Filmreview: Godzilla

Je moet haast onder een steen hebben geleefd om niet van ‘Godzilla’ te hebben gehoord. Het monster is sinds de jaren ’50 al ettelijke keren verfilmd geweest. Enerzijds als reboot van het originele verhaal, onder de naam Godzilla of Gojira, anderzijds in de vele spin-off ‘Godzilla vs’-versies. Dat ze niet allemaal even warm werden onthaald, hoeft geen verrassing te zijn. Zelf herinner ik me vooral de versie van 1998, al is dat helaas op een negatieve manier. Hoewel ik doorgaans nogal vergevingsgezind ben voor avontuur/scifi verhalen die toch een minimum entertainmentniveau halen, was dat voor deze film niet het geval. Ik was dan ook blij te horen dat er in 2014, deze keer onder regie van Gareth Edwards, een nieuwe reboot kwam. De film verscheen hetzelfde jaar nog op DVD en Blu-ray. Vanaf 26/05/2021 is nu ook de 4K UHD-versie te verkrijgen. Het ideale moment voor een rewatch! Wat ik ervan vond, kom je te weten in onderstaande review!

Godzilla, een soort kruising tussen een dinosaurus en een amfibie, werd in de loop der jaren vaak vanuit een verschillende perceptie weergegeven. Origineel is het monster in Japan ontstaan als een metafoor voor de atoombom en werd hij als angstaanjagend en allesverwoestend geportretteerd. Later veranderde deze insteek en werd Godzilla eerder de heldhaftige beschermer van de Aarde of een reactie van ‘Moeder Natuur’ op de klimaatproblematiek. Dat het een veelbesproken filmfiguur is, bewijst ook zijn vereeuwiging als ‘ster’ in de Hollywood Walk of Fame.

Godzilla 1.png


Mysterieuze aardbevingen hebben grote gevolgen

Na een korte intro begint de film in het jaar 1999 in de Filipijnen, waar wetenschappers Ishiro Serizawa (Ken Watanabe) en Vivienne Graham (Sally Hawkins) een gigantisch skelet in een ingestorte uraniummijn onderzoeken. Ze vinden hierbij twee eivormige sporen, waarvan één is opengebroken en van waaruit een enorm spoor van vernieling te zien is richting de zee.

Ondertussen proberen, in een nabijgelegen Japanse kerncentrale, Joe (Bryan Cranston) en Sandra Brody (Juliette Binoche) een potentiële kernramp te voorkomen. De oorzaak van de problemen lijken mysterieuze aardbevingen. Ze slagen echter niet volledig in hun opzet. Door een lek in de reactor zien we hoe Joe zijn vrouw verliest en hij alleen achterblijft met hun zoon Ford (Aaron Taylor-Johnson).

Godzilla 2.png


Vijftien jaar later heeft Joe de gebeurtenissen nog steeds niet kunnen loslaten en voert hij onderzoek naar de mysterieuze aardbevingen die tot de ramp hebben geleid. Het gebied rond de kerncentrale is ondertussen afgesloten wegens radioactieve stralingen. Hij is er echter van overtuigd dat er meer aan de hand is en verdenkt de overheid ervan de echte oorzaak in de doofpot te stoppen. Op zoek naar antwoorden in het verboden gebied wordt hij gearresteerd.

Het verhaal ontaardt in een monsterlijke strijd waarin Godzilla niet het grootste gevaar blijkt te zijn.


Joe’s zoon Ford, die ondertussen bommenexpert is geworden bij de mariniers, laat vrouw Elle (Elizabeth Olsen) en kind Sam achter en trekt terug naar Japan om hem op te zoeken. Eenmaal aangekomen gaan ze, ondanks Fords twijfel, samen terug naar de quarantainezone. Nadat ze betrapt worden door soldaten en worden meegenomen, wordt het al snel duidelijk dat Joe zijn vermoedens terecht bleken. Wat nadien gebeurt had niemand kunnen voorzien en ontaardt het verhaal in een monsterlijke strijd waarin Godzilla niet het grootste gevaar blijkt te zijn.

Godzilla 3.png


Monsters die de boel afbreken, what's not to like?

Geef toe, van dit soort films verwacht je toch vooral visueel spektakel en een gigantisch monster dat de boel afbreekt? Laat me jullie geruststellen, dat is éxact wat deze versie te bieden heeft! De speciale effecten, alsook de manier waarop Godzilla wordt weergegeven, zijn werkelijk adembenemend en meteen ook de grootste sterktes van de film. Gareth Edwards weet op een goede manier de belangrijkste troeven van een rampenfilm te combineren met de scifi-elementen van een monsterfilm. Om ten volle te kunnen genieten van dit spektakel raad ik wel aan om de prent op een groot scherm te bekijken en, indien mogelijk, met een goede geluidsinstallatie of koptelefoon. Hier wordt meteen ook de meerwaarde van te kijken in 4K UHD met Dolby Atmos-TrueHD audio bewezen. Het feit dat de film veel donkere scènes bevat, is eveneens een argument om in de mate van het mogelijke aandacht te geven aan de kwaliteit van het medium en op deze manier de duistere sfeer volledig tot zijn recht te laten komen.

Wat het verhaal en de opbouw van de film betreft, moet ik helaas iets minder positief zijn. Het verhaal start sterk, maar kent in het midden een vrij traag verloop, waardoor het soms iets te langdradig dreigt te worden. Gelukkig komt hier naar het einde toe verandering in en weet de film zich opnieuw te herpakken, zodat ik toch met een tevreden gevoel achterbleef. Mogelijk hadden ook de acteerprestaties van Aaron Taylor-Johnson hier enigszins mee te maken. Hoewel deze op geen enkel moment slecht te noemen waren, overtuigde hij naar mijn mening ook nooit echt en werd hij regelmatig overklast door vaak sterker geacteerde bijrollen. Ook het zijverhaal, waarin Ford terug naar zijn vrouw en kind tracht te geraken, voelde soms iets te ongeloofwaardig en iets te 'Amerikaans' aan, waardoor het vaak eerder overbodig leek. Dat de film het niet van zijn sterke verhaallijn moet hebben is geen verrassing, maar hoeft in dit soort films zeker geen probleem te zijn. Als ik dan toch mag vitten, dan had ik hem zelf liever nog iets ruwer en PG-16 gehad in plaats van de huidige PG-13.

Conclusie

Wie op zoek is naar een 'brainless blockbuster' en fan is van rampen- en/of monsterfilms, zal zeker niet bedrogen uitkomen met Gareth Edwards' versie van Godzilla. Hoewel de film het niet meteen moet hebben van zijn sterke verhaallijn, wordt dit volledig goedgemaakt door het verbijsterende visuele spektakel. In tegenstelling tot zijn voorganger van 1998, voldoet de film deze keer wel aan de verwachtingen!

Pro

  • Visueel sterk
  • Overtuigende bijrol van Bryan Cranston
  • Monstergevechten zijn top

Con

  • Matige verhaalopbouw
  • Soms iets té donkere scènes
  • Cliché zijverhaal
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

26 mei 2021

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Scifi

Speelduur

123 minuten

Regie

Gareth Edwards

Cast

Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Juliette Binoche, Elizabeth Olsen, Ken Watanabe, Sally Hawkins

Uitgever

Warner Bros.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan