Films die Valentijnsdag naar een hoger niveau kunnen tillen

Banner_Valentijn_Films.png


Valentijn ... Voor de ene persoon een dag om naar uit te kijken en de o zo mooie liefde nog eens extra in de verf te zetten, voor de andere een hell on earth waarbij de meest cheesy cadeaus worden gekocht of waarbij je er nogmaals op wordt gewezen dat je die dag helemaal alleen zal 'vieren'. Hoe dan ook, met of zonder partner, een dag waarin een leuke, romantische film een meerwaarde kan bieden! Ben je het echter beu om voor de 578ste keer naar The Notebook of The Wedding Planner te kijken, dan hebben we hieronder een lijstje voor je klaar met romantische films die we zeker de moeite waard vinden en mogelijks je Valentijnsdag naar een hoger niveau kunnen tillen!

sharkmen

Crazy, Stupid, Love


David Lindhagen cuckolded me. He made a cuckold out of me. He slept with my wife and I didn't know about it! De klaagzang van Cal bij de start van Crazy, Stupid, Love laat geen enkele man onberoerd. Eenzaam aan de toog en met een stuk in zijn kraag trakteert hij zijn mede-cafégangers op zijn huwelijksperikelen. Eén man kan al dat leed niet meer aanhoren en besluit een helpende hand te reiken. Jacob is de naam en tevens een notoire rokkenjager in zijn vrije tijd. Hij besluit Cal onder handen te nemen en hem te transformeren in een echte ladies man. Vermits Cal getrouwd is met zijn jeugdliefde en kampt met een gebrek aan zelfvertrouwen, verloopt zijn terugkeer op de datingmarkt niet van een leien dakje, met vele gênante situaties tot gevolg.

Steve Carell speelt de rol van mistroostige echtgenoot met verve en zijn gedragingen deden me vaak terugdenken aan The 40 Year Old Virgin, de film waarmee het voor hem allemaal begon. Ryan Gosling is uiteraard de geknipte man voor de rol van rokkenjager. De droom van iedere vrouw speelt met zo’n attitude dat ik meteen hoopte dat hij mij ook eens onder handen zou nemen. Maar zelfs de hardnekkigste playboys vallen vroeg of laat in de klauwen van een vrouw en al zeker als zij verschijnt in de gedaante van Emma Stone. De onderlinge chemie tussen hen is duidelijk zichtbaar: de gensters knetteren erop los in hun gemeenschappelijke scènes. Het mag dan ook niet verbazen dat Damien Chazelle hen enkele jaren later uitkoos om hun kunstjes nog eens over te doen in La La Land. Hoe de puzzelstukjes van het verhaal verder in elkaar vallen, laat ik jullie zelf ontdekken. Crazy, Stupid, Love is de ideale romcom om valentijn te doorstaan, zelfs als eenzame single. Geweldig acteerwerk, fijne humor en boeiende personages zorgen ervoor dat de tijd voorbij vliegt en je voor je het goed en wel beseft bij de credits bent aanbeland. Alleen jammer van het clichématige einde, maar het blijft een romcom met een reden natuurlijk.


Sir. K

(500) Days of Summer

Mijn innige deelneming aan iedereen die op valentijn verplicht wordt om een dertien in een dozijn-romcom te bekijken. Gelukkig zijn er heel wat romantische films die het zeemzoete achterwege laten en gewoon de pure realiteit durven weer te geven. Een van de betere in dat genre is naar mijn mening (500) Days of Summer.

In deze prent volgen we Tom Hansen (Joseph Gorden-Levitt), een architect van opleiding die heeft beslist om wenskaarten te gaan schrijven. Het is op zijn werk dat hij hoopt de liefde gevonden te hebben: Summer Finn (Zooey Deschanel), de nieuwe assistente van zijn baas. Ondanks dat Summer hem vertelt niet in ware liefde te geloven, groeien ze toch dichter naar elkaar toe. Wat volgt is een heuvelachtig parcours waarin een heus, maar helaas soms ook pijnlijk realistisch, liefdesverhaal zicht ontwikkelt. Humor, romantiek, maar helaas ook een beetje drama worden in balans gebracht door Marc Webb en prachtig vertolkt door de hoofdrolspelers. Zowel voor mensen in een relatie als singles een must-see, waarbij vermoedelijk heel wat herkenningspunten de revue zullen passeren. En voor wie nog steeds aan de liefde twijfelt: na regen komt zonneschijn en na zomer, de herfst!


