Financiële crisis of niet?

.
In Nederland is er geen automatische indexatie. Die is niet automatisch gekoppeld aan de inflatie zoals bij ons. Maar dat wil niet zeggen dat hun lonen niet mee stijgen, integendeel. Dat gebeurt daar alleen in CAO's en loopt dus ietsjes achter.
Ik lig al in mijn bed, dus ga het niet in detail uitzoeken, maar indexatie voor arbeiders/bedienden bestaat in België ook enkel in CAO's. Bedoel je dat een loonsverhoginf in Nederland niet afhankelijk is van de evolutie van de index op het moment zelf, maar het percentage op voorhand afgesproken wordt?
 
Ik lig al in mijn bed, dus ga het niet in detail uitzoeken, maar indexatie voor arbeiders/bedienden bestaat in België ook enkel in CAO's. Bedoel je dat een loonsverhoginf in Nederland niet afhankelijk is van de evolutie van de index op het moment zelf, maar het percentage op voorhand afgesproken wordt?

Zoals ik het versta wordt er onderhandeld over de loonstijging die er komt via een CAO. En is er niet echt een koppeling met een index. Al zal dat natuurlijk in de onderhandeling wel gebruikt worden voor het stijgingspercentage voor te stellen of als richtingscijfer.

Nu, in tegenstelling tot wat ik initieel meldde, is er WEL een automatische indexatie in Nederland. Deze is echter NIET globaal, sinds de "afschaffing" in de jaren 80/90. Deze is enkel van toepassing in enkele CAO's (+/- 1 op 10) en voor de haven volgens deze info :
 
Ik lig al in mijn bed, dus ga het niet in detail uitzoeken, maar indexatie voor arbeiders/bedienden bestaat in België ook enkel in CAO's. Bedoel je dat een loonsverhoginf in Nederland niet afhankelijk is van de evolutie van de index op het moment zelf, maar het percentage op voorhand afgesproken wordt?
Dat is precies wat ik bedoel. Ik ben absoluut geen expert, maar zo is het mij toch wel uitgelegd.
"Op voorhand" is natuurlijk relatief, want het is vooral reactief en daarbij wordt de index dan gebruikt als onderhandelingspunt. Maar als ik me niet vergis, heeft het hier ook al eens gestaan, hoeveel de loonstijgingen in België nu uiteindelijk verschillen met die in andere landen tov een stijgende index. En daaruit bleek ook dat het verschil telkens maar tijdelijk was, tot de volgende CAO-onderhandeling, waarbij Nederland België weer bijbeende over het algemeen. Maar opnieuw: geloof ik, denk ik. Het is niet mijn forté :p
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Dat is precies wat ik bedoel. Ik ben absoluut geen expert, maar zo is het mij toch wel uitgelegd.
"Op voorhand" is natuurlijk relatief, want het is vooral reactief en daarbij wordt de index dan gebruikt als onderhandelingspunt. Maar als ik me niet vergis, heeft het hier ook al eens gestaan, hoeveel de loonstijgingen in België nu uiteindelijk verschillen met die in andere landen tov een stijgende index. En daaruit bleek ook dat het verschil telkens maar tijdelijk was, tot de volgende CAO-onderhandeling, waarbij Nederland België weer bijbeende over het algemeen. Maar opnieuw: geloof ik, denk ik. Het is niet mijn forté :p
Ik ben benieuwd of Nederland deze keer gaat bijbenen.
De vorige keren gingen telkens over paar procenten. 10% er nu bij gaat wel een heel harde onderhandeling worden (of zelfs 14% aangezien de inflatie daar nog een stuk harder is gegaan).
 
Axa Belgium, de tweede grootste verzekeraar van het land, gaat de lonen alleen nog maar tot 5.400 euro indexeren. Het loon erboven wordt in januari niet geïndexeerd. Axa voert de wijziging eenzijdig in.
 
Terug
Bovenaan