Filmreview: Laurent het Wonderkind

Laurent Simons is een Nederlands-Belgisch genie dat twee jaar lang gevolgd werd voor deze documentaire. Maar Laurent is niet zomaar een genie, hij is een jongen van twaalf met een IQ hoger dan 145. Deze maand rondde hij zijn Master in de kwantumfysica af aan de Universiteit van Antwerpen. Zijn wens? Onsterfelijkheid bereiken door het ontwikkelen van artificiële organen. Da’s op z’n minst indrukwekkend te noemen. Hij wordt vergeleken met Einstein en Hawking en haalde het wereldnieuws. We volgen de jongen en zijn familie en leren Laurent beter kennen. Maar levert dat ook een interessante documentaire op?

De documentaire van Videoland en Streamz begint met een scène waarin Laurent een lezing geeft in de universiteit van Tel Aviv over zijn masterscriptie. Vanaf het eerste moment dat ik Laurent hoorde spreken en vragen van zijn luisteraars hoorde beantwoorden stond ik perplex. Ongelofelijk dat een jongen van twaalf jaar oud dit kan verwezenlijken. Niet zo gek als je weet dat hij op zesjarige leeftijd de basisschool heeft afgemaakt. In de documentaire leren we hem, zijn naaste omgeving en zijn levensstijl beter kennen. Die wordt natuurlijk vooral gefaciliteerd door zijn ouders, die hem vervoeren naar school of plaatsen waar de jongeman wordt uitgenodigd, zoals bedrijven of laboratoria.

Laurent 1.jpg


Kan een wonderkind nog wel kind zijn?

Laurent is zich erg bewust van zijn intelligentie en vertelt in de documentaire bijvoorbeeld dat hij erg snel door de leerstof vliegt. Hij is naar eigen zeggen niet goed in sport, maar speelt wel graag games. “Hij houdt van dure dingen”, aldus zijn vader. Naast Laurent komen ook een journalist, zijn ouders, een expert hoogbegaafdheid, ex-klasgenoten en Erik Van Den Boom aan het woord. Die laatste is een volwassen man die zich herkent in Laurent zijn verhaal. De man is hoogbegaafd en kreeg dus ook het label ‘wonderkind’ op zich geplakt. Zijn ouders blaken van fierheid en zijn ervan overtuigd dat hun zoon de wereld zal veranderen. Buiten de ouders en een journalist van Het Laatste Nieuws weten de rest van de talking heads nooit echt heel interessante info mee te geven. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of Laurent wel ‘gewoon’ kind kan zijn en hoe het met zijn sociale vaardigheden gesteld is.

Na de afloop kan je niet anders dan hopen dat Laurent zijn doel kan waarmaken en over tien jaar een iets uitgebreidere documentaire krijgt.


De interviewscènes worden jammer genoeg iets te vaak afgewisseld met oude nieuwsberichten, krantenknipsels en interviews. Als je weet dat er twee jaar gefilmd is, is de documentaire in zijn geheel voor sommige mensen misschien wat teleurstellend. Er zit weinig diepgang in, maar de documentaire biedt toch wel een kleine inkijk in de leefwereld van een twaalfjarig genie. Ik zou bijvoorbeeld meer geïnteresseerd zijn om Laurent een volledige week te volgen van 's morgens tot 's avonds. Dan weet je écht hoe zijn leefwereld eruit ziet. Nu krijg je wel verschillende locaties te zien, zoals die universiteit in Tel Aviv, maar die scènes duren niet zo lang. Als ik een ding onthoud van Laurent het Wonderkind is dat hij zeker en vast kind kan zijn en dat zijn ouders daarover waken. Hij lijkt gelukkig en vind het fijn om slim te zijn. Hij is er net als zijn ouders van overtuigd dat hij mensen kan en zal helpen, en ik hoop oprecht dat hij een verschil kan maken in in de fysica.

Conclusie

Dat Laurent een documentaire krijgt hoeft niet te verbazen. De kennis, houding en maturiteit van Laurent zijn verbazingwekkend. Het is alleen niet zo’n diepgaande documentaire. Je leert Laurent wel kennen, maar het had voor mij allemaal langer mogen duren. Er valt nog zoveel te ontdekken en er zijn nog veel aspecten die voor mij niet voldoende aan bod zijn gekomen. Misschien was het fijn geweest om oma en opa in een interview te zien, want ze betekenen enorm veel voor Laurent. Na de afloop kan je niet anders dan hopen dat Laurent zijn doel kan waarmaken en over tien jaar een iets uitgebreidere documentaire krijgt.

Pro

  • Verbazingwekkend genie
  • Zowel Laurent als ouders veel aan het woord

Con

  • Niet erg diepgaand
  • Had langer kunnen zijn
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

23 september 2022

Genre

  1. Biografie
  2. Documentaire

Speelduur

43 minuten

Uitgever

Streamz, Videoland
 
Terug
Bovenaan