Football Manager 2022

Sim PC XBOX SWITCH Football Manager 2022

E-gised

Active member
fm22.png


release: 9 november 2021
genre: management
dev: Sports Interactive

Football Manager 2022.

Lead your club to the top, meeting the objectives of your chairman and owner, as well as the expectations of your supporters.

New, true-to-life staff meetings allow you and your backroom team to work in perfect harmony. Combining weekly reports on Coaching, Recruitment, Player Development and Staffing provides a level of improved organisation that will help propel your players to new heights.

Implement one of the top tactical trends of the last few seasons with the new Wide Centre-Back role. Whether you’ve always favoured three-at-the-back or you see yourself as a natural innovator, you now possess even more tools to overwhelm the opposition as you fill up your trophy cabinet.

 
Nog mensen die Football manager spelen?

Jaren en jaren gespeeld, nu genoodzaakt om t enkel nog op de smartphone te spelen :-/ desondanks kijk ik weer uit naar de versie die aant eind van de week uit gaat komen..
 
Ook lang gespeeld maar mijn interesse in voetbal is de laatste jaren enorm gezakt (praktisch zelfs nihil tegenwoordig),zo dus de interesse in het spel ook..
 
Vroeger nog cm gespeeld, epische FM is toch FM 2012, heb nog tem de 2018 versie. Zou die af en toe nog wel eens durven spelen als tussendoortje als ik tv ant kijken ben.
 
Tuurlijk, 1 van de meest gespeelde spellen wereldwijd. Volgende week de officiële lancering van de 2022 versie. Nu al beschikbaar in beta. Ben nu de downloads aan het doen voor de faces, logo’s en namen. Heb er zin! Enkele leuke ploegen om te managen.
 
Tuurlijk, 1 van de meest gespeelde spellen wereldwijd. Volgende week de officiële lancering van de 2022 versie. Nu al beschikbaar in beta. Ben nu de downloads aan het doen voor de faces, logo’s en namen. Heb er zin! Enkele leuke ploegen om te managen.
Ik ga zoiezo met barca eens proberen om te zien of ik er terug n winstgevende club van kan maken
 
In 2005 de overstap gemaakt van Total Club Manager naar Football Manager en sindsdien elk jaar avonturen beleefd met dit spel.

Enkele stats vanop steam:
FM 2016: 245 hrs
FM 2017: 237 hrs
FM 2018: 408 hrs
FM 2019: 351 hrs
FM 2020: 564 hrs
FM 2021: 33 hrs

Waarschijnlijk mijn favoriete game aller tijden, het detail in die spellen is zo overweldigend.
Een spel met passie gemaakt door voetballiefhebbers en niet door geldwolven (looking at you EA)

Dat gezegd zijnde is het wel duidelijk dat mijn desinteresse in voetbal sinds 2021 te zien is aan de uren.
 
In 2005 de overstap gemaakt van Total Club Manager naar Football Manager en sindsdien elk jaar avonturen beleefd met dit spel.

Enkele stats vanop steam:
FM 2016: 245 hrs
FM 2017: 237 hrs
FM 2018: 408 hrs
FM 2019: 351 hrs
FM 2020: 564 hrs
FM 2021: 33 hrs

Waarschijnlijk mijn favoriete game aller tijden, het detail in die spellen is zo overweldigend.
Een spel met passie gemaakt door voetballiefhebbers en niet door geldwolven (looking at you EA)

Dat gezegd zijnde is het wel duidelijk dat mijn desinteresse in voetbal sinds 2021 te zien is aan de uren.
Als kind veel gespeeld, maar de laatste jaren een stuk minder, want als ik op de computer speel is dat nu meestal strategie en geen football simulation meer.

FM 2009: 149 hrs
FM 2010: 154 hrs
FM 2011: 173 hrs
FM 2012: 234 hrs
FM 2014: 511 hrs
FM 2015: 540 hrs
FM 2016: 252 hrs
FM 2018: 49 hrs (en dat is mijn laatste ook).

