gemaakt?
Zoals al meegegeven in de thread was het gewoon een snapshot met mijn gsm tijdens een wandeling nabij het Zwarte Woud in januari. Ideaal weer en omstandigheden, net zoals de dag ervoor dus de timing was zeker niet willekeurig, waarbij ik ook nog geholpen werd door een accidentele handoplegging van een vader en zijn zoon.

Ik heb ook verschillende foto's van de omgeving zonder deze personen en hun aanwezigheid was duidelijk een meerwaarde. Het was waarschijnlijk nog beter geweest als de zon helemaal achter de kimlijn verdwenen was, maar dat geduld had ik noch de vader, en de afstekende kleurbanden zouden toch minder markant geweest zijn. Ook zou mijn herinnering aan deze foto anders geweest zijn als de zonnestralen niet horizontaal insloegen op mij om de kilte van de winter weg te nemen op dat moment, dus in zijn geheel genomen een goede timing met als resultaat een foto waarin verschillende verhalen in waar te nemen zijn.

Hoe ben je gestart met fotografie?
Geen idee, gewoon interesse in de kunstvorm en dan maar met camera's beginnen spelen, gok ik? Ik gebruik mijn DSLR maar zelden en heb me nooit verdiept in de technische kennis dus kan me bezwaarlijk gestart met fotografie noemen. Een beetje zoals ik ook een gitaar had omdat muziek me interesseert maar me daarbuiten de basis nooit heb aangezet. Typerend. Door de opkomst van uitstekende camera's op gsm's de laatste jaren speel ik vooral daarmee omdat het zo toegankelijk is in plaats van de kneepjes van een traditionele camera onder de knie te krijgen.

Wat fotografeer je het liefste?
Het soort vergezichten zoals de winnende foto, dieren, en mijn kuiten.

Wat is de leukste foto opdracht die je tot nu toe al hebt gedaan (challenges meegerekend)?
Buiten eens een familieportretje dat op voorhand afgesproken werd, kan ik uiteraard niet van opdrachten spreken. Dit soort uitdagingen of wedstrijden zijn wel leuk maar ik moet bekennen dat ik enkel ben beginnen meedoen omdat jij (@Strijkijzer) dat elke maand toegewijd organiseert en dat aangenaam is voor het forum. Verder is het willekeurig foto's trekken van de dingen die het leven me aanreikt.

Van al het fotomateriaal dat je hebt, wat gebruik je het meest of wat is iets dat je niet kan missen en je altijd bij zal hebben in je camera tas?
Uitgezonderd een body, drie lenzen en een gsm bezit ik niets van fotomateriaal, zelfs geen statiefje, dus het antwoord zal mijn gsm zijn. Een powerbank heb ik meestal wel in de buurt.

Wat is voor jou de grootste uitdaging tijdens het fotograferen?
Kadreren. Ik begrijp dat dat in deze tijden achteraf zeer goed aanpasbaar is, en dat wat ik vind wat op het zicht goed is niet noodzakelijk overeenkomt met wat technisch correct is, maar op het moment zelf dat naar mijn zin krijgen zonder achteraf te moeten trimmen geeft voldoening. Zelden het geval, helaas.

Welke andere fotografen inspireren je?
Ik heb geen fotografiehelden maar ik kan wel meegeven dat de foto van Annie Leibovitz waar Johnny Depp op een naakte Kate Moss op bed ligt al jaren dienst doet als mijn bureaubladachtergrond. Intrigerend plaatje.

Wat is een tip die je kan meegeven aan startende fotografen die jou veel geholpen heeft?
Gewoon foto's maken? Technische kennis of een DSLR is niet nodig om de fotochallenge te winnen hier dus gewoon foto's maken en het komt goed.
 
Terug
Bovenaan