Filmreview: Pieter Konijn 2: Stad op Stelten

Met twee kinderen in huis -een zoon van acht en een dochter van zeven- moet ik mezelf soms opofferen en meekijken naar kinderfilms. Hoewel ze ook films als Iron Man of Spider-Man weten te smaken, gaat hun voorkeur toch uit naar films die specifiek voor hen zijn bedoeld. Toen ik de kans kreeg om vroegtijdig naar Pieter Konijn 2: Stad op Stelten te gaan kijken, moest ik het hen alleszins geen twee keer vragen...

Popcorn, wat frisdrank, een goede film en een scherm dat je thuis niet kan plaatsen. Die combinatie zorgt ervoor dat ik regelmatig afzak naar de bioscoop. Meestal is dat voor Marvel- of Disneyfilms (nog voor de komst van Disney+), maar regelmatig moet ik de kinderen ook wat gunnen. Dat gebeurde vorige week met Pieter Konijn 2. De cinema's vertonen deze film vanaf 23 juni, maar ik mocht met mijn gezin naar een persvisie te Brussel. Meer dan een uur rijden voor een enkele rit, maar de kinderen hadden daar geen probleem mee. Ik kan nu reeds verklappen dat ze ook voldaan de terugrit uitgezeten hebben.

Pieter Konijn 2 banner.jpg


Ondeugend konijn

Een konijn dat de streken heeft van een ambetant kind, maar wordt vergezeld door een warme familie, enkele vrienden en uiteraard ook een aartsrivaal hier en daar. Ik moet toegeven dat ik zowat alles ken van Pieter Konijn. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: de reeks liep jarenlang op Netflix en nadat de kinderen Peppa Pig ontgroeid waren, schakelden ze al snel over naar de familie haasachtigen. Broers en zussen Pieter, Flopsie, Mopsie en Wipstaart, aangevuld met neefje Benjamin. Ik zou ze zo kunnen uitnodigen op een familiefeest, want zo vertrouwd passeerde deze familie in mijn huiskamer op het televisiescherm. Tot in 2018 de eerste film in de cinemazalen verscheen en televisiereclame mijn kinderen wijsmaakte dat die film gezien moest worden. Zo'n zestig euro armer werd ik toen...

Een ondeugend konijn, slapstick en een roofoverval zijn de ingrediënten van Pieter Konijn 2.


Nu Pieter Konijn 2 net voor de zomervakantie in de bioscoop vertoond zal worden, zullen veel gezinnen zich weer naar de comfortabele stoeltjes moeten reppen met hun anders zo vervelend gebroed. Er is alleszins al één troost: de kinderen zullen gedurende anderhalf uur stil en aandachtig naar het grote doek kijken. Pieter Konijn 2: Stad op Stelten schotelt je een voor kinderen spannend verhaal voor waarbij het zoals gewoonlijk even grondig mis gaat en achteraf even gewoonlijk weer allemaal goedkomt. Maar dat weten kinderen natuurlijk niet op voorhand.

Pieter Konijn 2 - 2.png


Slapstick en soms te flauwe humor

In Pieter Konijn 2: Stad op Stelten (origineel Peter Rabbit 2: The Runaway) hebben Pieter en meneef Verhoef na de gebeurtenissen uit de eerste film vrede gesloten. De twee aan tomaten verslaafde individuen hebben de tuin opgedeeld. Zo kunnen Pieter en zijn familie, samen met de overige dieren die in en rond de tuin vertoeven, zomaar gebruik maken van wat de tuin aan groenten en fruit te bieden heeft. Er is maar één voorwaarde: aan de afgebakende tomaten van meneer Verhoef mogen ze niet komen. Tot zover is alles peis en vrede, tot het ondeugende konijn, dat zijn kwajongensstreken maar niet onder controle heeft, een oude vriend van zijn vader ontmoet. Die oude vriend, een louche figuur dat naar de naam Barnabas luistert, heeft grootse plannen met Pieter Konijn: een roofoverval plegen. Helaas loopt het al snel mis en is Pieter zijn familie in gevaar. Op dat moment moet Pieter kiezen wat voor soort konijn hij wil zijn.

Zoals in veel films het geval is, komt het verhaal traag op gang, al zijn de slapstickachtige taferelen wel weer snel van de partij. Nog geen twee minuten nadat de film start, is het al van dat. Zo taferelen passeren gedurende de komende negentig minuten nog een aantal keer. Het resultaat was een glimlach op het gezicht van de volwassenen en gebulderlach bij de kinderen. Al zijn die momenten niet constant aanwezig. Op sommige momenten is de humor gewoon té flauw om ermee te lachen. En dat zegt iemand die humor weet te smaken die nog droger is dan een Cracotte. Die humor wordt afgewisseld met enkele voor een kinderfilm erg actievolle momenten die tof in beeld worden gebracht. Bij het thema zelf, waarin een roofoverval op een markt geraamd wordt, heb ik enkele bedenkingen, er rekening mee houdend dat deze film voornamelijk voor kinderogen is bedoeld.

Pieter Konijn 2 - 1.jpg


Knappe CGI

Waar ik wel elke keer versteld van sta, en dat was in de vorige film ook zo, zijn de computergeanimeerde elementen. Naast enkele echte acteurs die bijvoorbeeld meneer Verhoef en Bea vertolken, bestaat het grootste deel van de cast uit een beestenboel. Niet enkel Pieter en zijn familie, maar ook heer Vos, een hert en de bende van Barnabas bestaan uit CGI-beelden. Hoewel die beelden niet levensecht overkomen, bevatten de dieren bijzonder veel detail en zijn ze erg mooi vormgegeven. Er werd dus bijzonder veel aandacht geschonken aan dit deel van de film. Ook de stemmencast is niet van de minste. Daar waar de originele film acteurs als James Corden, Margot Robbie en Daisy Ridley kon strikken, bestaat de Vlaamse cast uit Sven de Ridder als Pieter Konijn, Jens Dendoncker als Benjamin en Bill Barberis als Thomas Verhoef, inclusief enkele toffe accenten. Altijd een leuke touch!

Conclusie

Pieter Konijn 2: Stad op Stelten is een absolute aanrader voor gezinnen met jongere kinderen. De film bevat genoeg humor en slapstickachtige taferelen zodat het voor iedereen boeiend blijft. Daarnaast zijn de computergeanimeerde elementen bijzonder goed gedaan. Ook tof zijn de typisch Vlaamse dialecten die regelmatig aan bod komen, waaronder Jens Dendoncker zijn sappig West-Vlaams bij het gezette konijn Benjamin. Bij het thema voor deze kinderfilm, het plegen van een roofoverval, heb ik echter wel wat bedenkingen. Vanaf 23 juni in de bioscoop.

Pro

  • Knappe CGI
  • Vlaamse cast is een meerwaarde
  • Verhaal zakt niet in elkaar

Con

  • Verhaal komt traag op gang
  • Roofoverval niet echt voer voor kinderen
  • Humor niet altijd even geslaagd
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

23 juni 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Komedie

Speelduur

93 minuten

Regie

Will Gluck

Cast

Sven de Ridder, Bill Barberis, Jens Dendoncker, Evelien Bosmans, ...

Uitgever

Columbia Pictures, Sony Pictures
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan