Filmreview: Top Gun: Maverick

Stilletjes aan beginnen alle films die uitgesteld waren vanwege de coronacrisis hun weg te vinden naar de cinemazalen. Top Gun: Maverick moest oorspronkelijk uitkomen in juni 2020. Na twee jaar stof te vangen bij Paramount Pictures of in de schuif van Jerry Bruckheimer, zijn we er eindelijk zeker van dat de film de zalen haalt op 25 mei. Je kunt ook al kaarten kopen voor de avant-première de avond voordien. Laten we hopen dat we nu al het uitstelgedrag door Covid achterwege kunnen laten. Lees hieronder of The Need for Speed nog steeds nodig is!

Top Gun: Maverick werd geregisseerd door Joseph Kosinski die eerder al de langverwachte sequel Tron: Legacy en Oblivion (zijn eerste samenwerking met Tom Cruise) inblikte. Schrijvers van dienst zijn Ehren Kruger (bekend van een handvol Transformers -en horrorfilms), Eric Warren Singer (American Hustle en Only The Brave, de vorige film van Kosinski) en Christopher McQuarrie (voornamelijk bekend van de laatste Mission Impossible-films en Jack Reacher).

Top Gun.PNG


The real deal

Tom Cruise kruipt na meer dan 35 jaar terug in de huid van Pete ‘Maverick’ Mitchell. Door voor de zoveelste keer orders aan zijn laars te lappen, wordt Maverick verplicht om terug te keren naar de pilotenopleiding genaamd Top Gun. Daar krijgt hij als leerkracht de taak om een groep leerlingen klaar te stomen voor een top geheime levensgevaarlijke missie.

Top Gun: Maverick doet wat het belooft. Top blockbuster spektakel en is gemakkelijk beter dan zijn voorgaande film uit ‘86. De film is nostalgisch ten top maar pretendeert ook helemaal niets anders te zijn. Tom Cruise hield voet bij stuk om het gebruik van green screen en CGI te vermijden tijdens de vliegscènes en het resultaat mag op zijn minst indrukwekkend genoemd worden. Speciaal voor deze film werden nieuwe 6K IMAX-camera's gecreëerd die geïnstalleerd werden in de cockpits bij de acteurs. Het spreekt voor zich dat de film het best tot zijn recht komt in een van onze IMAX-zalen in Brussel of Antwerpen. De reclame voor elke vertoning in zo’n zaal liegt er niet om: Taking you from a pin drop, to the rumble of a jet engine.

TGM-FF-013R.jpg


Feeling nostalgic?


Vanaf de eerste seconde raast de originele soundtrack gevolgd door Danger Zone van Kenny Loggins door de speakers. Ook al zat ik nog in mijn vaders kuiten toen de originele film in de zalen speelde, het was onmogelijk om de ‘Goose’bumps (bad pun intended) te onderdrukken. Je kunt je niet anders dan nostalgisch voelen bij het zien van deze film. Nee, Top Gun: Maverick is een nostalgische trip naar de originele cultfilm. Misschien eigenlijk wel wat teveel waardoor ik soms het gevoel had naar een kopie te kijken. Dezelfde intro, barscène, motorrit en een recreatie van het befaamde beachvolleybal-moment, alleen spelen ze deze keer rugby. Ook het machogehalte en een vleugje patriotisme ontbreekt niet. Nee, dit is niet zomaar een sequel, wel de perfecte cocktail van hoe we Top Gun eigenlijk kennen.

Top Gun: Maverick is een ontspannende en technisch indrukwekkende film met een finale waarbij je nagelbijtend op het randje van je stoel zit.


Tom Cruise wordt vergezeld door een zeer gevarieerde cast. Jon Hamm speelt Vice Admiral Beau 'Cyclone' Simpson, de supervisor van Maverick. Verder hebben we Miles Teller, Monica Barbaro, Lewis Pullman, Glen Powell, Jay Ellis, Danny Ramirez, Greg Tarzan Davis, Manny Jacinto en Bashir Salahuddin die de toppiloten spelen die de training moeten ondergaan voor de missie die het ultieme offer eist. Miles Teller springt er bovenuit als Bradley ‘Rooster’ Bradshaw, de zoon van Goose, de oorspronkelijke wingman van Maverick, en zorgt voor het nodige vleugje drama en een emotionele toets in deze film. Jennifer Connelly zorgt dan weer voor een streepje romantiek.

