Filmreview: The Unbearable Weight of Massive Talent

Er kan veel gezegd worden over Nicolas Cage en zijn uitvoerige carrière. Is er iets wat deze national treasure nog niet gedaan heeft? De man slaagt erin om tegelijk in een van de betere films van het jaar op te duiken (Pig) om dan erna weer op te draven in een van de meest teleurstellende cinema ervaringen die ik de voorbije jaren had (Prisoners of the Ghostland). The Unbearable Weight of Massive Talent zorgt alleszins voor tal van nieuw meme-materiaal en een performance van Cage waar fans op zitten te wachten.

The Unbearable Weight of Massive Talent werd geregisseerd door Tom Gormican die samen met Kevin Etten ook instond voor het script. Beide schrijvers beslisten om zomaar een script te schrijven over een film die ze zelf graag in de cinema willen zien, zonder te weten of Nicolas Cage hierin wel zou willen meedoen en in de hoop zo hun liefde voor het schrijven van films terug te vinden. Na een aantal keer te weigeren hapte Nicolas Cage toch toe na het ontvangen van een brief van de regisseur. Die bleek een grote fan van Cage te zijn en wou geen film maken over karikaturen maar over echte personen. Zo ontstond Massive Talent, een ode aan de carrière van Nicolas Cage die een surrealistische versie van zichzelf speelt.

az1gavcq83kx6a8b2g_800.jpg

Nicolas Cage speelt Nicolas Cage in een film over … Nicolas Cage

Nick Cage (Nicolas Cage) is een acteur die stilaan op leeftijd begint te komen en het steeds moeilijker krijgt om gecast te worden in films. Wanneer hij op het punt staat om acteren de rug toe te keren krijgt zijn manager (Neil Patrick Harris) een voorstel binnen van een miljoen dollar om Nick Cage op te laten dagen op het verjaardagsfeest van superfan en miljardair Javi (Pedro Pascal). Wegens zijn oplopende schulden (600.000 dollar door een jaar in hetzelfde hotel te verblijven) heeft Nick geen andere keuze dan op het voorstel in te gaan. Eenmaal aangekomen in Spanje wordt Nick gerekruteerd door de CIA (Ike Barinholtz en Tiffany Haddish) om te spioneren op Javi die blijkbaar de leider zou zijn van een kartel en een rol heeft in het ontvoeren van de dochter van de Catalaanse President. Om dichter bij de waarheid te komen stemt Nick toe om samen met Javi te werken aan een script voor een nieuwe film. Hierdoor ontstaat onverwachts een zeldzame vriendschap.

The Unbearable Weight of Massive Talent valt het best in de plooi wanneer het zichzelf zo weinig mogelijk serieus neemt. Terwijl het overkoepelende plot in verband met het vinden van de dochter van de Catalaanse President wel voor lachwekkende situaties en revelaties zorgt, vond ik het persoonlijk het minst interessante deel van de film. Natuurlijk steken ze constant de draak met zichzelf en Hollywood omtrent de vele absurde keuzes en wendingen die bij films en series gepaard gaan. Dus ergens valt deze kritiek wel deels te relativeren.

jw117utu0ekx6a8b8m_800.jpg

Breinloos entertainment

De film zit natuurlijk tjokvol met verwijzingen naar de carrière van Cage. Van Face/Off naar The Wicker Man en van Captain Corelli's Mandolin tot Mandy. Hoe leuk dit allemaal ook is, veel jokes vallen of staan door de kennis van de kijker. De grap of running gag mag nog zo geniaal zijn, als je niet volledig op de hoogte bent van de context kan het allemaal wel eens snel aan je voorbij gaan. Verder is Massive Talent wel een zeer ontspannende en leuke film die me meermaals hard aan het lachen bracht. Naast Nicolas Cage is het Pedro Pascal die bewijst dat hij kan acteren en een goede komische timing heeft. De twee amuseren zich duidelijk rot terwijl Cage oorspronkelijk geen interesse had in het project. De film is een grote meme, maar de liefde druipt er wel vanaf.

De film is een grote meme, maar de liefde druipt er wel vanaf.


Nicolas Cage die een surrealistische neurotische, gespannen en angstige versie van zichzelf speelt, wat wil je nog meer zou je denken? Wel, de film is amusant maar het mocht voor mij allemaal nog een tikkeltje meer balls to the wall zijn dan enkel de vele verwijzingen naar de Cageinator. Cage heeft meer dan een dozijn rollen waarin hij er compleet los over gaat, dat daar niet iets meer mee werd gedaan vind ik een beetje jammer. Al bij al is The Unbearable Weight of Massive Talent een originele, grappige en leuke actie- feelgood movie die zichzelf niet te serieus neemt en waar de bromance tussen Nicolas Cage en Pedro Pascal voor het leukste resultaat zorgt.

Conclusie

The Unbearable Weight of Massive Talent is een entertainende meta-komedie over Nicolas Cage met in de hoofdrol Nicolas Cage. De film komt het best tot zijn recht wanneer het zichzelf niet te serieus neemt en wordt, mits wat kennis over het oeuvre van Cage, des te grappiger. Het overkoepelende plot is niet al te interessant maar alles daartussen zorgt voor verschillende lachwekkende situaties. Voor mij persoonlijk mocht het allemaal nog wat gekker, maar al bij al is het eindresultaat een amusante feelgood movie.

Pro

  • Nicolas Cage als Nicolas Cage
  • Pedro Pascal
  • Meta-humor

Con

  • Oninteressant overkoepelend plot
  • Mocht voor mij nog een tikkeltje gekker
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

20 april 2022

Genre

  1. Actie
  2. Komedie

Speelduur

105 minuten

Regie

Tom Gormican

Cast

Nicolas Cage, Pedro Pascal, Tiffany Haddish, Neil Patrick Harris en Ike Barinholtz

Uitgever

Belga Films
 
Terug
Bovenaan