Karel-Jan

About Time

Eerlijk gezegd heb ik een gloeiende hekel aan romcoms. Ze zijn vaak inspiratieloos en komen steeds op hetzelfde neer. Af en toe verschijnt er in dat genre dan toch eens een pareltje. Een van die parels is About Time uit 2013. Nu, dit zal mijn credibiliteit niet ten goede komen maar ik heb de film sinds mijn eerste kijkbeurt nooit meer opnieuw gezien uit schrik dat ik hem niet meer even goed zou vinden dan voordien! Maar! Er is een maar. About Time koester ik dierbaar in mijn hart. Het is een niet te cheesy romantische komedie (die wel echt grappig is en niet de typische dertien in een dozijn-romcom waar eigenlijk geen enkele goede mop in zit) met een leuke doch emotionele twist.

Tim (Domhnall Gleeson) krijgt van zijn vader te horen dat er iets erfelijks in de familie rondspookt. Hij is namelijk in staat om terug in de tijd te reizen. Hierdoor krijgt hij de kans het verleden te veranderen en zo zijn leven naar wens te krijgen. Al blijkt dit allemaal niet zo makkelijk dan eerst gedacht. Naast de zoektocht naar de juiste partner zit er ook een oprechte emotionele boodschap aan verbonden. Ik kan er niet echt verder op ingaan zonder in spoilers te treden dus hoop ik dat jullie je zelf laten meeslepen met een lach en een traan. About Time heeft naast Gleeson nog top acteerprestaties van onder andere Rachel McAdams, Bill Nighy en de toen nog onbekende sterren Margot Robbie en Vanessa Kirby. Smijt er een top soundtrack bij en je krijgt de ultieme timetravel feel-good movie die jouw twee uur meer dan waard is!


StanTem

La La Land

Ik ben een fervent liefhebber van musicals en ga jaarlijks, als corona daar geen stokje voor steekt, minstens naar vijf musicals. De decors, het dansen en zingen ... Ik ben altijd direct verkocht. En toch ... Toch heb ik La La Land jarenlang geen aandacht gegeven. Het is zelfs zo ik dat ik de film, met dank aan Edenian (nu Karel-Jan) die mij de blu-ray gaf, pas afgelopen week heb gezien. En dat komt goed uit, want hierdoor moest ik niet nadenken over wat mijn film voor valentijn zou worden. De film werd door de pers de hemel ingeprezen en kreeg zelfs zes Oscars. Zonde dat ik er zo lang mee heb gewacht!

La La Land vertelt je het verhaal van enerzijds serveerster Mia, die ervan droomt om actrice te worden maar ondanks verschillende audities nooit wordt uitgekozen. Anderzijds komt jazzmuzikant Sebastian in beeld die op zijn beurt hoopt van ooit een eigen jazzclub uit te baten, maar daar het geld niet voor heeft. De twee ontmoeten elkaar een paar keer toevalling en al snel lijkt Cupido zijn pijlen afgeschoten te hebben, waarna het duo verliefd wordt. Ze zijn elkaars steun en toeverlaat en zetten elkaar aan om hun dromen na te jagen, maar dat zorgt ervoor dat het koppel uit elkaar groeit ...


iCruysberghs

Before Sunrise


Ik snapte het nooit echt als mensen zeiden dat bepaalde acteurs en actrices geen ‘chemie’ hebben op het scherm. Je merkt dat ze elkaar eigenlijk niet moeten of dat ze zich niet kunnen inleven in hun rol als koppel. Maar ik snapte eindelijk wat die chemie was toen ik Before Sunrise zag. Twee vreemdelingen komen elkaar tegen op de trein en spenderen een tijdje samen in Wenen. That’s it. Een heel minimalistisch plot met casual conversaties. Twee personen doen alledaagse dingen en leren elkaar gaandeweg wat beter kennen. Zo simpel, maar tegelijk zo krachtig. De cinematografie, de prestaties van Ethan Hawke en Julie Delpy… Onbeschrijfelijk. Deze film vormde ook de start van de ‘Before’-trilogie, die zijn niveau nooit verliest. Perfecte Valentijnfilm(s), zoveel is zeker.