Ook al heeft het scenario terug weinig om het lijf en konden de dialogen tussen de personages wat beter zonder alle clichés, Top Gun: Maverick is een ontspannende en technisch indrukwekkende film met een finale waarbij je nagelbijtend op het randje van je stoel zit. Tom Cruise is en blijft Tom Cruise, love or hate him, zijn stunts en start-to-run cursus blijf ik maar al te graag zien, al acteert hij af en toe wat houterig. Feeling the need for nostalgie, cheesy clichés, top actie, top soundtrack en indrukwekkende beelden? Ga dit dan zien op het grootste en luidste scherm mogelijk! Top Gun: Maverick is de definitie van een zomer blockbuster.

Conclusie

Top Gun: Maverick doet wat het belooft. Het is een spectaculaire en nostalgische sequel van de bekende cultfilm uit 1986. Persoonlijk net iets te nostalgisch waardoor ik af en toe het gevoel kreeg naar een geüpdatete kopie te kijken, al is het puur Top Gun in hart en nieren. De film zit vol technisch indrukwekkende stunts en heeft een nagelbijtende finale. Enkel jammer dat deze blockbuster tjokvol cheesy clichés zit, maar wel top actie en een top soundtrack heeft.

Pro

  • Echte stunts
  • Audiovisueel indrukwekkend
  • Nostalgie...

Con

  • ... teveel nostalgie?
  • Cheesy clichés
  • Simpel verhaal
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

25 mei 2022

Genre

  1. Actie
  2. Drama

Speelduur

131 minuten

Regie

Joseph Kosinski

Cast

Tom Cruise, Miles Teller, Jon Hamm en Jennifer Connelly

Uitgever

Paramount Pictures
 
"teveel nostalgie" -> :oink:
Beste film die ik in jaren heb gezien en dan moet je niet eens voeling hebben met F-16's of Tom Cruise.
Ik snap dat wel... ik vond het hier en daar ook een klein beetje geforceerd. Hoewel ik het een heel fijne film vond, en ik kon me geen betere Top Gun 2 voorstellen. Echt alles volbracht. Maar bijvoorbeeld de liefdesscène was wel een beetje te cliché, hier en daar zaten er een beetje geschoenlepelde beelden in vanuit TG1... dus ik snap het wel :)

(en volgens mij zaten er geen F16's in :p )
 
Ik snap dat wel... ik vond het hier en daar ook een klein beetje geforceerd. Hoewel ik het een heel fijne film vond, en ik kon me geen betere Top Gun 2 voorstellen. Echt alles volbracht. Maar bijvoorbeeld de liefdesscène was wel een beetje te cliché, hier en daar zaten er een beetje geschoenlepelde beelden in vanuit TG1... dus ik snap het wel :)

(en volgens mij zaten er geen F16's in :p )
(you get my point though)

Vind zo'n commentaar echt enorm woke, alsof we niet meer mogen genieten van een cliché. Moet elke film zodanig vernieuwend zijn? Soms is iets nostalgisch (maar dan goed uitgewerkt welteverstaan) gewoon puur genot.
 
(you get my point though)

Vind zo'n commentaar echt enorm woke, alsof we niet meer mogen genieten van een cliché. Moet elke film zodanig vernieuwend zijn? Soms is iets nostalgisch (maar dan goed uitgewerkt welteverstaan) gewoon puur genot.
Wat heeft dat nu weer met woke te maken? Ik vond het gewoon hier en daar wat houterige scènes, en er zaten wel wat clichés in het liefdesverhaal. Daar mag je zeker van genieten, maar het zijn clichés omdat ze al vaak gebruikt zijn sinds ze in de eerste Top Gun zaten, en hier en daar vond ik dat er een beetje veel.

Als je niks van clichés wilt, of niks van nostalgie, dan hoef je deze helemaal niet te zien :D Ik kan daar zeker van genieten, maar op een paar momenten viel het me gewoon op, sprong het er wat uit, en haalde me dat er een beetje uit. Niet genoeg om hem minder dan 4,5 op 5 te geven, hoor :D
 
Terug
Bovenaan