Ik speelde meestal uit een ploegje in de tweede of derde klasse in de laatste jaren. Het tofste dat ik gedaan heb is Europees voetbal halen met Verviers door vierde te eindigen in PO1, maar wel na belachelijk veel seizoenen (ik zat al in de 2020s, en het was FM2015, denk dat het 2023-2024 was).

Andere ploegen waar ik mee speelde: Zulte Waregem, Atalanta, Southampton, Celta de Vigo, en dan in latere FM's altijd tweede of derde klasse, waarvan Verviers en Deinze er al twee zijn. Verviers was in FM2015. Deinze in FM2016. FM2018 weet ik niet meer, ik denk gewoon 1 seizoen KV Mechelen als ik me nog goed herinner.

In tegenstelling tot de meesten omdat ik geen tactieken downloadden enzovoort, was ik juist een heel verdedigende speler die op de counter speelde, omdat ik bij mijn aanvallende tactieken altijd te veel doelpunten tegenkreeg (en ook zelden een favoriet of zelfs outsider was in de competitie), werkte ik altijd met 4-5-1, en dat zorgde ook wel vaak voor een spits die het altijd goed deed bij mij.

Ergerde me alleen een beetje aan de willekeur met momenten, bepaalde mechanics en vooral ook de simulatie die in de Belgische competitie op niets trok. Als je zelf Anderlecht niet bent, dan spelen ze nooit een goed seizoen. Over al die FM's is dat nooit gebeurd. Standard heeft nooit PO1 gehaald over al deze FM's, Waregem degradeerde ook heel vaak. Het is alsof ze altijd hun biassen hadden, zeker in de pintjesliga. Naarmate je 5 tot 10 jaar vordert, weet je elk jaar wel wie kampioen speelt, en ligt dat in de meeste competities ook vast.

Club Brugge speelde altijd kampioen, bijna toch. Zelfs in de periode dat ze niets voorstelden in het echt. Lokeren was altijd belachelijk goed ook. Ik ergerde me er gewoon aan dat iedere FM opnieuw dezelfde ploegen naar voor kwamen die het goed deden in mijn simulatiecarrière.

Ik was niet zo super in het voetballende aspect - maar ook niet slecht, maar ik maakte dat vooral goed met alles ernaast (transferbeleid, financieel beleid enzovoort).

Ik heb nog deze screenshot

BC9245C4462C8E17A40C7B627868EDC0CFC7701A

Ik lach me kapot. Hendrik Van Crombrugge op de bank bij Deinze :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Ga niet echt akkoord met 'Ergerde me alleen een beetje aan de willekeur met momenten, bepaalde mechanics en vooral ook de simulatie die in de Belgische competitie op niets trok.'

Ik vind net dat ze dit enorm goed doen, let wel dat je de leagues op 'playable' hebt staan.
 
CM/FM was alleen echt leuk als je de uitdagingen aanging met kleinere clubs, zonder te cheaten. Mijn beste resultaat was La Louvière vanuit 3e klasse tot CL winnaar uit te bouwen (FM 2006 denk ik). In het begin was dat gewoon krabben, want was een club die financieel in schulden stond dus ik kon lang geen geld uitgeven. Beloften en reservespelers bij mijn moederclub Standard en andere clubs gaan smeken, tientallen loan deals opzetten waarvan dan maar een handvol spelers zelf wou komen. In 2e klasse kon ik dan al iets betere spelers huren. Gezien de moeilijke omstandigheden op een paar seizoenen toch heel snel in eerste klasse geraakt. Vanaf dan kon ik ook grotere domeinen gaan scouten waardoor ik (grote) talenten gratis of voor een prikje kon gaan oppikken (toen ging dat nog). Lauri Dalla Valle was mijn uithangbord en die heeft de club naar grote successen geleid.

Ook ooit eens opgeklommen tot PL winnaar met een ploeg uit de Engelse 5e klasse, vergeten wie het waren. Verder ook vaak games gespeeld met o.a. Deinze, KSK Heist en zo van die clubs. Als je deze game met grote clubs speelde was dat toch maar méh voor mezelf.