FreakyJP

Bin-jip


Eind 2020 verloren we een van de meest opmerkelijke Zuid-Koreaanse regisseurs aan de Corona-pandemie. Ik heb het uiteraard over de iconoclast Kim Ki-duk, een niet onbesproken figuur die voor mij een diepe indruk heeft nagelaten op de wereld van de cinema. De problematische verhouding tussen man en vrouw staat vaak centraal in zijn films, maar in geen enkele film wist hij dit zo puur en poëtisch in beeld te brengen als in Bin-jip (3-iron).

In Bin-jip staat de liefde tussen Tae-suk, een jongeman die in lege huizen inbreekt om hier tijdelijk in te wonen terwijl hij klusjes opknapt in het huis, en Sun-wha, een vrouw die mishandeld wordt door haar gewelddadige man, centraal nadat zij Tae-suk op een dag ontdekt in haar huis. Wat volgt is een film over een liefde die zo puur en symbolisch is, dat er geen woorden nodig zijn voor de twee geliefden. Soms zegt men dat niets sterker is dan stilte en dit is zeker het geval voor Bin-jip. Klein weetje: het hoofdnummer van de film, dat je ook hoort in de trailer, is een Arabisch getint lied van de in Brussel geboren Natacha Atlas.


Killjoy

Romeo + Juliet


Baz Luhrman blijft voor mij de onbetwiste campy koning van de romantische cinema. De man maakt films die oncompromisloos handelen in grote gebaren. De liefde is allesverschroeiend, de slechterikken zijn karikaturen en de liefdevolle helden schitteren als fonkelende diamanten. Het gaat op voor elk van Luhrman's films, van Strictly Ballroom tot The Great Gatsby, maar laat me voor deze special maar gewoon voor Romeo + Juliet gaan.

Het is het klassieke liefdesverhaal over de ultieme "Meet Cute" dat al zo vaak gebracht werd in verschillende vormen, maar Luhrman's versie blies alle fréle tienerhartjes eind jaren negentig uit hun Buffalo's en Allstars. Het zit hem allemaal in de stijl. Luhrman schoot de film als een frenetische music video, maar behield de originele dialoog van de bard die met een constante flow door de acteurs gebracht wordt. Het lijkt wel een kostuumdrama gebracht door iemand die achter de drama uit zijn dak aan het gaan is van de coke, het is kortom dikke fun.

Claire Danes is uiteraard engelachtig als Juliet, maar het is Leonardo Dicaprio die voor het eerst alle spotlights opeist met zijn introductie als Romeo op de tonen van Radiohead's Talkshow Host. Romeo + Juliet is verre van een perfecte film. Zoals bij veel van Luhrman's films wint de stijl het wat van de substantie, maar dat het nog steeds unieke cinema is staat buiten kijf. Koppel dit aan een double bill met Moulin Rouge en je hebt waarschijnlijk een paracetamol of twee nodig achteraf, maar ik garandeer je dat je een uurtje of vier door allerhande substanties gedreven energieke romantiek en muziek achter de rug hebt die geen moment verveelde. Baz Luhrman is de MVP van valentijn.



Of je nu fan bent van valentijn of niet, hopelijk hebben we toch een aantal mensen kunnen overtuigen om één of meerdere van deze films een kans te geven. Welke titel mag naar jouw mening niet ontbreken in dit lijstje? Laat het zeker weten in de comments!
 
Ik snap écht niet hoe iemand about time een feelgoodfilm kan vinden :unsure: Ik vind hem fantastisch goed, maar het romantische was niet echt iets dat voor mij de bovenhand nam.

En jullie zijn Notting Hill vergeten :angry:
 
Redactie
Ik snap écht niet hoe iemand about time een feelgoodfilm kan vinden :unsure: Ik vind hem fantastisch goed, maar het romantische was niet echt iets dat voor mij de bovenhand nam.

En jullie zijn Notting Hill vergeten :angry:
Het moet niet altijd rozengeur en maneschijn zijn!
 
Terug
Bovenaan