Filmreview: The Batman

Zat iemand echt vol duister verlangen te wachten op een nieuwe Batman? Na Christopher Nolans bejubelde Dark Knight Trilogy en Ben Afflecks zwaar onderschatte prestatie in het DCEU is het makkelijk om te opperen dat de wereld wel genoeg van Bruce Wayne gezien heeft. Had iemand daadwerkelijk nood aan nog maar eens een nieuwe visie op het personage? Ik kan uiteraard enkel voor mezelf spreken, maar volmondig ja is mijn antwoord op die vraag. Met visionair filmmaker Matt Reeves aan het roer en met Robert Pattinson onder de kap is The Batman het soort film geworden die ik altijd graag wou zien, een film waarin Bruce Wayne zijn eigen grootste vijand is.

We bevinden ons in het tweede jaar dat Bruce Wayne de cape van Batman heeft omgeslagen en dat het niet bepaald goed loopt in Gotham is ietwat een understatement. De criminaliteit overspoelt de straten van de stad en Bruce heeft zichzelf verloren in een angstaanjagende obsessie met wraak. Hij beweegt zich door de donkere straten van de stad als een wraakengel die het tuig één per één tot pulp slaat en alles en iedereen moet wijken voor dat idee. Dat zorgt ervoor dat Batman in tegenstelling tot de vorige films met het personage deze keer wel de centrale spilfiguur in de film is. In vorige films was Batman altijd wat het minder interessante personage dat op heldhaftige wijze het opnam tegen de excentrieke booswichten die Gotham teisterden, in deze prent liggen de kaarten anders geschud.

The-Batman-4K-UltraHD-Bluray-15.jpg


Gitzwarte Batman

Pattinsons Bruce Wayne is volledig naar de achtergrond verdreven door de obsessie en razernij die een weeskind ertoe drijft om zichzelf te verkleden als een vleermuis en misdadigers aan gort te trappen. Deze Batman is jong en verdomd kwaad en dat zullen we als kijker geweten hebben. Er is al behoorlijk wat inkt gevloeid over het feit dat Bruce Wayne in deze film er zo onverzorgd uitziet, maar dat is net het hele punt. In The Batman is de normale persona van Bruce het masker dat hij draagt wanneer hij niet door de nachtelijke straten dwaalt. Dat zorgt ervoor dat Bruce Wayne er zo afgepeigerd, onverzorgd en ietwat ziekelijk uitziet, alles moet wijken voor de nacht.

The Batman maakt indruk door een iconische held neer te zetten als beschadigd en destructief.


Met een hoofdpersonage dat zo hard met een enkeltje richting Arkham flirt heb je uiteraard een stevige antagonist nodig. Die vindt de film in The Riddler. Nou is Paul Dano’s slechterik voor een groot deel van de speelduur een soort ongrijpbare boeman, maar net daar schuilt de kracht. De film zet al van in het begin de toon door duidelijk te maken dat The Riddler meer dan een paar schroefjes los heeft zitten en die dreigende schaduw blijft gedurende een groot deel van het gebeuren hangen. Het leeuwendeel van de drie uur lange prent doet dan ook dingen die filmfans niet gewoon zijn van een Batman-film door de nadruk te leggen op het detectivewerk. Het is een noir thriller en policier die veel meer gemeen heeft met David Finchers Zodiac en films uit de jaren zeventig zoals Chinatown en Taxi Driver dan met superheldenfilms.

The-Batman-4K-UltraHD 2.jpg


Beeldkwaliteit: Sprankels van licht in de duisternis

Is de film perfect? Niet bepaald. De speelduur voelt daadwerkelijk een half uur te lang en je kan uiteraard opperen dat de laatste akte alsnog wat geforceerd de actiekaart trekt na ruim twee uur van relatieve terughoudendheid. Toch valt er, zonder al teveel weg te geven, weinig af te dingen op het einde. Het slot bevat wat mij betreft namelijk één van de sterkste scènes die met het personage ooit op film gezet zijn en toont donders goed wat voor een indrukwekkende Batman Robert Pattinson geworden is. Hij speelt Batman gedurende de film vaak in een soort van verdoofde waas, quasi gevoelloos ten opzichte van al het geweld om zich heen, maar de momenten waarop de emoties doorkomen in het personage raken daardoor des te harder. De film heeft een aantal erg indrukwekkende actiescènes, maar het grote spektakel is duidelijk te vinden in het acteerwerk en de sfeervolle verhaalvertelling.

We kunnen er niet omheen dat The Batman een erg duistere film geworden is, dat gaat nu eenmaal hand in hand met het gegeven. Cinematograaf Greig Fraser is echter voor de overtreffende trap gegaan door de film volledig in bloedmooie duisternis te dompelen. De Dolby Vision-versie van deze film op een grote oled televisie kijken is daadwerkelijk een zicht om te aanschouwen. De intense duisternis waar Batman traag uit tevoorschijn komt of de manier waarop zelfs bij daglicht er een spel van schaduwen is waar dingen in lijken te schuilen. De beeldvoering van Fraser is erg indrukwekkend doorheen de hele film en die komt op de 4K transfer op deze blu-ray volledig tot haar recht. Het helpt eveneens enorm voor de sfeer van de film dat Greig Fraser net zoals bij Dune iets behoorlijk inventief gedaan heeft met de transfer van The Batman. De film werd volledig in 4K geschoten, maar vervolgens uitgeprint en op een filmrol gezet zodat je ietwat ouderwetse grain in het beeld krijgt. Dat zorgt dat je die ietwat jaren zeventig-achtige fijne korrel krijgt zonder al te veel aan detail in te boeten. Ook het gebruik van licht weet vaak te imponeren, door de sterke contrasten met de algemene duisternis. Van de rode belichting tijdens het segment in de Iceberg Lounge of het blauw van de verbrandingsmotor van de Batmobile is dit een transfer waar de primaire kleuren regelmatig voor intens licht in de duisternis zorgen.

The-Batman-4K-UltraHD-Bluray-Review.jpg


Geluid: Atmosferisch en intimiderend

The Batman heeft een erg vinnige Dolby Atmos audiomix meegekregen die enorm veel dingen met je surround speakers doet. Het begint al bij het feit dat Gotham voor een groot deel van de speelduur geteisterd wordt door pittige regenbuien, maar ook bijvoorbeeld een overvliegende helikopter bij een begrafenis maakt auditief indruk. Toch zijn het uiteraard dingen zoals het haast dierlijke gegrom van de motor van de Batmobile bij de grote achtervolging of bij het geweervuur tijdens de actiescènes dat de track het meest agressief uit de hoek komt. Uiteraard kan je eveneens niet om de muzikale compositie van Michael Giacchino heen die constant de juiste toon tussen sombere dreiging en hoopvolle elementen weet te treffen. Wat The Batman doet op vlak van audio is vaak weinig subtiel, maar past wel enorm goed bij het verhaal van deze maniakaal gedreven personages.

The-Batman-4K-UltraHD 3.jpg


Ouderwets aanbod aan extra’s

De tijd dat er nog veel zorg besteed werd aan de extra’s op fysieke media lijken al een geruime tijd achter ons te liggen. Als een disc tegenwoordig al wat extra content bevat, dan gaat het doorgaans om scènes die terecht gesneuveld zijn op de montagetafel en promotionele filmpjes uit de perskit. The Batman is echter een uitzondering op die regel en biedt een verrassend uitgebreid smorgasbord aan extra’s die allemaal netjes te vinden zijn op een apart schijfje.

Er zijn twee geschrapte scènes met optioneel commentaar van Matt Reeves, waarbij het vooral bij die met Barry Keoghans Joker maar al te goed is dat ze geknipt is. Het is zonder twijfel een sterk staaltje acteren, maar het segment doet net iets te hard denken aan Silence of the Lambs en voelt totaal onnodig voor de film. Verder zijn er ook nog korte featurettes over het design van de Batmobile, de waanzinnige transformatie die Colin Farrell onderging om gestalte te geven aan de Penguin en nog heel wat meer. Toch is het piece de resistance het uitgebreide Vengeance in the Making dat op een klein uurtje nagenoeg het gehele productieproces uit de doeken doet. Alles wat je wou weten over het maken van een film als The Batman kom je dan ook op verhelderende wijze te weten op dit extra schijfje.

Conclusie

The Batman is een trage karakterstudie, een noir thriller en een politiefilm die zo uit de grauwe jaren zeventig lijkt gerukt. Het is beklemmend en deprimerend,maar niet zonder toetsen van hoop en licht in de duisternis. Het is dan ook een film waarbij ik niet onder stoelen of banken kan steken dat het bij mijn favoriete weergaves van het iconische personage hoort. Dat de Dolby Vision op het schijfje garant staat voor een wonderlijk schouwspel van duisternis en belichting en de Atmos soundtrack bij momenten angstaanjagend uit de hoek komt voegt enkel extra glans toe aan deze gitzwarte parel.

Pro

  • Robert Pattinson zet een intense Batman neer
  • Zet enorm hard in op ijzingwekkende sfeerschepping
  • Audiovisueel een adembenemend meesterwerk
  • Bijna twee uur aan boeiende extra's is een zeldzame traktatie

Con

  • De speelduur had met gemak een half uurtje korter gekund zonder aan de boodschap te raken
  • Kiest na uren van relatieve terughoudendheid in de finale toch voor actie.
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

24 mei 2022

Genre

  1. Actie
  2. Horror
  3. Misdaad

Speelduur

175 minuten

Regie

Matt Reeves

Cast

Robert Pattinson, Paul Dano, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Zoë Kravitz, Andy Serkis, John Turturro

Uitgever

Warner Brothers
 
"Worst. Batman. Ever. "
Om comic book guy maar even te quoten. Langdradig en oersaai. Geef mij de Nolan Batmans maar. Die zijn meesterwerken. Deze Batman is de eerste die erin geslaagd is om mij in slaap te doen vallen.
 
Redactie

Ik bedoel, ik snap wel dat deze film niet in ieders gitzwarte straatje past. Het leuke aan films is dat iedereen andere voorkeuren heeft. Zo vind ik, op Dark Knight na, de Nolan's echt geen meesterwerken. De derde kun je zelfs nauwelijks een goeie Batman-film noemen.
 

Ik bedoel, ik snap wel dat deze film niet in ieders gitzwarte straatje past. Het leuke aan films is dat iedereen andere voorkeuren heeft. Zo vind ik, op Dark Knight na, de Nolan's echt geen meesterwerken. De derde kun je zelfs nauwelijks een goeie Batman-film noemen.
De derde vond ik ook echt niet zo super.
 
Terug
Bovenaan