Memories, dagen versleten aan deze game. :p Denk dat 2014 mijn laatste FM was, ik heb daar de tijd niet meer voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in de Béta nu met Barcelona begonnen. Een grotere uitdaging dan de naam doet vermoeden. Geen ruimte voor nieuwe spelers/contract verlengingen, half het eerste team geblesseerd (kreeg er nog een hoop extra blessures bovenop, inclusief een 2de lange voor Aguero, wel realistisch dus...).
En desondanks moet je toch nog bovenaan de tabellen meedoen als je met Barca speelt hé.

Daarna wil ik nog wel eens een andere uitdaging aangaan met een kleinere club.
 
Verslavend, niet meer, niet minder.

Speel al sinds de CM reeks, daarvoor ook een ander, dacht Premiership Manager ofzo.

Vroeger startte ik steeds met een Belgische club om zo proberen door te groeien als coach naar een Europese topclub. Meestal om de 2 maximaal 3 seizoenen naar een andere club. Toen trok ik mij niks aan van trainingen, jeugdelftallen, coaches,... gewoon snel een goede ploeg kopen en zo goed mogelijk draaien.

Laatste FM's die ik speelde bleef ik telkens bij dezelfde club om die tot de top te brengen, zoveel mogelijk met eigen jeugd. Daarbij installeerde ik zsm 5 star coaches voor zowel eerste elftal als jeugd (daar kroop wel wat werk in om die te zoeken) en scoutte ik heel veel jeugd om ze als u18 (zo jong mogelijk, liefst nog geen 18 jaar dus) aan te trekken zodat ze, tegen wanneer ze in het 1ste elftal kwamen, als opgeleid bij de club golden.

Zo van Arsenal opnieuw een Europese grootheid gemaakt, zelf ook in België een eigen ploeg gemaakt en snel kampioen laten spelen, en eens met Club Brugge 3x na elkaar de CL gewonnen. Zat in die game, ik dacht FM14, ergens in 2040 al.

Ik weet niet of ik dit opnieuw ga kopen, laatste die ik speelde was FM16, maar heb er echt geen tijd meer voor. Mijn vrouw werd ook gek omdat ik de ganse tijd s'avonds met de laptop in de zetel zat en geen aandacht meer had voor haar. :shy:
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik ni van overtuigd. Elk jaar minieme ugrades. De grootste update is de databse and dat wordt door de community ook en zelf beter gedaan. Elk jaar wel premium prijs vragen.

Ze hebben niet het budget van een AAA producer, het spel is in principe een immense database en ik kan me niet voorstellen hoe lang het moet duren om kleine aanpassingen die niet als 'upgrades' kunnen gezien worden elk jaar te testen.

Een kleine aanpassing in de regels van de Slovaakse competitie zal heel wat werk kosten maar kan je moeilijk als upgrade zien.

Gelukkig zijn er inderdaad heel wat vrijwilligers die zorgen voor de stats van lower league spelers, en tijdens het jaar zorgen voor databases.
 
Ze hebben niet het budget van een AAA producer, het spel is in principe een immense database en ik kan me niet voorstellen hoe lang het moet duren om kleine aanpassingen die niet als 'upgrades' kunnen gezien worden elk jaar te testen.

Een kleine aanpassing in de regels van de Slovaakse competitie zal heel wat werk kosten maar kan je moeilijk als upgrade zien.

Gelukkig zijn er inderdaad heel wat vrijwilligers die zorgen voor de stats van lower league spelers, en tijdens het jaar zorgen voor databases.
Dat is de sterkte van het spel idd! De community is fenomenaal.
 
Vroeger kocht ik het elk jaar maar door ouder te worden en een gezin te hebben heb ik veel te weinig tijd om te gamen , waar ik vroeger honderden uren versleet aan elke versie is mijn game time heel beperkt nu en zijn er nog andere games die ik wil spelen. Door de beperkte tijd dat ik er kan insteken vind ik de kleine verschillen tussen de verschillende games te weinig om elk jaar er nog de volle pot voor te betalen en koop ik het maar om de 2 a 3 jaar meer. De laatste was FM20 dus misschien dat ik deze wel koop na nieuwjaar in een sale want BF2042 staat al gepreorderd voor eind deze maand en ga nooit genoeg tijd hebben om beide te spelen. Ook wetende dat FM superverslavend is, eens ik er aan begin ben ik voor een hele tijd vertrokken.

Meestal begin ik unemployed als manager met slechts lokale ervaring en probeer ik mij zo hoog mogelijk op te werken , waarbij ik meestal maar enkele seizoenen bij dezelfde club blijf want meestal kunnen die mijn ambities toch niet volgen op vlak van financiën en infrastructuur. Doel is om uiteindelijk bij minstens 1 europese topclub te belanden in mijn carriere en daarmee prijzen te pakken. Vind dit ook zo wat de realiteit benaderen want in het echt blijven trainers ook zelden heel lang bij dezelfde club hangen en willen ze ook hogerop.

In FM20 unemployed begonnen in belgie, na een tiental speeldagen dan aanbieding gekregen van Seraing united die voorlaatste stond in 1e amateur. Deze uiteindelijk dan nog naar een vijfde plaats geleid. het tweede seizoen gepromoveerd naar 1B en in het derde seizoen tijdens de winterstop toen ik op een vierde plek stond werd er mij een job aangeboden bij Zulte Waregem die toen laatste stonden in 1A. Daar dan op ingegaan en Zulte nog naar de 10de plek kunnen leiden. Daar dan mijn contract van 2,5 seizoenen uitgedaan waarin ik telkens play off 1 haalde en toen naar Charleroi de overstap gemaakt, die waren net kampioen gespeeld en de trainer maakte de overstap naar een andere competitie (hadden ook een 18jarig wonderkid lopen, jammer genoeg kon ik hem niet overtuigen om nog een seizoen te blijven maar wel kunnen verkopen voor 80M dus had direct een mooie uitgangspositie). Met dat Charleroi uiteindelijk tweemaal kampioen gespeeld op 3 seizoenen tijd en in het laatste seizoen kunnen overwinteren in de CL. En dan kwam er uiteindelijk tijdens het vierde seizoen een mooie aanbieding uit Duitsland om bij Dortmund aan de slag te gaan, die wel wat waren weggezakt want speelden al enkele seizoenen geen CL meer. Had eerder al aanbiedingen gehad uit de grote competities maar meestal bij degradatiekandidaten, maar prefereerde dan om liever CL te spelen met Charleroi, had daar ook net een mooi team samengekocht. Maar tegen een club als Dortmund kon ik geen nee zeggen. Uiteindelijk daar dan wel maar 1 seizoen mee gespeeld en toen eigenlijk gestopt met spelen omdat ik een andere game begon te spelen en niet meer terug opgepikt jammer genoeg.
 
FM versie van vorig jaar maar 37 uur opstaan, en ook 30 uur in de editor :laugh:

Had een variatie gemaakt op de Belgische competitie waarvan elke eersteklasser een B ploeg in de lagere reeksen had. Heb zelf die ploegen manueel moeten maken, de juiste staf overplaatsen naar dat team, linken met hun A ploeg, zoveel gekloot datda is, ni normaal.

Wel 97 downloads gehad, en 2 keer als favoriete database aangevinkt :clap:
 
Ga niet echt akkoord met 'Ergerde me alleen een beetje aan de willekeur met momenten, bepaalde mechanics en vooral ook de simulatie die in de Belgische competitie op niets trok.'

Ik vind net dat ze dit enorm goed doen, let wel dat je de leagues op 'playable' hebt staan.
Ik was echt iemand die heel veel competities op playable had staan, ook al vertraagde dat het proces. Nee, ik vond het heel opvallend dat de biases erin zaten, toch zeker in de Belgische competitie, elders was dat minder het geval.
 
Zij er hier mensen die actief waren op het Belgische FM forum ?
Activiteit staat daar op laag pitje helaas.

Van Lakigigar weet ik dat wel.
 
Terug
Bovenaan