Filmreview: Tom & Jerry: The Movie

Tom en Jerry behoren tot een van de oudste televisieduo's, want al sinds 1940 zijn de kat en muis op menig televisiescherm te vinden. Nu, meer dan tachtig jaar later, is dat duo nog altijd relevant. Hoewel over de jaren heen verschillende studio's de rechten in handen hadden, is het momenteel Warner Bros. die de plak zwaait. Zij vonden het nog eens hoog tijd voor een nieuwe Tom en Jerry-film. De vijftiende ondertussen waarin de kat en muis met de hoofdrol gaan lopen.

De Tom en Jerry-geschiedenis begon destijds met tekenfilms waarvan de eerste 114 door Metro-Goldwyn-Mayer werden geproduceerd. Die afleveringen worden nog steeds gezien als de beste. Pas in 1992 werd de eerste langspeelfilm uitgebracht en sinds begin dit jaar kan je naar de recentste film kijken die de weinig originele naam Tom & Jerry: The Movie kreeg. In tegenstelling tot de eerste films, die voor de volle honderd procent animatiefilms zijn, is de recente een mengelmoes. Alle dieren, gaande van kakkerlakken en olifanten tot Tom en Jerry, zijn geanimeerd. Al het overige is live-action, dus met echte acteurs op echte sets. En hiermee komt al een pijnpunt naar boven, want het verliest hierdoor de charme die de tekenfilms al die jaren hadden...

Tom & Jerry 1.jpg


Terug van weggeweest

Het moet niet verteld worden dat Tom en Jerry, ondanks verwoede pogingen, nooit overeen komen. De een zit achter de ander, de ander plaagt de een... Honderden afleveringen lang kwam dit euvel naar boven. Tom en Jerry zijn aartsrivalen en dat zal nooit veranderen. Ook in deze Tom & Jerry: The Movie is dat het geval. Muis Jerry heeft namelijk een nieuwe thuis gevonden. Niet in een of ander steegje of in een bouwvallig huis, maar in het poepchique Royal Gate Hotel waarvan je de prijs per overnachting niet wil weten. De huisvesting van het kleine knaagdier komt nogal ongelegen, want er staat een groots huwelijk op de planning. Het wordt zelfs de bruiloft van de eeuw genoemd. Er zit dus maar één ding op: het arme muisje verjagen.

Geef mij maar de goede, ouderwetse tekenfilms.


Hotelmanager Terrance werft met tegenzin Kayla aan, nadat zij een schitterend (gesloten) CV voorlegt aan de hotelbazen. Zij krijgt dan ook al snel de opdracht om achter de muis aan te gaan, zodat het huwelijk van lokale beroemdheden Preeta Mehta en haar verloofde Ben niet gestoord wordt door ongedierte. Kayla haar oog valt al snel op Tom, nadat ze hem bezig zag in het hotel. Zij moeten dus samenwerken om de muis te verjagen, al verloopt dat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Al snel loopt er het een en ander mis en dat is uiteraard niet naar de zin van hotelmanager Terrance. Hij doet ook niet voor niets dienst als antagonist van de film. Ondanks hun niet zo fijne verstandhouding, zullen Tom en Jerry toch moeten samenwerken om die irritante vent een lesje te leren.

Tom & Jerry front.jpg


Tekenfilms zijn iconischer

Wie verwacht dat de film een aaneenschakeling wordt van slapstick-momenten, is eraan voor de moeite. Het is dus niet zoals in de tekenfilms waar de ene onnozele scène wordt opgevolgd in een andere over-the-top moment. In deze volwaardige film gaat het aan een trager tempo. Dat resulteerde ook regelmatig in een opmerking van de kindjes dat er al even niks grappigs is gebeurd. Hen helemaal ongelijk geven kan ik hierbij niet doen, want ook zij kennen, ondanks hun jonge leeftijd (7 en 9 jaar), de tekenfilmversie van het duo dat elkaar constant te grazen neemt. Toch had dit weinig invloed op hun score voor de film, want ook Tom & Jerry: The Movie geven ze een negen op tien (zoals zo goed als elke film). Gelukkig ben ik wat kritischer.

Daar waar de nieuwste Marvel-film het doet met een volledige Aziatische cast, pakte men het bij Tom & Jerry: The Movie anders aan. Amerikanen, een Spaans-Britse, een Australische met Indische roots... de cast bestaat uit een verscheidenheid aan nationaliteiten. Qua acteerprestaties mag er trouwens ook niet geklaagd worden, rekening houdend met het doelpubliek. Ik ben echter minder lovend over het verhaal, dat eigenlijk twee keer niks is en dat eigenlijk ingekort kan worden tot een half uur. Geef mij maar de ouderwetse Tom en Jerry, daar krijg je op enkele minuten tijd wat je ervan verwacht.

Conclusie

Ik had eerlijk gezegd iets meer verwacht van Tom & Jerry: The Movie. Ik had niet verwacht dat de combinatie van de geanimeerde dieren met live-action acteurs pover zou werken. Het flauwe verhaal doet de film helaas ook niet goed. Geef mij dan maar de Tom en Jerry zoals we die kennen van vroeger. Kort, volledig getekend en barstensvol doldwaze momenten.

Pro

  • Eindelijk nog eens Tom en Jerry!
  • Blijft grappig

Con

  • Minder slapstick dan in tekenfilms
  • Combi animatie met live-action weinig geslaagd
  • Flauw verhaal
6

Over deze film

Genre

  1. Animatie
  2. Familie
  3. Komedie

Speelduur

101 minuten

Regie

Tim Story

Cast

Chloë Grace Moretz, Michael Peña, Rob Delaney, Ken Jeong, ...

Uitgever

Warner Bros. Pictures
 
Terug
Bovenaan